PDA

View Full Version : Jezelf opnemen



stratestic
12 juli 2010, 09:30
Omdat ik, net als iedereen, beter wil worden dacht ik dat het misschien een goed idee zou zijn als ik mezelf kon opnemen.
Je hoort dan natuurlijk beter hoe je speelt en kunt denk ik leren van kleine foutjes.
Misschien heel erg confronterend in het begin maar ik denk dat er een hoop voordeel mee te behalen valt.

Heeft iemand ervaringen met het eenvoudig opnemen van je eigen gitaarspel?
Wat zou de eenvoudigste en goedkoopste manier hiervoor zijn?

(ik weet dat er een apart gedeelte voor opname is hier op het forum, maar dat gaat voor mij erg ver qua techinische kennis).

Jimi Hendrix
12 juli 2010, 09:39
Heeft iemand ervaringen met het eenvoudig opnemen van je eigen gitaarspel?
Wat zou de eenvoudigste en goedkoopste manier hiervoor zijn?

(ik weet dat er een apart gedeelte voor opname is hier op het forum, maar dat gaat voor mij erg ver qua techinische kennis).

Eenvoudigst en goedkoopst gaan misschien niet voor 100% samen, maar een Zoom H2 wat mij betreft een aanrader.

-=JEROEN=-
12 juli 2010, 10:47
Ik heb een MP3 speler die ook kan opnemen. Reuze handig, compact en neemt nog behoorlijk goed op ook: iAudio G2 (zijn vast nieuwere betere versies nu) Let wel op dat je er in MP3 mee kan opnemen (of WAV) en dus niet in iTunes troep ofzo.

davidof
12 juli 2010, 12:07
Ik gebruik gwn een headset of micro bij mijn computer .. handig gratis software is Audacity. Kunt ge knippen, verschillende opnames over elkaar zetten enz ..

-=JEROEN=-
12 juli 2010, 18:51
Die gebruik ik ook, maar is niet zo handig mee te nemen:

http://www.ihasafunny.com/wp-content/uploads/2010/04/ihasafunny-portable-computer-geek.jpg

vincedepooh
12 juli 2010, 19:31
Ik heb op een gegeven moment een looper gekocht, (boss) Gelijk afspelen wat je hebt opgenomen en er overheen spelen met verschillende toonladders, heel leerzaam. Er zit ook een metronoom op om ritmevast te spelen. Inmiddels heb ik ook een sporen opneem apparaat gekocht (br-600) om nummers mee op te nemen maar dit neemt wat meer tijd in beslag. Ik zie de looper meer als trainingsapparaat voor mijn gitaarspel.

stratestic
12 juli 2010, 21:58
Bedankt voor de reacties, Er zijn veel meer mogelijkheden dan ik aanvankelijk dacht.

Ik keek eerst naar interfaces zoals de MAudio Fast Track maar ik ben een beetje huiverig voor de software. Wil namelijk snel en eenvoudig kunnen opnemen en niet eerst allerlei instellingen door moeten.

Een vriend van mij heeft een Boss Micro BR. Dat lijkt eenvoudig maar heeft ook teveel functies. Ik ben op zoek naar Plug and Play eenvoud.

Ik realiseerde mij toen ik de reacties las ook dat ik helemaal geen meersporen hoef op te kunnen nemen.

Een simpele looper is natuurlijk al genoeg maar ik twijfel of die genoeg opname capaciteit heeft om een heel nummer mee op te kunnen nemen.

Een recorder zoals de Zoom H1 is eigenlijk nog het makkelijkste en eenvoudigste. Enig nadeel is dat het opnemen van elektrische gitaar niet rechtstreeks kan.

Ik kwam ook nog de Line6BackTrack tegen die zowel een microfoon heeft als de mogelijkheid om in te pluggen.

-=JEROEN=-
13 juli 2010, 10:36
Succes met kiezen ;)

http://www.peterverspuy.nl/portable-handheld-recorders/tascam/dr07-dr-07-handformaat-digitale-recorder-18201.html

Thewisbone
13 juli 2010, 10:43
Steek een aux kabel in je koptelefoon input van de versterker en dan de andere kant in je koptelefoon input van de computer.

heb je ook mooi geluid.

en dan opnemen via windows standaard programma

pimmetje
13 juli 2010, 10:51
Ik heb een edirol R-09 voor opnames.
Prima opnames, maar ik had graag een usb-uitgangetje gehad.

Dat werkt toch makkelijker dan steeds zo'n sd-kaartje overprikken als je ff thuis gewoon wat kleine dingetjes opneemt en direct op de PC wilt terughoren, bijknippen, etc...

De Zoveelste
14 juli 2010, 13:21
Steek een aux kabel in je koptelefoon input van de versterker en dan de andere kant in je koptelefoon input van de computer.

heb je ook mooi geluid.

en dan opnemen via windows standaard programma
Dit is simpel, goedkoop en je geluid is goed. Verder kun je met gratis programmaatjes nog wat sporen onder elkaar zetten mocht je dat leuk vinden.

Keevinkos
14 juli 2010, 20:19
Dit is simpel, goedkoop en je geluid is goed. Verder kun je met gratis programmaatjes nog wat sporen onder elkaar zetten mocht je dat leuk vinden.

Audacity werkt prima en is heel eenvoudig!:ok:

En het geluid zou eventueel later nog verbeterd kunnen worden door een kleine speaker simulator tussen de versterker en comp te hangen;)

kbasten
15 juli 2010, 09:48
ik heb laatst een setje gekocht: mixer+microfoon+audio interface, en klinkt allemaal geweldig! Het is geen extreem dure maar ook niet de goedkoopste set dus je kunt er redelijk wat mee.

Comfortably Daniel
20 juli 2010, 11:13
Ik heb zelf de Zoom H4. Super simpel apparaat met wat leuke functies.
Is niet meer al te duur ook geloof ik.

gerre
22 juli 2010, 10:01
zoek je plug en play eenvoud, dan is de Boss JS-8 eband een absolute aanrader.

heavy-metal-thunder
30 juli 2010, 21:30
Bedankt voor de reacties, Er zijn veel meer mogelijkheden dan ik aanvankelijk dacht.

Ik keek eerst naar interfaces zoals de MAudio Fast Track maar ik ben een beetje huiverig voor de software. Wil namelijk snel en eenvoudig kunnen opnemen en niet eerst allerlei instellingen door moeten.

Een vriend van mij heeft een Boss Micro BR. Dat lijkt eenvoudig maar heeft ook teveel functies. Ik ben op zoek naar Plug and Play eenvoud.

Ik realiseerde mij toen ik de reacties las ook dat ik helemaal geen meersporen hoef op te kunnen nemen.

Een simpele looper is natuurlijk al genoeg maar ik twijfel of die genoeg opname capaciteit heeft om een heel nummer mee op te kunnen nemen.

Een recorder zoals de Zoom H1 is eigenlijk nog het makkelijkste en eenvoudigste. Enig nadeel is dat het opnemen van elektrische gitaar niet rechtstreeks kan.

Ik kwam ook nog de Line6BackTrack tegen die zowel een microfoon heeft als de mogelijkheid om in te pluggen.

ik gebruik een Line6 Gear Box (is eigenlijk de interface met de PC en zit ook versterkersimulaties bij). 2de hands kost dit echt niet veel meer. Je zou evt. ook via een koptelefoonuitgang van een oefenversterker kunnen gaan, maar dan zit je nog steeds met de beperkingen van de geluidskaart van je PC. En om het effectief te recorden, heb Cool Edit Pro, maar audacity is echte free ware en daar gaat het ook goed mee.

Dit werkt echt wel zeer eenvoudig. Als ik er kan mee werken, kan iedereen het :-/