PDA

View Full Version : Frettentwijfel...



P-Five
9 juli 2010, 21:43
Hallo,

Ik stel mijn eigen gitaren af en dat gaat prima. Ben nu mij aan het verdiepen in het opnieuw fretten. Ik heb daar gereedschappen voor gekocht, veel gelezen en tutorials op internet bekeken. Ook al op een oude, afgedankte hals geoefend in het vlakken en crownen. Binnenkort ga ik die hals opnieuw herfretten...

Maar...

Als ik kijk naar de vorm van de frets op mijn "productiegitaren" zoals Gibson, dan zie ik dat die vorm vrij "plat" is. Niet mooi rond zoals het volgens de kenners zou moeten. Fenders hebben wel weer mooie, dunne ronde frets en de frets op mijn Hagstroms zijn wel dun maar ook weer vrij vlak aan de bovenkant.

Is dat een verschil in inzicht tussen de grote merken?

aaronstonebeat
9 juli 2010, 23:49
Naar mijn idee is het belangrijk dat de top van de fret op de juiste plaats zit. Ook naar mijn ervaring: ik heb in een grijs verleden eens een hals gevlakt voordat ik ooit van afronden had gehoord. Die gitaar was toen niet meer goed te stemmen, vooral bij de open akkoorden in lage posities was het een drama. Op een gegeven moment heb ik dat weten op te lossen door met een stukje ijzerdraad een 0-fret te creëren; en nog wat later door ze netjes af te ronden en die '0-fret' weer te verwijderen.

Daar komt ook nog bij: wat vlak lijkt, hoeft niet echt vlak te zijn. Vrij plat is iets anders dan echt plat.

barno
9 juli 2010, 23:51
idd, gibson meestal vrij plat. waarom ze dat doen weet ik ook niet. ik weet wel dat het veel makkelijker is frets mooi plat te vijlen en polijsten dan ze mooi en goed te crownen. Gibson werkt meestal met bredere frets waardoor je ook al vlugger de indruk krijgt dat ze platter zijn.

veel mensen hebben graag dikke jumbo frets. omdat ze vet zouden klinken, zeggen ze... denk eerder: omdat het gewoon makkelijk speelt. waarom zouden brede frets vetter klinken trouwens :) minder juist waarschijnlijk wel :)

aaronstonebeat
9 juli 2010, 23:58
Ik ben zo iemand die heel graag met jumbo-frets speelt, gewoon omdat ik dat lekkerder vind spelen. Met afronden merk ik wel dat ze wat platter lijken dan je zou verwachten. Ik heb een serieus vijltje aangeschaft voor die maat frets en weet ook dat je daarmee een fret te laag kunt maken als je niet uitkijkt; dus altijd met viltstift eerst de frets kleuren en dan zorgen dat er een fijn streepje in het midden blijft staan. Ik heb de indruk dat de radius van het vijltje behoorlijk groter is dan die van de frets en dat het daarom enigszins vlak lijkt; maar het is toch wel degelijk rond.

barno
10 juli 2010, 01:52
Ik ben zo iemand die heel graag met jumbo-frets speelt, gewoon omdat ik dat lekkerder vind spelen. Met afronden merk ik wel dat ze wat platter lijken dan je zou verwachten. Ik heb een serieus vijltje aangeschaft voor die maat frets en weet ook dat je daarmee een fret te laag kunt maken als je niet uitkijkt; dus altijd met viltstift eerst de frets kleuren en dan zorgen dat er een fijn streepje in het midden blijft staan. Ik heb de indruk dat de radius van het vijltje behoorlijk groter is dan die van de frets en dat het daarom enigszins vlak lijkt; maar het is toch wel degelijk rond.

ik speel ook graag met dikke frets. maar de laatste tijd doe ik allerlei dingen die ik zelf eigenlijk niet leuk vind omdat ik een vreemd vermoeden heb dat het mijn spel beter gaat maken :) : zo wil ik absoluut volledig zonder plectrum kunnen spelen, en op dunne frets ... :) dat haalt al mijn automatismes weg maar als het goed is komt er in de plaats : meer authenticitieit, meer feel, minder snelheidstruukjes. lukt me nog lang niet altijd, maar ik hou vol. als ik dan af en toe terug op een jumbo fret mèt plectrum mag spelen van mezelf, is het een feestje :)
grote voorbeelden hier zijn freddy king, albert collins, jeff beck en vooral jimmy vaughan. ik vind het bv volstrekt onbegrijpelijk dat iedereen srv zoveel beter vindt dan zijn grote broer. Dit offtopic geneuzel is te wijten aan de nachtelijke hitte op deze warmste dag van het jaar... :)

gengar
10 juli 2010, 11:58
er is natuurlijk altijd een fine line tussen theorie en praktijk. De theorie is dat des te smaller het raakvlak is met de snaar des te beter klinkt de gitaar en des te zuiverder is hij. Beter klinken is echter een kwestie van smaak en aangezien de gitaar per defenitie toch bijna overal vals is, valt hier over te twisten. Maar het is wel zo dat het beter is om niet een 'vlak' te hebben waarop de snaar aanligt.
In de praktijk voelen dikkere frets wat fijner/ makkelijker spelend aan en dat zie je dan ook bij de manufacturers.

Dus. Ik geef de voorkeur aan niet al te dikke frets en dan wel fatsoenlijk gecrowned. Inderdaad met een stift de bovenkant markeren en dan crownen tot er een heel dunne rechte lijn over is, dan polijsten.

D3nnis
10 juli 2010, 18:55
Waarom zou een bredere fret beter spelen dan een smallere?
De hoogte van de fret kan ik me nog iets bij indenken (verder van de toets af, minder contact tussen je vingers en de toets, of zo), maar wat de breedte van een fret nou precies zou uitmaken...geen idee.
Ik heb gitaren met lompe brede frets, maar ook met van die smalle dingen, en mij maakt het niks uit, maar ik kan dan ook niet echt spelen, dat scheelt ook wel.
Eigenlijk zou ik het verschil moeten proberen op dezelfde gitaar / hals....

Broodjekaas
11 juli 2010, 03:31
ik kan me voorstellen dat smalle frets kunnen meebuigen met de snaren, een dat ze zo de snaren kunnen dempen, in ieder geval meer dan de dikke jumbo frets. Misschien ook nog dat de massa van de fret meespeelt in deze demping.

Misschien dat als je een snaar indrukt bij een jumbo fret, dat de snaar een net iets minder scherpe hoek maakt boven de fret, door de vorm van de fret, en dat het daarom minder kracht kost om de snaar in te drukken. Bovendien kan ik me voorstellen dat door de bolle vorm, de snaar meer "boing" zal doen dan een rechte fret. (als de snaar op het hoogst is van zijn trilling zit de knooppunt meer richting topkam, en als de snaar op zijn laagst is, meer aan de kant van de brug) bij een oneindig dunne fret blijft het knooppunt op 1 exact punt.


Ik ben benieuwd hoeveel er waar is van mijn theorie :P

davidhetfield
17 juli 2010, 03:54
Nu je toch gaat re-fretten... Waarom niet roestvrij stalen frets erop zitten, zijn 10 zo hard (ofzo iets) dus scheelt je een hoop jaren voor ze weer aan de beurt zijn...
IK heb ze iig op mijn strat neck en ben er dik tevreden over.

snaarplukker
17 juli 2010, 10:19
De afstanden van de frets zijn berekend van hart tot hart. Als ze rond geveild zijn rust de snaar op het hart van de fret en moeten de noten zuiverder klinken dan dat ze op vlakke frets liggen, waar het rustpunt op de zijkant van de frets komt te liggen en de noten iets hoger gaan klinken.

barno
17 juli 2010, 11:16
Nu je toch gaat re-fretten... Waarom niet roestvrij stalen frets erop zitten, zijn 10 zo hard (ofzo iets) dus scheelt je een hoop jaren voor ze weer aan de beurt zijn...
IK heb ze iig op mijn strat neck en ben er dik tevreden over.


fretjob is geen rocketscience maar als eerste fretjob zou ik ver weg blijven van stalen frets, pak lastiger en je hebt er eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig.