PDA

View Full Version : vox vs. vox



Sinne
13 juli 2010, 21:52
Ik zit er over te denken om een mooie vox versterker te kopen. Het geluid dat ik zoek is voornamelijk clean, warm, atmospherisch en soms experimenteel, en ik neem aan dat vox hierop goed aanslaat. Climaxen in de nummers gaan meer over een overdosis delay dan over distortion.

Nu zie ik bij de leuke winkels in Den Haag verschillende mogelijkheden, en ik zou er graag twee tegenover elkaar zetten ter vergelijking. Het duurt nog lang voordat ik tijd heb om langs de shops te schieten, en het leek me interessant om alvast wat meningen te horen van forumleden voordat ik klaar ben met m'n stage (en kan incasseren! :hippie:)

De twee die me leuk lijken zijn:
- AC4TVH HEAD + V112TV CABINET (359,-);
- NIGHT TRAIN NT15H + V112NT NIGHT TRAIN SPEAKER CABINET (€575,-).

Wat vinden jullie van deze sets? Ik sta altijd open voor suggesties (lees: andere merken etc.)

Thyrif
13 juli 2010, 22:57
Ligt er ook een beetje aan waar het voor bedoeld is natuurlijk, die 4 watter gaat het nooit trekken in een jamsessie, dus ik ga er even van uit dat het voor thuis is. Dan zijn ze beide leuk natuurlijk.
Een ander punt wel, je zegt dat je er van uit gaat dat vox goed is in de tonen die je zoekt. Dat hoeft namelijk helemaal niet waar te zijn, misschien is er wel een andere die dat nog beter doet. Maar daar kom je alleen achter door ze uit te proberen!
Succes!

Mitch
13 juli 2010, 23:19
Dan zoek je echt in het verkeerde budget, maar wel bij het goede merk. Tenzij het voor thuisgebruik is of een band met een erg rustige mix. Die 4w is echt zo'n "net te hard voor thuis, net te zacht voor band" geval zoals naar mijn mening alle 5 watt rommel en de Nighttrain moet je meer zien als een iets betere Tiny Terror, maar heeft ook niet veel clean headroom.
Als het echt vol en atmosferisch moet zijn kijk je eignelijk al naar iets met een 2x12 configuratie. Dat hoeft niet per se een AC30 combo te zijn, met een AC15 Heritage head en een ander cab trek je dat ook. Maar een 1x12 mini stackje? Hmmm...

Sinne
13 juli 2010, 23:26
Dan zoek je echt in het verkeerde budget, maar wel bij het goede merk. Tenzij het voor thuisgebruik is of een band met een erg rustige mix. Die 4w is echt zo'n "net te hard voor thuis, net te zacht voor band" geval zoals naar mijn mening alle 5 watt rommel en de Nighttrain moet je meer zien als een iets betere Tiny Terror, maar heeft ook niet veel clean headroom.
Als het echt vol en atmosferisch moet zijn kijk je eignelijk al naar iets met een 2x12 configuratie. Dat hoeft niet per se een AC30 combo te zijn, met een AC15 Heritage head en een ander cab trek je dat ook. Maar een 1x12 mini stackje? Hmmm...

Ok, goed om te weten! Dank voor je reactie.

Ik zou het willen gebruiken voor opnames thuis, jammen met bandleden in de woonkamer en was van plan om er wel mee te gaan giggen: de band is gitaar + gitaar + bas, en we maken over het algemeen 'rustige' (lees: spacende) muziek, maar het zou hoe dan ook krap zijn zo te horen. Ik zou echter niet in andere settings dan in cafe's willen spelen, dus ik heb geen überstack nodig, dacht ik zo... Simultaan plug ik een Cube 30 erbij voor stereo gestuiter, dus wellicht zorgt dat ook voor wat meer vermogen.

Mitch
13 juli 2010, 23:59
Dat zorgt voor een iets betere spreiding en een andere geluidsbeleving, zeker door stereo. Het geluid wordt er wel iets breder van, niet echt harder. Maar een tweede clean transistor versterkertje voor je stereo delays: sowieso dikke aanrader.
Misschien dat je het, gezien je doel en bandsetting, wel redt met een AC4 head, maar dan zou je er wel een goeie cab onder moeten zetten. Geen budget crap met inefficiënte speakers. De AC4 head heeft uitsluitend een 16 ohm uitgang.
Closed back 2x12 met V30's klinkt erg goed met een AC30, geen idee hoe dat met een AC4 klinkt.

Van een AC4 met de Line6 M6/9 zijn een paar erg leuke demo's op Youtube trouwens. Geeft goed weer hoe lekker puntig dat kan klinken.

Pepe
14 juli 2010, 00:04
Waarom niet de nieuwe AC15 C1? Niet zo agressief als de Nighttrain en onder de 500.

tillens
14 juli 2010, 00:53
Ik zit er over te denken om een mooie vox versterker te kopen. Het geluid dat ik zoek is voornamelijk clean, warm, atmospherisch en soms experimenteel, en ik neem aan dat vox hierop goed aanslaat. Climaxen in de nummers gaan meer over een overdosis delay dan over distortion.

Nu zie ik bij de leuke winkels in Den Haag verschillende mogelijkheden, en ik zou er graag twee tegenover elkaar zetten ter vergelijking. Het duurt nog lang voordat ik tijd heb om langs de shops te schieten, en het leek me interessant om alvast wat meningen te horen van forumleden voordat ik klaar ben met m'n stage (en kan incasseren! :hippie:)

De twee die me leuk lijken zijn:
- AC4TVH HEAD + V112TV CABINET (359,-);
- NIGHT TRAIN NT15H + V112NT NIGHT TRAIN SPEAKER CABINET (€575,-).

Wat vinden jullie van deze sets? Ik sta altijd open voor suggesties (lees: andere merken etc.)
pstt bij de online shop van dirk witte is de set voor de nighttrain 550,p-...

Sinne
15 juli 2010, 15:57
Dat zorgt voor een iets betere spreiding en een andere geluidsbeleving, zeker door stereo. Het geluid wordt er wel iets breder van, niet echt harder. Maar een tweede clean transistor versterkertje voor je stereo delays: sowieso dikke aanrader.
Misschien dat je het, gezien je doel en bandsetting, wel redt met een AC4 head, maar dan zou je er wel een goeie cab onder moeten zetten. Geen budget crap met inefficiënte speakers. De AC4 head heeft uitsluitend een 16 ohm uitgang.
Closed back 2x12 met V30's klinkt erg goed met een AC30, geen idee hoe dat met een AC4 klinkt.

Van een AC4 met de Line6 M6/9 zijn een paar erg leuke demo's op Youtube trouwens. Geeft goed weer hoe lekker puntig dat kan klinken.

Alright, ben even wezen speuren naar een passende cab. Kom bijvoorbeeld op een Blackstar Artisan 212 (Celestion Vintage 30's en 16 ohm). Ik ben nog niet helemaal over m'n budget uit, maar het lijkt me heel cool om te proberen die AC4 Head te combineren. Zou wel m'n eerste cabbie worden, dus als er slechte ervaringen met die blackstar zijn, hoor ik het graag!

Mitch
15 juli 2010, 17:39
Je moet 't zo zien: een goeie cab heb je altijd wat aan. Ik zou geloof ik nog liever een goeie cab en een matige amp hebben dan andersom. Zelf geen ervaring met Blackstar Artisan cabs.

TimS
15 juli 2010, 17:49
Je kunt ook naar een AC15C1 kijken en dan later er een los 1x12 cabinet bij kopen. Ik weet niet precies hoe het met de C1 zit, maar de H1TV heeft 2 speakeruitgangen en een schakelbare impedantie tussen 8 en 16 ohm, de C1 zal ook wel zo iets hebben.

GretschGuy
16 juli 2010, 17:32
Een SE ampje met 4 tot 5 Watts output lijkt me nogal krap voor optredens. Als de drummer niet op fluister volume speelt (met brushes ofzo) kom je daar niet over- / door heen. En clean spelen kan je helemaal vergeten.

Zo'n 15 tot 20 Watts (2 x EL84 of 6V6) heb je wel nodig voor optredens. Zelfs in de kroeg.

JazzBass
18 juli 2010, 20:19
Mijn Vox heeft nog nooit problemen gehad met het 'over de drummer komen'.. maar dat is dan ook een ac50 :P

Wat ik over Vox kan zeggen is dat het een enorm lekkere toon heeft, maar ik denk dat de kleine Vox versterkers gewoon niet hard genoeg gaan voor jouw doeleinden.
M.a.w. ik zou óf bij een ander merk kijken dat meer volume voor t geld geeft, of gewoon uitversterken via een PA (niet zo'n bijzonder dure oplossing)