PDA

View Full Version : Marshall Valvestate overdrive/distortion



movo.
10 juli 2010, 10:49
Beste mensen,

Ik ben al tijden op zoek naar een goede overdrive/distortion maar der is zoveel op de markt dat het bijna onmogelijk lijkt om te kiezen. Nou was ik laatst op m'n oude Valvestate 8280 aan het spelen en op een of andere manier klonk de drive best lekker! Enig idee of dat ook in een pedaaltje te krijgen is? Ik speel op een JCM800 Superbass met een 1960A cab (Vintage 30 speakers)

Zelf dacht ik aan een oude Marshall Guv'nor en/of Fulltone OCD. :???:

pasqual
10 juli 2010, 11:24
de vervorming van een valvestate komt uit een 12ax7 voorversterker buisje. dat is ook meteen alles aan buizen wat er in een valvestate zit. en inderdaad best wel te pruimen. misschien moet je eens kijken voor een overdrive/distortion pedaal met een buisje er in? niet dat dit bij allemaal de fabrikanten er uit komt hoor! probleem is dat er zo ontzettend veel te koop is waarvan er 50% veel op elkaar lijkt. eigenlijk kan ik je alleen maar aanraden om uit te proberen. daarbij werkt het ene pedaal geweldig op versterker A en op versterker B totaal niet.

groeten Pasqual.

movo.
10 juli 2010, 11:34
Daar dacht ik ook al aan, overdrive met buis. En inderdaad werkt het beter op versterker A dan op B. Zo heb ik hier een Catalinbread DLS die echt saai klink. Op een Fenderachtige schijnt 'ie erg goed te zijn.

Thiez
10 juli 2010, 11:38
Misschien eens de blackstar ht-drive proberen. Blackstar is van oud marshall medewerkers en daar zit een 12ax7 buisje in. IK vind persoonlijk blackstar echt heerlijk spul hebben. Prima pedalen en amps.

movo.
10 juli 2010, 11:50
BK Butler Tube driver misschien ook wat? Ik ga ook ff naar die blackstar kijken. ;)

JeroenP
10 juli 2010, 12:03
Daar dacht ik ook al aan, overdrive met buis. En inderdaad werkt het beter op versterker A dan op B. Zo heb ik hier een Catalinbread DLS die echt saai klink. Op een Fenderachtige schijnt 'ie erg goed te zijn.

Ik gebruik de DLS op een jtm45, is erg gaaf! Heb je hem al op 18v geprobeerd? wordt hij wat levendiger van. Ook gebruik ik er een overdrive (low gain, high volume) voor om hem wat strak te trekken en op te peppen. Is ineens een ander pedaal!

Een HT drive vond ik persoonlijk iets minder. De Tubedriver heb ik (nog) nooit gebruikt. Als het kan is een shootout met enkele van deze pedalen wel een aanrader. Er gaat niks boven 1 op 1 vergelijken;)

robert-gitarist
10 juli 2010, 13:20
De Marshall Jackhammer heeft dan wel geen buisje maar klinkt ook wel erg gaaf, misschien dat die een beetje dicht bij hetgeluid van een Marshall valvestate komt?

Mitch
10 juli 2010, 13:28
Dat je een buisje in een pedaal nodig hebt om het dunne scheurgeluid van een Valvestate te imiteren wil ik van harte tegenspreken. Ik zou vooral zoeken in de simpele, relatief goedkope distortions zoals de al genoemde Marshalls Jackhammer, Guvnor2 etc.

robert-gitarist
10 juli 2010, 13:59
Guvnor 2 zou ik niet nemen dan denk ik. Die klinkt wat mij betreft te warm en vol voor een Valvestate. Ik denk echt dat de Jackhammer aardig in de richting komt. Dat pedaal kost tweedehands rond de 35 euro.

lindstrom
10 juli 2010, 15:10
Dat je een buisje in een pedaal nodig hebt om het dunne scheurgeluid van een Valvestate te imiteren wil ik van harte tegenspreken. Ik zou vooral zoeken in de simpele, relatief goedkope distortions zoals de al genoemde Marshalls Jackhammer, Guvnor2 etc.

Mee eens, maar voor dat typische valvestate soundje zou ik eerder voor een oude marshall shredmaster pedaal gaan.

movo.
10 juli 2010, 15:57
Dat je een buisje in een pedaal nodig hebt om het dunne scheurgeluid van een Valvestate te imiteren wil ik van harte tegenspreken. Ik zou vooral zoeken in de simpele, relatief goedkope distortions zoals de al genoemde Marshalls Jackhammer, Guvnor2 etc.

Dat is het 'm nou juist. Daarom heb ik ook een andere versterker. Nu alleen de drive nog. :p

Maar het lijstje tot nu toe:
* Marshall Guv'nor
* Marshall Jackhammer
* Marshall Shredmaster
* Blackstar HT-Drive
* Fulltone OCD
* BT Butler Tube Driver

Mitch
11 juli 2010, 10:33
Schrap die OCD en de Tube driver dan ook maar gauw. Te vol van klank.

movo.
11 juli 2010, 11:12
Je begrijpt me verkeerd denk Mitch. De drive van die Valvestate klinkt lekker maar is te dun, daarom wil ik die voor mijn Superbass hebben. (vollere drive dus)

pasqual
11 juli 2010, 13:58
Dat je een buisje in een pedaal nodig hebt om het dunne scheurgeluid van een Valvestate te imiteren wil ik van harte tegenspreken. Ik zou vooral zoeken in de simpele, relatief goedkope distortions zoals de al genoemde Marshalls Jackhammer, Guvnor2 etc.

volgens mij wordt er hier niet beweert dat je een buisje nodig hebt om dit geluid te krijgen, in mijn geval concludeer ik dat voorversterker van een valvestate op deze manier werkt. of dat wel of niet voor een dunne of volle vervorming zorgt, is niet zo belangrijk. ik ben het wel met je eens dat een "gewoon" pedaal ook voor een geschikt geluid kan zorgen.

groeten Pasqual.