PDA

View Full Version : Stemmechaniek Ukelele repareren?



Convallaria
11 juli 2010, 15:11
Hoi allemaal,

Ik heb een Ukelele waar ik nog niet heel goed op kan spelen maar vindt het leuk om te improviseren met akkoorden en zo ter plekke melodietjes spelen.

Het probleem is echter dat ik 1 van de snaren (C snaar bij de standaard GCEA stemming) niet goed kan stemmen waardoor de Ukelele niet zo goed klinkt als hij zou kunnen klinken en dat stoort me.

Dat ik de snaar niet goed kan stemmen is te wijten aan de stemmechaniek, deze draait niet goed mee en na een bepaald punt draait hij zelfs helemaal niet meer:(

Nu vraag ik me af of ik dit zelf makkelijk zou kunnen verhelpen, ik heb al gedacht om aan het schroefje te gaan draaien maar ben bang dat ik het alleen maar erger maak (ik ben helaas niet zo technisch).
Ik hoop dat iemand me tips kan geven of me kan verwijzen naar webpagina's of filmpjes waar beschreven staat hoe ik de mechaniek zelf zou kunnen
repareren.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Jedeel
11 juli 2010, 17:17
Het probleem is echter dat ik 1 van de snaren (C snaar bij de standaard GCEA stemming) niet goed kan stemmen waardoor de Ukelele niet zo goed klinkt als hij zou kunnen klinken en dat stoort me.

Ik weet niet wat voor een uke je hebt.
Ik had een sopraan van ooit een kleine 90 gulden, maar waardeloze stemmechanieken. Ik heb er een nieuw setje op gezet, werd wel beter, maar het blijft maar zo..zo...

Het is in ieder geval totaal niet moeilijk om 1 (of 4) mechanieken te vervangen.
Zoek eens bij een paar grote muziekzaken (Music store, Music Prodktief, Thoman e.d.) naar uke-stemmechanieken.

Je moet je uiteraard wel afvragen of de kstn (en inspanning) opwegen tegen de waarde van je huidige uke.

Convallaria
11 juli 2010, 18:40
Bedankt voor je reactie, mijn ukelele heeft zo'n E100,- gekost, ik vind hem zelf erg goed klinken op die ene snaar na dus... :(

Ik ga eerst eens kijken of ik verandering aan kan brengen door toch maar eens aan het schroefje te draaien en anders zou ik nieuwe stemmechaniekjes kunnen overwegen.

tommus42
13 juli 2010, 10:52
Zit er niet een reparateur bij je in de buurt? Als je zegt dat je weinig geld hebt, wil ie je vast wel matsen, misschien heeft ie een gebruikt mechaniek in zijn rommelbak.

RB-1
13 juli 2010, 13:02
Maak eens een detailfoto van het mechaniek.
Kunnen we even meekijken en meedenken.
Want ik kan me zo een twee drie niet voorstellen hoe zo'n simpel ding
als een worm/tandwielmechaniek defect kan raken.

ernieman
14 juli 2010, 13:30
Een beetje "Uke" heeft geen worm-tandwiel mechanisme, maar een stemmechaniek ala banjo (versimpeld). Die kunnen idd nogal eens aanlopen.

Maar maa k een foto zoals RB-1 voorsteld, dat zegt vaak meer.

RB-1
14 juli 2010, 16:14
Een beetje "Uke" heeft geen worm-tandwiel mechanisme, maar een stemmechaniek ala banjo (versimpeld). Die kunnen idd nogal eens aanlopen.Bedoel je een friction peg of een planetary? want dat maakt nogal verschil.

Jedeel
14 juli 2010, 17:04
Bedoel je een friction peg of een planetary? want dat maakt nogal verschil.

Ik denk dat hij dit soort bedoeld;
http://www.thomann.de/nl/grover_champion_ukulele_pegs_gr_3b.htm
Zaten ook op mijn sopraan-Uke, maar ik heb ze vervangen door tuners met tandwieltje.
(Mijn tenor-Uke had al mechanieken met tandwieltje.)
De sopraan is veel beter te stemmen nu!

RB-1
14 juli 2010, 20:12
Ik denk dat hij dit soort bedoeld;
http://images1.thomann.de/pics/prod/210317.jpgFriction pegs dus.

Zaten ook op mijn sopraan-Uke, maar ik heb ze vervangen door tuners met tandwieltje.
(Mijn tenor-Uke had al mechanieken met tandwieltje.)
De sopraan is veel beter te stemmen nu!Jammer, want planetary pegs http://a2.images1.thomann.de/pics/prod/186424.jpgzijn de moderne, betere vervangers van friction pegs.
Maar omdat we alleen een gefundeerd advies kunnen geven als we de echte situatie kennen, wachten we nog steeds op een foto......:???:

riemersma
27 februari 2011, 15:46
Je kan ook altijd even bij mij langskomen, maar ik weet niet of je in de buurt woont. Ik wil er graag even voor je naar kijken en advies geven. Ik ben een ukulele bouwer, dus ervaring genoeg. Kan ik voor je kijken wat het probleem is en advies geven wat je er aan kan doen...

Maar wellicht is het probleem al opgelost, want het is al een tijdje geleden. Kijk maar!

Gothra
28 februari 2011, 00:23
He Riemersma! Leuk een ukulele bouwer op het forum, ik hoop dat je ooit is een projectje plaatst in het zelfbouwforum! Of heb je dat al een keer gedaan?