PDA

View Full Version : Probleem met Ableton



LaszloVersteeg
12 juli 2010, 18:12
Ff een vraagje,

Ableton werkt prima bij mij, alleen de bestanden die ik export, zijn niet te branden, en niet om te zetten naar mp3 bijv. Ik kan er dus niks mee.

Iemand 'n idee?:???:

Rinze
12 juli 2010, 19:05
Tja. Wat voor bestanden zijn dat dan, wat is de extensie?

LaszloVersteeg
12 juli 2010, 20:19
Gewoon het gangbare bestand? WAV, standaard instellingen.

Na het exporteren kan ik het gewoon overal afspelen, alleen kan ik het niet omzetten naar mp3 (voor myspace bijv.) en niet branden op 'n cd.

Zou het iets met codec's te maken kunnen hebben? Of met de instellingen van het exporteren?
Voor de rest heb ik hier nooit problemen mee gehad.

Rinze
12 juli 2010, 23:08
Wat voor instellingen hebben die wavs dan: samplefrequentie, bits, stereo? Je geeft wel erg weinig info. Checken wat de eigenschappen van de wavs zijn en dan in je conversieprogramma en brandprogramma in de helpbestanden checken wat ze wel en niet slikken. Om te beginnen.

bert k
13 juli 2010, 00:08
Wav heeft geen codec, het is ongecomprimeerd. Wel kunnen ze een verschillende bitrate hebben, 16 bits of 24 bits. Ook de samplerate heb je in verschillende smaken. CD-standaard is 16 bits, 48.100 hertz, opnamesoftware werkt vaak op 24 bits, hogere samplerate. Kijk eens of je het kan omzetten naar 16 bits. Sommige mp3 converters snappen 24 bits niet.

Rinze
13 juli 2010, 09:21
Wav heeft geen codec, het is ongecomprimeerd. Wel kunnen ze een verschillende bitrate hebben, 16 bits of 24 bits. Ook de samplerate heb je in verschillende smaken. CD-standaard is 16 bits, 48.100 hertz, opnamesoftware werkt vaak op 24 bits, hogere samplerate. Kijk eens of je het kan omzetten naar 16 bits. Sommige mp3 converters snappen 24 bits niet.
CD is 44.100 Hz. Toch?

bert k
13 juli 2010, 11:28
Ja, natuurlijk,je hebt gelijk. Typo. 44.100 is het.

LaszloVersteeg
13 juli 2010, 12:18
EDIT:

Het is gelukkig (tijdelijk) opgelost. Ik brand de 3 bestanden gewoon als data op 'n cd, en sluit de cd dan extra af (wat normaal ook moet gebeuren met audio cd's)
Nu kan ik i.i.g. de demo opsturen. Het probleem is nog niet echt opgelost, maar ik ga Ableton maar eens opnieuw installeren.

Vind het nog steeds raar. Ik ken genoeg mensen die Ableton gebruiken, en ongeacht wat voor versie, bij iedereen eporteert hij gewoon normaal.

anyways bedankt!:ok:

bert k
13 juli 2010, 17:57
Als je die bestanden uit Ableton gewoon als wav naar je harde schijf opslaat, kan je toch met ieder mp3 programma verder? Mediaplayer, iTunes, WinAmp, die zouden het allemaal moeten kunnen.

LaszloVersteeg
15 juli 2010, 00:58
Nope, als ik die wav's converteer naar mp3 maaktie gewoon 'n bestand aan. Maar als ik het bestand afspeel, dan hoor ik niks (oren staan open, volume open enzo;) )
Maar het ligt waarschijnlijk aan ableton zelf. Want die geeft geen bestandsinfo mee ofzo.

bert k
15 juli 2010, 01:08
Dan zou de fout in de wav zitten idd.
Ik moet denken aan een fout die ik met Cubase wel gemaakt heb. (Ik weet niet of je dit kan vergelijken, Ableton is een heel ander programma.)
Als ik klaar was, deed ik 'exporteren naar wav' dan maakte ie keurig een wav aan, heel snel, en ik had een bestand zonder geluid. Snapte ik niks van. Nou bleek dat ik eerst alles wat ik wilde exporteren eerst moest selecteren in de tracks, en dan ging het prima, dan duurde het ook veel langer. Misschien hier ook?

Rinze
15 juli 2010, 09:11
Of dat de locators van begin en eind niet goed staan... Ik zou het stuk van de handleiding van Ableton over exporteren maar eens nakijken. Dit moet op te lossen zijn. Het betreft wel een legale versie? Bij versies van DAW's zonder licentie willen functies zoals het exporteren nog wel eens niet werken.

LaszloVersteeg
15 juli 2010, 16:02
Dan zou de fout in de wav zitten idd.
Ik moet denken aan een fout die ik met Cubase wel gemaakt heb. (Ik weet niet of je dit kan vergelijken, Ableton is een heel ander programma.)
Als ik klaar was, deed ik 'exporteren naar wav' dan maakte ie keurig een wav aan, heel snel, en ik had een bestand zonder geluid. Snapte ik niks van. Nou bleek dat ik eerst alles wat ik wilde exporteren eerst moest selecteren in de tracks, en dan ging het prima, dan duurde het ook veel langer. Misschien hier ook?

Daar let ik idd op, en hij exporteerd het gewoon zonder enige problemen, en het is dan in winnamp, itunes, quicktime, real en windows media player gewoon af te spelen. Pas zodra ik iets ermee wil doen (dus omzetten naar mp3 voor mp3 speler, of branden voor 'n demo) dan is het geluid oppeens 'weg' (in de mp3 bestandjes dan).

Ik heb het nu opgelost door die waves te inporteren in audacity, en dan opnieuw te exporteren. Maar er is nog 1 ding wat ik kan doen; Ableton maakt bij het exporteren 'n extra bestand aan, en dit heb ik uitstaan, dus dat Ableton het niet aanmaakt. Ik ga nu ff kijken of dit het is (want dat extrabestandje kan misschien die info zijn).

Schiet me ook nu net pas te binnen hoor.

EDIT: nope, helaas werkt het niet:( Als ik tijd heb dan installeer ik het wel even opnieuw.