PDA

View Full Version : Hoe dichter bij beeldscherm, hoe meer brom/zoem



loveu2man
13 juli 2010, 11:46
Hallo :)

Ja, zoals de titel het al zegt; hoe dichter ik met mijn gitaar bij de beeldscherm van mijn computer kom, hoe meer brom/zoem ik krijg. Dit is redelijk irritant als ik een liedje probeer te leren via tabs.

Ik wou graag weten of dit op te lossen valt en of dit een normaal verschijnsel is?

Dit lijkt me trouwens geen normaal verschijnsel, want op youtube zitten veel coveraars ook voor hun beeldscherm en dan hoor ik geen zoem. Maar graag hoor ik wat jullie daar over denken.

Mijn gear:
- Fender Performer 1000
- PRS Se Singlecut
- Dell beeldscherm
- Medion computer (aldi computer)

Met vriendelijke groet,

Anil :)

iWishmaster
13 juli 2010, 11:52
Dit is heel normaal. Afhankelijk van je beeldscherm en gebruikte gitaar kan dit meer of minder zijn. Vooral oude CRT moniteren hebben dit probleem: nieuwere platte minder. Je kunt je gitaar afschermen ('shielden'): zijn in het elektrische gitaren subforum wel tips over te vinden. Het komt erop neer dat je de binnenkant van je gitaar van aluminiumfolie, geleidende verf of een andere vorm van geleidend materiaal voorziet, welke je verbindt met de aarde van je signaal.

loveu2man
13 juli 2010, 11:57
Ligt het aan het feit dat mijn beeldscherm oud is? Dat kan best, want de originele beeldscherm bij mijn computer is een wat nieuwere/dunnere, maar daarvan is de dvi kabel kapot. Dus nu gebruik ik een oude/dikke Dell beeldscherm.

Maar ik regel liever eerst een andere beeldscherm voordat ik in mijn gitaar ga kloten. Dus even kijken wat ik kan doen.

heinz3110
13 juli 2010, 12:01
Je kan ook anders gaan zitten tov je beeldscherm. Er zit een "sweet spot" waar de brom op het minst is. Dus op het draaistoeltje draaien dus.

Johannes
13 juli 2010, 12:08
Gewoon het platte scherm weer gaan gebruiken. Daar heeft je gitaar een heel stuk minder last van.

Madcow
13 juli 2010, 12:30
Imac hier, nauwelijks brom! Oude pc had ik het wel en als ik me tv aan heb is het ook verschrikkelijk.

iWishmaster
13 juli 2010, 12:46
LCD / LED schermen hebben hier als het goed is nagenoeg geen last van. Schermen met een beeldbuis (CRT) wel. Valt weinig aan te doen, behalve al je gear goed shielden, maar zelfs dan is de straling van zo'n monitor gewoon erg hoog en kan het altijd wel iets van brom veroorzaken.

Gothra
13 juli 2010, 13:05
Inderdaad wat iWishmaster zegt, gewoon een LCD/LED beeldschermpje kopen, heb je er geen last meer van. Ik heb het zelf alleen als ik gitaar speel met mijn oude tv, dat is ook zo'n beeldbuis.

MaBerY
13 juli 2010, 13:12
Electromagnetische straling van de beeldbuisafbuiging is moeilijk af te schermen, ook met aluminium. Humbuckers helpen, maar idd, er is een sweet spot waarbij het werkt. even draaien en het is er weer.

Zelfde verhaal als je dicht bij je versterker gaat staan met die dikke voedingstrafo en het bijbehorende strooiveld.

LCD schermen zijn overigens door schakelende voedingen ook niet altijd storingsvrij helaas. :(

loveu2man
13 juli 2010, 13:55
Ik heb even de beeldscherm van een andere computer geleend en inderdaad; de brom is weg :O

Dank jullie wel mensen :)

Nu moet ik alleen nog een mooi beeldschermpje voor mijn computer regelen :)

Madcow
15 juli 2010, 15:54
Even een vraagje tussendoor vanuit mijn kant. 1 van mijn gitaren bromt erg als ik geen hardware van de gitaar aanraak. Als ik het metaal aan raak en ik typ wat dan krijg ik een optetter van OF de gitaar OF vanuit het toetsenbord. Waar kan dit aan liggen?