PDA

View Full Version : Reverb of niet



RedBuell
11 juli 2010, 14:46
Binnenkort heb ik een optreden op een mini festivalletje. Ik zit eigenlijk niet in een band maar zo nu en dan speel ik eens met een gelegenheids bandje. Daardoor heb ik nooit echt de kans gehad om met mijn geluid in bandverband te klooien.

We spelen wat behoorlijke rock nummers, AC/DC, Alice in chains maar ook wat minder harde nummers. Ik gebruik de overdrive van mijn 5150II en mischien hier en daar de chorus a la Zakk Wylde en een delay pedaaltje, soms een wah voor de solo en that's it. Nu vraag ik me af of mijn geluid niet te droog zal klinken omdat ik voor de rythyms alleen overdrive gerbuik.

Nu lees ik weleens dat er ook Reverb gebruikt wordt om het geluid minder droog te laten klinken, ik dacht dat reverb alleen bij rock 'n roll en rockabilly achtige muziek gebruikt werd maar bij hardrock tot metal...???

Wat zou ik kunnen doen om mijn geluid iets minder droog te kunnen laten klinken....

UnDefined
11 juli 2010, 15:05
Ik gebruik de ingebouwde reverb van m'n versterker.
Het is een spring reverb die bijna niet te horen is maar me wel de volle warme klank geeft die ik zoek, zonder de reverb aan vind ik 'm inderdaad maar droogjes klinken. En ik gebruik het inderdaad ook voor metal (As Blood Runs Black etc.).

RedBuell
11 juli 2010, 15:13
Ik had in mijn vorige versterker ,Marshall dsl 401 combo, ook een spring reverb. Als hij aan stond en veroorzaakte hij buiten de galm ook een irritant " belletje" zelfs als hij helemaal op 0 stond maar wel aan. Vandaar dat ik altijd iets had van...... tja die reverb klikkt helemaal niet bij een volle bak gain...

UnDefined
11 juli 2010, 15:15
Ik had in mijn vorige versterker ,Marshall dsl 401 combo, ook een spring reverb. Als hij aan stond en veroorzaakte hij buiten de galm ook een irritant " belletje" zelfs als hij helemaal op 0 stond maar wel aan. Vandaar dat ik altijd iets had van...... tja die reverb klikkt helemaal niet bij een volle bak gain...

Heb daar geen problemen mee met m'n london city bulldog...
Zou kunnen gelegen hebben aan een defectje te maken met de reverb (verder spreek ik me er niet over uit voor ik wat verkeerd zeg).
Hier is hij gewoon prima te gebruiken voor wat vollere warmere tonen te krijgen...

FruscianteFan
11 juli 2010, 15:47
Op het podium gebruik ik bij de wat meer sferische stukken vaak wel wat galm, maar voor ritmewerk is het echt nergens voor nodig, vind ik.

Liquid_Metal
11 juli 2010, 16:24
Op het podium gebruik ik bij de wat meer sferische stukken vaak wel wat galm, maar voor ritmewerk is het echt nergens voor nodig, vind ik.

Met galm druk je jezelf wat meer naar de achtergrond, wat ik persoonlijk fijn vind bij het spelen van ritmepartijen (zowel clean als op overdrive). Bij epische leadstukken gebruik ik vooral veel delay, de reverb wordt ook wel iets groter om wat meer diepte te geven.
Als je er een goed geheel van wilt maken is het belangrijk dat alle instrumenten ongeveer dezelfde galm hebben, maar da's meer iets voor producties. Live, zeker voor een optreden waar we het hier over hebben, moet je zoveel galm gebruiken als je zelf lekker vindt. Dat heeft ook veel te maken met de ruimte waar je in speelt. Als ik thuis speel is het volume laag en staat de reverb altijd aan. Live galmt de boel vanzelf vaak al meer dus kan reverb overbodig worden.

FruscianteFan
11 juli 2010, 17:21
Bandformatie is trouwens ook niet onbelangrijk: in stukken waar ik met de coverband met 8 man aan het spelen ben, is het vaak onpraktisch om galm te gebruiken omdat 'de mix' al helemaal vol zit. Als ik dan echter bij Sacrifice alleen met de zangeres speel, heb je veel meer ruimte voor wat galm. Alleen maakt het mij op dat moment geen reet uit of die aanstaat of niet, en volgens mij had ik bij ons laatste optreden niet eens een galm bij me.

DeiDRagonas
12 juli 2010, 17:40
Bandformatie is trouwens ook niet onbelangrijk: in stukken waar ik met de coverband met 8 man aan het spelen ben, is het vaak onpraktisch om galm te gebruiken omdat 'de mix' al helemaal vol zit. Als ik dan echter bij Sacrifice alleen met de zangeres speel, heb je veel meer ruimte voor wat galm. Alleen maakt het mij op dat moment geen reet uit of die aanstaat of niet, en volgens mij had ik bij ons laatste optreden niet eens een galm bij me.

Klopt, meestal is het niet echt nodig. Ik heb mn reverb alleen wel haast altijd aanstaan. Net als UnDefined... Je hoort hem haast niet (staat slechts op 2 ofzo), maar ik mis hem wel als ie uit is.

Bij nummers die om iets meer reverb vragen draai ik hem iets verder open, of (als ik via mn main-pedalboard speel) switch ik naar een hall-reverb, die valt iets meer op door de langere uitsterftijd.

D.

Riky
13 juli 2010, 12:31
ik ben de enige gitarist in onze band. Wil breed en vol geluid. Reverb staat altijd aan bij mij. Ik gebruik een t rex tonebug reverb. Met erg goede feel in vergelijking met een echte spring reverb.
Ook zit er een modern reverb setting op. Krijg je dus niet die soms wat irritante galm van een spring reverb. Is wat strakker en je hoort geen veer, maar meer studio reverb.