PDA

View Full Version : pre-amp in strat



Hendriks
10 juli 2010, 10:37
Ik kan in het bezit komen van een strat die voorbereid is om een pre-amp in te bouwen (batterij compartiment).
Ik ben is aan het kijken geweest wat er op dit gebied te krijgen is en heb onder andere gevonden : EC midboost kit, Seymour Duncan pickup booster en diverse circuits bij GFS.
Ik gebruik nu de potmeters op de gitaar veel , ik gebruik vooral de volumepot veel.
Wat voegt het toe , in hoeverre word de tone aangetast , krijg je meer ruis/bijgeluiden , kun je ze bypassen ?
Dus in combinatie met passieve elementen.
Wie heeft er ervaring mee?

Johannes
10 juli 2010, 10:58
Niet zo lang geleden heb ik de usa Strat van een maat van me voorzien van een EMG afterburner. Een zeer verrassend resultaat! Het is een transparante boost die het karakter van de gitaar met rust laat, de boost werkt echt lekker om je amp een duw te geven, dus van clean naar randje of van rock naar strakke metal sound. Er is niet veel extra ruis te horen, niet meer dan wanneer je de pre-gain van je amp open draait. Met de pot kun je traploos de boost indraaien, de push/pull functie is om te bypassen. Ik heb de afterburner push/pull pot op de plaats van de onderste tone pot gezet (dit past precies/net in de ruimte onder de slagplaat). Zeer bruikbare tool voor in je gitaar imo.

Chocola
10 juli 2010, 10:58
Veel wat duurdere pre's hebben een bypass functie. Je maakt niet de elementen actief, maar het circuit. Ik heb er een aantal gehad en de boosters (gain/volume) geven toch wel wat extra bijgeluiden en ruis maar werken prima. Ik heb nu op dit moment nog eentje liggen waar ik erg tevreden over ben, het is de GFS Neovin booster (ofzo). Die doet aardig goed zijn werk, maar geeft ook wat meer ruis. Die ga ik toch weer een keer ergens indumpen.

Die van EMG Afterburner vind ik ook erg goed, weinig ruis en toch een erg lekkere boost die vooral invloed heeft op de sound uit je amp, en niet zozeer de sound van je gitaar.

Sowieso raad ik je true bypass aan want als je een keer zonder je dierbare batterij komt te zitten kan je niets meer anders :p.

Een strat met batterijcompartement is erg praktisch trouwens. Ik heb hier een strat met een EMG SA set en ik moet steeds die hele fucking slagplaat (en snaren/brug dus) eraf halen om batterij te verwisselen :(.

Chocola
10 juli 2010, 11:03
Johannes en ik waren vrijwel tegelijk lol :D.

Hendriks
10 juli 2010, 11:10
Die EMG zal ik even checken , de GFS circuits zijn ook te bypassen met push/pull pots.
Maar als ik ergens een hekel aan heb is het ruis , een beetje maakt niet uitOver de SD pu booster in pedaalvorm hoor je ook veel goeds , maar gaat die ook werken in de gitaar?

geert1976
10 juli 2010, 13:15
Ik heb een Gibson Marauder, waar een voorversterkertje met booster is ingebouwd, werkt erg goed, je kunt bij de voorversterking ook nog met een schakelaar een keuze maken of die de nadruk moet leggen op low-mid en high.

Het voorversterkertje is van Koch:ok:

Het is inderdaad makkelijk, vooral icm een buizenversterker.

Als je slagspeelt (clean) is één omzetting van de schakelaar genoeg om harder te gaan en al na gelang mijn tonepot staat, krijg ik gelijk een lekker randje:ok:

Hendriks
10 juli 2010, 13:25
Ok Geert bedankt , ik zal ook even bij Koch kijken.

Tupelo
10 juli 2010, 15:11
Ik heb een Blade TS1.
Origineel zit daar een VSC boost in en die vind ik geweldig.
Van het ding van mij is eigenlijk alleen het hout nog origineel.
Ook de VSC is vervangen door een guitarfestisj 25db treb/mid boost/cut.
De VSC was bruikbaarder.
What to say.
Iets meer ruis dan ik gewend was en niet alle standjes voegen echt iets toe.
Draai er graag wat mid uit om te jazzen.
En wat treble in wanneer ik rocksolo's speel.
Kweenie.
Het had van mij niet variabel hoeven zijn.
Gewoon een kleine af te stellen boost (als de VSC was) was voldoende geweest.
Nu zit ik met een geavanceerde toestand en daar houd ik niet zo van.
Niettemin.
Leuke functie hoor.
Mijns inziens aan te bevelen boven passieve toonregeling.

http://store.guitarfetish.com/activepreamps.html

Hendriks
10 juli 2010, 15:29
Ik speel nu vaak met mijn volume pot iets dicht , voor riffs en solo's draai ik hem open , werkt goed alleen doet het wel wat met je geluid als je de pot wat terugdraait.
De SD pu-booster lijkt mij daarom wel wat en ook zou ik wel ervaringen willen horen van de EC mid-boost in combinatie met de TBX.

jutter
10 juli 2010, 15:36
Ik speel nu vaak met mijn volume pot iets dicht , voor riffs en solo's draai ik hem open , werkt goed alleen doet het wel wat met je geluid als je de pot wat terugdraait.
De SD pu-booster lijkt mij daarom wel wat en ook zou ik wel ervaringen willen horen van de EC mid-boost in combinatie met de TBX.

Hoi Henk,

Als je in de gelegenheid moet je eens een EC strat uitproberen. Ik heb hem ook gehad en de boost heeft geen bijgeluiden. Verwacht echter geen wonderen; in het begin is het prachtig en je krijgt meer geluidopties maar op een gegeven moment wil je (of beter, wilde ik) toch weer de simpele standaard uitvoering. Maar ja, jij bent niet ik hè!

Hendriks
10 juli 2010, 16:03
Hoi Henk,

Als je in de gelegenheid moet je eens een EC strat uitproberen. Ik heb hem ook gehad en de boost heeft geen bijgeluiden. Verwacht echter geen wonderen; in het begin is het prachtig en je krijgt meer geluidopties maar op een gegeven moment wil je (of beter, wilde ik) toch weer de simpele standaard uitvoering. Maar ja, jij bent niet ik hè!

Dat gevaar is er natuurlijk altijd , ik heb ook wel eens een Blade gehad die ik alleen passief gebruikte. De strat heeft de mogelijkheid voor montage van iets dergelijks en dan word je nieuwsgierig.
Kun je bij de EC het circuit ook by-passen?


btw: goede vakantie gehad?

jutter
10 juli 2010, 18:10
Dat gevaar is er natuurlijk altijd , ik heb ook wel eens een Blade gehad die ik alleen passief gebruikte. De strat heeft de mogelijkheid voor montage van iets dergelijks en dan word je nieuwsgierig.
Kun je bij de EC het circuit ook by-passen?


btw: goede vakantie gehad?

Wat bedoel je precies met 'het circuit by-passen'? Met de onderste tone-knop kun je de hoeveelheid dB er in of er uit draaien. Met dicht geeft hij geen boost.

Heerlijke vakantie gehad! Dit jaar weer eens in Frankrijk geweest, vlakbij het meer van Geneve. Gereden via Duitsland, Zwitserland en dan naar Frankrijk. Met een gangetje van plusminus 180 km ben je er zo!
Over 2 weekjes ga ik weer!

Hendriks
10 juli 2010, 18:55
De SD en GFS hebben een schakelaar , zodat je het circuit uitschakeld en het traditionele circuit gebruikt.

Dus 2 maal weg , lekker!

Is jou strat al terug?

jutter
10 juli 2010, 19:08
De SD en GFS hebben een schakelaar , zodat je het circuit uitschakeld en het traditionele circuit gebruikt.

Dus 2 maal weg , lekker!

Is jou strat al terug?

Die komt niet meer terug......volgende week meer....! Met uitleg natuurlijk!

Hendriks
10 juli 2010, 19:45
Die komt niet meer terug......volgende week meer....! Met uitleg natuurlijk!


?????????????

jutter
10 juli 2010, 19:55
?????????????

Tja, ik wil het je wel vertellen maar doe het lekker niet! Wat ik wel wil verklappen is dat er een andere gitaar op komst is waarvan ik zeker weet dat jij hem héél erg mooi zal vinden:soinnocent:! Dus toch maar even een weekje geduld;)

Hendriks
10 juli 2010, 20:33
Tja, ik wil het je wel vertellen maar doe het lekker niet! Wat ik wel wil verklappen is dat er een andere gitaar op komst is waarvan ik zeker weet dat jij hem héél erg mooi zal vinden:soinnocent:! Dus toch maar even een weekje geduld;)



Dan vertel ik niet wat ik hier over 2 week hier heb staan .

jutter
10 juli 2010, 20:54
Dan vertel ik niet wat ik hier over 2 week hier heb staan .

Ja leuk hoor! Maak me gek!:mmmm:

Hendriks
10 juli 2010, 21:16
Ja leuk hoor! Maak me gek!:mmmm:

Het komt er op neer dat we beide nog even moeten wachten , ach het is mij nu ook te warm ,vandaag nog geen gitaar in handen gehad.

jutter
10 juli 2010, 22:55
Het komt er op neer dat we beide nog even moeten wachten , ach het is mij nu ook te warm ,vandaag nog geen gitaar in handen gehad.

Ik speel toch wel even een uurtje met deze warmte...boven op zolder! Je wordt gek van de warmte maar spelen zal ik!

Duhsjaak
11 juli 2010, 08:49
Hi lieverds
Het onderwerp waaiert alle kanten uit????
En dat is normaal mijn specialiteit.
Ik heb 37 jaar een (sterk aangepaste) Schaller voorversterker in mijn gitaar gehad. Gaf wel extra ruis met onderdelen uit 1966/1968, maar met spelen viel dat niet op. Alleen tussen de nummers in moest ie uit. Een heel klein toggle (ook een als kill switch - die gebruikte ik dus tussen de nummers in) kon schakelen tussen pre amp in en pre amp uit.
Pups: 2 tele's, 1 Schaller, 2 Hilo's Gretsch. Alles single coil dus.

Tegenwoordig heb ik mijn pre amp weer buiten mijn gitaar. Voordelen:
- glasbak
- veel meer kleurings mogelijkheden
- kiezen tussen limiter of compressie
- iedere gitaar of bas (of mic - gebruik ik niet via pre amp) en dus niet beperkt tot de gitaar waarin hij is ingebouwd

De pre amp:
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Art-TUBE-PAC-1-CH-Preamp/Compressor/art-REC0004605-000

Heerlijk geluid en de pre amp zelf is ruisvrij/van zeer goede kwaliteit.
Misschien vertel ik dingen die je allang weet, maar iedere voorversterker versterkt de zwakke plekken van je gitaar, dus er komt altijd extra brom/kraak/ruis/reutel. Nou en????? Maakt geen reet uit als je totale geluid vooruit gaat.
En een goede pre amp geeft je meer mogelijkheden de volume pot van je gitaar nuttig en goed klinkend te benutten. Je voorkomt veel klankverlies als je je vol pot een stuk dichtdraait.

Misschien toch een idee om je preamp buiten je gitaar te houden? Ik ben tot die conclusie gekomen in ieder geval.
Andere briljante tip (ja, ik ben echt op dreef vandaag): Niet solderen bij deze temperatuur. Ga iets leuks doen als de zon schijnt. Buiten gitaar spelen bijvoorbeeld.
Vriendelijke groet Gus a.k.a. Duhsjaak

FruscianteFan
11 juli 2010, 11:25
Ik zit bij deze temperatuur liever binnen te solderen dan buiten gitaar te spelen.