PDA

View Full Version : voor een school: strat of tele



Flipkoos
14 juli 2010, 14:20
Omdat er onlangs een paar gitaren uit het klaslokaal waar ik lesgeef zijn gestolen mag ik weer op zoek naar wat nieuws. Nu had ik altijd een stratje, en ik zat te denken aan een London City Spitfire of zoiets. Maar misschien is een Tele-model handiger? Vaste bruggen lijken me iets minder snel te ontstemmen door leerlingengeweld....

Venlonaer
14 juli 2010, 14:25
Och, doe die kids een plezier en zet er een Gibbie Les Paul Custom neer:rockon:

TimS
14 juli 2010, 14:27
Gibson SG!

http://sjmproductions.web-log.nl/sjm/images/2008/07/08/school_of_rock.png

Maar serieus, ik weet niet hoe je leerlingen zijn maar is een "echte rockgitaar" met humbuckers niet beter om een stelletje ongemotiveerd pubers te inspireren? Een Epi G400 ofzo is nog wel betaalbaar. Wel wat sneller kapot dan een Strat of Tele denk ik.

macwilliams
14 juli 2010, 14:28
Zet ze beiden naast elkaar en speel er afwisselend op. Neem die met de beste tone mee.

Geen dank;)

TimoSomers
14 juli 2010, 14:31
De gemiddelde wat goedkopere strat vond ik (op mijn school althans) altijd net te weinig ballen hebben (in combinatie met een marshall die wel scheurde maar ook NET niet genoeg) zodat je de 'typische scheurende jank gitaar die de gemiddelde leek het vetst vind' er net niet uit kan halen.
Mij lijkt wellicht een Ibanez ofzo (met vaste brug) het beste/veelzijdigst.

EDIT: Weet overigens niet of een tele model die 'ballen' net wel heeft.

arcane
14 juli 2010, 14:46
Eventueel een Yamaha pacifica? Die heeft een humbucker en singlecoils.

beruk
14 juli 2010, 14:46
Een tele lijkt me wel het meest hufterproof, zo'n oer gitaar hoort wel in een klaslokaal thuis!

Flipkoos
14 juli 2010, 14:51
Het is een onderbouw (1-3e klassen) met een schoolbandje. De muziek die er op gespeeld wordt is nogal veelzijdig top-40 zeg maar, maar niet echt hoogstaand natuurlijk. Hoewel je af en toe eens een leerling tegenkomt...:blast:
Ik had, naast de nodige toetsen en slagwerk een strat-model, een Vintage Musicman-kopie bas, een Blueridge akoestische, een Epiphone el.ak. nylonsnaar en een Greg Bennet el.ak. western. Toch raar dat ze uiteindelijk de Blueridge als enige hebben laten hangen....
Maar goed, het mag dus niet al te veel kosten (temeer daar we juist aan het bezuinigen zijn geslagen en ik ook nog een aantal keyboards moet aanschaffen).
Ik had een Richwood Stallion Vintage, maar dat ding had zo'n dun blok, dus 1 slinger aan de tremolo en hij was weer ontstemd...
Vandaar dat ik toch voor de vaste brug ga denk ik...
Op zich had de strat wel genoeg ballen, zeker in combi met de VOX AD100VT. Die versterker vonden ze denk ik te zwaar (gezien de manier van de inbraken was het een junk). Uiteraard zijn andere veelzijdige suggesties onder de 300 euro welkom....maar die staan wellicht ook wel in het threadje bovenaan.

Iemand trouwens ervaring met deze: Leek me ook wel wat:
http://www.thomann.de/nl/fender_squier_tele_custom_bk.htm

macwilliams
14 juli 2010, 15:10
Moet het persé nieuw zijn?

Portel
14 juli 2010, 15:14
Die Squier Tele Custom lijkt me prima.
Ik denk inderdaad dat humbuckers aantrekkelijker zijn.
Als je gitaarles gaat geven op die school zou ik voor single-coils gaan.

aaronstonebeat
14 juli 2010, 15:43
Een tele lijkt me wel het meest hufterproof, zo'n oer gitaar hoort wel in een klaslokaal thuis!

Wat dat betreft (en ook zeker in sommige andere opzichten) overtreft inderdaad niets een telecaster:

http://www.youtube.com/watch?v=dv1bM0pp_o4 ;)

PS:

Keith licht het zelf later toe:

http://www.youtube.com/watch?v=__nhoMraMTo&feature=related :blast:

LesPaul1612
14 juli 2010, 16:35
ik denk dat een tele wel geschikt is. Sterke dingetjes en als die strat al genoeg overstuurt moet een tele ook goed genoeg zijn. Qua model zou je denk ik het best kunnen kijken naar een London City Comet. kosten relatief weinig en zijn echt goede gitaartjes:ok:

Als je toch lekker wil scheuren zou ik een Epiphone SG G400 nemen. Goed geluid, licht van gewicht, makkelijk te bespelen en ze zien er stoer uit(ook zeker niet onbelangrijk voor pubers)

(die squiert die jij aangaf is volgens mij ook een prima ding)

Maar jij hebt het op jouw school niet verkeerd qua instrumenten. Bij mij op school hebben ze alleen een afgeragde Squier Affinity Strat en een brakke Philipson versterker

Rubster
14 juli 2010, 17:26
Een gitaar voor op school, voor top 40 muziek. Dan zou ik heel simpel kijken naar veelzijdigheid, duurzaamheid, kwaliteit en prijs. Een Squier standard Fatstrat, of iets vergelijkbaars is dan prima toch?

FruscianteFan
14 juli 2010, 17:42
Ik heb op school eens een gitaar ongelukkig neergezet. Gleed weg en viel achterover op de grond. Ook was ik er een keer bij toen iemand het een leuk idee vond om de elektrische gitaar achterover te gooien in de hoop dat-ie een rondje om zijn schouder zou maken en weer op zijn plek terug zou komen - maar zonder straplocks is dat een verloren zaak. Dus die flikkerde zo op de grond. Ik zou me dus niet vergissen in hoe lomp er soms met spullen op school wordt omgegaan, zeker niet als een 16-jarige jongen de rockster uithangt.

Rooker
14 juli 2010, 17:43
Ik vind die Tele waar TS zelf mee komt ook een heel goed idee. Lijkt me een prima Tele. Lijkt heel erg opo het zelfde model van Fender. Weet niets van de kwaliteit van die Squier. Maar er zien hier vast wel mensen die hem hebben.

Rinze
14 juli 2010, 18:05
Ik zou inderdaad voor een gitaar met vaste brug gaan. En dan het liefst met een combi van enkelspoelers en humbucker. Als je het tenminste over veelzijdig hebt..

Jasper.
14 juli 2010, 18:49
+1 voor london city!

budje
14 juli 2010, 18:57
Ik denk wel dat veel jonge gasten tegenwoordig muziekstijlen willen spelen waar toch een humbuckertje voor nodig is

hoe gek ik ook ben op mijn london city comet :makeup:

Orbis
14 juli 2010, 19:10
Ik denk wel dat veel jonge gasten tegenwoordig muziekstijlen willen spelen waar toch een humbuckertje voor nodig is

hoe gek ik ook ben op mijn london city comet :makeup:

Ach, het is ook gewoon een kwestie van willen :p . Met wat stevige distortion kom je met een Tele ook een heel eind (hell, ik speel zelfs Metallica op mijn Tele). Het is niet ideaal, maar volstaat best.

Trecion
14 juli 2010, 19:46
misschien niet de juiste plek maar vindt het onzin om een nieuwe post te maken een we het toch over tele's hebben:

ik ben aan het kijke voor een leuke budget hb-hb tele om punk mee te spelen. en ik zag net die squier custom tele die de TS poste en vroeg mij af of dit eeng eschikte kandidaat is? heb een Epiphone LP STD en een marshall dsl 100 en wil er dus een leuke tweede gitaar bij.

Keevinkos
14 juli 2010, 20:03
is een strat met een humbucker in de brug niet wat? (de tremolo zou ik er uit laten:seriousf:) Veelzijdig, en gaat niet zo snel kapot als bijv een les paul!;)

poe wat een goed spul hadden jullie vergeleken met onze school... wij moeten het doen met 2 kutstratjes, 2 kutbassen en een paar akoestische gitaren die elk moment uit elkaar kunnen vallen, nog erger is de versterker: een mini voxje, 5" speakertje en 5 watt... waardeloos:(

Kingfisher
15 juli 2010, 10:42
En om te verhinderen dat ze ze weer stelen: zet ze vast met een staalkabeltje? Dikke bout door de body met een oogring, en dan een 3mm staaldraad van 5 meter tot aan de muur. Je mobiliteit is toch beperkt door de gitaarkabel (of je zou draadloos moeten spelen).