PDA

View Full Version : Welke pick-ups voor Les Paul? [Blues/indie/rock]



Portel
14 juli 2010, 15:38
Beste medeforummers,

Ik ben een beetje aan het denken om nieuwe elementen in mijn Les Paul ES te stoppen.
Helaas ben ik niet zo thuis in elementen, dus ik weet niet welke ik moet nemen.

Ik vond akkoorden te modderig klinken. Een grote ondefineerbare brij.
Daar wilde ik vanaf. Ik wilde een wat meer singlecoil-geluid.

Dus, zat ik eerst te denken aan P90's, maar toen ik wat soundclips opzocht, vond ik dat niet zoveel verschil maken tegenover normale humbuckers.

Nu denk ik aan een humbucker met 4 draden, zodat ik die kan splitten.
Ik lees veel goeds over Seymour Duncan en dan iets als 'JB/59'.
Maar ik kan nergens een 'JB/59' vinden.
Na wat zoeken besloot ik dat dat een JB element is, en een '59 element.
Maar... wélk JB element? Ik heb namelijk zo'n 4 JB elementen gevonden.
En een '59 element? Daar heb ik er nog geeneen van gevonden!

Het geluid dat ik dus zoek moet een beetje aan de volgende eisen voldoen...
~! Scherp, singlecoil geluid in de bridgepositie (splitable humbucker) (indie-geluid)
~! Crunchy overdrive (geen vette distortion) voor solo's/licks in bridgepositie (indie/rock)
~! Toch, wel een beetje distortion voor solo's/licks in middenstand (rock)
~! Warme, dikke klank in nekpositie (blues)

Kan iemand me een bepaald type adviseren?

Ibanez666
14 juli 2010, 15:40
Ik kan je niet zoveel advies geven over humbuckers, maar p90 elementen klinken toch echt wel heel anders dan humbuckers...

E-J
14 juli 2010, 15:50
Kijk eerst naar goede 500k ohm potmeters... als je 300k ohms pots gebruikt maakt de stap naar 500k al veel uit... veel meer definitie en sprankeling.

Ik zou voor pickups met een lage output gaan.. PAF achtige humbuckers. Die klinken heel open en zijn heel veelzijdig. Laat even weten wat voor budget je voor ogen hebt, dan kunnen we je verder helpen.

lindstrom
14 juli 2010, 16:01
wat is dat toch voor een term "indie" is dat de nieuwe vintage? of hoe moet ik het zien?

Bij indie denk ik aan van die rockbandjes die net niet genoeg scheuren en net niet clean genoeg zijn en net niet helemaal zuiver gestemd en dan elleen maar downstrokes op hun net iets te hoog hangende telecaster slaan om vervolgens met hun te krappe streepjes shirt om een net iets te mager bovenlichaam met een hoog stemmetje staan te jengelen in de microfoon met een dikke randen bril op..

maargoed, je zoekt een sound en ik denk dat wat jij zoekt beter te halen valt uit de juiste amp.

succes

Chroxy
14 juli 2010, 16:15
wat is dat toch voor een term "indie" is dat de nieuwe vintage? of hoe moet ik het zien?

Bij indie denk ik aan van die rockbandjes die net niet genoeg scheuren en net niet clean genoeg zijn en net niet helemaal zuiver gestemd en dan elleen maar downstrokes op hun net iets te hoog hangende telecaster slaan om vervolgens met hun te krappe streepjes shirt om een net iets te mager bovenlichaam met een hoog stemmetje staan te jengelen in de microfoon met een dikke randen bril op..

maargoed, je zoekt een sound en ik denk dat wat jij zoekt beter te halen valt uit de juiste amp.

succes

dit zou de definitie van indie op wikipedia moeten worden, kunnen we lachen, haha... hoewel ik ook een 'indie' ventje ben volgens deze definitie..

Rembull1980
14 juli 2010, 16:16
lijkt mij beter om naar en fender tele '72 te kijken dan.

Orgasmocaster
14 juli 2010, 16:38
Ik kan wel wat suggereren, maar het wordt hier toch niet serieus genoemen als het niet SD, Dimarzio of GFS is.. ;)

ok dan... voor blues en rock is in mijn ervaring the Rio Grande BBQ/Texas set de beste die er is!
een goed en vooral goedkoper alternatief is de IronGear Hot Slags!


Lindworm, dat is inderdaad de correcte definitie!! en je hebt ook geen goede elementen nodig voor indie. ;) ouwe hondo of avora pickups zijn daar prima voor!

Portel
14 juli 2010, 16:43
wat is dat toch voor een term "indie" is dat de nieuwe vintage? of hoe moet ik het zien?

Bij indie denk ik aan van die rockbandjes die net niet genoeg scheuren en net niet clean genoeg zijn en net niet helemaal zuiver gestemd en dan elleen maar downstrokes op hun net iets te hoog hangende telecaster slaan om vervolgens met hun te krappe streepjes shirt om een net iets te mager bovenlichaam met een hoog stemmetje staan te jengelen in de microfoon met een dikke randen bril op..

maargoed, je zoekt een sound en ik denk dat wat jij zoekt beter te halen valt uit de juiste amp.

succes

Ja, dat is ongeveer wel wat indie inhoudt xD
Ik zoek een beetje zo'n sound. KLIK (http://www.youtube.com/watch?v=dR2Dl-3FCmE)

Portel
14 juli 2010, 16:51
een goed en vooral goedkoper alternatief is de IronGear Hot Slags!


Lindworm, dat is inderdaad de correcte definitie!! en je hebt ook geen goede elementen nodig voor indie. ;) ouwe hondo of avora pickups zijn daar prima voor!

Is dat 'je hebt geen goede elementen nodig' een grap?
Of meen je dat serieus?

Die IronGear Hot Slags lijken me wel interessant.


lijkt mij beter om naar en fender tele '72 te kijken dan.

Zijn die elementen ook los verkrijgbaar?
En passen die in een Les Pauk?
Mijn prioriteit ligt niet bij indie, dus om een speciale indiegitaar aan te schaffen...
...Zo breed is mijn budget ook weer niet.
(En zoveel ruimte heb ik niet)


Kijk eerst naar goede 500k ohm potmeters... als je 300k ohms pots gebruikt maakt de stap naar 500k al veel uit... veel meer definitie en sprankeling.

Ik zou voor pickups met een lage output gaan.. PAF achtige humbuckers. Die klinken heel open en zijn heel veelzijdig. Laat even weten wat voor budget je voor ogen hebt, dan kunnen we je verder helpen.

Budget voor pickups...
In principe geen, maar het moet niet te gek worden.
liever niet meer dan 175 voor het totale setje.

De potmeter-tip ga ik ook meenemen

lindstrom
14 juli 2010, 16:54
Ja, dat is ongeveer wel wat indie inhoudt xD
Ik zoek een beetje zo'n sound. KLIK (http://www.youtube.com/watch?v=dR2Dl-3FCmE)

ja dat heb je al




Ik vond akkoorden te modderig klinken. Een grote ondefineerbare brij.



maar, dat scherpe kan je het beste zoeken ik de juiste amp afstelling hoor.

en wat orgasmo als zegt:



je hebt ook geen goede elementen nodig voor indie. ;) ouwe hondo of avora pickups zijn daar prima voor!

lindstrom
14 juli 2010, 16:56
Mijn prioriteit ligt niet bij indie, dus om een speciale indiegitaar aan te schaffen...
...Zo breed is mijn budget ook weer niet.
(En zoveel ruimte heb ik niet)



in dit geval is een goed brugpickupje wel een plan! splitbaar maken is niet zo heel moeilijk..

Portel
14 juli 2010, 17:02
in dit geval is een goed brugpickupje wel een plan! splitbaar maken is niet zo heel moeilijk..

Maar dan heb je wel 4 draden komen.
Nu heb ik een pickup met 2 draden. Daar kan het niet mee

lindstrom
14 juli 2010, 17:06
Maar dan heb je wel 4 draden komen.
Nu heb ik een pickup met 2 draden. Daar kan het niet mee

Volgens mij heb ik Charlotte eens gehoord over een pickup aanpassen naar 4 draden.. maar als je toch bezig bent, doe er gewoon een SH4 of SH5 van seymourduncan in, ben je gelijk klaar

Portel
14 juli 2010, 17:10
Ik zat te denken...
...Mijn nek pick-up ben ik wel tevreden mee.
Maar ik wil een ander brugelement.

Eentje die een beetje schel geluid heeft.
Denk aan Malcolm Young van AC/DC (Ik heb een hekel aan die band, maar de slaggitaar is prima!)
Dat geluid kan ook wel door voor indie.

En dan moet die ook gesplit kunnen worden, naar singlecoil.
Ik heb die IronGear opgezocht en wat soundclipjes geluisterd op hun site.
Bridge pickups van IronGear vind ik tegenvallen, maar de nek is wel lekker.
Maar ik heb bovenaan dit bericht besloten dat ik nog tevreden ben met mijn huidige nekelement.

Een nieuw brugelement dus.
~! ACDC/Indie geluid
~! Splitable


Volgens mij heb ik Charlotte eens gehoord over een pickup aanpassen naar 4 draden.. maar als je toch bezig bent, doe er gewoon een SH4 of SH5 van seymourduncan in, ben je gelijk klaar

Dat is de JB toch?
Seymour Duncan JB SH4
Zijn die goed voor in de brugpositie? Volgens mij las ik juist vaak dat ze die in de nekpositie hadden

Orgasmocaster
14 juli 2010, 17:20
Ik zat te denken...
En dan moet die ook gesplit kunnen worden, naar singlecoil.
Ik heb die IronGear opgezocht en wat soundclipjes geluisterd op hun site.
Bridge pickups van IronGear vind ik tegenvallen, maar de nek is wel lekker.


ik heb een setje hot slags in een Gibson SG van een vriend geinstalleerd, en het verschil van de originele gibson (niet epi) naar de hotslags was erg groot.. vooral in de brug..

maar goed, misschien is het niet je smaak.
Irongear maakt erg goede pickups (een beetje hetzelfde concept als GFS, zonder de invoer taxes, voor nl) en je zou misschien de Rolling Mill, Dirty Torque of Blues engine kunnen proberen

Portel
14 juli 2010, 17:52
ik heb een setje hot slags in een Gibson SG van een vriend geinstalleerd, en het verschil van de originele gibson (niet epi) naar de hotslags was erg groot.. vooral in de brug..

maar goed, misschien is het niet je smaak.
Irongear maakt erg goede pickups (een beetje hetzelfde concept als GFS, zonder de invoer taxes, voor nl) en je zou misschien de Rolling Mill, Dirty Torque of Blues engine kunnen proberen

Ik had die soundclipjes geluisterd op de site, maar het is niet precies wat ik zoek.

Ik ben nu aan het kijken voor een Seymour Duncan SH-4, maar die is met 98 euro best prijzig...

lindstrom
14 juli 2010, 17:57
Dat is de JB toch?
Seymour Duncan JB SH4
Zijn die goed voor in de brugpositie? Volgens mij las ik juist vaak dat ze die in de nekpositie hadden






Ik ben nu aan het kijken voor een Seymour Duncan SH-4, maar die is met 98 euro best prijzig...


is eigenlijk ideaal voor brugpositie! en 2e hands vaak nog wel voor fijne prijs te vinden.

Ik denk dat de SH4 wel doet wat jij wil. schel, strak en goede articulatie op akkoorden.
En hij is ook nog eens splitbaar.

lindstrom
14 juli 2010, 18:01
AC/DC (Ik heb een hekel aan die band, maar de slaggitaar is prima!)



omdat die band wel als een dijk klinkt?:???:



Dat geluid kan ook wel door voor indie.



dat vind ik dan weer totaal niet..

maar nogmaals, Seymour Duncan SH4 JB bridge is wel wat jij zoekt denk ik.

Orpheo
14 juli 2010, 18:28
Ik zeg je, je laat je driedubbel anaal nemen als je 100 euro voor een jb neertelt! Bij thomann zijn ze ongeveer 70 euro.

Verder, een jb en een duncan custom aanraden voor een en hetzelfde doel? Weird...de jb heeft een spike in het midhoog en hoog, en heeft meer output dan de sh5, waar de sh5 dus veel meer laag heeft.

Je hebt maaar 1 jb... En dan heb je de jb normaal, jb f spaced (moet je niet hebben in een les paul!), en thats it!

De 59 is de sh1. Lekker in de hals hoor. Beter dan de jazz.de jazz is wat transparanter, helderder, smoother. De 59 is wat vuiger.

Ik zeg, kijk op de site van thomann.daar vind je alles wat je nodig hebt, evenals goede pots en een goede switch.

Ps. Van een 2 ader pickup, desnoods braided wire, kan je zeker wel een 4 ader maken. Je moet m dan uit elkaar halen, en aan de uiteinden van de spoelen een nieuwe ader van je 4 ader draad solderen.eitje.

FruscianteFan
14 juli 2010, 18:45
Als je dan toch goedkoper aan een JB wilt komen: ik heb vandaag tweedehands een SD JB Jr. gekocht, dus eentje in single-coilformaat, voor €50.

Portel
14 juli 2010, 18:45
Ik zeg je, je laat je driedubbel anaal nemen als je 100 euro voor een jb neertelt! Bij thomann zijn ze ongeveer 70 euro.

Verder, een jb en een duncan custom aanraden voor een en hetzelfde doel? Weird...de jb heeft een spike in het midhoog en hoog, en heeft meer output dan de sh5, waar de sh5 dus veel meer laag heeft.

Je hebt maaar 1 jb... En dan heb je de jb normaal, jb f spaced (moet je niet hebben in een les paul!), en thats it!

De 59 is de sh1. Lekker in de hals hoor. Beter dan de jazz.de jazz is wat transparanter, helderder, smoother. De 59 is wat vuiger.

Ik zeg, kijk op de site van thomann.daar vind je alles wat je nodig hebt, evenals goede pots en een goede switch.

Ps. Van een 2 ader pickup, desnoods braided wire, kan je zeker wel een 4 ader maken. Je moet m dan uit elkaar halen, en aan de uiteinden van de spoelen een nieuwe ader van je 4 ader draad solderen.eitje.

Ik keek ook op Thomann.
Maar ik wil dan wel een gouden cover erop, en dan is hij 98.
Zonder 77.

Hier de betreffende gitaar:
http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/6/3/7/0/637073/pics/_c632518_image_0.JPG

Vanuit een andere hoek, maar slechter uitkomende kleur:
http://i28.tinypic.com/2qltzk8.jpg

Eén element zonder kapje zou echt lelijk staan op deze gitaar.
Vooral zebra.

Vind ik dan, hè?

Portel
14 juli 2010, 18:48
Als je dan toch goedkoper aan een JB wilt komen: ik heb vandaag tweedehands een SD JB Jr. gekocht, dus eentje in single-coilformaat, voor €50.

Hoe ga ik die in een Les Paul stoppen?

FruscianteFan
14 juli 2010, 18:50
Hoe ga ik die in een Les Paul stoppen?
Ik raad niet de Jr. aan, ik raad tweedehands aan.

Portel
14 juli 2010, 18:52
Ik raad niet de Jr. aan, ik raad tweedehands aan.

Aaah!

Ik wil gerust tweedehands kopen, maar de kans dat je een Seymour Duncan SH-4 vindt met gouden kapje voor een redelijke prijs... Klein...

FruscianteFan
14 juli 2010, 18:59
Valt mee hoor, ik vind er zo 3 op marktplaats waar je zelf nog een kapje op zou moeten doen. Eventueel zou je natuurlijk het kapje van je huidige element kunnen gebruiken, al moet je me er niet op vastpinnen dat het precies past.

Portel
14 juli 2010, 19:02
Valt mee hoor, ik vind er zo 3 op marktplaats waar je zelf nog een kapje op zou moeten doen. Eventueel zou je natuurlijk het kapje van je huidige element kunnen gebruiken, al moet je me er niet op vastpinnen dat het precies past.

Ok, ik vind er een.
Een witte.
Die kost 60 euro, maar er wordt 47 geboden.

Ben benieuwd waarom jij er 3 keer zoveel vindt...

FruscianteFan
14 juli 2010, 19:06
1 wordt icm een Jazz aangeboden, my bad. De andere heet gewoon voluit 'Seymour Duncan Jeff Beck'.

Orpheo
14 juli 2010, 19:32
De kapjes koop ik altijd los... Heb ik veel meer controle over het waxpotten en de kwaliteit vam de kappen. Duncan kapjes zijn shit. Het goud bladdert onder je poten vandaan. Mijn vaste leverancier heeft heel goede, goedkopr kappen.

Off topic: waarom blijft men de sh4 de jeff beck noemen? Het heet jb, waar jb staat voor jazz blues, niet jeff beck. Dat hij de eerste grote artiest was die erop speelde, en dat de pup voor hem gemaakt is, is een ander verhaal...

macwilliams
14 juli 2010, 19:35
Hee portel, kijk eens in de sig van orpheo.

macwilliams
14 juli 2010, 19:50
En dan dit soort kapjes er op doen!!!
Lijken mij mooi op jouw gieter!!!

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08963.jpg

Portel
14 juli 2010, 19:52
De kapjes koop ik altijd los... Heb ik veel meer controle over het waxpotten en de kwaliteit vam de kappen. Duncan kapjes zijn shit. Het goud bladdert onder je poten vandaan. Mijn vaste leverancier heeft heel goede, goedkopr kappen.

Off topic: waarom blijft men de sh4 de jeff beck noemen? Het heet jb, waar jb staat voor jazz blues, niet jeff beck. Dat hij de eerste grote artiest was die erop speelde, en dat de pup voor hem gemaakt is, is een ander verhaal...

Ik wist ook niet beter dan dat JB voor Jeff Beck stond.
Maar als je voor mij een element maakt, en dat dan een RdS-element noemt...
...Kan je er vanuit gaan/ligt het voor de hand dat dat voor Roy de Smet staat.
En niet aan Rock-da-Shit ofzo xD

Ik zie (thanks Macwilliams) dat jij een JB/Jazz setje verkoopt.
Is er kans dat je de JB los verkoopt?


En dan dit soort kapjes er op doen!!!
Lijken mij mooi op jouw gieter!!!

Gaat dat passen?
Die gaatjes in die cover zitten in het midden, en de gaatjes van het element aan de 2 uiteindes

Orpheo
14 juli 2010, 19:54
@mac shit, dank je. Ik was mn sig hemaal vergeten. Die pickups zijn al verkocht... Ik hoop niet dat mn posts overkwamen als verkapte spam?

macwilliams
14 juli 2010, 20:02
Portel,

Ja dat gaat 100% zeker passen en door de open bovenkant minder invloeden van de kapjes op je geluid.

Orpheo,

Nee, het is pas spam wanneer je reageert met;

"kuch kuch zie sig"

wel jammer voor portel.

lindstrom
14 juli 2010, 21:08
Je hebt maaar 1 jb... En dan heb je de jb normaal, jb f spaced (moet je niet hebben in een les paul!)


Wat een enorme onzin Orph!, ik heb een tone zone F-spaced in mijn beide les pauls zowel echte gibson als imitatie en ik kan je zeggen dat de spacing van daarvan vele malen beter is dan een normale humbucker.

Ter info voor Portal: Bij Seymour Duncan heet dit trouwens Trembucker en dan wordt het pickupje als een TB4 aangeduid ipv SH4


@mac shit, dank je. Ik was mn sig hemaal vergeten. Die pickups zijn al verkocht... Ik hoop niet dat mn posts overkwamen als verkapte spam?

zou je je sig niet even aanpassen dan? :???:

the sure thing
14 juli 2010, 21:13
Zijn de Seymour Duncan Seth Lover elementen al voorbij gekomen? Hebben in al mijn Les Pauls en ES 335 modellen gezeten....

Portel
14 juli 2010, 21:25
wat een onzin, ik heb een tone zone F-spaced in mijn beide les pauls zowel echte gibson als imitatie en ik kan je zeggen dat de spacing van daarvan vele malen beter is dan een normale humbucker.

Ter info voor Portal: Bij Seymour Duncan heet dit trouwens Trembucker en dan wordt het pickupje als een TB4 aangeduid ipv SH4



zou je je sig niet even aanpassen dan? :???:

Wat is precies F-spaced?
Ik las dat als je een element zoekt, je beter kunt kijken of er een f-spaced versie van is. Vooral in de bridge.
Hoe zit dat allemaal?

PS: Het is Portel ;-)


Zijn de Seymour Duncan Seth Lover elementen al voorbij gekomen? Hebben in al mijn Les Pauls en ES 335 modellen gezeten....

Nee, die zijn nog niet voorbij gekomen.
Heb er wat over gelezen op Seymour Duncan site.
Soundclipje opgezocht (klik (http://www.youtube.com/watch?v=1l-sHxFKmWA)). Prachtig blues-geluid!
Maar ik zoek voor de bridge juist geen blues-geluid.

SH-4 lijkt me meer wat voor mij.

macwilliams
14 juli 2010, 21:30
F staat voor Floyd spaced of fender.

lindstrom
14 juli 2010, 21:32
Wat is precies F-spaced?
Ik las dat als je een element zoekt, je beter kunt kijken of er een f-spaced versie van is. Vooral in de bridge.
Hoe zit dat allemaal?

PS: Het is Portel ;-)

.

ok Portel,

Het is afhankelijk van de brug, Het schijn dat tom (tune o matic) bruggen smaller zijn dan tremolo bruggen, een F-spaced pickup is dus ietsje breder, polepieces zitten ietsje verder uit elkaar. dat is het verschil.

Mijn ervaring is dat met de wat nieuwere les pauls en de nieuwere tune o matic bruggen dit verschil niet zo groot meer is en in veel gevallen een F-spaced pickup beter overeen komt dan een niet f-spaced pickup.

Het is echter wel zo dat de duncan trembuckers zelfs nog een tikje breder zijn dan de F-spaced pickups van dimarzio.

Maar maak je niet druk, in die epiphone van je kun je prima met een gewone SH4 JB pickup aan de slag maar wil je zeker weten dat de spacing goed zit, kun je voor een TB4 JB gaan.

succes!

Portel
14 juli 2010, 21:40
ok Portel,

Het is afhankelijk van de brug, Het schijn dat tom (tune o matic) bruggen smaller zijn dan tremolo bruggen, een F-spaced pickup is dus ietsje breder, polepieces zitten ietsje verder uit elkaar. dat is het verschil.

Mijn ervaring is dat met de wat nieuwere les pauls en de nieuwere tune o matic bruggen dit verschil niet zo groot meer is en in veel gevallen een F-spaced pickup beter overeen komt dan een niet f-spaced pickup.

Het is echter wel zo dat de duncan trembuckers zelfs nog een tikje breder zijn dan de F-spaced pickups van dimarzio.

Maar maak je niet druk, in die epiphone van je kun je prima met een gewone SH4 JB pickup aan de slag maar wil je zeker weten dat de spacing goed zit, kun je voor een TB4 JB gaan.

succes!

Mijn Les Paul komt uit 1996 en heeft geen tremolo.
Ik vind 1996 niet een 'nieuwere' Les Paul
F spaced is beter in nieuwe Les Pauls?

Dan moet ik dus een niet-F-spaced... Als ik het zo bekijk.

lindstrom
14 juli 2010, 21:47
Mijn Les Paul komt uit 1996 en heeft geen tremolo.
Ik vind 1996 niet een 'nieuwere' Les Paul
F spaced is beter in nieuwe Les Pauls?

Dan moet ik dus een niet-F-spaced... Als ik het zo bekijk.

Is gewoon een gok, soms gaat het met gewone elementen prima, maar andere les pauls is het mooier om een F-spaced te gebruiken.

Ik zou sowieso een F-spaced gebruiken voor de zekerheid als ik jou was.

bekijk je pickups eens goed, lopen de snaren exact voor de pole pieces langs? of zit er verschil in?
bij geen verschil je pickup opmeten en de maten van SD zoeken dan weet je of je een gewone of F-spaced moet gebruiken.

als de snaren iets buiten de buitenste schroefjes (pole pieces) lopen, dan een F-spaced monteren.

Ik hoop je zover een beetje geholpen te hebben.

edit, lees dit eens http://www.jemsite.com/forums/f18/pickup-spacing-41272.html

Orpheo
14 juli 2010, 23:52
@lindstrom: ik heb 15 les pauls, en op al die 15, uiteenlopend in bouwjaar van nu tot 1976, passen de f spaced minder mooi dan de 'normale' varianten... Ik weet heus waar ik t over heb.

De seth lover-clip is bluesy ingespeeld, maar t betekent niet dat ie alleen zo klinkt. Ik heb m ook, en tis een pickup met minder output dan de jb, maar hij is veel nastier,ranziger,smeriger,agressiever...laat je niet leiden door clips...

De stagmag, zelfs als set, is te gek. In de brug lijkt ie op een jb, maar met een iets 'milder' tophoog. In de hals is t vette blues... Bonamassa's sonische natte droom.

lindstrom
15 juli 2010, 08:00
@lindstrom: ik heb 15 les pauls, en op al die 15, uiteenlopend in bouwjaar van nu tot 1976, passen de f spaced minder mooi dan de 'normale' varianten... Ik weet heus waar ik t over heb..

hier dan maar even 2 afbeeldingen van mijn les pauls, beide met een F spaced pickups, zelfs bij de echte gibson lijkt de F-spaced maar net breed genoeg te zijn, een normale pickup spacing zag er niet uit.
Ook heb ik een 1998 gibson les paul custom van een vriend voorzien van een TB6 waarbij de spacing perfect was. en zo wel meer les paul gitaren meegemaakt waarbij een F-spaced beter oogde.. ik weet dus ook wel waar ik het over heb. even goeie vrienden verder als jij andere ervaringen heb. hier mijn bewijs.

http://img189.imageshack.us/img189/1046/spacing1.jpg (http://img189.imageshack.us/i/spacing1.jpg/)

http://img339.imageshack.us/img339/6681/spacing2.jpg (http://img339.imageshack.us/i/spacing2.jpg/)

Mitch
15 juli 2010, 08:18
O jee, een ketter :D

Even afgezien van formaat: ik vraag me af of die JB is wat je zoekt. Zoals de meeste Seymour Duncans toch vrij scherp en stevig. Je moet misschien eerst afwegen of je per se split wil of dat je een opener klinkende humbucker wil. Persoonlijk denk ik dat dat laatste zich meer leent voor je genre.

lindstrom
15 juli 2010, 09:28
O jee, een ketter :D

Even afgezien van formaat: ik vraag me af of die JB is wat je zoekt. Zoals de meeste Seymour Duncans toch vrij scherp en stevig. Je moet misschien eerst afwegen of je per se split wil of dat je een opener klinkende humbucker wil. Persoonlijk denk ik dat dat laatste zich meer leent voor je genre.

Een opener klinkend pickup is toch wel richting het "bluesy" waar hij niet naar opzoek is.
Het scherpe van de JB is dat geluidje waar hij het over heeft als hij het heeft over dat Indie geluid.
En als ik dat filmpje zo eens beluisterd heb is een JB wel erg bruikbaar.

en dan kan hij hem OOK nog eens splitten waarbij hij opener zal klinken...

en wat bedoel je eigenlijk met "O jee, een ketter"

Portel
15 juli 2010, 10:59
hier dan maar even 2 afbeeldingen van mijn les pauls, beide met een F spaced pickups, zelfs bij de echte gibson lijkt de F-spaced maar net breed genoeg te zijn, een normale pickup spacing zag er niet uit.
Ook heb ik een 1998 gibson les paul custom van een vriend voorzien van een TB6 waarbij de spacing perfect was. en zo wel meer les paul gitaren meegemaakt waarbij een F-spaced beter oogde.. ik weet dus ook wel waar ik het over heb. even goeie vrienden verder als jij andere ervaringen heb. hier mijn bewijs.

Welk van de twee is de Gibson? De bovenste?


O jee, een ketter :D

Even afgezien van formaat: ik vraag me af of die JB is wat je zoekt. Zoals de meeste Seymour Duncans toch vrij scherp en stevig. Je moet misschien eerst afwegen of je per se split wil of dat je een opener klinkende humbucker wil. Persoonlijk denk ik dat dat laatste zich meer leent voor je genre.

Welk genre? Blues of indie of rock?
Ik moet er ff bij vertellen, dat als ik blues zeg, ik blues bedoel à la Eric Clapton/SRV/John Mayer Trio.
Zij spelen allemaal op Strats (Ok, Clapton vroeger op Les Pauls en ES335), dus daarvoor wil ik een humbucker kunnen splitten.


Een opener klinkend pickup is toch wel richting het "bluesy" waar hij niet naar opzoek is.
Het scherpe van de JB is dat geluidje waar hij het over heeft als hij het heeft over dat Indie geluid.
En als ik dat filmpje zo eens beluisterd heb is een JB wel erg bruikbaar.

en dan kan hij hem OOK nog eens splitten waarbij hij opener zal klinken...

en wat bedoel je eigenlijk met "O jee, een ketter"

Ik ben ook (nog) geen ster in soleren, dus speel ik vaker en liever slag.
En dat klinkt op een humbucker echt te dik en vet.
Daarom wil ik de brug-humbucker (waar je het vaakst slag op speelt) kunnen splitten.

lindstrom
15 juli 2010, 11:03
Welk van de twee is de Gibson? De bovenste?.

jep de bovenste, wel leuk om te weten is dat de onderste een tune o matic heeft van een epiphone uit dezelfde periode als jouw epiphone. de tune o matic van de chinese musoland fabriek was echt brak.




Ik ben ook (nog) geen ster in soleren, dus speel ik vaker en liever slag.
En dat klinkt op een humbucker echt te dik en vet.
Daarom wil ik de brug-humbucker (waar je het vaakst slag op speelt) kunnen splitten.

Slag gaat prima op een JB ook niet gesplit..

Portel
15 juli 2010, 11:13
jep de bovenste, wel leuk om te weten is dat de onderste een tune o matic heeft van een epiphone uit dezelfde periode als jouw epiphone. de tune o matic van de chinese musoland fabriek was echt brak.

Slag gaat prima op een JB ook niet gesplit..

Nou, te gek.
Dan kan ik hem niet gesplit gebruiken voor wat meer indie/rock-slag
En gesplit voor wat meer blues/rock-slag.

Niet-gesplit voor wat indie/rock solotjes/licks/riffs
Gesplit voor wat blues/rock solotjes/licks/riffs

Wat zou ik trouwens doen met de kleur?
Kopen met goud kapje (+20 euro)?
In het zwart kopen, in het wit?
Misschien zelfs zebra?

Dan heb ik de bovenste pickup met goud kapje en die daaronder niet.
Ik denk dat dat lelijk is. Wat denken jullie?

lindstrom
15 juli 2010, 11:17
neck laten wat hij is en er een zebra in de brug bij doen.. erg sjiek!!!

http://img594.imageshack.us/img594/5743/3421613390b6c639f068.jpg (http://img594.imageshack.us/i/3421613390b6c639f068.jpg/)

20 euro voor een gouden kapje is veeel te duur!! en kapje snoept iets van je geluid, wil je daar 20 euro voor betalen?

FruscianteFan
15 juli 2010, 11:28
Ik denk dat je bedrogen gaat uitkomen als je een brughumbucker split voor een bluesy sound. Dat moet je toch meer zoeken in een hals- en/of middenelement. Misschien kun je dat benaderen door bijvoorbeeld de binnenste spoelen van beide humbuckers parallel te schakelen.


Een opener klinkend pickup is toch wel richting het "bluesy" waar hij niet naar opzoek is.
Het scherpe van de JB is dat geluidje waar hij het over heeft als hij het heeft over dat Indie geluid.
Met alle respect - zeker omdat je ook gewoon probeert om iemand te helpen - ik denk dat je iets voorzichtiger moet zijn, want hoe weet je zo zeker dat jij precies voor ogen hebt wat Portel zoekt? Zeker gezien jullie 'onenigheid' over AC/DC ;)

lindstrom
15 juli 2010, 11:35
Met alle respect - zeker omdat je ook gewoon probeert om iemand te helpen - ik denk dat je iets voorzichtiger moet zijn, want hoe weet je zo zeker dat jij precies voor ogen hebt wat Portel zoekt? Zeker gezien jullie 'onenigheid' over AC/DC ;)

Dat weet ik inderdaad niet zeker, wel heb ik dat filmpje beluisterd en wat hij post goed gelezen en ik denk dat naar mijn mening (nogmaals NAAR MIJN MENING) een JB een goed uitgangspunt is..
en daarbij rekening gehouden dat het sowieso een verbetering is tegenover de originele pups uit zijn epi.

Wat hij al zegt, neck pickup is prima, en daarom denk ik dat een bleusy sound is prima te halen is uit de combi van neck pickup en bridge in spit. beetje als een tele met neck humbucker en bridge single.. hiermee zeg ik natuurlijk niet dat een les paul als een tele klinkt voor de goede orde.

Die open klank is zeker te realiseren en daarnaast dus ook een strakke scherpe klank..

De onenigheid over ACDC is een smaak kwestie, mijn persoonlijke smaak heb ik al aan de kant gezet om portel te helpen, zelf zou ik geen JB hoeven.. iets te scherp naar mijn goesting.
en laten we eerlijk zijn, een JB is geen one trick pony waarmee je alleen ACDC kunt spelen.

wel is mijn advies kwa looks op persoonlijke smaak gebaseerd, maar ik geloof er heilig in dat Portel zelf wel weet wat hij mooi vind.

FruscianteFan
15 juli 2010, 11:38
Nee ok, dan begrijpen we elkaar.

Portel
15 juli 2010, 11:40
Met alle respect - zeker omdat je ook gewoon probeert om iemand te helpen - ik denk dat je iets voorzichtiger moet zijn, want hoe weet je zo zeker dat jij precies voor ogen hebt wat Portel zoekt? Zeker gezien jullie 'onenigheid' over AC/DC ;)

Dat weet ik inderdaad niet zeker, wel heb ik dat filmpje beluisterd en wat hij post goed gelezen en ik denk dat naar mijn mening (nogmaals NAAR MIJN MENING) een JB een goed uitgangspunt is..
en daarbij rekening gehouden dat het sowieso een verbetering is tegenover de originele pups uit zijn epi.

Wat hij al zegt, neck pickup is prima, en daarom denk ik dat een bleusy sound is prima te halen is uit de combi van neck pickup en bridge in spit. beetje als een tele met neck humbucker en bridge single.. hiermee zeg ik natuurlijk niet dat een les paul als een tele klinkt voor de goede orde.

Die open klank is zeker te realiseren en daarnaast dus ook een strakke scherpe klank..

De onenigheid over ACDC is een smaak kwestie, mijn persoonlijke smaak heb ik al aan de kant gezet om portel te helpen, zelf zou ik geen JB hoeven.. iets te scherp naar mijn goesting.
en laten we eerlijk zijn, een JB is geen one trick pony waarmee je alleen ACDC kunt spelen.

wel is mijn advies kwa looks op persoonlijke smaak gebaseerd, maar ik geloof er heilig in dat Portel zelf wel weet wat hij mooi vind.

Ik wil geen AC/DC spelen. Ik vind alleen het geluid van Malcolm zijn slaggitaar mooi.

PS: Parallel schakelen binnen 1 humbucker heb ik wel over gelezen, maar wat voor geluid geeft het precies?
Zou je iets kunnen doen als: Volumeknop uittrekken (push/pull) = splitten
Toneknop uittrekken (push/pull) = parallel

Of kan je er maar 1?

Portel
15 juli 2010, 11:42
neck laten wat hij is en er een zebra in de brug bij doen.. erg sjiek!!!

http://img594.imageshack.us/img594/5743/3421613390b6c639f068.jpg (http://img594.imageshack.us/i/3421613390b6c639f068.jpg/)

20 euro voor een gouden kapje is veeel te duur!! en kapje snoept iets van je geluid, wil je daar 20 euro voor betalen?

Ja, dat ziet er wel sjiek uit

Máár... Mijn gitaar heeft een donkerdere burst,
gouden hardware, zwarte volume/tone knoppen,
geen slagplaat, én F-gaten.

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/6/3/7/0/637073/pics/_c632518_image_0.JPG

lindstrom
15 juli 2010, 11:50
Ja, dat ziet er wel sjiek uit

Máár... Mijn gitaar heeft een donkerdere burst,
gouden hardware, zwarte volume/tone knoppen,
geen slagplaat, én F-gaten.

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/6/3/7/0/637073/pics/_c632518_image_0.JPG

Kan prima, maar als ik er zo naar kijk zou ik idd eerder voor een zwarte gaan.. tenzei je in de toekomst je neck pickup ook in zebra gaat vervangen want dan kan het wel juist weer heel mooi worden.

Kakihara
15 juli 2010, 11:58
Ik wil geen AC/DC spelen. Ik vind alleen het geluid van Malcolm zijn slaggitaar mooi.

PS: Parallel schakelen binnen 1 humbucker heb ik wel over gelezen, maar wat voor geluid geeft het precies?
Zou je iets kunnen doen als: Volumeknop uittrekken (push/pull) = splitten
Toneknop uittrekken (push/pull) = parallel

Of kan je er maar 1?

Ik zou maar een van beiden doen : in beide gevallen krijg je een singlecoilachtig geluid, maar bij een serie/parallelschakeling dan zonder hum want de beide spoelen worden gebruikt, en met een licht volumeverlies.
Zelf prefereer ik in een 2 pickupcombinatie de serie/parallelschakeling, vind ik net iets bruikbaarder.

FruscianteFan
15 juli 2010, 12:01
Ik wil geen AC/DC spelen. Ik vind alleen het geluid van Malcolm zijn slaggitaar mooi.

PS: Parallel schakelen binnen 1 humbucker heb ik wel over gelezen, maar wat voor geluid geeft het precies?
Zou je iets kunnen doen als: Volumeknop uittrekken (push/pull) = splitten
Toneknop uittrekken (push/pull) = parallel

Of kan je er maar 1?
Alles kan, maar dan moet je wel genoeg aansluitingen op je schakelaar hebben. En heel veel geduld, zeker met een hollowbody.

Maar of het nuttig is om zowel te splitten als parallel te schakelen? De buitenste spoel klinkt wat scherper, de binnenste spoel klinkt íetsje meer als een middenelement op een Strat (maar het is subtiel), en een parallel geschakelde humbucker heeft slechts een hint van dat glazige geluid. Op mijn gister ingebouwde JB Jr kwam ik tot de conclusie dat parallel ook iets meer in balans is dan een coil split (maakt niet uit welke), maar daar heb ik weer helemaal geen glazig geluid. Komt misschien doordat die spoelen nog dichter bij elkaar liggen.

Als je eens een paar schema's bekijkt en vervolgens kunt zeggen dat je begrijpt hoe het werkt (parallel = de leads van de spoelen naar hetzelfde punt en beide geaard, serie = de aarde van één spoel naar de lead van de andere spoel, etc), dan zou ik je ten zeerste aanraden om uitgebreid met de elektronica te experimenteren zodat je zelf kunt oordelen wat je wel wilt en wat niet.

lindstrom
15 juli 2010, 12:03
ik zou het lekker bij split houden.. er moet naast knoppen draaien en switchen immers ook gitaargespeeld worden.

Portel
15 juli 2010, 12:04
Kan prima, maar als ik er zo naar kijk zou ik idd eerder voor een zwarte gaan.. tenzei je in de toekomst je neck pickup ook in zebra gaat vervangen want dan kan het wel juist weer heel mooi worden.

Ff iets in elkaar geKisekae-ed, omdat er gewoon geen gitaar bestaat die op de mijne lijkt

http://i28.tinypic.com/66w6es.png

http://i28.tinypic.com/t8tgmd.png

http://i32.tinypic.com/24eaxs9.png

http://i26.tinypic.com/21o36lx.png

Portel
15 juli 2010, 12:16
Ik zou maar een van beiden doen : in beide gevallen krijg je een singlecoilachtig geluid, maar bij een serie/parallelschakeling dan zonder hum want de beide spoelen worden gebruikt, en met een licht volumeverlies.
Zelf prefereer ik in een 2 pickupcombinatie de serie/parallelschakeling, vind ik net iets bruikbaarder.

Ok, dus ze doen allebei hetzelfde, maar bij parallel heb je geen hum, wat bruikbaarder is als je met 2 pickups tegelijk speelt.


Er moet naast knoppen draaien en switchen immers ook gitaargespeeld worden.

Da's waar.
Dus,.. weer een moeilijke beslissing:

Coil-split of parallel?

Ik neig nu naar parallel

lindstrom
15 juli 2010, 12:31
geheel wit is niet mooi, geheel creme wel, maar die worden niet egmaakt bij SD gezien dimarzio daar alleenrecht voor schijnt te hebben.

Zebra wordt sowieso als het 2e plaatje gezien andersom bij dimarzio is.

zwart kan prima maar is wat saaitjes.

Ik zou voor coil split gaan. parallel lijkt volume drop te hebben..

Portel
15 juli 2010, 12:37
geheel wit is niet mooi, geheel creme wel, maar die worden niet egmaakt bij SD gezien dimarzio daar alleenrecht voor schijnt te hebben.

Zebra wordt sowieso als het 2e plaatje gezien andersom bij dimarzio is.

zwart kan prima maar is wat saaitjes.

Ik zou voor coil split gaan. parallel lijkt volume drop te hebben..

Ik vind de 2e 'SD zebra' mooier.
En de geheel zwarte.

Kan iemand me vertellen of het volumeverlies bij parallel veel is?
Of is het te verwaarlozen?

FruscianteFan
15 juli 2010, 13:03
Ik vind het wel meevallen, maar in vergelijking met serie is parallel of split sowieso wat zachter.

Orpheo
15 juli 2010, 13:51
portel, je stelt allemaal vragen die duiden op 'beginner'als het gaat om pickup-wissels... Is best hoor, maar ik vind het raar dat je eigenlijk springt op het eerste dat op je pad komt (de JB), de tone nog niet goed genoeg kent en 'snapt', en je je afvraagt wat parallel schakelen nu is, en 'besloot dat de jb/59 de jb en de 59 is'. en nog wel meer dingetjes die echt duiden op 'pickup-noobie'.

probeer eerst eens wat goedkopers dan duncan. Pak eens de GFS dream 90, prak die in de brug. koop een goede CTS 500k pot, en een 1 megaohm pot, kijk wat dat doet. Koop een GFS crunchy PAT, kijk wat dat doet. Die pickups zijn goed voor het geld, werkelijk. Om een JB in een epi te stoppen, das zoiets als goodyear banden onder een lada zetten. je lada wordt beter, maar je kan echt niet het maximale potentieel halen uit die banden.


Scherp, singlecoil geluid in de bridgepositie (splitable humbucker) (indie-geluid)
~! Crunchy overdrive (geen vette distortion) voor solo's/licks in bridgepositie (indie/rock)
~! Toch, wel een beetje distortion voor solo's/licks in middenstand (rock)
~! Warme, dikke klank in nekpositie (blues)

scherp singelcoil geluid vraag je. nou, een splitbare humbucker klinkt niet als een singlecoil, laat ik je dat vertellen. de JB gesplit komt in de buurt, de crunchy PAT ook, maar tis echt geen singlecoil. de p90 of de dream90 komt ook in de buurt, but: still no cigar.

Crunchy overdrive: een pickup doet niet aan overdrive. die levert alleen signaal. dat zul je echt uit je amp moeten halen. Welke amp heb je eigenlijk? dat heeft niemand gevraagd...

warme, dikke klank uit de halspositie... ja, dat doet de hals altijd wel! maar wat wil je PRECIES! wil je die licht-nasale tone van slash, of die dichtgesmeerde, maar oh zo preciese jank van gary moore? of wil je wat opener en jazzier?

Ik denk dat je veel te snel grijpt naar nieuwe pickups, en eens je gear moet nalopen. probeer andere settings, neem betere pots.

Portel, je stelt vragen die op zich niet dom zijn, maar in combinatie met wat je wilt, is het wel dom. volumeverlies met parallel. denk eens na! je telt 2 signalen parallel op, wat DENK je dat het gaat doen? heb je er ervaring al mee, heb je het al eens geprobeerd? doe dat dan eerst (met bijvoorbeeld goedkope pickups en een toggletje in solderen maar niet monteren in/op de gitaar, en kijken wat het doet).

@lindstrom: kijk eens even goed... bij die eerste zitten de notches op de zadels niet gecentreerd... nee duh, geen wonder dat je dan f spaced moet hebben. f spaced is 52 millimeter, 'normaal' is 49 tot 50 millimeter. een tune o matic brug is echt minder breed dan een fender trem, althans, de 'normale'bruggen. tuurlijk, Gibson heeft rare bruggen gebruikt, maar ik zeg je, f spaced slaat als een tang op een varken, zeker bij epi's. ook duncan en dimarzio raden f spaced op een gibson achtige af. en waarom...? juist, omdat het net niet past.

nogmaals, ik heb 15 les pauls (and counting), met gotoh bruggen, schallers, naamloos uit azie, naamloos van gibson, en allemaal hebben ze non-f spaced nodig.

lindstrom
15 juli 2010, 14:04
@lindstrom: kijk eens even goed... bij die eerste zitten de notches op de zadels niet gecentreerd... nee duh, geen wonder dat je dan f spaced moet hebben. f spaced is 52 millimeter, 'normaal' is 49 tot 50 millimeter. een tune o matic brug is echt minder breed dan een fender trem, althans, de 'normale'bruggen. tuurlijk, Gibson heeft rare bruggen gebruikt, maar ik zeg je, f spaced slaat als een tang op een varken, zeker bij epi's. ook duncan en dimarzio raden f spaced op een gibson achtige af. en waarom...? juist, omdat het net niet past.

nogmaals, ik heb 15 les pauls (and counting), met gotoh bruggen, schallers, naamloos uit azie, naamloos van gibson, en allemaal hebben ze non-f spaced nodig.

ik zeg het je, ik heb meerdere les paul gitaren meegemaakt waarbij een f-spaced beter past dan een normale. echt waar.. heb maar 2 gitaren meegemaakt die niet lekker pastte en een gewone humbucker nodig was.. dit waren beide geen gibsons.. wel tom bruggen.

Maar gibson en epiphone altijd F-spaced gebruikt en altijd past dit beter.. sorry jongen maar het is gewoon zo.. ik zit je niet voor te liegen, daar heeft Portel immers ook niks aan.

Die notches op mijn gibson brug zijn standaard zo.. rechtstreeks uit de fabriek..

sorry maar de plaatjes liegen er niet om en mijn ervaringen zijn er ook echt naar.. je ziet het toch?

Gibson les paul classic 1960 wine red voorzien van een dimarzio EVO (F-spaced)
Gibson les paul classic 1960 tobacco voorzien van SD TB4 (F-spaced)
Gibson les paul standard honeyburst voorzien van tonezone (F-spaced)
Gibson les paul custom ebony voorzien van SD TB6 (f-spaced)
Epiphone les paul standard ebony voorzien van SD TB5 (F-spaced)
Epiphone les paul standard flake limited voorzien van SD TB5 (F-spaced)
Gibsun les paul goldtop met epiphone tom voorzien van tonezone (F-spaced)
Aria les paul voorzien van Super distortion (F-spaced)

en zo nog vele andere gitaren gemod.. en altijd blij dat ik de F-spaced heb gebruikt want die passen nu eenmaal veel beter kwa spacing..

sorry jongen maar het is gewoon zo. ik lul niet uit mijn nek.

Orpheo
15 juli 2010, 14:14
lindstrom, vanuit mijn oogpunt lul je wel uit je nek.

no offence.

want op mijn gitaren, passen de f spaced pups minder goed dan de 'gewone'.

TimoSomers
15 juli 2010, 14:15
Beter meet Portel het gewoon even op? :grouphug:

lindstrom
15 juli 2010, 14:16
lindstrom, vanuit mijn oogpunt lul je wel uit je nek.

no offence.

want op mijn gitaren, passen de f spaced pups minder goed dan de 'gewone'.

als jij een andere ervaring hebt, prima maar ik ga niet meer op de verhalen van jou af, ik heb met eigen ogen op meerdere les pauls gezien dat F-spaced ECHT beter is..
Heb ooit eens een super distortion in een oudere epiphone gezet een gewone spacing, was een van mijn eerste gitaren, heb 2 jaar lang zitten storen aan de slechte spacing.. sinds dien altijd F-spaced omdat die gewoon beter passen.. klaar!

lindstrom
15 juli 2010, 14:17
Beter meet Portel het gewoon even op? :grouphug:

Mee eens, ik zal vanavond als ik thuis ben die tune o matic van de epi op de musoland gibsun ook even opmeten voor de goede orde..

Mitch
15 juli 2010, 14:59
@lindstrom


lindstrom, vanuit mijn oogpunt lul je wel uit je nek.

no offence.

want op mijn gitaren, passen de f spaced pups minder goed dan de 'gewone'.

Dat bedoel ik dus met jou een ketter noemen. Gij ongelovige, ingaan tegen de pickupwizard :seriousf:

FruscianteFan
15 juli 2010, 15:04
lindstrom, vanuit mijn oogpunt lul je wel uit je nek.

no offence.

want op mijn gitaren, passen de f spaced pups minder goed dan de 'gewone'.
Zullen we anders met elkaar lekker concluderen dat deze hele discussie volslagen nutteloos is? Het gaat hier namelijk om feiten die makkelijk na te meten zijn. In dit geval is dat aan Portel. Wat hebben lindstrom en jij er nu aan om hetzelfde tegen elkaar te blijven roepen?

Verder vind ik het een beetje vreemd om zomaar te zeggen dat een SD per se niet tot zijn recht komt in een Epiphone. Niet dat een GFS niet dé pup voor Portel kan zijn, maar misschien is een SD dat juist wel. Niet alsof een JB evenveel kost als die hele gitaar...

lindstrom
15 juli 2010, 15:52
@lindstrom



Dat bedoel ik dus met jou een ketter noemen. Gij ongelovige, ingaan tegen de pickupwizard :seriousf:


wat een pickupwizard als je niet ziet dat F-spaced gewoon perfect (lees beter dan gewone pickupspacing) past in les pauls.. anyways, die discussie is voor portel geen toevoeging zoals fruciantefan al zegt.

Wabbie
15 juli 2010, 16:37
En misschien ook een beetje mierenvrijen in de marge :P :makeup:

Anyway, pickups uitkiezen blijft altijd een gok. Zeker in het begin, want dan kun je nog niet echt een inschatting maken hoe je gitaar reageert op bepaalde pickups. Ik heb zelf in mijn Stratocaster en mijn Jazzmaster meerdere keren de pickups gewisseld en pas bij de laatste wissel wist ik zeker wat ik wilde hebben en welke pickups daar voor nodig waren.

Ik zou gewoon een globale inschatting proberen te maken van welke pickup nu het beste zou werken voor jou situatie en die er dan gewoon in zetten en kijken wat het doet.

FruscianteFan
15 juli 2010, 16:46
En misschien ook een beetje mierenvrijen in de marge :P :makeup:

Anyway, pickups uitkiezen blijft altijd een gok. Zeker in het begin, want dan kun je nog niet echt een inschatting maken hoe je gitaar reageert op bepaalde pickups. Ik heb zelf in mijn Stratocaster en mijn Jazzmaster meerdere keren de pickups gewisseld en pas bij de laatste wissel wist ik zeker wat ik wilde hebben en welke pickups daar voor nodig waren.

Ik zou gewoon een globale inschatting proberen te maken van welke pickup nu het beste zou werken voor jou situatie en die er dan gewoon in zetten en kijken wat het doet.
+1

Maar ik zou persoonlijk dan weer niet de kieskeurig zijn, juist omdat (zoals Orpheo al aangaf), de pickups zelf niet het enige element in je sound zijn. Bijvoorbeeld: toen ik gister mijn net aangeschafte JB Jr in mijn Jaguar installeerde, klonk dat in eerste instantie niet zo fijn. Best jammer, want ik wil koste wat kost mijn sound op het halselement behouden, want dat klinkt precies zoals ik wil. Maar, ik heb 50 K pots in mijn Jaguar (alleen het ritme-circuit dus eigenlijk), dus het is niet zo vreemd dat de nieuwe pickup veel te dof klonk. Inmiddels zit de tone-pot alleen aan het halselement, en geeft de SD JB een heerlijke scheur.

Portel
15 juli 2010, 17:27
portel, je stelt allemaal vragen die duiden op 'beginner'als het gaat om pickup-wissels... Is best hoor, maar ik vind het raar dat je eigenlijk springt op het eerste dat op je pad komt (de JB), de tone nog niet goed genoeg kent en 'snapt', en je je afvraagt wat parallel schakelen nu is, en 'besloot dat de jb/59 de jb en de 59 is'. en nog wel meer dingetjes die echt duiden op 'pickup-noobie'.

Klopt. Ik ben nieuw op dit gebied van elementen.


probeer eerst eens wat goedkopers dan duncan. Pak eens de GFS dream 90, prak die in de brug. koop een goede CTS 500k pot, en een 1 megaohm pot, kijk wat dat doet. Koop een GFS crunchy PAT, kijk wat dat doet. Die pickups zijn goed voor het geld, werkelijk. Om een JB in een epi te stoppen, das zoiets als goodyear banden onder een lada zetten. je lada wordt beter, maar je kan echt niet het maximale potentieel halen uit die banden.

Daar geef ik je op zich wel gelijk, maar een Seymour Duncan is dan wel 2 keer zo duur, maar dat zou niet voor niets zijn.
Maar wat ik niet echt inzie, is waarom je eerst een goedkoop element moet kopen (waar veel minder informatie/soundclips) van te vinden zijn dan een duurder element, omdat het je eerste andere element is.
Als je gelijk goed koopt, is dat toch beter dan eerst 3 keer slecht?

Misschien is die SD SH-4 niet precies wat ik zoek, maar dan kan ik hem altijd nog verkopen. Juist?


scherp singelcoil geluid vraag je. nou, een splitbare humbucker klinkt niet als een singlecoil, laat ik je dat vertellen. de JB gesplit komt in de buurt, de crunchy PAT ook, maar tis echt geen singlecoil. de p90 of de dream90 komt ook in de buurt, but: still no cigar.

Crunchy overdrive: een pickup doet niet aan overdrive. die levert alleen signaal. dat zul je echt uit je amp moeten halen. Welke amp heb je eigenlijk? dat heeft niemand gevraagd...

warme, dikke klank uit de halspositie... ja, dat doet de hals altijd wel! maar wat wil je PRECIES! wil je die licht-nasale tone van slash, of die dichtgesmeerde, maar oh zo preciese jank van gary moore? of wil je wat opener en jazzier?

Ik denk dat je veel te snel grijpt naar nieuwe pickups, en eens je gear moet nalopen. probeer andere settings, neem betere pots.

Ok. Daar heb je gelijk.
Meerendeel van je tone haal je uit je versterker, maar de juiste pickups helpen toch wel een heel eind mee?
Anders zou er niet zo'n grote markt in zijn.

Ik heb volgens mij vrij duidelijk gezegd wat ik wil:
Scherp en schel, splitbaar. Prima voor slag.

Nekelement is niet meer aan de orde.

Versterker is het probleem...
Ik heb op het moment een transistorversterker, maar ben ook aan het kijken naar een buizenversterker.
Die plannen zijn al 'vergevorderd'. Heb al wat versterkers geprobeerd (Peavey, Blackstar, Fender...) maar ben er nog niet precies uit welke ik neem.

Ik wil ze eigenlijk over een tijdje weer 'opnieuw' testen, maar dan met het nieuwe element.

Ik dacht namelijk, als ik eerst een versterker koop en dan een element, weet ik niet wat het effect is van het element op mijn geluid.
Als ik eerst een nieuw element installeer, en dan versterkers ga proberen weet je wel hoe die klinken met je nieuwe element.

Portel
15 juli 2010, 18:35
Beter meet Portel het gewoon even op? :grouphug:

Ik helemaal mijn schooltas zoeken, wilde de geodriehoek uit de agenda pakken.
Agenda zat niet in schooltas. Zoeken, zoeken, zoeken.
Uiteindelijk gevonden! Yes.

Naar boven rennen, gitaar uit koffer halen.
Geodriehoek erbij en toen drong het tot me door:
"Wát moet ik eigenlijk opmeten?"

Fireburst
15 juli 2010, 18:37
Ik vind dat je erg verstandig redeneert : wat het preciese effect van eender welk element op je sound zal zijn weet niemand, dat ga je inderdaad moeten ondervinden en dan kun je misschien beter een SD JB nemen omdat die a) redelijk universeel is qua sound en b) gemakkelijk doorverkoopbaar is moest het tegenvallen. Ook goed bekeken om eerst het element aan te pakken en dan pas voor een nieuwe amp te gaan shoppen, niet te veel met de ogen kopen maar goed luisteren of je dé "sound in je hoofd" hoort.
Portel, ik vermoed dat je nog erg jong bent maar ik heb wel het gevoel dat je goed weet wat je wil (horen) en da's een goeie zaak. Hopelijk pakt de PU wissel uit zoals je hoopt.:ok:

Edit : schooltas dus... net wat ik al dacht.

Je moet dus de afstand meten tussen de 2 buitenste polepieces (of van die vijsjes), van center naar center.

Portel
15 juli 2010, 18:53
Ik vind dat je erg verstandig redeneert : wat het preciese effect van eender welk element op je sound zal zijn weet niemand, dat ga je inderdaad moeten ondervinden en dan kun je misschien beter een SD JB nemen omdat die a) redelijk universeel is qua sound en b) gemakkelijk doorverkoopbaar is moest het tegenvallen. Ook goed bekeken om eerst het element aan te pakken en dan pas voor een nieuwe amp te gaan shoppen, niet te veel met de ogen kopen maar goed luisteren of je dé "sound in je hoofd" hoort.
Portel, ik vermoed dat je nog erg jong bent maar ik heb wel het gevoel dat je goed weet wat je wil (horen) en da's een goeie zaak. Hopelijk pakt de PU wissel uit zoals je hoopt.:ok:

Edit : schooltas dus... net wat ik al dacht.

Je moet dus de afstand meten tussen de 2 buitenste polepieces (of van die vijsjes), van center naar center.

Net 16. Dus redelijk jong.
Maar, geen 13 of 14 (dat vind ik 'erg jong') ;-)

Ik zal niet zeggen dat ik enorm veel verstand heb van geluid en electronica,
Maar ik heb in gedachte wat voor geluid ik wil, en als ik lokale bandjes hoor optreden denk ik soms ook: "Die gitaar moet harder".

Er is ook een tip voorbijgekomen over te stappen naar 500Kohm potmeters als ik nu 300Kohm gebruik.
Ik gebruik al 500. Wat zou het verschil zijn als ik overstap (terug) naar 300?
Ik las dat je tone dan scheller is met je volumeknop vol open, maar als je je volumeknop terugdraait je (relatief) meer (dan bij een 500Kohm-pot) treble wegneemt.

Aangezien de Seymour Duncan SH-4 pickups heel schel schijnen te zijn, lijkt het mij dan beter om 300Kohm potmeters te nemen, zodat je dat héle schelle gemakkelijker kunt temperen.
Of denk ik nu verkeerd?

lindstrom
15 juli 2010, 19:08
Ik helemaal mijn schooltas zoeken, wilde de geodriehoek uit de agenda pakken.
Agenda zat niet in schooltas. Zoeken, zoeken, zoeken.
Uiteindelijk gevonden! Yes.

Naar boven rennen, gitaar uit koffer halen.
Geodriehoek erbij en toen drong het tot me door:
"Wát moet ik eigenlijk opmeten?"

echt aandoenlijk!! :) heel leuk om te lezen :)

Ik ga het ook even voor je opmeten..

lindstrom
15 juli 2010, 19:17
0 op hart van de dikke E snaar en 52mm op dunne E snaar..

F-spaced dus!

nu ben ik benieuwd naar de afmetingen van jouw tune o matic Portel..

zie hier hoe er gemeten is.. voor jouw gemak met de geo driehoek

http://img717.imageshack.us/img717/286/spacing3.jpg (http://img717.imageshack.us/i/spacing3.jpg/)

http://img692.imageshack.us/img692/7563/spacing4.jpg (http://img692.imageshack.us/i/spacing4.jpg/)

heb ook de echte gibson even voor je opgemeten, is stock bridge, rechtstreeks uit de fabriek..

52mm dus!!! wellicht moeten gibson, dimarzio en seymour duncan even hun adviezen herzien kwa pickups.. gezien de maatvoering van de bruggen..

http://img291.imageshack.us/img291/8595/spacing5.jpg (http://img291.imageshack.us/i/spacing5.jpg/)

http://img205.imageshack.us/img205/7316/spacing6.jpg (http://img205.imageshack.us/i/spacing6.jpg/)

en voor de goede orde, er is niet gesjoemeld met 2 foto's en de maat. hier het bewijs!

de losse foto's zijn omdat dat duidelijk te zien is..

http://img805.imageshack.us/img805/1445/spacing7.jpg (http://img805.imageshack.us/i/spacing7.jpg/)


graag wil ik andere gibson eigenaren hier op het forum te vragen hun TOM op te meten, ben nu wel erg benieuwd..

Mitch, Macwilliams??? jullie?

Fireburst
15 juli 2010, 19:43
Net gemeten. Gibson LP Studio (Fireburst... :cooler:) : 52mm !

Sorry, geen foto om het te bewijzen. Geloof me maar op m'n woord... :sssh:

:seriousf:

FruscianteFan
15 juli 2010, 19:55
Lindstrom, daar komt volgens mij de aap uit de mouw. F-spaced gaat volgens mij over de breedte van de elementen, niet over die van de brug.

Portel, de waarde van de potmeter geeft aan hoe schel het klinkt als-ie vol open staat. Als je 300 Ohm hebt, zal dat doffer/warmer klinken dan 500 Ohm - bij beide pots vol open.

lindstrom
15 juli 2010, 20:03
Lindstrom, daar komt volgens mij de aap uit de mouw. F-spaced gaat volgens mij over de breedte van de elementen, niet over die van de brug.



wat een facepalm!!!! breedte van het element heeft ALLES te maken met de breedte van de snaren die er overheen lopen en dus de breedte van de brug..

Lijkt me logisch toch? als de brug smaller is dan lopen de snaren binnen de polepieces langs en andersom.. een niet F-spaced pickup zou niet breed genoeg zijn om de buitenste snaren te bereiken..

Portel
15 juli 2010, 20:03
52mm (Epiphone)

Foto's lukken niet. Iets met de autofocus.
Sorry voor late antwoord, irritant zusje wilde me niet bij de computer laten

lindstrom
15 juli 2010, 20:04
52mm (Epiphone)

Foto's lukken niet. Iets met de autofocus.
Sorry voor late antwoord, irritant zusje wilde me niet bij de computer laten

goed dat je hebt gemeten, definitief een F-space dus.. gewone spacing zal niet mooi overeenkomen met de snaren.

en je zusje mag natuurlijk ook wel eens de computer gebruiken ;)

anyways, dat probleem van de spacing is nu dus getackeld..

FruscianteFan
15 juli 2010, 20:09
wat een faceplant!!!! breedte van het element heeft ALLES te maken met de breedte van de snaren die er overheen lopen en dus de breedte van de brug..

Lijkt me logisch toch? als de brug smaller is dan lopen de snaren binnen de polepieces langs en andersom.. een niet F-spaced pickup zou niet breed genoeg zijn om de buitenste snaren te bereiken..
Ik heb geen Les Paul bij de hand om het te meten, maar verder naar de brug staan snaren verder van elkaar af. Durf zo alleen niet te zeggen of dat millimeters scheelt.

Wabbie
15 juli 2010, 20:22
Nogmaals, het is mierenneuken in de marge. Maar inderdaad de spacing op mijn Les Paul is bij de brug 52 mm en ter hoogte van de brug P90 51mm.

Ik zou me niet zo druk maken om de spacing van die elementen, verschil hoor je toch niet tussen een f-spaced humbucker en een niet f-spaced humbucker. Ik zou me daar, zeker als je voor het eerst elementen gaat wisselen niet druk om maken en gewoon braaf volgen wat SD of dimarzio op hun website hebben staan wbt spacing.

geert1976
15 juli 2010, 20:54
0 op hart van de dikke E snaar en 52mm op dunne E snaar..

F-spaced dus!

nu ben ik benieuwd naar de afmetingen van jouw tune o matic Portel..

zie hier hoe er gemeten is.. voor jouw gemak met de geo driehoek

http://img717.imageshack.us/img717/286/spacing3.jpg (http://img717.imageshack.us/i/spacing3.jpg/)

http://img692.imageshack.us/img692/7563/spacing4.jpg (http://img692.imageshack.us/i/spacing4.jpg/)

heb ook de echte gibson even voor je opgemeten, is stock bridge, rechtstreeks uit de fabriek..

52mm dus!!! wellicht moeten gibson, dimarzio en seymour duncan even hun adviezen herzien kwa pickups.. gezien de maatvoering van de bruggen..

http://img291.imageshack.us/img291/8595/spacing5.jpg (http://img291.imageshack.us/i/spacing5.jpg/)

http://img205.imageshack.us/img205/7316/spacing6.jpg (http://img205.imageshack.us/i/spacing6.jpg/)

en voor de goede orde, er is niet gesjoemeld met 2 foto's en de maat. hier het bewijs!

de losse foto's zijn omdat dat duidelijk te zien is..

http://img805.imageshack.us/img805/1445/spacing7.jpg (http://img805.imageshack.us/i/spacing7.jpg/)


graag wil ik andere gibson eigenaren hier op het forum te vragen hun TOM op te meten, ben nu wel erg benieuwd..

Mitch, Macwilliams??? jullie?

Moet ik dat bij 8 Gibsons een dubbelhals en een Epi gaan doen:dontgeti:

macwilliams
15 juli 2010, 20:57
Als jullie daarna weer gewoon doen en niet steeds je tong uitsteken wil ik de geo er wel bij pakken.

Portel
15 juli 2010, 21:29
Moet ik dat bij 8 Gibsons een dubbelhals en een Epi gaan doen:dontgeti:

Gaarne. Meten is echt 5 seconden werk.
Foto's niet verplicht

lindstrom
15 juli 2010, 21:51
Ik heb geen Les Paul bij de hand om het te meten, maar verder naar de brug staan snaren verder van elkaar af. Durf zo alleen niet te zeggen of dat millimeters scheelt.

klopt, snaren lopen ook naar elkaar toe richting de topkam.. maar dat verschil is niet zo groot in die 2 cm naar het element toe..

lindstrom
15 juli 2010, 22:03
Gaarne. Meten is echt 5 seconden werk.
Foto's niet verplicht

niet verplicht maar wel een toevoeging aan de informatieve waarde van dit topic.

macwilliams
15 juli 2010, 22:28
Gibson LP faded worn brown 2008: 52mm

Portel
15 juli 2010, 22:29
niet verplicht maar wel een toevoeging aan de informatieve waarde van dit topic.

Zullen we het weer over mijn gitaar hebben?

Ik wacht nog op Orpheo of iemand anders die iets te zeggen heeft over de dingen die ik HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2422266&postcount=74) noem.

En welk kleur element staat het mooist?
Zie hier voor afbeeldingen: KLIK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2421996&postcount=58)

Dank u

lindstrom
15 juli 2010, 22:38
Gibson LP faded worn brown 2008: 52mm

ook al..


Zullen we het weer over mijn gitaar hebben?

Ik wacht nog op Orpheo of iemand anders die iets te zeggen heeft over de dingen die ik HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2422266&postcount=74) noem.

En welk kleur element staat het mooist?
Zie hier voor afbeeldingen: KLIK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2421996&postcount=58)

Dank u

Je hebt ook gelijk ook..

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je bevindingen als je eenmaal zover bent..

macwilliams
15 juli 2010, 22:42
De originele brug van de '70 custom is veel smaller. Lijkt wel onder de 50mm

dus er zijn wel verschillen in maten. Het zal waarschijnlijk vanaf een bepaald bouwjaar veranderd zijn.

geert1976
15 juli 2010, 22:43
http://link.marktplaats.nl/361201311, icm 500K pots

gaan het prima doen in jouw Epi.

om heel eerlijk te zijn... Ik vind SD's over het algemeen schelle elementen, nee, niet mijn smaak(sorry voor de liefhebbers).
overigens had iemand in een eerdere post ook al PAFS geadviseerd en daar kan ik ook in meegaan.

Dimarzio maakt trouwens ook fijne humbucker (beter dan SD in mijn ogen), je eens kunnen kijken naar DP 101 of 151 humbuckers.

Tevens heeft Duesenberg ook fijne humbuckers (check tonefactory site)

Dit is in mijn ogen echte indie:

http://www.youtube.com/watch?v=kemivUKb4f4

http://www.youtube.com/watch?v=PQHPYelqr0E&a=TgJtBowI5E4&playnext_from=ML&playnext=1

Portel
15 juli 2010, 22:51
http://link.marktplaats.nl/361201311, icm 500K pots

gaan het prima doen in jouw Epi.

om heel eerlijk te zijn... Ik vind SD's over het algemeen schelle elementen, nee, niet mijn smaak(sorry voor de liefhebbers).
overigens had iemand in een eerdere post ook al PAFS geadviseerd en daar kan ik ook in meegaan.

Dimarzio maakt trouwens ook fijne humbucker (beter dan SD in mijn ogen), je eens kunnen kijken naar DP 101 of 151 humbuckers.

Tevens heeft Duesenberg ook fijne humbuckers (check tonefactory site)

Dit is in mijn ogen echte indie:

http://www.youtube.com/watch?v=kemivUKb4f4

http://www.youtube.com/watch?v=PQHPYelqr0E&a=TgJtBowI5E4&playnext_from=ML&playnext=1

Ik vind dat eigenlijk bijna niets met indie te maken hebben... Om eerlijk te zijn.

Ik zal eens wat info zoeken over de elementen die jij noemt.
Die Gibson elementen... Nee, ik weet het niet.

geert1976
15 juli 2010, 23:01
Ik vind dat eigenlijk bijna niets met indie te maken hebben... Om eerlijk te zijn.

Ik zal eens wat info zoeken over de elementen die jij noemt.
Die Gibson elementen... Nee, ik weet het niet.

Old school hé:ok:

Wat jij postte klinkt mij erg poppie in de oren, Hanson met een randje zeg maar....

Niet mis met de Gibby elementen hoor zijn prima elementen

Portel
15 juli 2010, 23:17
Old school hé:ok:

Wat jij postte klinkt mij erg poppie in de oren, Hanson met een randje zeg maar....

Niet mis met de Gibby elementen hoor zijn prima elementen

"Onderstaande door u opgegeven advertentie bestaat niet meer."

...Dat was snel.

Zoiets dan? http://www.youtube.com/watch?v=0QNR96eVS54
Volgens mij heeft hij een P90 (Ik heb het over degene met de hollowbody, ik geloof een Epiphone Casino)

geert1976
15 juli 2010, 23:25
"Onderstaande door u opgegeven advertentie bestaat niet meer."

...Dat was snel.

Zoiets dan? http://www.youtube.com/watch?v=0QNR96eVS54
Volgens mij heeft hij een P90 (Ik heb het over degene met de hollowbody, ik geloof een Epiphone Casino)

Yep P90 dogears....

Die passen niet in you gitaat (andere afmetingen), je zou dan kunnen kiezen voor de P94 van Gibson (P90 in humbucker formaat)

Portel
15 juli 2010, 23:43
Yep P90 dogears....

Die passen niet in you gitaat (andere afmetingen), je zou dan kunnen kiezen voor de P94 van Gibson (P90 in humbucker formaat)

Maar dan heb ik alleen een P90.
Als ik een SD SH-4 neem, heb ik een humbucker die ik kan splitten.
Een humbucker gesplit kun je toch vergelijken met een P90?

geert1976
15 juli 2010, 23:50
Maar dan heb ik alleen een P90.
Als ik een SD SH-4 neem, heb ik een humbucker die ik kan splitten.
Een humbucker gesplit kun je toch vergelijken met een P90?

Nee absoluut niet, een gesplitte humbucker klinkt als een normale single coil een P90 klinkt echt heel anders:ok:

Wabbie
15 juli 2010, 23:50
Niet echt, eem P90 heeft toch een behoorlijk ander karakter dan een humbucker of een gesplitte humbucker.
Als ik zou de filmpjes bekijk die je post zie ik toch al een aantal keer hollowbodies met p90's en fender offsets voorbij komen. Dus misschien is het een idee om toch wat meer geluidsamples op te zoeken van P90's of te kijken of je ergens een gitaar met p90's kunt testen om een beter beeld te krijgen van hoe een P90 nu daadwerkelijk klinkt.

Mitch
16 juli 2010, 00:00
Maar dan heb ik alleen een P90.
Als ik een SD SH-4 neem, heb ik een humbucker die ik kan splitten.
Een humbucker gesplit kun je toch vergelijken met een P90?

Nee, dat zijn heel andere afmetingen en dus ook een heel andere respons en sound.

Portel
16 juli 2010, 00:17
Ok. De twijfel slaat toe.

Seymour Duncan SH-4
óf
Gibson P94

De Seymour Duncan is schel, en kan gesplit worden.
Door het splitten vind ik hem gangbaarder voor slag.
Ongesplit heeft ie een goede tone voor solos/licks (mits de toneknop wat afgerold is)

De Gibson P94 is minder schel, en kan niet gesplit worden.
Ik denk dat een P90-achtige beter voor slag is dan een humbucker.
Máár, dat weet ik niet zeker.

2 Vragen. Wat denken jullie?
1. Wat is meer geschikt voor slag? Een P94 of een gesplitte humbucker?
2. Als jij in mijn schoenen zou staan, welke zou jij nemen?

TimoSomers
16 juli 2010, 00:21
SH 4.
P90 (94 in dit geval) vind ik erg gaaf maar lijkt mij wat te dunnig voor slag.
Wel massive in neck positie, zeker voor blues enzo!

Overigens zou ik zelf een Dimarzio super distortion erin schroeven, maar heb geen ervaring met Seymour Duncans.

Portel
16 juli 2010, 00:32
Ik vond dit filmpje...
http://www.youtube.com/watch?v=ZBnuGmNr7WA

Op 0.35 speelt hij met alleen zijn bridge pick-up.
Dat vind ik wel een mooie tone! Maar het is maar 1 akkoord.
En hij gebruikt heel veel effecten.
(En zijn gitaar -riviera- is, geloof ik, helemaal hol. Mijne heeft een massief blok in het midden en is kleiner qua formaat)

Ik weet niet hoe dat element klinkt in een indie nummer als 'Bez' van 'Circus Circus Casino'
(http://www.youtube.com/watch?v=0QNR96eVS54)

geert1976
16 juli 2010, 00:32
SH 4.
P90 (94 in dit geval) vind ik erg gaaf maar lijkt mij wat te dunnig voor slag.
Wel massive in neck positie, zeker voor blues enzo!

Overigens zou ik zelf een Dimarzio super distortion erin schroeven, maar heb geen ervaring met Seymour Duncans.

P94 dunnig?, ik heb menig gitaar gezien waar men juist in de neckpositie (rythm) een P94 had gemonteerd, bv Duesenberg.

Wat een mooie combo is is een Dimarzio in brugpositie en een P94 in neck positie, dus in dat opzicht geeft ik je weer gelijk:ok:

Portel
16 juli 2010, 00:35
P94 dunnig?, ik heb menig gitaar gezien waar men juist in de neckpositie (rythm) een P94 had gemonteerd, bv Duesenberg.

Wat een mooie combo is is een Dimarzio in brugpositie en een P94 in neck positie, dus in dat opzicht geeft ik je weer gelijk:ok:

Jij zegt dus P94 in nek.
Maar ik wil juist een ander element voor mn bridge.

Dus toch voor de SH-4 gaan?
En wat vond je van het filmpje dat ik noemde?
(http://www.youtube.com/watch?v=ZBnuGmNr7WA vanaf 0.35)

geert1976
16 juli 2010, 00:36
Jij zegt dus P94 in nek.
Maar ik wil juist een ander element voor mn bridge.

Dus toch voor de SH-4 gaan?
En wat vond je van het filmpje dat ik noemde?
(http://www.youtube.com/watch?v=ZBnuGmNr7WA vanaf 0.35)

ja P94 in de neck en een Dimarzio (bv een 101 of 151)in de brug:ok:

TimoSomers
16 juli 2010, 00:38
P94 dunnig?, ik heb menig gitaar gezien waar men juist in de neckpositie (rythm) een P94 had gemonteerd, bv Duesenberg.

Wat een mooie combo is is een Dimarzio in brugpositie en een P94 in neck positie, dus in dat opzicht geeft ik je weer gelijk:ok:

Nee precies, in de neckpositie is ie heuuuul vet (en absoluut niet dun, maar dik en romig), maar voor dikke slag vind ik hem wat tekortkomen in de brug en zou ik een humbucker prefereren.
Overigens is dunnig een beetje een ongelukkig gekozen woord door mij, ik bedoel meer 'te weinig balls', itt. Dimarzio humbucker, snapje? Want echt 'dun' klinkt een p90 sowieso niet.
Maar helemaal ideaal als je hem kan splitten dus.

geert1976
16 juli 2010, 00:48
Nee precies, in de neckpositie is ie heuuuul vet (en absoluut niet dun, maar dik en romig), maar voor dikke slag vind ik hem wat tekortkomen in de brug en zou ik een humbucker prefereren.
Overigens is dunnig een beetje een ongelukkig gekozen woord door mij, ik bedoel meer 'te weinig balls', itt. Dimarzio humbucker, snapje? Want echt 'dun' klinkt een p90 sowieso niet.
Maar helemaal ideaal als je hem kan splitten dus.

Dus eigenlijk zeggen we beide P94 neck en Dimarzio brug:ok:

TimoSomers
16 juli 2010, 00:51
Exactement!:grouphug:

Of wellicht een splitsbare humbucker (heeft Dimarzio ook dacht ik?) als Portel perse wil splitten.

FruscianteFan
16 juli 2010, 00:53
Weet niet of dat splitten nog wel zo nodig is als je het volume wat terugdraait met een P90. Klinkt niet écht als een normale single coil, maar komt aardig in de buurt.

TimoSomers
16 juli 2010, 00:57
Mwah in neck positie vind ik een P90 echt niet op een naar verhouding 'schelle' single coil lijken qua klank. Daar issie iets te dik en romig voor.
Maar, dat wil niet zeggen dat je het geluid wel kan benaderen door bijv. met je amp een wat schel kanaaltje te maken speciaal voor als je op de p90 speelt.

FruscianteFan
16 juli 2010, 01:11
Heb je gelijk in.

geert1976
16 juli 2010, 01:24
We komen er langzaam maar zeker uit:grouphug:

Dimarzio's zijn te splitten, ik zou een volume met push-pull installeren:ok:

TimS
16 juli 2010, 01:45
Ik zou bij het installeren een soldeerbout gebruiken.

Zo komen we er inderdaad wel! :ok:

Portel
16 juli 2010, 11:07
Mensen. Ik kan nergens soundclipjes vinden van een Dimarzio 101 of Dimarzio 151!

Voorkeur gaat nog steeds uit naar Seymour Duncan SH-4, gevolgd door de Gibson P94 (ja, in de brug)

Wabbie
16 juli 2010, 11:21
Je komt nu al een aantal pagina's telkens weer terug op die Seymour Duncan SH4. Ik denk dat je gewoon de gok moet nemen en ergens zo'n humbucker moet zien te scoren ( als het kan tweede hands, kun je hem altijd weer doorverkopen als het niks is).
Je kunt nog zeker tien pagina's door blijven praten over welke pickup waar ( zo heb ik bijvoorbeeld wel een P90 in de brugpositie van mijn Jazzmaster zitten), maar je komt er alleen achter door het gewoon te proberen!

Portel
16 juli 2010, 11:32
Je komt nu al een aantal pagina's telkens weer terug op die Seymour Duncan SH4. Ik denk dat je gewoon de gok moet nemen en ergens zo'n humbucker moet zien te scoren ( als het kan tweede hands, kun je hem altijd weer doorverkopen als het niks is).
Je kunt nog zeker tien pagina's door blijven praten over welke pickup waar ( zo heb ik bijvoorbeeld wel een P90 in de brugpositie van mijn Jazzmaster zitten), maar je komt er alleen achter door het gewoon te proberen!

Zoals je in mijn sig kunt zien, ben ik voorzichtig op zoek naar een tweedehands Seymour Duncan SH-4 "JB Model". In het zwart (dat ziet er het mooist uit op mijn gitaar, en lijkt me de minst moeilijke versie om te vinden)

Het heeft niet superveel haast, ik wacht gewoon tot er een op mijn pad komt.

Wabbie
16 juli 2010, 11:58
Oh, indeed. Ik had je onderschrift nog niet gelezen. Veel succes met de zoektocht dan maar!