PDA

View Full Version : Cutaway



GlobalWarming
9 juli 2010, 19:14
Een vraagje over de Cutaway, als je dankzij de Cutaway makelijker bji de hogere frets komt waarom hebben niet alle gitaren een Cutaway, biedt het dan ook nadelen op want anders zou het toch handig zijn dat alle gitaren het hadden? Misschien is het moeilijker om te maken en daarom ietsje duurder of ... is er gewoon geen bepaalde reden?

Flipkoos
9 juli 2010, 20:06
a.
Gitaren met een cutaway hebben over het algemeen iets minder volume en bas, hoewel dat vaak te verwaarlozen is. Maar goed voor te stellen natuurlijk, want de klankkast is kleiner en het te trillen oppervlak (bovenblad) is kleiner.


b.
Een gitaar met cutaway is mijns inziens (maar dat is natuurlijk heel subjectief) veel minder mooi dan een gitaar zonder cutaway. Zo'n cutaway maakt een gitaar toch estetisch wat lichamelijk gehandicapt vind ik...

GlobalWarming
9 juli 2010, 21:22
a.
Maar goed voor te stellen natuurlijk, want de klankkast is kleiner en het te trillen oppervlak (bovenblad) is kleiner.

Te stellen of stelen ? Wat is stellen?

Cue Zephyr
9 juli 2010, 21:32
"Goed voor te stellen". lijkt me duidelijk..?

Cutaways zijn inderdaad subjectief.
Gitaren met een cutaway kunnen ook wel eens wat dunner klinken dan gitarenn zonder cutaway. Het is duurder omdat het iets moeilijker te maken is en waarschijnlijk ook omdat je iets meer hout 'verliest', aangezien je met het weggesneden hout eigenlijk niks meer kunt. Bij het boven en achterblad zal het wel meevallen, maar het buigen van de zijkant wordt dan ineens heel ingewikkeld (denk ik zo). Bovendien zal het de sustain denk ik ook niet erg veel goed doen.

Vanuit het esthetische oogpunt vind ik cutaways wel mooi, maar niet bij elke gitaar. Bij dreadnoughts vind ik een Venetiaanse (soft) cutaway erg mooi - denk aan de Taylor x10ce's. Bij een Grand Auditorium of Grand Symphony vind ik een Florentine (sharp) cutaway erg mooi staan.

GlobalWarming
9 juli 2010, 22:03
"Goed voor te stellen". lijkt me duidelijk..?


Nee ik heb hem niet ...

Hanzemannetje
9 juli 2010, 22:34
Nee ik heb hem niet ...


Zoek het even op in de Van Dale onder 'voorstellen'. De wat? De Van Dale. Wat is dat? Nee ik heb hem niet...

Cue Zephyr
9 juli 2010, 22:35
Vandalen heb je genoeg.
'Voor te stellen' komt van 'voorstellen'. Got it?

Hanzemannetje
9 juli 2010, 22:55
Ik vind een enkele cutaway vrijwel altijd lelijk. Zeker bij een akoestische gitaar. De gitaar krijgt toch altijd iets van een stompje, een beetje ongelukkige eenarm. Het lelijkst is een scherpe cutaway.

Maar!

Het is wel heel handig en verhoogt het speelplezier wel weer. Ik zit altijd te stuntelen hoog op de hals. En dan kies ik ook nog een 12 fret parlor, sukkel die ik ben!

GlobalWarming
9 juli 2010, 23:01
Vandalen heb je genoeg.
'Voor te stellen' komt van 'voorstellen'. Got it?

Ooh optreden, amai had hem echt niet :hippie:

Ja PERSOONLIJK stoort een cutaway mij totaal niet, ik hou meer van asymmetrische voorwerpen en vond het echt wel handig dat ik aan de twaalfde fret kon geraken, is toch zoiets mooi die 12de niet ?

Cue Zephyr
9 juli 2010, 23:50
Ja, en ik moet wel eens bij de 19de fret kunnen dus ik kan niet zonder die cutaway. Ik vind het asymmetrische aspect ervan eigenlijk ook wel cool.
Een scherpe cutaway vind ik hier wel mooi staan:
http://www.soundcentre.com.au/images/products/26052009_105303.jpg
En trouwens, het was niet die voorstellen van optreden, voorstellen van 'imagine', "stel je voor dat...". Ja?

Eko
10 juli 2010, 10:00
Een cutaway zorgt voor iets aan verlies in toon. Je moet wel een goed getrained gehoor hebben om het te horen , maar het verschil is er wel. Een volledige body laat het geluid iets mooier rondklinken. Een cutaway verstoord het rond gaan van de tonen een beetje. Ook is inderdaad de kosten een reden om niet iedere gitaar zo te maken.

--=HANS=--
10 juli 2010, 11:03
Ik ging ooit op pad voor een Lowden F25 met of zonder cut away, dat wist ik nog niet. Ik probeerde er twee zonder en een met cut away. Alle drie de gitaren klonken net iets anders. De een niet per se mooier dan de ander, maar anders. De geringe verschillen in geluid zijn zo klein dat op een andere manier spelen (wat agressiever of juist wat zachter ofzo) een veel groter verschil maakt. Kortom, voor het verschil in geluid hoef je het denk ik niet te laten. Ik koos indertijd voor de versie met cut away maar zou dat nu denk ik niet meer doen. Ik speel zelden zo hoog op de hals dat het niet ook op een normale gitaar gaat.

zoon van Piet
10 juli 2010, 11:44
Ik speel zelden zo hoog op de hals dat het niet ook op een normale gitaar gaat.

Helemaal mee eens. Mijn akoestische gitaar is 50 jaar oud en alles boven de pakweg 15e fret is nog als nieuw, alles boven pakweg de tiende is nog bijna nieuw. Het nut van een cutaway op een western ontgaat me, flattops klinken hoger op de hals vaak dun en flets (okee, de jouwe niet, maar de mijne wel :)).
Enne.. ik wil graag nog even kwijt dat het vaak errug lelijk is.. zeker op een D-model heb ik nog nooit een geslaagde kut gezien...

--=HANS=--
10 juli 2010, 12:40
Enne.. ik wil graag nog even kwijt dat het vaak errug lelijk is.. zeker op een D-model heb ik nog nooit een geslaagde kut gezien...

Whahahaha, ik had het hoofdstuk "wel of niet mooi" expres niet aangeroerd in mijn post, over smaak valt immers niet te twisten maar hier ben ik het echt helemaal met je eens! Een dreadnought met cut away is in mijn ogen een soort contradictio in terminis. Op mijn Lowden vind ik de cut away ook niet echt mooi maar hij stoort me ook niet. Op sommige gitaren vind ik zo`n scherpe florentijnse cut away toch ook wel mooi.