PDA

View Full Version : Welk cabinet voor Mark IV combo?



deftone82
14 juli 2010, 13:36
Hallo allemaal

Om een meer strakkere sound te krijgen uit mijn Mark IV combo, ben ik een klein beetje aan het uitkijken voor eventueel een externe cab aan te kopen.

Alleen weet ik niet goed wat ik moet kiezen...de meeste Boogie cabs zijn rete-duur. Daarnaast weet ik niet of ik een 112 of 212 moet kopen.
Ik kreeg reeds de raad om Mesa 112 Thiele cab te kopen of eventueel een Avatar 212...alleen weet ik niet of die laatste hier te vinden zijn?

graag wat raad/hulp!

groeten

AART
14 juli 2010, 13:47
Wat speel je?

Veel high gain en rythm dan sowieso closed back v30 2x12, dus geen thiele. Speel je vooral cleans en dat soort dingen dan zou je kunnen kijken naar de C90 openback cabs en de thiele is volgens mij een ding waar je van moet houden. Voor een 1x12 klinken ze best groots maar je moet ervan houden.

deftone82
14 juli 2010, 15:09
dat was ik indd vergeten te zeggen, ik kijk sowieso uit naar V30's en een closed back. Ik ben dus gewoon op zoek naar suggesties van merken...

Die thiele is meen ik een van die rete-dure cabs niet?

Ik weet niet of een Marschall cab ook in de aanmerking komt? of een H&K...? Of....?

Ik speel meestal metal en sludge stuff (metallica, Mastodon, AC/DC, high on fire...). Over de cleans ben ik meestal snel tevreden wegens niet te vaak nodig!

JeanPaul du Vinnie
14 juli 2010, 15:56
Hallo allemaal

Om een meer strakkere sound te krijgen uit mijn Mark IV combo, ben ik een klein beetje aan het uitkijken voor eventueel een externe cab aan te kopen.

Alleen weet ik niet goed wat ik moet kiezen...de meeste Boogie cabs zijn rete-duur. Daarnaast weet ik niet of ik een 112 of 212 moet kopen.
Ik kreeg reeds de raad om Mesa 112 Thiele cab te kopen of eventueel een Avatar 212...alleen weet ik niet of die laatste hier te vinden zijn?

graag wat raad/hulp!

groeten
Even tussendoor: is je combo open back? Indien niet lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat een extra kabinet je sound strakker zou maken, eerder omgekeerd.

AART
14 juli 2010, 16:06
Even tussendoor: is je combo open back? Indien niet lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat een extra kabinet je sound strakker zou maken, eerder omgekeerd.

Mark IV combo is openback, en uit ervaring kan ik vertellen dat het heel veel uitmaakt. V30 closed back cab. ENGL 2x12 cabs zijn wel voor een redelijke prijs te vinden en prima van kwaliteit.

Mesa 2x12 cabs met V30's vind je nauwelijks en ze zijn veel duurder. Marshall zou kunnen maar daar ben ik niet zon fan van.

Scopperloit
14 juli 2010, 16:08
Ik heb zelf een Brunetti cab met 2 x 12" V30's voor mijn Mark IV. Klinkt echt super en zo'n cab is niet zo duur, rond de €250 2e hands.

Die heeft ook de optie om een gedeelte van de achterkant eraf te schroeven en als 3/4 openback kast te fungeren.

Nocki
14 juli 2010, 17:41
Mark IV is gewoon helemaal tegek met de EVM speakers in 11n 1x12 cab.
Met een recto 2x12V30 cab was het niks... voor mij dan toch...

AART
14 juli 2010, 18:18
Mark IV is gewoon helemaal tegek met de EVM speakers in 11n 1x12 cab.
Met een recto 2x12V30 cab was het niks... voor mij dan toch...

Toch prefereer ik mijn recto 4x12 dan weer...

deftone82
14 juli 2010, 19:01
Mark IV is gewoon helemaal tegek met de EVM speakers in 11n 1x12 cab.
Met een recto 2x12V30 cab was het niks... voor mij dan toch...

Wat voor stijl speel je?

Iemand ervaring met Avatar? Zijn te bestellen via de website, zien er goed uit en je kan zelf de speaker nog kiezen. Prijzen vallen voor nieuwe cabs heel goed mee!

Alleen is't beetje ver en zwaar om naar België te laten overkomen...

JeanPaul du Vinnie
14 juli 2010, 19:23
Avatar is redelijk goed gerief, maar ik denk niet dat het de meerprijs waard is om zoiets uit Amerika te laten overkomen. Dan kijk je beter naar een tweedehands Orange of zoiets.

deftone82
14 juli 2010, 20:35
Avatar is redelijk goed gerief, maar ik denk niet dat het de meerprijs waard is om zoiets uit Amerika te laten overkomen. Dan kijk je beter naar een tweedehands Orange of zoiets.

Orange en Mesa Boogie om redelijk te scheuren zie ik niet zo samen gaan. Toch?

interessander
14 juli 2010, 20:45
Orange en Mesa Boogie om redelijk te scheuren zie ik niet zo samen gaan. Toch?

Toch zie je Orange cabs wel vaker bij de wat hardere bands (wel 4x12)
Ik heb een mix van V30 en EVM in een kleine recto 4x12 en dat gaat goed samen met de Mark, bevalt me beter dan toen er nog enkel V30's in zaten.
Ik zou zeker de ogen openhouden voor een tweedehands Mesa thiele, die behouden de waarde ook goed dus je kunt hem altijd weer kwijt als het niet mocht bevallen.

JeanPaul du Vinnie
14 juli 2010, 22:31
Orange en Mesa Boogie om redelijk te scheuren zie ik niet zo samen gaan. Toch?
http://i11.photobucket.com/albums/a195/jeanpaul_du_vinnie/IMG_0440.jpg

:cooler:

Nee serieus, voor sludge is de combinatie Rectifier + Orange perfect. Al is een Mark natuurlijk nog een heel ander beestje dan een Recto.

dml
14 juli 2010, 22:34
Toch zie je Orange cabs wel vaker bij de wat hardere bands (wel 4x12)
Ik heb een mix van V30 en EVM in een kleine recto 4x12 en dat gaat goed samen met de Mark, bevalt me beter dan toen er nog enkel V30's in zaten.
Ik zou zeker de ogen openhouden voor een tweedehands Mesa thiele, die behouden de waarde ook goed dus je kunt hem altijd weer kwijt als het niet mocht bevallen.

Waarvan acte!!

AART
14 juli 2010, 22:41
Orange en Mesa Boogie om redelijk te scheuren zie ik niet zo samen gaan. Toch?

Prima combinatie hoor. Orange cabs zijn iets donkerder dan de gemiddelde V30 cabs naar mijn idee, maar het zijn prima cabs voor onder een Mark.

Nocki
15 juli 2010, 09:43
[QUOTE=deftone82;2421408]Wat voor stijl speel je?

QUOTE]

Toen speelde ik er Metal mee maar ik heb er veel meer mee gedaan omdat ik ook vaak gastmuzikant was bij projecten.

De EVM 1x12s waren het strakste wat ik ooit hoorde. Tegenwoordig hoeft het voor mij niet zo strak meer te zijn omdat ik het lekerder vindt klinken als het naast een flinke attack ook nog wat romig klinkt in het laag.
Ik heb nu een rectotje voor de time being op mn bogner cab staan maar ik verlang nog steeds terug naar de Mark Iv moet ik eerlijk zeggen.

Welke speaker zit er in je Mark IV?

deftone82
15 juli 2010, 09:45
Waarvan acte!!

mja, maar 750 zie ik momenteel niet zitten om op te hoesten.
Daarnaast zitten er geen V30's in...

kan iemand verschillen omschrijven tussen v30 en EVL en black shadow...ik heb in levende lijven nog nooit de verschillende naast elkaar gehoord. Ik zeg maar V30 omdat de meeste mensen mij dat aanraden.

Orange had ik indd ook al gehoord dat die redelijk zwaar klinken, met een mark IV waar ik sowieso al de bass praktisch volledig wegdraai + een redelijk donkere SG...

@JeanPaul du Vinnie: in welke zin is recto een heel ander beestje dan MarkIV?

deftone82
15 juli 2010, 09:47
De EVM 1x12s waren het strakste wat ik ooit hoorde. Tegenwoordig hoeft het voor mij niet zo strak meer te zijn omdat ik het lekerder vindt klinken als het naast een flinke attack ook nog wat romig klinkt in het laag.
Ik heb nu een rectotje voor de time being op mn bogner cab staan maar ik verlang nog steeds terug naar de Mark Iv moet ik eerlijk zeggen.

Welke speaker zit er in je Mark IV?

ZO strak hoeft ie voor mij ook niet. Ik ben iet op zoek naar een LOG geluid.

Er zit momenteel een black shadow C90 in.

ps: weet er iemand in Belgie en liefst zelf Limburg een grote winkel met veel cabs om te gaan testen?
Ik weet dat JnR in Hasselt er niet veel heeft en ze meestal enkel marshall cabs aanbieden...

JeanPaul du Vinnie
15 juli 2010, 15:22
@JeanPaul du Vinnie: in welke zin is recto een heel ander beestje dan MarkIV?
Uhm, met het risico om te kort door de bocht te gaan omdat ik zelf nog niet op een Mark gespeeld heb: Recto's zijn over het algemeen veel "lomper" dan Marks. Marks reageren preciezer en zijn ook behoorlijk wat veelzijdiger. Om het in metaltermen uit te drukken: een Recto zou ik kiezen voor dikke, langzame sludge en een mark eerder voor hoogtechnische metalcoretoestanden. Dat is mijn indruk alleszins, gebaseerd op de opnames die ik al gehoord heb van Marks en mijn eigen ervaring met m'n Recto, dus verbeter mij gerust.

dml
15 juli 2010, 20:20
mja, maar 750 zie ik momenteel niet zitten om op te hoesten.
Daarnaast zitten er geen V30's in...



Wat een heiligschennis ;)
Een V30 stop je niet in een Thiele-kast, klinkt nergens naar. Zo klinkt de EVM eigenlijk alleen maar goed in een Thiele-kast.

Een V30 klinkt als een V30: muzikaal maar op hoog volume gaat 'ie "schreeuwen", één en ander natuurlijk afhankelijk van je amp.
En een EVM12L klinkt als een EVM12L: strak, ook op hoog volume, in de juiste kast (Thiele) een beest van een speaker.

Black Shadow is een beetje de "merknaam" van Mesa voor speakers. Er zijn ook EVM's waarop Black Shadow staat. Mijns inziens doe je een Mark IV tekort met een C90......

Btw, je mag natuurlijk ook één Thiele overnemen, ik heb misschien een andere geïnteresseerde die er ook eentje wil hebben.......

deftone82
16 juli 2010, 09:17
zitten in die thiele cabs altijd sowieso EVM12L speakers? Ik heb ooit op een forum opgevangen dat je de oude versies hebt en de nieuwe. En dat dat de oude versies beter klinken dan de nieuwe...

daarnaast lees ik in datzelfde forum dat deze enkel nuttig is als monitor...

ps: als ze zo goed zijn, waarom doe je ze dan weg?

dml
16 juli 2010, 12:08
Klolpt, oude versie is voorzien van EVM12L en de nieuwe is voorzien van C90.
Qua formaat verschillen ze ook.
De oude versie is er trouwens ook in verschillende, cosmetische uitvoeringen: met chromen beschermhoekjes, met zwarte metalen beschermhoekjes, met zwarte leren hoekjes, met "Mesa/Boogie"-logo, met "Mesa"-logo, enz. Ik heb de oude versie met chromen hoekjes en "Mesa/Boogie"-logo.

Geschikt als monitor? Mijns inziens moet een monitor full range zijn en tevens handig als je 'm zonder hulpmiddelen onder een bepaalde hoek kan plaatsen. Aan beide voldoet een Thiele niet.......

Ik doe ze weg omdat ik een kleinere amp (lager wattage, minder zwaar, compacter, combo) wil kopen. Ik gebruik de Thiele's nu i.c.m. m'n Triple Recto, ik had ze aangeschaft omdat ik dacht er de kleine, theater-achtige gigs mee te kunnen doen en dus mijn Recto 4x12 thuis te laten. Na een aantal van dat soort optredens ben ik er wel achter gekomen dat dit niet de ideale oplossing is. Als ik genoeg doekoe had, zou ik ze wel houden maar soms moet je kiezen.......

deftone82
16 juli 2010, 15:32
ik had dit al eens gevraagd, maar geen reactie op gekregen, bij deze nog een keer:
weet er iemand in Belgie en liefst zelf Limburg een grote winkel met veel cabs om te gaan testen?
Ik weet dat JnR in Hasselt er niet veel heeft en ze meestal enkel marshall cabs aanbieden...

JeanPaul du Vinnie
16 juli 2010, 17:14
Ik vrees dat je dan naar Key moet... er zijn er in Herentals en Brussel, al weet ik niet of die even groot zijn als die in Sint-Niklaas. Die in Gent alleszins niet.