PDA

View Full Version : Zoemen als ik snaren niet aanraak.



Juuleman
11 juli 2010, 11:26
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb dit altijd al gehad maar het lijkt de laatste tijd erger te worden. Als ik op mijn gitaar de snaren / stuk van de kabel of iets anders niet aanraak zoemt de versterker heel erg.
Nu is dit vooral als ik hem op drive heb maar ik weet niet of dit normaal is..

jutter
11 juli 2010, 11:31
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb dit altijd al gehad maar het lijkt de laatste tijd erger te worden. Als ik op mijn gitaar de snaren / stuk van de kabel of iets anders niet aanraak zoemt de versterker heel erg.
Nu is dit vooral als ik hem op drive heb maar ik weet niet of dit normaal is..

Lieve Juuleman,

Hier zijn al tig topics over. Even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op 'aarde' of 'aarding'. Succes!

SEAL
11 juli 2010, 13:09
is het een akoestische? dan is het een raar fenomeen,
als het elektrisch is, dan moet je een geaard stopcontact zoeken

piezo
11 juli 2010, 13:25
Onzin!

De brom-ruis die hij beschrijft heeft doorgaans niets met randaarde oid te maken, maar met het feit dat je lichaam zelf elektromagnetische signalen afgeeft c.q. bundelt, die door de gitaarelektronica worden opgevangen. Zodra je de aarde-delen van de gitaar aanraakt, sluit je die signalen kort en is de ruis dus weg.

Juuleman, doe eens de volgende proef:
- sluit aan, stel in etc en luister naar die ruis
- haal nu je speelhand terug door de gitaarband, zodat de gitaar alleen aan je hals hangt
- raak geen metalen delen van gitaar of versterker aan en buig voorover zodat de gitaar ver van je lichaam komt te hangen
- als die ruis nu (grotendeels) weg is, is er niets aan de hand en zal aarden zeker geen nut hebben, want dan is het de hier boven beschreven oorzaak.

En Juuleman, met overdrive heb je nu eenmaal altijd meer stoorsignaal.

Gearjunkie
11 juli 2010, 13:51
Als je voor een computerscherm of bij een lichtdimmer speelt, wil het ook wel storen.
veel gitaren zijn met kopertape of iets soortgelijks afgeschermd. Probeer eerst een geaard stopcontact zo ik zeggen.

piezo
11 juli 2010, 13:53
Als je voor een computerscherm of bij een lichtdimmer speelt, wil het ook wel storen.Maar dąt gaat niet weg door de snaren aan te raken .........

Gearjunkie
11 juli 2010, 22:50
Daar heb je een punt. Heb je de aarding van de brug/snaren al gecontroleerd?

JohnLord
11 juli 2010, 23:15
Heb je single-coils of HB's? Single-coils geven meer ruis dan HB's (daarom heten humbuckers ook zo ;))

heinz3110
12 juli 2010, 00:56
Brom is het , geen ruis, potverdrie. De zee bromt niet en de vlieg ruist niet.

een licht gebrom is een heel normaal fenomeen als je je snaren niet aanraakt.
En met overdrive is het ook normaal dat je dan meer brom hebt als je de snaren, of brug ,of jackplug etc, niet aanraakt. Je moet er (vaak) mee leren leven op een elektriek.