PDA

View Full Version : Gehoor trainen



TDZH
14 juli 2010, 23:08
Haalo,

Ik speel nu net een jaartje gitaar, gaat lekker allemaal, zit een Gibson Sg aan te komen.

Nu zou ik graag mijn gehoor willen trainen. Dus leren stemmen op gehoord, zelf nummers en riffs uitpuzzelen etc.
Ik kan daar nu nog helemaal niks van, als ik een snaar heb die ook maar een beetje vals is (altijd die f***ing G snaar) moet ik me stemapperaat er helemaal bijpakken om het echt goed te laten klinken.
Wat simpele riffs, bijvoorbeeld van Nirvana, op gehoor uitzoeken gaat lukt een heel klein beetje maar ook nog niet geweldig.

Hebben jullie tips voor mij om deze dingen te oefenen?

gr. Tomas

-=JEROEN=-
15 juli 2010, 12:44
Het helpt heel erg (bij nummers uitzoeken) als je de intervallen herkent.

http://classic.musictheory.net/90

Voor sommige is dit echter een zeer lange lijdensweg.

Om je een handje op weg te helpen: vink alles uit, behalve 2 intervallen (major 2nd en major 7th bijv). En blijf net zo lang proberen tot je een verbetering in het percentage ziet. Maak het daarna wat moeilijker door intervallen te nemen die dichter bij elkaar liggen.

Succes :ok:

TDZH
15 juli 2010, 13:33
Het helpt heel erg (bij nummers uitzoeken) als je de intervallen herkent.

http://classic.musictheory.net/90

Voor sommige is dit echter een zeer lange lijdensweg.

Om je een handje op weg te helpen: vink alles uit, behalve 2 intervallen (major 2nd en major 7th bijv). En blijf net zo lang proberen tot je een verbetering in het percentage ziet. Maak het daarna wat moeilijker door intervallen te nemen die dichter bij elkaar liggen.

Succes :ok:

Bedankt voor de reactie. : )
Ik snap alleen het programma niet:chicken: Zou je het misschien uit kunnen leggen?

Orbis
15 juli 2010, 18:58
Stemmen op gehoor is niet zo moeilijk: als je bijvoorbeeld de G-snaar wil stemmen, moet je hem gelijk laten klinken met een andere snaar om zo te horen of hij al dan niet vals is.
Pak bijvoorbeeld de 5e fret op de D-snaar en een open G-snaar, deze zouden gelijk moeten klinken. Zo niet, stemmen tot het wel zo is. De 4e fret van de G-snaar staat overigens weer gelijk aan de B-snaar, mocht je dat handiger vinden.

gorgasm
15 juli 2010, 19:30
als je nix van intervallen kent, dan kan die oefening nix betekenen voor jou, en 'moet' je eerst da snappen/kunnen toepassen.

-=JEROEN=-
15 juli 2010, 23:31
Ja misschien eerst even les I en II doorlezen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Komen we daarna terug op je vraag: hoe liedjes uitzoeken.

Een andere, snellere, maar niet persee makkelijkere manier is om naar de grondtonen van de akkoorden in het liedje te luisteren (couplet en refrein zijn vaak anders, dus begin met alleen het couplet) en die dan op je E snaar na te spelen. Vervolgens maak je daar barree akkoorden van en ga je luisteren of het majeur of mineur akkoorden zijn (of varianten).

Maar het helpt echt als je eerst met interval herkenning begint en daarna pas akkoorden. Omdat je dan ook beter voorbereid bent op omkeringen en dat soort dingen.


Edit:
En voor stemmen adviseer ik toch gewoon een apparaatje te kopen (chromatisch vind ik het handigst). Na een tijdje zal je gehoor zo gewend zijn aan die standaard stemming, dat je ook kan stemmen zonder snaren in te drukken, want dan staat je gitaar eigenlijk altijd ontstemd, omdat de 5 op de E niet gelijk is aan de A open, en zo verder, dus staat je hoge E vaak helemaal verkeerd en moet je die weer gaan vergelijken met de lage E, en zo blijf je bezig. Ps. Ik gebruik zelf flageolet stemming.

TDZH
16 juli 2010, 13:41
Ja misschien eerst even les I en II doorlezen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Komen we daarna terug op je vraag: hoe liedjes uitzoeken.

Een andere, snellere, maar niet persee makkelijkere manier is om naar de grondtonen van de akkoorden in het liedje te luisteren (couplet en refrein zijn vaak anders, dus begin met alleen het couplet) en die dan op je E snaar na te spelen. Vervolgens maak je daar barree akkoorden van en ga je luisteren of het majeur of mineur akkoorden zijn (of varianten).

Maar het helpt echt als je eerst met interval herkenning begint en daarna pas akkoorden. Omdat je dan ook beter voorbereid bent op omkeringen en dat soort dingen.


Edit:
En voor stemmen adviseer ik toch gewoon een apparaatje te kopen (chromatisch vind ik het handigst). Na een tijdje zal je gehoor zo gewend zijn aan die standaard stemming, dat je ook kan stemmen zonder snaren in te drukken, want dan staat je gitaar eigenlijk altijd ontstemd, omdat de 5 op de E niet gelijk is aan de A open, en zo verder, dus staat je hoge E vaak helemaal verkeerd en moet je die weer gaan vergelijken met de lage E, en zo blijf je bezig. Ps. Ik gebruik zelf flageolet stemming.

Ik heb al tijden een apperaatje gelukkig, anders zou ik al een jaar op een valse gitaar spelen.:chicken:
Bedankt voor alle tips in ieder geval!

P.s. Jeroen, leuke liedjes in die sig van je;)

-=JEROEN=-
17 juli 2010, 00:54
Ja, zijn wel ouwe liedjes, wordt echt tijd voor wat nieuws!

Hé trouwens, hoe is het nu met je gehoor en theoretische kennis? Hoor je het verschil tussen een mineur en majeur akkoord? En tussen 7, m7 en maj7? En hoe is je kennis over toonladders, akkoorden en schema's?