PDA

View Full Version : Hulp gezocht bij het kiezen van een goede cabinet!



MarcoGravemaker
10 juli 2010, 20:22
Hallo,

Ik ben op zoek naar de beste cabinet voor een Marshall JVM410H die ik binnenkort zal gaan kopen. Ik zat zelf al te denken aan een Marshall 1960a Lead Cabinet. Ik heb niet echt een bepaald budget maar het moet niet bijvoorbeeld duizenden euro’s kosten. Ik weet nog niet zoveel op het gebied van versterkers dus ik wou jullie hulp hierbij vragen.

Mvg, Marco

Ijselrobo 07
10 juli 2010, 20:47
Hey,

Je zou bij het genoemde head, een van de 1960 cabinet's van Marshall kunnen gebruiken om een halfstack te maken.
Je kunt ook een fullstack maken met de 2 standaard boxen, de M412A en M412B van marshall.

En het wordt wel vaker gezegd, ga naar de winkel en probeer uit wat het beste klinkt.

Rutger Molenberghs
10 juli 2010, 21:52
Het beste cabinet is zeer subjectief. De één zal zweren bij de 1960a/ax/ac (elke 'a' kan vervangen worden door een 'b' voor de rechte versie) van Marshall. Iemand anders zal misschien voor een Bogner 4x12 gaan. En dan gaat het nog maar alleen over 4x12 cabs. Je kan ook 2x12 of weet ik welk ander type van cab nemen.

Persoonlijk heb ik graag mijn Kool & Elfring 4x12 met 2 V30's en 2 H30's bij mijn JVM. De Kool & Elfring 2x12 met enkel V30's die ik er nu bij gebruik, doet het wat minder. Maar dat is mijn mening. (Lees: ik moet eens dringend op zoek naar andere speakers voor die 2x12.)

Ga eens naar een muziekzaak met veel cabinets om er wat uit te testen. Dan kan je eerst al beslissen je een 1x12/2x12/4x12/... wil en welk cab het beste bij jou (oren) past. Hou er rekening mee dat de zoektocht naar een cab lang kan duren. Dat zullen anderen op dit forum kunnen beamen.

Ferraririk
10 juli 2010, 22:32
Hey,

Je zou bij het genoemde head, een van de 1960 cabinet's van Marshall kunnen gebruiken om een halfstack te maken.
Je kunt ook een fullstack maken met de 2 standaard boxen, de M412A en M412B van marshall.

En het wordt wel vaker gezegd, ga naar de winkel en probeer uit wat het beste klinkt.

de standaard boxen zijn de 1960 de M zijn cheap ass, en een fullstack is sws overkill

Puerco
11 juli 2010, 00:39
Moderne Marshall cabinetten hebben allemaal chinese speakers (V30, G12T75, G12M25), plastic handvatten en spaanplaat achterkant.
De enige uitzondering hierop zijn de cabinetten uit de handwired series, de 1960AHW en 1960BHW, die hebben de Engelse G12H30 greenback speakers, metalen handvatten en een multiplex achterkant, zijn wel wat duurder maar in de UK een stuk goedkoper te krijgen.
Heb er zelf één (1960AHW) in de UK voor rond de €600 gekocht vorig jaar. Hebben de looks ook nog mee maar zijn wel loeizwaar.

toneblo
11 juli 2010, 06:00
... ik kan er ook 1 op specs voor je maken..

refused199
11 juli 2010, 12:34
Wat heeft het voor zin om een cab op specs te laten maken terwijl hij er nog niet heel veel verstand van heeft en weet wat hij wil?:hippie:

Liquid_Metal
11 juli 2010, 16:44
Ga eens naar een muziekzaak met veel cabinets om er wat uit te testen. Dan kan je eerst al beslissen je een 1x12/2x12/4x12/... wil en welk cab het beste bij jou (oren) past. Hou er rekening mee dat de zoektocht naar een cab lang kan duren. Dat zullen anderen op dit forum kunnen beamen.

Inderdaad. Allereerst is het handig om voor jezelf te bepalen wat je er mee gaat doen, om de grootte te bepalen (een 112 is thuis zat en voor veel gigs ook, 412 is vaak overkill maar klinkt wel veel toffer). Daarna wat voor sound je wilt hebben. Ik ben daarvoor eerst naar speakers gaan zoeken want daarmee kun je al een hele hoop uitsluiten (in mijn geval kwam ik uit op Celestion Vintage 30s, waar héél veel kasten mee beladen zijn). Dan eens wat inlezen over verschillende kasten (check zeker het grote speaker- en speakerkastentopic op dit forum).
Ik heb zelf een stuk of 15 kasten uitgeprobeerd (voornamelijk met V30s) en de onbetwiste winnaars waren de Egnater Tourmaster 412 en ENGL PRO 412 (en 212 die ik uiteindelijk gekocht heb).
Als laatste: onderschat de kracht van een speakerkast niet. Het verschil is niet zo groot als tussen twee verschillende versterkers, maar het maakt een groot deel van je sound.

The Running Man
11 juli 2010, 17:08
Hallo,

Ik ben op zoek naar de beste cabinet voor een Marshall JVM410H die ik binnenkort zal gaan kopen. Ik zat zelf al te denken aan een Marshall 1960a Lead Cabinet. Ik heb niet echt een bepaald budget maar het moet niet bijvoorbeeld duizenden euro’s kosten. Ik weet nog niet zoveel op het gebied van versterkers dus ik wou jullie hulp hierbij vragen.

Mvg, Marco

De beste cab bestaat niet, dat is zo persoonlijk (en niets is wispelturiger dan een gitarist, je smaak verandert ook). Luister naar dus je eigen oren en welkom bij het legioen der eeuwig zoekende gitaristen...
Ik heb net een oude 1960A cab gekocht en die klinkt best lekker. Kost niet al te veel. Past ook optisch prima bij die head en last but not least. Als je hem zat bent, ben je hem ook redelijk snel weer kwijt zonder grote verliezen.:rockon:

The Running Man
11 juli 2010, 17:13
Wat heeft het voor zin om een cab op specs te maken terwijl hij er nog niet heel veel verstand van heeft en weet wat hij wil?:hippie:

Eerst veel luisteren naar bestaande kasten en speakers; kun je best een idee mee vormen. Als je iets heel moois wilt wat niet of-the shelf-te krijgen is, is dit wel degelijk een optie maar veel luisteren naar kasten/speakers met eigen head is iig een must.

:rockon:

refused199
11 juli 2010, 17:26
Dat zeg ik;)
Maar dan moet je wel weten wat je wilt anders heeft het totaal geen zin om een cab te laten maken op de bouwwijze die het beste bij jou past, met de speakers die jij wilt en het hout dat jij er graag in ziet zitten.

Dus ik zeg, eerst maar eens naar de winkel en een paar cab's uitproberen. Daar iets uit zoeken (of 2ehands who cares) wat je aanstaat. Wanneer je dan na enige tijd deze wil upgraden of vervangen kun je altijd nog overwegen er 1 zelf te (laten) bouwen. Dan heb je waarschijnlijk beter het besef welke elementen belangrijk zijn voor jou sound en kun je daar je selectie in maken.

bagheera
11 juli 2010, 18:26
ik zeg bogner 2x12 OS
of een kool en elfring

toneblo
14 juli 2010, 16:19
Wat heeft het voor zin om een cab op specs te laten maken terwijl hij er nog niet heel veel verstand van heeft en weet wat hij wil?:hippie:


....Ik zou hem aan de hand van enkele voorbeelden wat aan informatie en kennis mee kunnen geven?!

...Leren doe je door het te horen en proberen...


Sorry, maar je maakt hier een statement wat kant nog wal raakt.
Iemand iets kunnen leren is toch wel een ervaring dacht ik zo.....:sssh:

Henri H
16 juli 2010, 01:05
.... Hou er rekening mee dat de zoektocht naar een cab lang kan duren. Dat zullen anderen op dit forum kunnen beamen.Eens, maar een standaard 1960 A of B met G12T-75's doet het al prima naar mijn mening.


....
Ik heb net een oude 1960A cab gekocht en die klinkt best lekker. Kost niet al te veel. Past ook optisch prima bij die head en last but not least. Als je hem zat bent, ben je hem ook redelijk snel weer kwijt zonder grote verliezen.:rockon:Ook mee eens, nog een voordeel: het geringe gewicht DANKZIJ de kunsstof handvatten en dunner hout.

Ik heb ook een jaartje of 2 een JVM gehad en was zeer tevreden met een combi van Greenbacks en G12T-75's, kruislings geplaatst.
Een klein nadeel was dat de cab nog maar 100W was, maar zolang je niet boven de 4 a 5 komt met je master volume, zal het prima gaan.

stikel
16 juli 2010, 07:09
http://link.marktplaats.nl/359505518

groet Jan

macwilliams
16 juli 2010, 08:55
Kunstof handvatten hebben geen nadelige invloed op het geluid.
Ik had de engelse greenbacks maar die heb ik weggedaan om een extra setje Chinese greenbacks te halen.

Luister naar je eigen oren, niet naar teksten op het internet.
Toneblo kan je wel wegwijs maken.

The Running Man
16 juli 2010, 13:58
Luister naar je eigen oren, niet naar teksten op het internet.
Toneblo kan je wel wegwijs maken.
+1
Toneblo luistert heel erg goed; niet alleen naar voortgebracht geluid, maar ook naar wat jezelf te zeggen hebt (en anders trekt hij het er wel uit).
Adviezen klopten voor mij iig altijd (pick ups/buizen/kastmateriaal/afmetingen/speakers/tweaks):rockon:

Negative K3 fan
16 juli 2010, 15:14
Verschillende speaker cabs kunnen totaal verschillend klinken! Zelfs meer verschil dan tussen verschillende versterkers! Ook zit er ontzettend veel verschil tussen verschillende kasten met dezelfde speakers!


Er is maar 1 ding dat je kunt doen en dat is naar de winkel gaan en zelf luisteren, dit forum lezen is echt verspilde tijd en moeite.

toneblo
17 juli 2010, 07:08
Verschillende speaker cabs kunnen totaal verschillend klinken! Zelfs meer verschil dan tussen verschillende versterkers! Ook zit er ontzettend veel verschil tussen verschillende kasten met dezelfde speakers!


Er is maar 1 ding dat je kunt doen en dat is naar de winkel gaan en zelf luisteren, dit forum lezen is echt verspilde tijd en moeite.


...yep:ok:

Henri H
17 juli 2010, 20:01
Ach, het kan geen kwaad je in te lezen, weet je van te voren al een beetje welke richting je het zou kunnen zoeken.
Het neemt niet weg dat je er ook enorm door misleid zou kunnen worden, op het verkeerde been gezet zeg maar.
Uiteindelijk zijn het jouw oren die je keuze bepalen, en dan nog kan het in bandverband weer tegenvallen....

toneblo
18 juli 2010, 10:16
Ach, het kan geen kwaad je in te lezen, weet je van te voren al een beetje welke richting je het zou kunnen zoeken.
Het neemt niet weg dat je er ook enorm door misleid zou kunnen worden, op het verkeerde been gezet zeg maar.
Uiteindelijk zijn het jouw oren die je keuze bepalen, en dan nog kan het in bandverband weer tegenvallen....


Hail hail! +1:ok: