PDA

View Full Version : welke nieuwe buizenversterker voor thuis?



hgb
10 juli 2010, 17:13
Hallo allen,

Als redelijk beginnend gitarist ben ik op zoek naar een buizenversterker om thuis met lage volumes te kunnen oefenen. Hij moet vooral goed klinken bij lage volumes. Een clean kanaal is in principe genoeg omdat er een TC Electronic NovaSystem of een Line6 M13 bij komt. Ik speel op een Fender American Standard Strat in de stijl van voornamelijk Pink Floyd achtige dingen maar ook wel blues. Het budget is ongeveer €500.

Een medewerker van een gitaarzaak liet mij de Blackstar HT5 horen en de Fender Blues Junior. De Fender klonk wat voller en paste volgens deze verkoper beter bij de NovaSystem. Ik vind zelf dat ik dit allemaal niet zo goed kan beoordelen: heb weinig ervaring met "gear"; heb me tot nu toe alleen geconcentreerd op het leren spelen!
De Blackstar heeft weer het voordeel van een headphones uitgang (vind ik erg handig voor oefenen 's avonds.

Heeft iemand hier nog een suggestie?
Hgb

RoelSmoel
10 juli 2010, 17:25
Blackstar, zonder twijfel.
:soinnocent:

TimS
10 juli 2010, 17:27
Buizenversterkers zijn niet voor thuis :)

RoelSmoel
10 juli 2010, 17:37
Buizenversterkers zijn niet voor thuis :)

Wat een bullshit..

hgb
10 juli 2010, 17:42
Blackstar, zonder twijfel.
:soinnocent:

Waarom "zonder twijfel" ?

hgb
10 juli 2010, 17:42
Buizenversterkers zijn niet voor thuis :)

Hoezo niet?

RoelSmoel
10 juli 2010, 17:50
Waarom "zonder twijfel" ?

Ik heb zelf een Blackstar HT5 gehad, en nu z'n grote broertje, gewoon superversterkers..


Hoezo niet?

Hij praat maar wat.. Buizenversterkers zijn goed voor thuis.

Thyrif
10 juli 2010, 18:14
Als je iets voor alleen thuis wilt hebben, met buizen, kom je al snel op een 5 wattertje uit. Marshall class 5, blackstar ht-5, tiny terror misschien zelfs? (en, durf het bijna niet te zeggen hier, maar bugera heeft ook een v5 combotje geloof ik) En een ac15 is alweer te luid eigenlijk.

Anyways, gewoon even naar een (of meer) winkels, en uitproberen die hap! Als het voor jou fijn klinkt, is het goed, toch?

hgb
10 juli 2010, 19:58
Anyways, gewoon even naar een (of meer) winkels, en uitproberen die hap! Als het voor jou fijn klinkt, is het goed, toch?

Dinsdag maar weer eens naar Feedback; maar een paar alternatieven om eens naar te kijken is nooit weg...

TimS
10 juli 2010, 20:03
Hij praat maar wat.. Buizenversterkers zijn goed voor thuis.
Heb je daar zelf over nagedacht of heb je een keer van iemand gehoord dat buizenversterkers beter klinken? Als iemand een versterker zoekt om thuis op laag volume te oefenen heeft een buizenversterker echt geen toegevoegde waarde, zelf 5 watt gaat nog veel te hard. Als je een transistorversterkertje uit een staterspakket met een HT-5 gaat vergelijken klinkt de buizenversterker inderdaad beter, maar er zijn ook redelijke transistorversterkers. Van de buizenversterkers die hier genoemd zijn klinkt er geen een echt lekker (muv de HT-5 misschien, niet uitvoerig geprobeerd). De Class 5 en Tiny Terror klinken pas lekker als je ze open draait en de AC15 is inderdaad veel te hard. Als je daarbij de mastervolume dichtdraait klinkt het ook niet lekker.

Thyrif
10 juli 2010, 20:03
Dinsdag maar weer eens naar Feedback; maar een paar alternatieven om eens naar te kijken is nooit weg...


Gewoon even googlen welke zaken er bij jou in de buurt zitten. hoeft ook niet allemaal op 1 dag. Probeer gewoon een boel versterkers, dan krijg je vanzelf een idee wat jij fijn vind klinken, en welke niet. Wees vooral niet bang om op je eigen gevoel af te gaan, het gaat er tenslotte om dat JIJ er plezier aan beleeft ^^

gogogo! en vooral veel plezier gewenst ^^

hgb
10 juli 2010, 21:03
Heb je daar zelf over nagedacht of heb je een keer van iemand gehoord dat buizenversterkers beter klinken?

Eerlijkheidshalve: voornamelijk van horen zeggen... Aan de andere kant: ik heb er dus twee gehoord (die Fender en die Blackstar) bij Feedback en ik vond dat al wel beter klinken dan m'n eigen Kustom (Arrow 16 fx)transistor versterkertje (kan misschien ook komen doordat er in de winkel gespeeld werd met een Fender Strat en thuis had ik tot nu toe een heeeel erg goedkoop en wrakkig gitaartje). Die Fender Strat is trouwens vanaf volgende week de mijne...Gitaar kiezen vond ik aanmerkelijk eenvoudier dan een versterker kiezen...

hgb
10 juli 2010, 21:07
Probeer gewoon een boel versterkers, dan krijg je vanzelf een idee wat jij fijn vind klinken, en welke niet. Wees vooral niet bang om op je eigen gevoel af te gaan, het gaat er tenslotte om dat JIJ er plezier aan beleeft ^^

gogogo! en vooral veel plezier gewenst ^^

Probleem is altijd dat je door de bomen het bos niet meer ziet; ik heb verder geen verstand van dit soort spullen en van de techniek die erchter zit en op een gegeven moment lijken veel van die versterkers dan wel weer op elkaar (maar dat kan dan ook weer mijn onkunde zijn natuurlijk...)

hgb
10 juli 2010, 21:09
Heeft iemand nog een idee over de opmerking van de verkoper dat de Fender Blues Junior "beter past bij de NovaSystem" dan de Blackstar HT-5?

matty
10 juli 2010, 21:15
fender strat => orange tiny terror met orange cab = heerlijk
(en een line6 m13 erbij voor eender welk denkbaar effectje en een loop pedaal en je hebt een absoluut tegekke set voor thuis ) :)

RoelSmoel
10 juli 2010, 21:15
Heeft iemand nog een idee over de opmerking van de verkoper dat de Fender Blues Junior "beter past bij de NovaSystem" dan de Blackstar HT-5?

Hij wil verkopen, dan zeggen mensen zoiets.

hgb
10 juli 2010, 21:29
Hij wil verkopen, dan zeggen mensen zoiets.

Misschien, misschien... maar of hij me nou een BJ verkoopt of een Blackstar (het ging trouwens om de head + cab en niet de combo), op het totaalbedrag (Fender Strat + NovaSystem of M13 + versterker) maakt dat niet eens zo veel uit lijkt me dan...
Anyway...ik ga inderdaad maar weer eens luisteren en proberen!
Keuzez, keuzes, keuzes...

muziekschuur
10 juli 2010, 21:39
Koch heeft een mooi pedaal. De pedaltone.

http://www.koch-amps.com/images/stories/accessoires/pedaltone/pics/main.jpg

Deze heeft 1 watt dacht ik. Dus een 1x10 eraan of via de koptelefoon en gaan.

RoelSmoel
10 juli 2010, 21:47
Misschien, misschien... maar of hij me nou een BJ verkoopt of een Blackstar (het ging trouwens om de head + cab en niet de combo), op het totaalbedrag (Fender Strat + NovaSystem of M13 + versterker) maakt dat niet eens zo veel uit lijkt me dan...
Anyway...ik ga inderdaad maar weer eens luisteren en proberen!
Keuzez, keuzes, keuzes...

Als het niet zoveel uitmaakt.. Gewoon voor de Blackstar gaan, super versterkertje, goede scheur, en als het de head met bijpassende Blackstar cab is, ook nog wat meer ballen dan de combo (en ik spreek uit ervaring;))

TimS
10 juli 2010, 21:50
Op verschillende producten zitten verschillende marges, het kan zijn dat ze bijna niets verdienen aan de HT-5 maar wel wat aan de Blues Junior. Dan zullen ze je liever een Blues Junior verkopen dan een HT-5.

Het kan ook zijn dat hij het beter vindt passen omdat de Blues Junior maar 1 kanaal heeft. Je kunt die dan gewoon clean instellen en de rest met je Nova System / M13 doen. Bij de HT-5 heb je dan een kanaal dat je niet gebruikt.

En het is natuurlijk niet zo raar dat de Blackstar met een Fender Strat een stuk beter klinkt dan je eigen versterker met een goedkopere gitaar. De Kustom is een wel erg goedkope versterker, zeker niet een van de betere transistorversterkers.

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf een keuze maken. Ik zou zelf voor een kleine buizenversterker kiezen, maar dat is omdat ik thuis op vrij hoog volume kan spelen en hem ook nog voor andere dingen zou gebruiken. Als jij echt alleen maar thuis speelt op lager volume zou ik daar geen extra geld voor over hebben.

De Koch Pedaltone die muziekschuur postte is ook een idee, daar zit een poweramp in van (ik geloof) 0,25 watt. Als je daar dan een M9 bij koopt voor delays en modulatie kom je ook al een heel eind.

RoelSmoel
10 juli 2010, 21:51
Op verschillende producten zitten verschillende marges, het kan zijn dat ze bijna niets verdienen aan de HT-5 maar wel wat aan de Blues Junior. Dan zullen ze je liever een Blues Junior verkopen dan een HT-5.

Het kan ook zijn dat hij het beter vindt passen omdat de Blues Junior maar 1 kanaal heeft. Je kunt die dan gewoon clean instellen en de rest met je Nova System / M13 doen. Bij de HT-5 heb je dan een kanaal dat je niet gebruikt.

En het is natuurlijk niet zo raar dat de Blackstar met een Fender Strat een stuk beter klinkt dan je eigen versterker met een goedkopere gitaar. De Kustom is een wel erg goedkope versterker, zeker niet een van de betere transistorversterkers.

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf een keuze maken. Ik zou zelf voor een kleine buizenversterker kiezen, maar dat is omdat ik thuis op vrij hoog volume kan spelen en hem ook nog voor andere dingen zou gebruiken. Als jij echt alleen maar thuis speelt op lager volume zou ik daar geen extra geld voor over hebben.

De Koch Pedaltone die muziekschuur postte is ook een idee, daar zit een poweramp in van (ik geloof) 0,25 watt. Als je daar dan een M9 bij koopt voor delays en modulatie kom je ook al een heel eind.

Ik weet dan weer dat aan Fender minder wordt verdient dan aan Blackstar:D

Je kunt die M13 ook goed combineren via de FX-loop, versterker voor clean en scheur, M13 voor delays, reverb, modulatie etc etc.

hgb
10 juli 2010, 22:52
Ok, ik heb het idee dat de Blackstar hier net wat meer positieve respons krijgt.
Het gaat inderdaad om de head met bijpassende cab. En hij heeft inderdaad ook een effects-loop (die de Fender niet heeft). Daar schijn je dan met een NovaSystem weer niks aan te hebben, maar met de M13 weer wel...

In reviews van de Blackstar HT-5 lees ik vaak dat "de headroom op het cleane kanaal te beperkt is" Eehhh...wat wordt daarmee bedoeld??

TimS
11 juli 2010, 02:59
Ok, ik heb het idee dat de Blackstar hier net wat meer positieve respons krijgt.
Het gaat inderdaad om de head met bijpassende cab. En hij heeft inderdaad ook een effects-loop (die de Fender niet heeft). Daar schijn je dan met een NovaSystem weer niks aan te hebben, maar met de M13 weer wel...

In reviews van de Blackstar HT-5 lees ik vaak dat "de headroom op het cleane kanaal te beperkt is" Eehhh...wat wordt daarmee bedoeld??

Volgens mij is het alleen Roel die de hele tijd over de HT-5 post, probeer er gewoon zoveel mogelijk zelf uit.

Headroom = maximum volume tot het kanaal op gaat breken en het niet meer clean is. Daar ga jij geen last van krijgen, hij gaat hard genoeg voor in je slaapkamer zonder dat hij gaat oversturen.

Een effects loop heb je niet nodig als je je M13 / Nova System voor oversturing gaat gebruiken. Als je de Blues Junior clean instelt kun je er zonder problemen modulatie / delay effecten voor zetten.

SunnMustang
11 juli 2010, 13:22
Ga je met een 5wat buizenversterker over een drummer heenkomen qua volume?
Is ie dus luid genoeg voor repetities en gigs?

G.G.
11 juli 2010, 14:08
Ga je met een 5wat buizenversterker over een drummer heenkomen qua volume?

Een hele beschaafde drummer die drumt op kartonnen dozen.

Met mijn 15 watt kom ik clean ook niet over een drummer heen (zwaar overstuurd red ik dat wel.

jahallozeg
11 juli 2010, 14:35
Fender Vibrochamp XD, check youtube

FruscianteFan
11 juli 2010, 14:39
Een hele beschaafde drummer die drumt op kartonnen dozen.

Met mijn 15 watt kom ik clean ook niet over een drummer heen (zwaar overstuurd red ik dat wel.
Met mijn 15 watt Blues Junior (niet eens de meest efficiente versterker) red ik het prima met mijn fucking lompe drummer.

J.B.
11 juli 2010, 16:56
Ga je met een 5wat buizenversterker over een drummer heenkomen qua volume?
Is ie dus luid genoeg voor repetities en gigs?
Daar gaat hij 'm niet voor gebruiken, dus dat maakt niet uit.

kidrock
11 juli 2010, 18:03
Puur voor thuis gebruik zou je ook een Line 6 modeling amp kunnen overwegen. Veel geluiden en effecten en goed op laag volume in te stellen. Voor in een band en live werk vind ik ze niks. Maar goed, tegen die tijd zou ik gaan shoppen voor een buizen amp. Kun je nu alvast sparen ;)

Eric van Esch
11 juli 2010, 23:51
Misschien helpt dit draadje?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136057

Soesje
12 juli 2010, 16:07
En misschien de Vox AC4? Schijnt ook wel bruikbaar te zijn voor thuis.
Maar wil je een amp die alleen thuis blijft of ook naar buiten gaan voor in een bandje oid.

TimS
12 juli 2010, 16:11
En misschien de Vox AC4? Schijnt ook wel bruikbaar te zijn voor thuis.
Maar wil je een amp die alleen thuis blijft of ook naar buiten gaan voor in een bandje oid.

Wel bruikbaar, klinkt helaas niet zo lekker op de 0,25 watt stand

EuroCinema
12 juli 2010, 16:26
Een paar overwegingen om mee te nemen, misschien heb je er wat aan:

1) wat ook kan: koop gewoon een 30/40 watter met mastervolume, kun je thuis de buizenoversturing prima gebruiken en met een optreden of repetitie zit je ook goed.

2) Wil je echt de buizen horen werken op huiskamervolumes zonder mastervolume, dan kom je op kleine ampjes met heel kleine speakers zoals de Fender Champion 600. Zet er de juiste microfoon voor en het klinkt geweldig, maar in het echie klagen de meeste gitaristen dat het te dun/weinig druk etc is.

3) Op huiskamervolumes heeft het weinig zin om clean te spelen over een buizenamp. Je gaat de buizen nauwelijks horen/voelen werken en zeker als je overdrive etc uit een pedaal haalt, bent dan net zo goed af met een nette transistoramp.

4) Ik speel thuis heel vaak over zo'n speakertje in een sigarettenpakje. Ga ermee zitten waar het zo uitkomt. Het is thuis veel belangrijker dat je lekker relaxt kan studeren dan dat de sound geweldig is.

FruscianteFan
12 juli 2010, 16:53
Ik ben het met je punt 3 en 4 niet helemaal eens. Toen ik laatst tijdelijk mijn Vox transistor (door de Fenderspeaker) gebruikte toen de Blues Junior weg was voor reparatie, had ik tijdens repetities nergens last van. Juist thuis miste ik de extra sprankel van de buizenversterker, en op een gegeven moment inspireerde dat vooral om op internet GAS te kweken, niet om te spelen. Nu scheelt het allicht of je een goede transistorversterker hebt of niet, maar toch.

hgb
12 juli 2010, 18:49
Toch nog aardig wat reakties zo; leuk!
Inmiddels heb ik ook alweer heel wat internetpagina's afgegraasd om de namen die ik hier tegenkom (Vox, Marshall Class 5, Fender Vibrochamp) eens nader te bekijken. Zo kwam ik ook nog de Egnater Rebel 20 tegen met z'n "variabele wattage", maar die is dan wel weer wat duurder...
Uiteindelijk komen we er wel. Morgen nog maar eens bij Feedback gaan luisteren (en m'n nieuwe gitaar ophalen natuurlijk...)

TimS
12 juli 2010, 18:59
Probeer dan meteen de Laney VC15, die gaat net als de andere 5 watt versterkers eigenlijk te hard, maar klinkt wel erg goed.

Een helemaal andere mogelijkheid is een Eleven Rack. Dat is een modeler waarbij effecten en versterkers nageboosts worden. Dat zou voor thuis ideaal zijn. Ik heb hem zelf bij Feedback Rotterdam geprobeerd. Er zit er daar een in het rack in een van de testcabines, moet je er alleen een koptelefoon bij vragen of het ding aansluiten op een combo.

hgb
13 juli 2010, 15:34
Voor iedereen die de moeite heeft genomen te reageren: ik ben vanmorgen bij Feedback geweest en het is uiteindelijk een Marshall Class 5 geworden!
Klinkt met de Fender Strat en het TC Electronic NovaSystem meer dan voldoende naar wens.

Bedankt voor jullie reakties!
Hgb

Thyrif
13 juli 2010, 15:42
Gefeliciteerd met je aankoop! En veel plezier ermee!

ps: pics or didnt happen ;)

RoelSmoel
13 juli 2010, 15:51
Gefeliciteerd met je aankoop! En veel plezier ermee!

ps: pics or didnt happen ;)

+ heel erg veel!!!