PDA

View Full Version : Cleane versterker



ackm
14 juli 2010, 18:01
Ik heb nu een Orange Dual Terror wat ik een prima versterker vind en zeker niet ontevreden over ben. Wat ik wel merk dat ik eigenlijk steeds meer cleane geluiden uit de versterker haal en dat veel leuker vind als met overdrive (Ik speel echt bijna uren achter elkaar 'Heart of Gold' en 'Hey hey , my my').

Nu klinkt de clean van de orange in combinatie met mijn Les Paul perfect. Alleen denk ik dat ik met de 30 watt en het feit dat beide kanalen eigenlijk scheur kanalen zijn ik niet genoeg cleane headroom heb voor optredens of bands. Ik zoek dus voor een echte cleane amp erbij (Scheur van de orange bevalt me wel goed hoor).

Ik zat te denken aan Fender omdat die bij mij bekent staan als cleane versterkers , maar ik ben niet zo thuis in dit merk dus heb geen flauw idee welke modellen/series ik naar moet kijken.

Mijn absolute eisen:

- Head
- Buizen
- Warme dikke clean (veel cleane headroom dus)
- Goedkoop :) Denk aan rond de 400 euro ofzo , 2e hands mag

Wel leuk maar zeker niet noodzakelijk:

- Effect loop (Ik gebruik niet veel effect zou hooguit een delaytje zijn)
- Reverb
- Drive kanaal (Misschien a/b ik hem met de orange , misschien doe ik drive met een pedaal dus dit is eigenlijk niet echt nodig maar meer mogelijkheden is altijd fijn toch?)

bvd heel veel dank

Chris Winsemius
14 juli 2010, 22:17
Zal waarschijnlijk ietsje meer dan 400 euro zijn maar 'n 2e hands (silverface) Fender DualShowmanReverb lijkt mij een zeer goeie optie. Da's een TwinReverb maar dan als top en 100 Watt met tremolo en reverb, maar geen channelswitching, fx-loops en usb-aansluitingen...

pasqual
14 juli 2010, 22:20
ik ga je niet zeggen dat je "die" of "die" versterker moet nemen want jouw smaak bepaald natuurlijk het meeste. wat ik in je verhaal wél kan opmaken is dat je naar mijn mening minimaal 50 en nog beter 100 watt nodig gaat hebben; dan is op hoog volume de versterker ook echt clean, zonder randje. ik heb zelf een peavey valveking 212 die echt lang clean blijft.

groeten Pasqual.

lindstrom
14 juli 2010, 22:25
een peavey valveking 212 die echt lang clean blijft.

.

+1 alleen klinkt die naar mijn gevoel gortdroog, het vervangen van de buizen voor tungsol maakte dit stukken beter, sprankelender.

je kunt natuurlijk ook 1 van de kanalen in je dual terror voorzien van een ander pre-amp buisje zodat dat kanaal minder gain zal hebben en langer clean blijft..

ackm
14 juli 2010, 22:34
Budget kan ik eventueel verhogen naar 500 euro maar niet veel meer.

1x12 combo kan voor mij ook nog wel , dan kom ik uit bij de Blues Deluxe en Hotrod van Fender. Is dat wat? Of te weinig clean headroom? (40 watt geloof ik).
Die Peavey ga ik zeker eens wat demo's van kijken en ook in mijn achterhoofd houden , hoor ik volgens mij wel vaker goeie verhalen over. Maar ik neig in 1e instantie toch naar Fender (Merkgeil idd).

Dual Showman is zeker een optie. Dan zou ik hem met iemand moeten ruilen voor mijn Dual Terror omdat ik het anders niet haal met mijn budget denk ik

pasqual
14 juli 2010, 23:30
+1 alleen klinkt die naar mijn gevoel gortdroog, het vervangen van de buizen voor tungsol maakte dit stukken beter, sprankelender.


dat is ook meteen het grootste nadeel van de valveking: gortdroog cleangeluid. een goeie compressor is geen overbodige luxe. misschien ook eens proberen met nieuwe eindbuizen. bedankt.

groeten Pasqual.

Chris Winsemius
14 juli 2010, 23:31
't CIRCUIT v/d ValveKing is niet supersonisch........

Pepe
14 juli 2010, 23:38
Mijn silverface Bassman 70 gaat loeihard en bij de tijd dat ie gaat bluesen trillen je vullingen in je mond. Een head kan je tussen de 350 en 500 wel ergens oppikken.

altheka
14 juli 2010, 23:50
Er zijn wat oude yamaha versterkers vr3000 of zoiets die heel, ik zeg heel erg clean zijn.
Kosten vaak geen drol.

Midwolda
15 juli 2010, 06:53
Er zijn wat oude yamaha versterkers vr3000 of zoiets die heel, ik zeg heel erg clean zijn.
Kosten vaak geen drol.

Klopt. Heb zelf een VR4000 gehad, schakelbaar tussen 2xmono of 1xstereo en meer van dat soort gimmicks.
Verschrikkelijk goede cleane versterker met goede standaard speakers, enorm veelzijdig.
Aanrader als je veel en strak geluid voor weinig geld wilt, en de overdrive etc. uit pedaaltjes haalt.
Serie loopt van VR3000 tot VR6000, meen ik. Maar het zijn geen buizen-versterkers.

G.G.
15 juli 2010, 07:03
Als het echt alleen clean moet en hard en een laag budget dan vind ik zelf de transistorbak, fender deluxe 112 wel lekker. Is 90 watt transistor en die gaat echt hard. Scheurkanaal is heel slecht, maar de cleansound is bijna steriel. Moet wel een a/b boxje bij met een tweede buizenbak voor je scheur, want pedaaltjes doet ie niets lekkers mee.

Je vind die fenders soms al voor honderd euro.

iWishmaster
15 juli 2010, 10:19
De tiny terror is heel sterk gebaseerd op een Vox AC15. Ik neem aan dat de dual terror daar ook wel wat van weg zal hebben. Als je de clean van je Orange perfect vind, zal een Vox misschien in jouw oren beter klinken als een Fender. Met dat budget is een AC15 wel te vinden, maar die is ook niet zo heel lang clean. Een AC30 is tweedehands voor een beetje meer geld misschien te doen.

lindstrom
15 juli 2010, 10:19
't CIRCUIT v/d ValveKing is niet supersonisch........

Wat verwacht je dan voor die prijs ;)

maar dat neemt niet weg dat hij met TungSol echt beter is gaan klinken.