PDA

View Full Version : Ibanez RG met Alder (elzen) body



Lacrymosa
1 mei 2003, 11:34
Ik vin een RG er supervet uizien, helemaal met direct mounted hummers.

Maar ze zijn of Basswood (linden) of Mahonie.

Maar ik wil een Alder.....nou is er 1 gitaar die op een RG lijkt die wel van alder is, maar das een JEM en daar zit ten eerste een handvat in, en ten tweedeis ie te duur.

Weet iemand of er ooit mooie Ibzen van alder zijn gemaakt?

CheerS!!

Anders Destium
1 mei 2003, 12:08
Er zijn wel eens RG 6-series van alder gemaakt, maar die zijn vrijwel onmogelijk te vinden (ik heb op jemsite een tijdje terug een zelfde soort vraag gesteld, moet je maar even op alder zoeken daar :smile: )

Mijn RT650 is van alder, heeft een RGvorm maar dan met slagplaat (met functie :wink: ). Hij heeft geen floyd maar een Gotoh singlelocking (ik gebruik hem niet, ik vind hem kut werken). Het probleem (met vinden) is dat ze maar 1 jaar zijn gemaakt (1993)
Het is trouwens ook niet echt een metalgitaar, hij heeft een best dikke hals (dat weerhoudt me niet natuurlijk :wink: )
http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1993/rt.jpg

verder waren de RG USA Customs (1991-1992)van alder, die waren alleen in Amerika te krijgen dus dat wordt ook lastig...

Phoenix Rising
1 mei 2003, 13:28
Wel zonde dat er nauwelijks Alder RG modellen zijn, zeker omdat het een houtsoort is die goed bij zulk soort modellen passen.

Maarja peter, een goede gitarist verdient een goede gitaar, dus nog ff doorsparen voor die JEM :grin:

JV
1 mei 2003, 14:05
hmm, ik ben geen goede gitarist, maar heb wel een JEM. hmm

zoveel wezenlijk verschil in geluid zit er toch niet tussen basswood en alder? het gewicht van alder is wel een stuk beter, dat wel, maar echt verschil in geluid zat er toch niet echt?

Phizer
1 mei 2003, 17:42
wat dacht je van een jackson soloist, die is van alder en lijkt op een rg (min of meer dan)

Ibanez
1 mei 2003, 18:21
Op 2003-05-01 12:08, schreef Anders Destium:
Er zijn wel eens RG 6-series van alder gemaakt, maar die zijn vrijwel onmogelijk te vinden (ik heb op jemsite een tijdje terug een zelfde soort vraag gesteld, moet je maar even op alder zoeken daar :smile: )

Mijn RT650 is van alder, heeft een RGvorm maar dan met slagplaat (met functie :wink: ). Hij heeft geen floyd maar een Gotoh singlelocking (ik gebruik hem niet, ik vind hem kut werken). Het probleem (met vinden) is dat ze maar 1 jaar zijn gemaakt (1993)
Het is trouwens ook niet echt een metalgitaar, hij heeft een best dikke hals (dat weerhoudt me niet natuurlijk :wink: )
http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1993/rt.jpg
Ik zag laatst in de just music in leiden (waar jij hem toch ook hebt gekocht?) een rt650. Dus ik zou daar ff kijken.

Anders Destium
1 mei 2003, 19:52
De eigenaar van Just Music had toendertijd een hele stapel van die gitaren ingekocht, en er zijn er na 10 jaar nog steeds over :smile: Ik denk dat er 2 redenen voor te bedenken zijn: Niemand kent het model en verder heeft hij geen floyd.

Die van mij speelt geweldig (eigenlijk mag ik dat niet zeggen van een dikke hals :smile:
Hij zal je niet meer dan 500 euro kosten, da's nog minder dan een goede 2e hands RG...

Als je naar Leiden gaat wel even Janno meenemen, ze hebben nog een 540 Power met 1 hum en een schuine single (USA pups), waarschijnlijk wel interessant :smile:

ninja
1 mei 2003, 20:23
ik dacht dat mahogany hout beter was dan alder voor de sound ?

Phoenix Rising
1 mei 2003, 20:32
Die andere RT bij Just Music heeft niet zon mooie lak naar mijn idee, maar voor de prijs waarvoor die staat aangeboden is het echt een goede investering. Het zijn gewoon goede gitaren.

Verder hebben ze daar nog een paar nieuwe ibanez modellen, zeer zeker de moeite waard om is te kijken voor degenen die in de regio wonen.

Anders Destium
1 mei 2003, 21:21
Op 2003-05-01 20:23, schreef ninja:
ik dacht dat mahogany hout beter was dan alder voor de sound ?


Dat is een kwestie van smaak, mahonie is warmer, basswood en alder zijn wat feller qua klank.

JV
1 mei 2003, 23:25
ze hebben inderdaad ook bijvoorbeeld die nieuwe blauwe JEM hangen, als ie nog niet verkocht is.

ik zit nog steeds op me versterker te wachten bij die tent :sad:

Phoenix Rising
2 mei 2003, 12:18
Het inkoop beleid van die tent is echt crazy, ik denk dat die blauwe JEM daar nog wel ff hangt hoor :grin:

Moonchild
2 mei 2003, 20:39
Ik had het idee dat Basswood qua klank tussen Mahogany en Alder lag...

Lacrymosa
7 mei 2003, 09:47
Maar er zijn dus geen RG's op de markt die van alder zijn?
hhhhmmmm bummer

mischien van de zomer bij een bouwer maar een RG body van alder laten bouwen dan heh.

iemand enig idee wat dit kost?

CheerS!!

Anders Destium
9 mei 2003, 14:20
Is een Jackson SL-3 niet ook van alder?

Lacrymosa
9 mei 2003, 15:51
Ja, en daarom ook nog 1 van mijn wannahaves

bijna zon beetje alle jacksons zijn van alder
en bijna alle ESP M-II's ook

CheerS!!

Anders Destium
9 mei 2003, 18:39
Ik heb er op 1 gespeeld en die was gelijkwaardig aan een RG3120 en dus zeer de moeite waard :wink: De 3120 heeft alleen een mahonie body....