PDA

View Full Version : Nieuwe rockabillygitaar



Snoberizer
13 juli 2010, 17:40
Hallo,

Ik zou binnen dit en enkele maanden een nieuwe gitaar willen kopen. Ik heb al wat rondgezocht op Thomann.de, en ik kwam uit op een toch wel zeer mooie Duesenberg Starplayer TV (http://www.thomann.de/be/duesenberg_starplayer_tv_black.htm), maar de prijs hiervan steekt mij wat tegen. Ik had gedacht om een kleine 700-800 euro uit te geven.

Nu heb ik 2 vragen:
#1: Wat is het verschil tussen Gretsch en Duesenberg, waardoor je een Gretsch al vanaf 800 euro kan krijgen, terwijl dit volgens velen de referentie voor een hollowbody is, net zoals de Stratocaster voor Fender en de Les Paul voor Gibson?
#2: Heb ik om rockabilly/psychobilly te spelen (en goed te laten klinken) echt per sé een hollowbody nodig, of kan dat evengoed met bijvoorbeeld een Telecaster of een Les Paul? Ik heb namelijk de indruk dat de prijs voor zo'n gitaar gemiddeld hoger ligt dan voor een ander model (Lees: Tele, Strat of Les Paul).

En last but not least, wat zouden jullie mij persoonlijk kunnen aanraden binnen deze 2 criteria?
- Maximum 800 euro
- Genre: Rockabilly, Psychobilly, R&R, Surf, ... Kortom: Fiftiesmuziek en de revival daarvan (Als in: The Stray Cats, Damage Done By Worms, Demented Are Go, The Seatsniffers, ...)

Rock Bottom
13 juli 2010, 17:43
Omdat de goedkope gretsches in china gemaakt worden met mindere hardware, prima up te graden maar dat kost je weer een paar 100 euro extra.

Kijk eens voor een leuke 2de hands gretsch, guild/dearmond of duesenberg.

Als je de Duesenberg echt wil kun je ook altijd even doorsparen, zijn wel fucking mooie en fijne gitaren.

Snoberizer
13 juli 2010, 18:31
Hmm, als hij het echt waard is, kan ik eventueel wel blijven sparen. Tweedehands heb ik al gezocht, maar daar vind je niet veel van Duesenberg. Daar zijn vooral de Les Paulmodellen in trek, en als je al een Starplayer TV vindt is dat bijna de nieuwprijs...

Eko
13 juli 2010, 20:53
Echt goede Gretsches kosten geld. De Electromatics zijn goedkoper , maar klinken , ten opzichte van een duurdere , ook beduidend minder. Ligt aan de bracing ( de zangbalken in de gitaren en de elementen.)
Als alternatief zou je kunnen denken aan een DeArmond M75. Bijna solidbody met een Bigsby er op.
Als je trouwens een goede amp hebt en toch een Electromatic wilt , kijk dan even verder naar een iets ouder type , met name het type met de DeArmond 2K elementen er op. Worden regelmatig aangeboden voor ca 500-600,-.
Als je amp setup goed is kunnen ze er heel goed mee door.

Hendriks
13 juli 2010, 21:16
Er zijn meer merken die een hollow met Bigsby hebben , Reverend , Yamaha , Ibanez en ik heb zelf een keer een Shine gehad , topper en ook nog eens voor een lage prijs te krijgen , er staat een test op gitaarnet.
Een Dearmond zou ik ook zeker eens proberen (Starfire).

speedmusic
13 juli 2010, 21:21
Zoals deze Dearmond by Guild M75 (http://link.marktplaats.nl/360965274) Let wel dit is volgens mij niet een foto van zijn eigen gitaar, dus zou wel even om een paar foto's vragen.

Eko
13 juli 2010, 21:35
Is niet de DeArmond die ik bedoelde. Dit zijn goldtone elementen , niet de 2K. ook geen Bigsby. Rockabilly schreeuwt om Bigsby!!
Ik gebruik trouwens een 6120 SSU ( Setzet sign.) , een DeArmond Starfire special met de 2K en een telecaster ( `62 reissue).

GibsonDC
13 juli 2010, 22:12
Als ik jouw was zou ik voor een Gretsch 5120 gaan, echt lekkere gitaar voor Rockabilly, Rock'n'Roll en bluesy stuff. Ik heb er zelf ook een gehad, ik was er zwaar over te spreken en ik speel ook Rock'n'Roll, Rockabilly, Country etc.; zolang het maar macho en authentiek is.

Helaas heb ik hem 2 jaar geleden weg gedaan voor veel te weinig geld.

Dit is trouwens ook een toffe gitaar, heb ik wel eens geleend van een goede vriend van mij;
http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/35/220186058833-2.jpg

http://imagesb.ciao.com/iuk/images/products/normal/905/product-48905.jpg
Het zijn crappy foto's, ik weet het.



Ik heb nu zelf sinds een aantal jaar een 6120, maar wat klinkt/speelt/oogt dit lekker!

Succes met je zoektocht

Snoberizer
13 juli 2010, 23:30
@Eko: Wat versta je onder een goede amp? Ik vind de mijne best goed, maar ik weet natuurlijk niet hoe de rest van het forum dat ziet :D

Ik heb een Marshall Class 5, is dat zowat goed genoeg voor een oudere Electromatic? Want ik kan daar natuurlijk altijd eens naar zien, als dat voor 500-600 euro weggaat...

nickofzo
13 juli 2010, 23:34
Dit is trouwens ook een toffe gitaar, heb ik wel eens geleend van een goede vriend van mij;
foto

foto
Helaas heb ik hem 2 jaar geleden weg gedaan voor veel te weinig geld.



verkoop jij vaker gitaren die je leent?

barno
13 juli 2010, 23:38
@Eko: Wat versta je onder een goede amp? Ik vind de mijne best goed, maar ik weet natuurlijk niet hoe de rest van het forum dat ziet :D

Ik heb een Marshall Class 5, is dat zowat goed genoeg voor een oudere Electromatic? Want ik kan daar natuurlijk altijd eens naar zien, als dat voor 500-600 euro weggaat...

in rockabilly is volgens mij fenderamp bijna verplicht :) maar elke goede buizenamp zal wel voldoen. wel heel belangrijk: een goede reverb, liefst een fender outboard tank al neem ik tegenwoordig gewoon voor het gemak liever een holy grailtje mee

GibsonDC
13 juli 2010, 23:53
verkoop jij vaker gitaren die je leent?

Ja eigenlijk bijna altijd. Ik bedoelde daar natuurlijk die Electromatic mee.

Pepe
13 juli 2010, 23:59
Rockabilly is traditioneel tele en Gretsch wegens attack en stevig maar toch helder, in de psychobilly zijn zie je alle offset Fenders langskomen, vooral de jaguars en jazzmasters maar in feite is elke singlecoil solid body met trem fair game.

Voor versterking zijn vintage american voiced buizenamps en reverb handig.
Supro's, Ampeg, Fenders.. dat werk. Maar een Schaller, Vox of Laney.. all good. Zolang het maar geen gestapelde pre amps heeft.

Mr.Fingers
14 juli 2010, 00:53
Veel meer rockabilly & blingbling kwamen ze niet (worden niet meer gemaakt, komen sporadisch nog tweedehands voorbij).

http://www.sonicprice.fr/medias/product/images/thumb4/7/2/7246.jpg
Epiphone ES 295
http://www.youtube.com/watch?v=H0N-RIPNZpw

In feite zijn de enige dingen die "noodzakelijk" zijn een vibrato (Bigsby, "Maestro"), een cleane amp en een delaypedaaltje voor slapback. Ik speel het zelf met een SG met een maestro vibrola op, werkt perfect!

Eko
14 juli 2010, 07:48
Als je goedkoop zoekt kijk dan eens naar Peavey Classic 30 ( Speelt Darrel Higham al jaren over). Het liefst toch een Fender amp met vibrato en de bekende Fenderreverb.
Die rode DeArmond is exact dezelfde als bij mij op de kamer. Je schrikt trouwens van de output van die 2K`s. Ze klinken trouwens goddelijk mooi.

Snoberizer
14 juli 2010, 08:44
Ja, maar het is nu niet de bedoeling om mijn amp te vervangen, ik heb mijn Marshall nog maar een maand :D Ze hadden mij destijds gezegd: Voor Blues of rockabilly heb je een buizenversterker nodig, met transistors zal je nooit een klank creëren die warm genoeg is.

Ik wou dan eerst naar een Vox AC15-VR gaan, maar die had geen uitgang voor een hoofdtelefoon, wat wel nodig was. En de Marshall kwam goed uit de reviews, dus ik ben daarvoor gegaan.

De amp klinkt ook helemaal niet slecht, dus ik ga het bij de deze houden :lp:

Als ik nu een Gretsch 5120 koop, kan ik dan eventueel ook wat harder gaan, moest het soms nodig zijn? Mits de nodige pedalen natuurlijk, maar soms vind ik metal (à la Sabaton) of Punk (The Sex Pistols) ook wel eens leuk. Dit ga ik wel niet dagelijks doen, in de les ligt de focus ook vooral op rockabilly.

Rutger
14 juli 2010, 08:58
Metal klinkt op een 5120 niet optimaal nee, daar is de gitaar niet voor gebouwd. Maar je kunt er toch aardig mee rocken, medium gain kan ie prima hebben.

De 5120 is behoorlijk allround voor een archtop, maar als je toch ook wat zwaarder werk wilt spelen is iets met een centerblock wellicht beter voor jou, zoals een ES335.

Harry
14 juli 2010, 10:20
ik speel doorgaans geen rockabilly, maar ik krijg zeer mooie resultaten met mijn DeArmonds (zowel de Starfire 2 als de M75T) met mijn Vox AC30 en een Memoryman Deluxe. Lekker!!!

De Starfire is semihollow, daar kan ik ook op hoge volumes en dito gaininstellingen prima uit de voeten. Zeer veelzijdig. Met een hollowbody kom je daar niet mee weg.

speedmusic
14 juli 2010, 10:35
Metal zoals Sabaton, zul je er niet makkelijk uit kunnen halen, alhoewel als je thuis aan de gang bent moet het wel redelijk gaan maar het is niet bepaald een metal gitaar.

Sex Pistol en soortgelijke punkdingetjes moet wel aardig lukken, getuige de sound van Rancid - Dead Bodies (http://www.youtube.com/watch?v=j-cMf6rYCWw&feature=related)

schizo910
14 juli 2010, 10:36
Ik zelf speel met een 6120, uiteraard kun je daar enorm goed Rockabilly mee spelen (kijk naar Setzer :satisfie:). Ik speel zelf geen Rockabilly maar het lukt me om er zonder problemen met een behoorlijke bak gain over te spelen. Het hangt net af van je set-up en manier van spelen of je er mee weg komt. Plaatsing van je amp en mics is erg belangrijk (in live situaties vooral) om feedback tegen te gaan. Dit geldt voor elke hollow body.

Little Jay
14 juli 2010, 14:04
Tsja, in het rockabilly-bandje waar ik wel eens inval doe ik het gewoon met het brugelement van m'n ES-335 en m'n Fender-amp. Ik vind het heel erg Scotty Moore klinken, maar de puristen zullen me vast uitlachen....

Maar m'n punt: als je geen rockabilly-purist bent dan zou je ook voor ES-335 clonen kunnen gaan (zeker als er een Bigsby op zit). En anders moet het toch een Gretsch, Tele, ES-295 of oude Kay of Harmony hollowbody worden.

Deusenberg is ook erg ok, het geld zeker waard en zal zeker doen wat jij wil dat 'ie doet.

Een andere tip: check ook eens oudere Duitse hollowbodies van Framus of Höfner, die hebben goed klinkende singlecoils. Leuke vintage gitaren voor wènâg, prima voor rockabilly. Je ziet er toch wel regelmatig wat voorbij komen op marktplaats e.d.

Maarre... uiteindelijk zit 't in de vingers en niet in de gitaar natuurlijk.....

Shaggy
14 juli 2010, 14:50
Met de deusenberg kun je trouwens ook een erg goede goede blues sound krijgen als je de domino p90 gebruik.. lijkt erg op de neckpup van een strat alleen dan wat vleziger. Het tussenstandje, waarbij de humbucker gesplit wordt, klinky Quacky en je kan gewoon funken bij voldoende headroom van je amp want dat ding vraagt om geknalt te worden. En die tremolo is werkelijk fenomenaal van deusenberg.

Ik vind zelf de duesenberg veelzijdiger en meer bang for the buck dan een gretch (voor het geval het nog niet opgevallen was ;) ) . Maar een goede duojet kicked ook behoorlijk ass.

schizo910
14 juli 2010, 15:10
Met de deusenberg kun je trouwens ook een erg goede goede blues sound krijgen als je de domino p90 gebruik.. lijkt erg op de neckpup van een strat alleen dan wat vleziger. Het tussenstandje, waarbij de humbucker gesplit wordt, klinky Quacky en je kan gewoon funken bij voldoende headroom van je amp want dat ding vraagt om geknalt te worden. En die tremolo is werkelijk fenomenaal van deusenberg.

Ik vind zelf de duesenberg veelzijdiger en meer bang for the buck dan een gretch (voor het geval het nog niet opgevallen was ;) ) . Maar een goede duojet kicked ook behoorlijk ass.

Ik heb een DuoJet én een 6120, de duo jet is lange tijd mijn main gitaar geweest. Maar nu wissel ik vooral tussen m'n Tele, DuoJet en 6120... De 6120 leent zich beter voor Rockabilly dan de DuoJet die veel rauwer is en qua gevoel meer tussen een tele en LP in zit.

Snoberizer
16 juli 2010, 22:21
Pff, nu weet ik het helemaal niet meer jongens (en eventuele meisjes natuurlijk!) :D Ineens doorsparen voor de Duesenberg, of voor de goedkopere Gretsch gaan?

Let wel, ik speel nog niet in een bandje, ik jam doorgaans enkel met mijn vriendin (mijn persoonlijke drumster :rockon:). Ik speel ondertussen een dik jaar, waarvan ik 2 maanden privéles volg. Is dan zo'n gitaar als de Duesenberg geen enorme overkill?

Sorry voor de vragen, maar voor de Gretsch zal ik 3 maanden moeten sparen, voor de Duesenberg 7 maanden :D

FruscianteFan
16 juli 2010, 22:42
Ik denk dat je dan niet al te zwaar moet wegen aan dat die Electromatic Gretsches geen uiterste topkwaliteit zijn. Maar 'tis alweer een tijd geleden dat ik erop heb gespeeld.

Wabbie
16 juli 2010, 22:55
Waarom zou zo'n Duesenberg overkill zijn? Als die gitaar jou motiveert om meer gitaar te gaan spelen zou ik het de inverstering meer dan waard vinden. Ik heb zelf op een aantal van die goedkopere gretches gespeelt en die vond ik er lekker spelen. Dat waren mijns inziens zeker geen slechte gitaren.

JeroenP
17 juli 2010, 00:21
Over de gretsch electromatic tip:

De standaard buckers van de de gretsch 5120 zijn niet echt goed, de dearmond 2000's zijn, zoals al eerder genoemd, beter. Deze gretsches hebben ook een ander type-nummer. De 5120 t/m en 5122 zijn met de mindere buckers, de 5124 t/m 5129 zijn met de dearmonds. De 5122 is een soort country gentleman double cut model, de rest van de modellen zijn zowat hetzelfde en verschillen vrijwel enkel in kleur/finish.

Kijk dus goed naar de typenummers en foto's als je voor zo'n gretsch gaat. Mocht je meer van de humbucker-sound houden kan ik je aanbevelen in een 5120 (dure) tv jones o.i.d. in te zetten. Dan gaat de totaalprijs wel aardig omhoog...

Succes ermee:ok:

Duhsjaak
17 juli 2010, 00:44
Hi
Ik mis de Guild een beetje in deze discussie. Ook dat submerk van ze: DeArmond. Die gasten hebben een onvoorstelbare lijn prachtige spullen gemaakt waarop het prima spelen is. En nog bassen ook, met bakken laag. Voor het geval een staande bas niet helemaal tot de mogelijkheden behoort en je toch de pijpen van je broek om je benen wilt voelen wapperen.
Zeker DeArmond spullen kosten relatief niet te veel.
Errug lekker spul!
Vreindelijke groet Gus a.k.a. Duhsjaak

Eko
17 juli 2010, 09:40
Het merk DeArmond bestaat alleen nog maar voor de elementen , zoals ze ooit ook begonnen waren. Guild zit ook bij Ome Leo Fender in het hok en de ontwikkeling daar gaat ook niet erg hard. Alleen de jazzbakken gaan goed volgens mij.

Little jay,
Een ES 335 kan heel erg goed voor Rockabilly. Kijk maar eens bij Dave Edmunds. Heeft jaren op een gele ES gespeeld. Laatste jaren veel op een tele met een Bigsby.

Little Jay
17 juli 2010, 10:13
Little jay, Een ES 335 kan heel erg goed voor Rockabilly. Kijk maar eens bij Dave Edmunds. Heeft jaren op een gele ES gespeeld. Laatste jaren veel op een tele met een Bigsby.

Datzeggik, Gamma! :D


Het blijft gewoon een heel veelzijdige gitaar,

Duhsjaak
17 juli 2010, 12:51
Hi
Laten we vaststellen dat je meldt dat je budget een beetje blutget is.
Dan ligt het voor de hand dat je (ook) gaat kijken bij 2e hands Gretsch gitaartjes. Als je dat toch doet, vergeet dan niet de Guild en de DeArmond gitaartjes. Die worden nog redelijk vaak aangeboden onder de Gretsch prijzen. Kennelijk heeft Gretsch de naam, terwijl de Guild/DeArmonds zeker zoveel rockabilly mojo en speelplezier hebben.
Suc6
Groet Gus a.k.a. Duhsjaak

episua
17 juli 2010, 13:11
De Dearmond gitaren klinken voor het geld inderdaad prima voor Rockabilly.
Ik heb zelf gisteren net een 2e hands Gretsch Duo Jet G6128DS gekocht voor weinig, echt een briljant instrument (zal binnenkort hem wel ff ergens posten mochten jullie geinteresseerd zijn). Dus marktplaats ook goed in de gaten houden.

Snoberizer
18 juli 2010, 02:15
Dan denk ik dat de knoop is doorgehakt... Ik ga gewoon voor de Gretsch 5120. Ik zal zeker Kapaza in het oog houden om het wat goedkoper tweedehands te vinden, zo niet koop ik ze gewoon nieuw. Hier in België kost ze 666 euro, dus dat valt op zich ook nog mee :D

Alvast bedankt allemaal voor de hulp, verwacht hier binnenkort maar een HNGD-topic :lp:

jim__
19 juli 2010, 10:07
Misschien nog een leuke: De St. Blues 61 South P90 Bigsby (jaja, een mond vol). Heb zelf de versie zonder de Bigsby, maar is een erg veelzijdige gitaar die het voor Rockabilly ook erg goed zal doen. Hij klinkt in de basis als een opgefokte Tele, maar door de coiltap op de brugpickup is er een erg lekker Twangy geluid uit te krijgen. High gain heeft hij verder ook geen moeite mee, doordat hij niet volledig hollow body is, maar met de neckpickup neigt hij wel weer heel erg richting de ES335 qua geluid.

Klinkt voor rockabilly natuurlijk nooit als een goede Gretsch, maar daar betaal je dan natuurlijk ook weer voor :makeup: