PDA

View Full Version : Welke snaren op 64-cm scale akoestische bas?



Little Jay
9 juli 2010, 16:48
Ik heb een oud akoestisch basje liggen (merk "Pro Session", extreem low-budget vermoed ik), met wel een heel erg korte scale: 64cm (25"). Ik ben gitarist en heb niet zo veel verstand van bassen, maar wil deze gaan gebruiken om wat baspartijen op te kunnen nemen.

Wie kan mij vertellen welke dikte snaren er op zou moeten? Is een bas met zo'n korte scale überhaupt bedoeld om in E-A-D-G te stemmen?

Ik heb 'm nu een oktaaf lager gestemd als een gitaar, in E-A-D-G maar dan intonneert 'ie niet lekker (brug is niet verstelbaar). Volgens mij zitten er gewone bassnaren op. Het "voelt" echter niet alsof 't zo bedoeld is: intonatie dus niet goed en wel heel 'flabberig'.

Duhsjaak
11 juli 2010, 15:33
Hi
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een bas met een dergelijke mensuur gehoord. Wat niet betekent dat die er niet is, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Mijn country acoustisch heeft een langere scale lengte.
Als je dr niet uitkomt, wil ik wel mijn oor eens bij mijn broer te luisteren leggen. Een door en door gewinterde bassist.
Zend mij dan effe een PMmetje!
Fijn weekend.
Groet Gus a.k.a. Duhsjaak

Little Jay
12 juli 2010, 10:54
Nou, heb me inmiddels behoorlijk suf gegoogled en inderdaad is een 25" scale erg uitzonderlijk. Je komt ze wel tegen van oude sixties Kay, Harmony, e.d. maar zeer zelden (wel echt als bas bedoeld, niet als baritone-gitaar). Ik ben wel een paar moderne exemplaren tegengekomen maar dan als reis-bas of kinderbas ;-)

Ik denk ook niet dat er speciale snarensets voor te verkrijgen zijn, dus ik ga het proberen met het dunste shortscale-setje, waarvan eventueel de hoogste drie snaren als E-A-D en dan als G-snaar een dikke E-gitaarsnaar.

Als dat dan nog niet werkt, krijg je PM om je broer te raadplegen ;-)
Thanx voor het aanbod anyway!

Basvarken
12 juli 2010, 13:43
In de vorige editie van het blad De Bassist stond een artikel over vreemde shortscale basjes. Een daarvan was een Airline bas met een mensuur van 25 inch.
Ik was zelf een van de panelleden die al die basjes aan de tand mochten voelen. Het ding klonk geweldig diep! Ondanks de wat dunnere snaren.

Hij zag er ongeveer zo uit:
http://www.myrareguitars.com/pictures/airlinebasswhiteheadup.jpg

Hier kun je nog eea lezen over zo'n zogenaamde pocket bass. In dit geval een Supro.
http://www.myrareguitars.com/1960s-supro-airline-pocket-bass-guitar

Little Jay
12 juli 2010, 14:02
@Basvarken: cool! Leuk artikel/leuke site ook.

Maar je weet zeker niet toevallig wat voor snaren er op zaten en of die kant-en-klaar in een setje te koop zijn ergens?

Basvarken
12 juli 2010, 16:31
Ik zal Remus (de eigenaar van dit vreemde basje) eens vragen.

Basvarken
12 juli 2010, 16:54
Ik heb al antwoord terug!


Ha Rob,
Ik heb er de shortscales flatwound van Thomastik opgezet. Die waren bedoeld
voor iets minder shortscale, maar ze kunnen het makkelijk aan!
http://ep.yimg.com/ca/I/juststrings_2113_68980534
Volgens mij deze, maar ik
had een ander plaatje dacht ik.

Little Jay
12 juli 2010, 22:33
Geweldig, thanx!

Gotta love this forum!

pueblo
11 augustus 2010, 12:50
bump: hoe gaat het nu met de bas, staan de snaren genoeg gespannen?

Little Jay
11 augustus 2010, 16:08
Nou......

Als gitarist ben ik gewend hooguit 15 euro voor de duurste flatwound snaren te betalen, dus ik schrok een beetje dat je als bassist zo maar 36 euro voor het aangeraden setje kwijt bent.

Ik ben dus gegaan voor dit setje: http://www.thomann.de/nl/fender_5250xl_short_scale.htm, dat was maar 14 euro. En ze zijn ook nog eens wat dunner en dat leek mij goed (geen idee of die redenering klopt, want hoe lager de spanning hoe dikker ze moeten zijn?)

Maar geloof het of niet, ze liggen nog te wachten om op de bas gezet te worden........:(

Basvarken
11 augustus 2010, 22:54
geen idee of die redenering klopt, want hoe lager de spanning hoe dikker ze moeten zijn?


Deze zin snap ik niet. Leg eens uit.

pueblo
12 augustus 2010, 10:32
het is net andersom dacht ik, hoe dikker de snaar, hoe hoger de spanning (probeer maar eens een A snaar te stemmen als de D snaar en je zult snel merken dat er heel wat meer spanning op zit, ik weet zelfs niet of het zal lukken (probeer het maar niet :p ))

FromBeyond
19 augustus 2010, 22:53
Deze zin snap ik niet. Leg eens uit.

Ik denk dat hij bedoelt dat je lage snaarspanning moet bestrijden met dikkere snaren, wat klopt. Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp natuurlijk ;)

Little Jay
19 augustus 2010, 22:59
yep, dat bedoelde ik!

Het wordt nu wel eens tijd dat ik die snaren er op ga zetten he?