PDA

View Full Version : Spuiten met pistool lukt niet: Poeder !@*(&*!#



sebastiaan88
11 juli 2010, 13:06
Hallo iedereen..

Ik probeer nitrocellulose te spuiten met mijn spuitpistool en compressor. De druk vd compressor is in te stellen en hij heeft een inhoud van 25liter.

De lak verdun ik op gevoel. Er werd mij door de verfhandelaar 20% procent verdunning aanbevolen. En daar gok ik op.

Als ik spuit onstaat er een poederachtige vorm van verf op mijn body. Ik word knettergek. Ik krijg hem ook niet goed ingesteld. Boos als ik was na 80 keer proberen dacht ik, ik ga door en schuur gewoon veel.. Ook geen succes. Op een proefstukje bleek dat wanneer ik van kortbij spoot en lang op dezelfde plek bleef spuiten er een enigszins glad / nat oppervlak ontstond.

Dus dat maar geprobeerd. Nouja je raad het al.. lak waarschijnlijk veel te dik. Zacht, en ik denk dat ik weer helemaal terug naar kaal moet...:(

Please help, ik ben zo gefrustreerd

G.G.
11 juli 2010, 13:58
Waar heb je nitro mee verdunt? Had weleens wat waterresten in mijn spuit en toen leek het wel een suikerspin wat eruit kwam.

sebastiaan88
11 juli 2010, 14:13
Verdund met terpentine verdunning speciaal voor nitrolakken meegeleverd door verfgroothandel

fred dons
11 juli 2010, 14:53
het zal best ok zijn maar mijn cellulose is verdund met thinner en niet met terpetine, terpetine wordt vooral voor acryl gebruikt, dus misschien ligt het daaraan ?

TijmenSarneel
11 juli 2010, 15:49
Als je niet op Antartica zit, is het nu veel te warm om te spuiten. Eerst even testen door alle knoppen op je spuitpistool al spuitend(gewoon even terpentine of thinner in je verfbeker) te draaien, je moet je spuitbeeld zien veranderen, en de hoeveelheid.

Hierna stel je hem goed af. Een schone verfspuit is een must, en de juiste druk, spuitstand en juiste verfverhouding. Je kunt je voorstellen dat de viscositeit van de verf bij de temperaturen zoals nu nogal kunnen verschillen met die van december

succes!

jan jansen
11 juli 2010, 15:51
Verdund met terpentine verdunning speciaal voor nitrolakken meegeleverd door verfgroothandel

Terpentine is absoluut niet bruikbaar om cellulose mee te verdunnen..,daar heb je echt thinner voor nodig....zeker weer zo`n vakantiehulpje achter de balie.

:mmmm::sssh::crazyhappy:

G.G.
11 juli 2010, 16:25
Terpentine heb ik nooit gebruikt met nitro omdat ik daar 100 x voor gewaarschuwd ben. Zal wel een reden voor zijn geweest. Ik zou gewoon opnieuw beginnen, maar dan met thinner.

sebastiaan88
11 juli 2010, 17:21
Sorry jongens mijn automatische geluidsbarrièrebrekende vingervlugheid maakte er terpentine van maar t is natuurlijk thinner

Mmm dat weer is wel een punt al was t de eerste keer spuiten 20graden

loose-fur
11 juli 2010, 18:35
Op hoeveel druk (bar) stel je de compressor af, Sebastiaan?

Mattia
12 juli 2010, 08:45
Gewoon verder testen. Wellicht minder druk, meer materiaal (feed knop opendraaien), en minder thinner proberen; ik gebruik zelf meestal hooguit 5%, maar de lakken die ik heb zijn geforumuleerd om al te spuiten. Spelen met de settings totdat jet de pistool onder de knie hebt gekregen. Dan de techniek; meestal ongeveer 20cm van het te spuiten onderwerp af, rustige passes, nooit stil blijven staan (van de rand af spuiten, zeg maar).

Qua temperatuur is het juist prima om redelijk onverdund te spuiten; er zijn zelfs velen die lak 'voorverhitten' voordat ze spuiten. Het droogt wel redelijk snel op in dit soort weer.

hassent
12 juli 2010, 21:57
Volgens mij is er ook nog verschil tussen thinner en thinner voor cellulose.
Althanks, ik heb hier een 5L can in de schuur staan waar specifiek 'Thinner voor Cellulose verdunning' op staat.

Bij m'n PRS had ik ook cellulose met daarbij een special verdunner.

sebastiaan88
17 juli 2010, 11:10
klopt staat er bij mij ook op.

Ik spuit met min 4 bar anders druppelt er wat verf uit de spuit maar verneveld hij niet.

loose-fur
17 juli 2010, 16:17
Een druk van minimum 4 bar? Dat betekent dus dat je zelfs meer druk dan 4 bar steekt? Lijkt me teveel.
Zelf zet ik de druk nooit veel hoger dan 2 à 2,5 bar, meer dan genoeg voor afwerklak.
Probeer eens op 2 bar met wat zuivere thinner oid te spuiten, wanneer dit goed lukt dan moet het met lak ook werken, anders meer aanlengen.

Mattia
17 juli 2010, 20:01
Hangt van je pistool af; met een HVLP conversiespuit is 2 a 3 bar inderdaad het optimum.