PDA

View Full Version : Waarom zuigt het brugelement van een strat ?



Shaggy
11 juli 2010, 21:42
Was van het weekend een american 2tone strat met grote headstock en texas specials gaan uitproberen en heb het na 5 minuten netjes teruggelegd.

Ook mijn 70s jap .. die ik overigens een stuk beter vind dan die uncle sam, is de brug element gewoon niks... denk aan iel en te schel.. het zijn vintage de 57/62 pu's .. die verder echt super klinken.

Op mijn blade texas heb ik een een SC op de burg die nog de moeite is (zonder mid boost) .. dus dat geeft hoop dat er stukken betere zijn zonder naar een hotrail ofzo te hoeven gaan..


Mijn vraag, zijn er hele warme brug elementen voor de strat.. en waarom zuigt de brugelement zo vaak van een strat? Schiet maar!!

tostiapparaat
11 juli 2010, 22:00
kwestie van smaak?

op mijn strat gebruik ik alleen maar het brugelement, heb zelfs de tonepot van het middenelement aan het brugelement verbonden


er zijn denk ik wel warme brugelementen te vinden als je dat zou willen, maar een strat heeft toch twee andere warme elementen?

Rutger Molenberghs
11 juli 2010, 22:03
Jij vindt dat element niet goed. Maar daarom 'zuigt' het nog niet.
Ik gebruikt dat element op mijn strat het meest, maar wel met de tonepot op 7.

Shaggy
11 juli 2010, 22:29
Het is ook een kwestie van smaak hoor, dat zeker. Ik ben, gezien de reacties op het net, niet de enige die de brug pu over het algemeen op strats zwak vind. Op de RH4 na, is de brug pu niet verstelbaar met de tonepot, ik kan wel zo;n eric johnson mod oid toepassen, maar ik denk niet dat het helpt in mijn situatie. De rh4 heeft trouwens een LH55 humbucker.

Ben toch meer fan een humbucker of vet warme pu in de brug postitie. Mss dat ik die vintage 57/62 dan wel vervang.

tostiapparaat
11 juli 2010, 22:34
mod is een groot woord vind ik,

je maakt een draadje los van de 5 way switch, en je soldeert hem op een andere plaats vast

Orpheo
11 juli 2010, 23:22
ik vind die brugpup van een strat ook onbruikbaar. de hals en middenpups zijn wel te gek. de brugpup is vaak wat dun, wat iel, wat nasaal, beetje flubberig, mist kloten, output (kan vaak niet op tegen de halspup). het liefst heb ik een kruising tussen een tele en strat, maar dat is fysisch onmogelijk... tele brugpup, en strat hals enmid. (hoewel de tele halspup ook gruwelijk lekker is).

jammer alleen dat een tele zo LELIJK is.

Rooker
11 juli 2010, 23:30
Een Dimarzio tone zone er in zetten MI, en al je dromen komen uit:crazyhappy:

Gdvr d gdvr d gdvr d gdvr d gdvr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!

Het moet er gewoon uit.1000x excuses!!!!!!!!

Dit is ongelukkig gewoon het 1e topic wat ik lees........:(:(:(:(

Orde vd dag: Echt ik hep dit element in mijn hod rod, en ik vind echt dat hij geweldig klinkt.

nielsnielsniels
11 juli 2010, 23:53
Als ie te schel is draai je het volume wat terug, met volume op 10 en bridge pickup kunnen je oren al snel gaan bloeden.

Pepe
12 juli 2010, 00:34
Op een "goede" strat klinkt de brugpup van een strat niet dun of schel. Maar het is de achilleshiel want de meeste strat klinken daar zwak. Het heeft vooral te maken met het hout van de body.
Bij goede oude strats trekken de 3 pickups naar elkaar toe tonewise. Hoe groener het hout, hoe wolliger de neck en dunner de brug.

Een 69 CS in de brug en 54's in de ander posities is een manier om het een beetje recht te trekken.

Orpheo
12 juli 2010, 00:42
Op een "goede" strat klinkt de brugpup van een strat niet dun of schel. Maar het is de achilleshiel want de meeste strat klinken daar zwak. Het heeft vooral te maken met het hout van de body.
Bij goede oude strats trekken de 3 pickups naar elkaar toe tonewise. Hoe groener het hout, hoe wolliger de neck en dunner de brug.

Een 69 CS in de brug en 54's in de ander posities is een manier om het een beetje recht te trekken.

ik heb oudere strats bespeeld, te gekke customshoppers, en ik blijf het naatje vinden... de ''strat single' is gewoon niet geschikt voor die positie.

heinz3110
12 juli 2010, 00:44
Je kan er een ander soort pickup in zetten, maar ik vind toch ook wel een beetje dat zo'n scherpe brugpup een beetje bij een strat hoort.
Niet dat ik er altijd dol op ben, maar goed.

Tja, of inderdaad het tone-potje van je midpup omsolderen (1 draadje) naar je brugpickup.
De brugpickup werd voor mij op deze manier plezierig bruikbaar., doordat ik wat van dat scheermesjes-tophoog kan temperen.

TimS
12 juli 2010, 01:53
Harder aanslaan helpt meestal ook wel, klinkt dan een stuk minder dun.

even
12 juli 2010, 08:18
Ik heb er een Dimarzio HS3 inzitten. Een stacked humbucker, volgens mij is dat het Yngwie Malmsteen model. Klinkt niet dun en heeft ook geen abnormale hoge output.

jerome
12 juli 2010, 08:45
Het heeft ook een hoop met smaak te maken...
Ik ben helemaal verzot op de neck single coil sound (denk aan Hendrix en SRV) maar een single coil in brugpositie vind ik sowieso minder klinken dan een humbucker op die plek, ook bij goede gitaren met goede single coils.
Daarom is voor mij een HSS strat de ideale gitaar...
En ik heb juist bewust gekozen voor een high output element.
Met de volumepot van mijn gitaar open heb ik een vette brulsound (over een Marshall JMP2203) en draai ik de gitaarvolumepot ietsje terug wordt de sound (bijna) clean en transparant.
Bovendien reageert dit element heel goed op hard en zacht aanslaan
Heerlijk dynamisch dus...
Voor mij geen single coils meer in de brugpositie...;)

lindstrom
12 juli 2010, 09:17
Voor mij geen single coils meer in de brugpositie...;)

+1 .. singles in brug zuigen inderdaad!

alhoewel ik een tele heb bespeeld met een Seymour Duncan Hot For Tele single in de brug, die klonk wel erg goed!

J.B.
12 juli 2010, 09:32
Da's allemaal een kwestie van smaak. Ik heb sinds een paar dagen een Strat en ik vind die 'bite' van de brugpup heerlijk.

beruk
12 juli 2010, 09:32
Hele warme single coil brug pickups....
Ik heb genoeg powerrrrr met deze set tegen woordig in mijn MiM strat:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51tyNP3%2BtGL._SL500_AA300_.jpg
Waarbij de brug pickup een volle gepeperde toon geeft.

signsofzodiac
12 juli 2010, 09:56
Is het nou serieus nodig een topic aan te maken om de wereld te verkondigen dat je een humbucker lekker vindt? Mooi, er zijn een heleboel HSS, HSH, HH, HHH en H gitaren verkrijgbaar. Of een humbucker in single-coil formaat.

Wat een absolute non-discussie dit. Het spijt me hoor, maar de hele titel slaat al kant nog wal. Schrijf "ik vind het brugelement op een strat niet lekker" of iets dergelijks als je je echt niet kan bedwingen. Miljoenen gitaristen, om maar niet te spreken over de ontelbare gitaarhelden door de jaren heen en de opnames die ze er mee gemaakt hebben, zijn verzot op strats en hun single-coils, inclusief het "zuigende" brugelement.

Waarom stopt de chinees walgelijk smakende prei in bami? Zal er eens een topic voor aanmaken, kijken hoe lang het duurt...Zelfde idee.

Mocht ik wat sterk overkomen: alvast mijn excuus, het zal met gisteravond te maken hebben ;)

Dick Wolkendeck
12 juli 2010, 10:35
Ik heb er een Dimarzio HS3 inzitten. Een stacked humbucker, volgens mij is dat het Yngwie Malmsteen model. Klinkt niet dun en heeft ook geen abnormale hoge output.


Ik ook! Fijn element, warmer dan normaal en vintage output, zoals je zegt. En met een AC booster krijg je die versterker wel aan het scheuren.

iWishmaster
12 juli 2010, 10:47
Ik kan ook niks met een single coil in de brugpositie. Te schel en te weinig output. Daarom heb ik een HSS strat: 2x Fender noiseless single coils en 1x een 'Fender designed' humbucker, wat in feite een SD JB is. Enige bezwaar is dat de noiseless pickups (SCN) wat donker worden als je de volumeknop terug draait. Misschien toch maar eens een 'bright cap' proberen.

Negative K3 fan
12 juli 2010, 10:54
dat komt omdat het ontwerp gewoon niet goed is... Jimi deed het al voor:

http://cdn.mos.musicradar.com/images/artist-news/jimi-hendrix/Jimi-tribute-strat-460-100-460-70.jpg

Dat element moet andersom schuin!

Kingfisher
12 juli 2010, 10:55
Ik gebruik de brugpup alleen met veel distortion. En/of met de tone knop op 1-4 gedraaid. En dan heb je een lekkere bite, die mooi door de mix heen prikt. Inderdaad, de gitaar alleen klinkt niet zo speciaal, maar je moet het eens proberen als je in groep speelt.

Een humbucker voegt er natuurlijk wel wat kick aan toe, maar dan moet je gitaar al in S-S-H formaat gefreesd zijn.

jutter
12 juli 2010, 11:07
In mijn strat heb ik een DiMarzio Tone Zone S zitten. Die zit ook standaard in de Fender Hot Rod '57. Voor mij hèt element. Ook clean klinkt hij erg lekker en vet. Ik geloof dat ik alle mini-humbuckers voor strat heb gehad maar de ToneZone is voor mij het meest geschikt. Wel moet ik erbij zeggen dat de gewone standaard Fender single coil op zijn tijd ook zalig vind klinken! Daarom is 1 strat ook niet voldoende...:)

munkie
12 juli 2010, 11:53
+1, zelfs een humbucker klinkt vaak nog dun in de brugpositie van een strat in vergelijking met andere gitaren met een vaste brug. Boosdoener is m.i. de tremolo. Bovendien heeft een strat minder hout in de body dan een LP of Tele. Beter: hardtail strat. P90 klinkt wel lekker. P-Rails misschien?

iWishmaster
12 juli 2010, 12:14
+1, zelfs een humbucker klinkt vaak nog dun in de brugpositie van een strat in vergelijking met andere gitaren met een vaste brug. Boosdoener is m.i. de tremolo. Bovendien heeft een strat minder hout in de body dan een LP of Tele. Beter: hardtail strat. P90 klinkt wel lekker. P-Rails misschien?

Ik heb de trem op de body geschroefd, ik kan hem dus niet meer gebruiken, maar het scheelt aardig voor het geluid. Hardtail is uiteraard nog beter.

blademan
12 juli 2010, 13:05
ik heb in mijn Vintage AV6HGW een schuingeplaatste humbucker in de brugpositie, en die klinkt imo prima.

http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/DSCN5162.jpg

ewout
12 juli 2010, 13:08
Als je stratocaster van zichzelf niet dun en iel klinkt dan zou die met de juiste singlecoil pickup in de brug ook niet dun en iel klinken - dat is mijn ervaring.

Ik heb zelf een setje Sheptone pickups, allemaal rond de 6k, en die klinken echt super vet in mijn Vox Humana stratocaster, waar eerst een Seymour Duncan alnico II pro humbucker in zat (en kinmans in midden - hals). Ik ben dus van humbucker naar single coil gegaan in de brug van die gitaar en ik mis de humbucker totaal niet. De kinmans ook niet trouwens.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik tal van stratocaster brug elementen heb beluisterd en dat er veel van zichzelf gewoonweg heel erg vreemd klinken. Modderig laag, te smooth, compressie in het mid, teveel underwound, teveel overwound, etc. Het hielp mij om een paar keer vintage fenders te bespelen, toen pas had ik een referentie van hoe het ooit 'bedoeld' is. Daarna was de keuze voor Sheptones vrij makkelijk, aangezien die op de samples al met kop en schouders dichterbij die sound zitten. Luister deze track, klinkt erg representatief voor hoe ze in het echt klinken (vanaf 3 minuten hoor je de brug): http://www.sheptone.com/Media/63%20strat%20vs.%20sheptone.mp3

jerome
12 juli 2010, 16:12
Is het nou serieus nodig een topic aan te maken om de wereld te verkondigen dat je een humbucker lekker vindt? Mooi, er zijn een heleboel HSS, HSH, HH, HHH en H gitaren verkrijgbaar. Of een humbucker in single-coil formaat.

Wat een absolute non-discussie dit. Het spijt me hoor, maar de hele titel slaat al kant nog wal. Schrijf "ik vind het brugelement op een strat niet lekker" of iets dergelijks als je je echt niet kan bedwingen. Miljoenen gitaristen, om maar niet te spreken over de ontelbare gitaarhelden door de jaren heen en de opnames die ze er mee gemaakt hebben, zijn verzot op strats en hun single-coils, inclusief het "zuigende" brugelement.

Waarom stopt de chinees walgelijk smakende prei in bami? Zal er eens een topic voor aanmaken, kijken hoe lang het duurt...Zelfde idee.

Mocht ik wat sterk overkomen: alvast mijn excuus, het zal met gisteravond te maken hebben ;)

Als je dit een "non discussie" vind waarom "discuseer" je dan mee?
Bovendien aan de reacties te zien zijn er genoeg gitaristen die dit wél een interessante discussie vinden... :)
Schelklinkende brug-PU's in is nu eenmaal een veelvoorkomend probleem bij Strat spelers.
Het is niet voor niets dat veel Stratspelers er een andere brugPU erin proppen en/of de tonepot op de achterste PU solderen... ;)

EuroCinema
12 juli 2010, 16:13
Brugelementen klinken op heel veel gitaren wat zachter en schellerhoog dan de andere. Get over it, zou ik zeggen. Draai de toon wat terug op het brugelement, het volume wat terug op de andere elementen en klaar. Oom Leo heeft die knoppen er niet voor niks opgeschroefd he ;)

signsofzodiac
12 juli 2010, 16:35
Als je dit een "non discussie" vind waarom "discuseer" je dan mee?
Bovendien aan de reacties te zien zijn er genoeg gitaristen die dit wél een interessante discussie vinden... :)
Schelklinkende brug-PU's in is nu eenmaal een veelvoorkomend probleem bij Strat spelers.
Het is niet voor niets dat veel Stratspelers er een andere brugPU erin proppen en/of de tonepot op de achterste PU solderen... ;)

Omdat zoals gezegd de titel geen recht doet aan de inhoud. Voor je het weet zit je weer in een Fender-bash, een Gibson-bash, of whatever-bash topic en daar hebben we er hier al meer dan genoeg van (gehad). Een meer constructieve titel zou zijn "noem een goede bridge SC" of iets dergelijks. Dat anderen er zinnige dingen over te zeggen hebben heeft weinig te maken met de aanvankelijke vraag. Niet meer of minder dan een goedbedoelde poging om een beetje nuance te vragen van posters. Heb de afgelopen 9 jaar een heleboel coole informatieve topics gezien maar ook een heleboel topics waarvan de stipulatie wat te wensen over laat terwijl de potentie voor een interessant debat best aanwezig is. En dat is gewoon jammer.

BTW, hoeveel gitaristen proppen after market andere pup's in hun humbucker-holtes? Andere caps, andere pots? Vragen waarom de bridge-HB van een Les Paul zuigt had precies een vergelijkbare reactie verdiend. Over smaak valt best te twisten, ideeen opdoen voor een pickup-swap is uitstekend, maar de stelling is te bestrijden.

En nogmaals, mijn excuses voor een wat heftig geformuleerde post, het falen van "onze jongens" gisteravond heeft voor mijn humeur geen wonderen gedaan ;). All good now, over naar de orde van de dag :)

nielsnielsniels
12 juli 2010, 16:50
dat komt omdat het ontwerp gewoon niet goed is... Jimi deed het al voor:

http://cdn.mos.musicradar.com/images/artist-news/jimi-hendrix/Jimi-tribute-strat-460-100-460-70.jpg

Dat element moet andersom schuin!

Maar dat is niet Jimi hè. Not sure if troll... :dontgeti:

benwave
12 juli 2010, 17:01
Omdat zoals gezegd de titel geen recht doet aan de inhoud. Voor je het weet zit je weer in een Fender-bash, een Gibson-bash, of whatever-bash topic en daar hebben we er hier al meer dan genoeg van (gehad). Een meer constructieve titel zou zijn "noem een goede bridge SC" of iets dergelijks. Dat anderen er zinnige dingen over te zeggen hebben heeft weinig te maken met de aanvankelijke vraag. Niet meer of minder dan een goedbedoelde poging om een beetje nuance te vragen van posters. Heb de afgelopen 9 jaar een heleboel coole informatieve topics gezien maar ook een heleboel topics waarvan de stipulatie wat te wensen over laat terwijl de potentie voor een interessant debat best aanwezig is. En dat is gewoon jammer.

BTW, hoeveel gitaristen proppen after market andere pup's in hun humbucker-holtes? Andere caps, andere pots? Vragen waarom de bridge-HB van een Les Paul zuigt had precies een vergelijkbare reactie verdiend. Over smaak valt best te twisten, ideeen opdoen voor een pickup-swap is uitstekend, maar de stelling is te bestrijden.

En nogmaals, mijn excuses voor een wat heftig geformuleerde post, het falen van "onze jongens" gisteravond heeft voor mijn humeur geen wonderen gedaan ;). All good now, over naar de orde van de dag :)

Voor mij hoef je je niet te verontschuldigen hoor..
Als je gelijk heb heb je gelijk... Bij de meeste klagers is het gewoon gebrek aan kunnen spelen.

DeiDRagonas
12 juli 2010, 17:17
Maar dat is niet Jimi hè. Not sure if troll... :dontgeti:

+1!!
Ik moest zo lachen, dat is niet papa Hendrix.

En harder aanslaan helpt niet, daar gaat je brugpick-up alleen nog dunner van klinken... Een mooie beheerste speeltechniek en niet al te hard aanslaan zorgen juist voor een mooie egale volle tone.

Kwestie van smaak denk ik, als je je bugpick-up ruk vindt speel te toch op je hals pick-up? Onieda?

Grt D!

reinierscheffer
12 juli 2010, 17:20
sorry maar die brug pickup valt toch prima af te stellen? hoogte e.d. Dat kan een hele hoop met je sound doen..

Shaggy
12 juli 2010, 17:34
In mijn strat heb ik een DiMarzio Tone Zone S zitten. Die zit ook standaard in de Fender Hot Rod '57. Voor mij hèt element. Ook clean klinkt hij erg lekker en vet. Ik geloof dat ik alle mini-humbuckers voor strat heb gehad maar de ToneZone is voor mij het meest geschikt. Wel moet ik erbij zeggen dat de gewone standaard Fender single coil op zijn tijd ook zalig vind klinken! Daarom is 1 strat ook niet voldoende...:)


Dat is wel een humbucker dan.

In de afgelopen 10 jaar heb ik niet 1 SC in de brug bespeeld die ik goed en bruikbaar vond klinken. In tegenstelling tot humbuckers in die posities, bijvoorbeeld de hotrail. Maar ik vind zo;n hotrail weer minder staan op een strat.

Ik ga gewoon door met zoeken, ik vervang die brugelement wel uiteindelijk mss met een humbucker.. dan maar geen single coil, want ik vind ze op de brug gewoon zwak en onbruikbaar.

-------
Sorrie voor de amateuristische topictitel, ik blijk niet zo politiek correct want ik trap kennelijk mensen op hun hart .. het was gewoon gutfeeling wat ik hier gespuid heb.. weliswaar mijn echte gevoel en mening over brugelementen van strats na 20 jaar gitaar spelen.

Luigi
12 juli 2010, 18:46
Je hebt een toneregeling op je gitaar én op je amp; moet te doen zijn om een compromis te vinden waarbij de brugpup ook goed klinkt. Verder zou het een overweging kunnen zijn om de brug pickup te voorzien van een baseplate. Geeft wat meer mid en laag en kost geen drol. Overigens ben ik zelf dol op allen pickup sounds én combinaties van een strat. Maar dan wel met goede pickups; Fender Noiseless en Lollar.

signsofzodiac
12 juli 2010, 19:46
Vond zelf de SCN zowel met als zonder de S1-switch puik klinken op mijn American Deluxe. De EMG DG20 zelfs nog een stukje beter, maar de mogelijkheden met de EXP en SPC zijn dan ook eindeloos. De Eric Johnson-pickups en Texas Specials op de Mark Knopfler sig vind ik ook te gek. Een van de mooiste standen vind ik persoonlijk ook de positie tussen bridge en middle en die krijg je op geen enkele andere manier dan met singles. Ook al tap je een humbucker, het werkt niet zoals het hoort. Dat gezegd hebbende, ook een dikke humbucker in de brug vind ik heerlijk ;). Al met al is voor mij HSS het meest ideaal, maar SSS doet bijzondere dingen.

Pepe
12 juli 2010, 20:01
Op zich is het al redelijk hilarisch om op een forum te lezen dat een strat brug pup sucks terwijl ie een flinke vinger in de rock'n roll geschiedenis pap heeft.
Maar why bother. Ga dan fijn op een LP spelen als dat lekkerder klinkt.

geert1976
12 juli 2010, 20:34
Op zich is het al redelijk hilarisch om op een forum te lezen dat een strat brug pup sucks terwijl ie een flinke vinger in de rock'n roll geschiedenis pap heeft.
Maar why bother. Ga dan fijn op een LP spelen als dat lekkerder klinkt.

ghe ghe das een inkoppertje hè:lp::zz:

Het brugelement bij een strat staat bij mij altijd schuin naar beneden (dus lager bij de (GBA snaren, tov de EAD snaren) scheelt schelligheid.

Shaggy
12 juli 2010, 20:43
hahaha .. ik ken mn rocknroll geschiedenis niet joh.. weet alleen wat ik lekker vind


goeie tip Geert, ik ga het meteen uitproberen, tx

laurensmusic
12 juli 2010, 22:38
misschien is het een idee om eens een setje steffsen te halen. Briljante elementen. Ik ben over het algemeen ook iemand die niet overweg kan met de brugpup, veels te dun. als oplossing gaan ze m dan overwinden met als gevolg dat ie te schel wordt. komt doordat t element (te) dicht op de brig zit. (bij een akoestiche moet je ook niet te dicht bij de brug picken). Steff z'n '58 enhanced bridge p/u is licht overwonden, handwound met heavy formvar, heeft alnico III elementen (minder scherp als de V's) en een pickup plate. Lekkere lead p/u, heerlijk door de mix zonder te scherp, schel of dun is. Maar als DIY oplossing kan je ook alleen de plate proberen.. Als zefs dat niet werkt moet je maar overwegen om een 4-weg switch erin te zetten en de brug p/u in zn eentje te boycotten ;-)..

veel suc6!

Orpheo
12 juli 2010, 23:49
misschien is het een idee om eens een setje steffsen te halen. Briljante elementen. Ik ben over het algemeen ook iemand die niet overweg kan met de brugpup, veels te dun. als oplossing gaan ze m dan overwinden met als gevolg dat ie te schel wordt. komt doordat t element (te) dicht op de brig zit. (bij een akoestiche moet je ook niet te dicht bij de brug picken). Steff z'n '58 enhanced bridge p/u is licht overwonden, handwound met heavy formvar, heeft alnico III elementen (minder scherp als de V's) en een pickup plate. Lekkere lead p/u, heerlijk door de mix zonder te scherp, schel of dun is. Maar als DIY oplossing kan je ook alleen de plate proberen.. Als zefs dat niet werkt moet je maar overwegen om een 4-weg switch erin te zetten en de brug p/u in zn eentje te boycotten ;-)..

veel suc6!
Sorry, maar er klopt irts niet van wat je zegt. Als je een spoel overwound hebt met dezelfde draad,vergeleken met een spoel met minder windingen, maar dezelfde draad, krijg je juist een dikkere tone, met meer laag en mids. Het klopt dus niet dat je zei dat je juist een dunnere tone krijgt.dat komt, omdat het hoog 'wegbloed' door die windingen. Zie t maar als n 250k pot in plaats van n 500k pot.

nickofzo
12 juli 2010, 23:57
Sorry, maar er klopt irts niet van wat je zegt. Als je een spoel overwound hebt met dezelfde draad,vergeleken met een spoel met minder windingen, maar dezelfde draad, krijg je juist een dikkere tone, met meer laag en mids. Het klopt dus niet dat je zei dat je juist een dunnere tone krijgt.dat komt, omdat het hoog 'wegbloed' door die windingen. Zie t maar als n 250k pot in plaats van n 500k pot.

+1

brugpup is bij voorbaat al wat "woeliger" dus zeker niet dunner.. (pakt breeder spectrum zoals ze zeggen met kwasten)

edit: dat hoeft niet bij de pickup te liggen.. dat komt imo gewoon doordat de afstand van de pup dichter bij de brug ligt.
edit: ik zeg iets stoms dus laatmaar.. pak t bed wel.. mssn morgen wel helder

jerome
13 juli 2010, 14:28
Op zich is het al redelijk hilarisch om op een forum te lezen dat een strat brug pup sucks terwijl ie een flinke vinger in de rock'n roll geschiedenis pap heeft.
Maar why bother. Ga dan fijn op een LP spelen als dat lekkerder klinkt.

Wat een eigenaardige zwart/wit reacties toch hier.... ;)
TS geeft in zijn post alleen maar aan dat hij het brugelement van vele Strats niet mooi vind klinken
En er zijn wel meer gitaristen die dat vinden, en dat mag toch, ieder z'n smaak...
Ik vind persoonlijk een goede humbucker in brugpostitie van een Strat ook veel lekkerder klinken dan een goede single coil op die plek
Mag dat niet of zo?
Of moet ik nu eigenlijk ook een Les Paul gaan spelen? ;)

nickofzo
13 juli 2010, 14:37
Of moet ik nu eigenlijk ook een Les Paul gaan spelen? ;)

uiteraard!

pietvanbuiten
13 juli 2010, 17:23
Ik speel ook al jaren met een hunbucker in single -coil formaat in de brug
van beide strats.
De eerste jaren waren dat duncan hotrails, de laatste 4 jaar zijn dat
Kent Armstrong hot geworden.
Die klinken wat helderder dan de duncans, ik ben er zeer tevreden over.

Antoon
13 juli 2010, 21:56
Brugelement van een strat moet je leren waarderen in mijn beleving. Hoe langer ik op een strat speelde hoe meer ik het brugelement ging gebruiken. Na 25 jaar stratocaster spelen gebruikte ik alleen nog maar het brugelement. Altijd (en ik speel vrijwel nooit met een overdrive). Als je op een of andere prutversterker terwijl je in je eentje speelt het brugelement dun en schel vindt klinken in vergelijking met de andere elementen zegt dat nog niets. Het komt pas tot z'n recht in een band setting met een mooi warm klinkende buizenamp. Je moet de toonregeling ook zo afstellen dat het brugelement goed klinkt en de andere twee elementen laten voor wat ze zijn. Het brugelement verveelt dan nooit en je krijgt een geluid dat je van enorm veel platen herkent

TopRob
13 juli 2010, 22:52
...en je krijgt een geluid dat je van enorm veel platen herkent

Kun je een paar platen noemen? Die zou ik best wel eens even willen beluisteren!

Nielsje
13 juli 2010, 22:59
Grappig, ik gebruik juist op m'n strat alleen de hals pup (pos. 1) en de combinatie van het middelste en achterste element (pos. 4). De tonepot soldeer ik tegenwoordig standaard om naar de brug pot. Heb wel een tijdje geprobeerd met de tonepot over zowel mid als brug te schakelen, maar dan maak ik de 'money for nothing sound' minder makkelijk. Halspup heeft bij mij ook een tonepot (zonder is te fel, bijvoorbeeld met CS-54 pups), maar dan wel met een highpass filter, is 'ie voor mij bruikbaarder met het terugdraaien van het volume.

Het geheel is natuurlijk ontzettend afhankelijk van de muziek die je speelt. Ik speel momenteel veel funk en disco.

apekop
14 juli 2010, 00:31
Als je op een of andere prutversterker terwijl je in je eentje speelt het brugelement dun en schel vindt klinken in vergelijking met de andere elementen zegt dat nog niets. Het komt pas tot z'n recht in een band setting met een mooi warm klinkende buizenamp. Je moet de toonregeling ook zo afstellen dat het brugelement goed klinkt en de andere twee elementen laten voor wat ze zijn. Het brugelement verveelt dan nooit en je krijgt een geluid dat je van enorm veel platen herkent

Dit is zeker waar.

Je merkt pas echt dat de brugpickup dun klinkt als je omschakelt van je halselement naar je brugelement zonder iets te veranderen. Als je alleen je brugpickup gebruikt en daar je toonregeling (van je versterker) op aanpast heb je ook een mooie sound.
Maar een brugelement klinkt door zijn plaatsing vlakbij de brug altijd dunner en het halselement klinkt warmer met veel meer bas. Hierdoor lijkt het vaak ook dat het brugelement zachter klinkt als je in 1 keer van hals naar brugelement schakelt. Om deze reden zet ik het brugelement altijd een beetje hoger en het halselement een beetje lager, zo zijn de elementen iets meer in balans.