PDA

View Full Version : profielwerkstuk: zelf een effectpedaal maken



Grandmaster J
29 april 2003, 22:08
Ik weet dat ik de zoveelste ben die over zelfbouw effectpedalen begint, maar ik wil ff een paar dingen weten die ik bij de anderen nog niet gelezen heb, vandaar.

Ik zit nu in de 5e klas van het vwo en dan is het de bedoeling dat je als onderdeel van je examen een profielwerkstuk maakt. Je krijgt dan iets minder dan een jaar om een open onderzoek van 80-100 uur naar eigen keuze te doen. Mijn profiel is natuur en techniek, dus ik mag iets met de gitaar doen. Het heeft ff geduurd, maar ik heb mijn leraar natuurkunde zover gekregen dat ik zelf een effectpedaal in elkaar mag zetten. Ik moet hem dan maken en het geluid vervolgens analyseren met behulp van wat leuke spullen die we op school hebben staan. Daarna moet ik nog een paar leuke verklaring gaan geven voor de resultaten, maar zo ver is het nog lang niet.

Mijn vraag: ik moet natuurlijk eerst goed inlezen, welke boeken (niet alleen over effecten, maar ook over elektronica) zijn handig om nu te gaan lezen. Ik heb btw het boek gitaarelektronica al, was eerst van plan om een hele versterker te maken, maar dat lijk mij met het oog op de veiligheid niet echt handig.

(en ja ik heb de internet-links in de andere topics ook al, globaal, bekeken)

bij voorbaat dank,

Grandmaster


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Grandmaster J op 2003-04-29 22:12 ]</font>

RadiuS
30 april 2003, 00:19
Je kan in ieder geval al de zoekfunctie hier op t forum gebruiken, want er zijn al heel veel topics geweest over zelfbouw van effectjes.

Electrical Storm
3 mei 2003, 17:43
Je kan ook gewoon je profielwerkstuk over de gitaar in het algemeen doen, net als ik. Voor natuurkunde zoek je dan snaartrillingen, werking van elementen, klankkast enz. uit en voor geschiedenis of ANW de geschiedenis en de muziekstijlen (ckv kan ook). Geef je mailadres maar dan stuur ik hem zo naar je op...

basswasp
3 mei 2003, 19:15
Of net zoals ik over muziek en natuurkunde/wiskunde. Waarom klinken verschillende instrumenten anders, hoe ontstaan de verschillende toonhoogten, trillingen analyseren enz.

Fluffy
4 mei 2003, 00:19
misschien vind je hier wat http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14860&amp;forum=5&amp;4

Grandmaster J
4 mei 2003, 14:43
K, thanks. Ik zat eigenlijk meer te denken aan boeken en zo (vind ik persoonlijk wat handiger lezen en het is leuker op de bronnenlijst, mijn leraar had volgens mij al lang met pensioen kunnen gaan dus die vindt internet niet zo leuk als info-bron). Maar de links bij dat andere topic zijn idd wel erg handig.
En over het onderwerp: ik heb het onderwerp ten eerste al vastgezet en wilde ten tweede sowieso al een keer zelf een effectpedaal gaan maken. Dus ik blijf bij dit onderwerp, wil jouw PWS wel ff lezen Electrical Storm, ik stuur je mijn mailadres wel ff.