PDA

View Full Version : input van medegitaristen voor aanschaf cleanboost



_M_P
9 juli 2010, 12:02
L.S.,

Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een booster. Gewoon voor extra volume, zonder verdere kleuring. Even een kleine situatieschets.

Ik speel in een tweemansformatie. Ik doe electrisch gitaar en backings. Mijn mede-bandlid speelt akoestisch gitaar en doet de lead-vocals.

Mijn gear:
Gitaar: Fender Telecaster
Pedalen: Xotic BB plus, EHX Deluxe memory boy, boss TU-3
versterker: Vox AC15

Ik gebruik de BB plus kanalen niet om te stapelen, dat werkt voor mij niet, maar de geluiden zijn los van elkaar wel goed te gebruiken. Voor solowerk wil ik dus soms wat meer volume. Echt andere kleuring hoeft niet, omdat ik in de mix al genoeg ruimte heb vanwege de bezetting.

De kandidaten tot nu toe:
- MXR Micro Amp
- MXR CAE Boost/line driver
- Seymour Duncan Pickup booster

Natuurlijk heb ik al een voorkeur, maar ik wilde graag ook de mening van mede-gitaristen. Dus bij deze.

Graag uw mening over deze pedalen!

Tankman
9 juli 2010, 12:06
Doe je toch gewoon de EHX LPB-1 voor 39 euro. Kost geen drol en werkt perfect...

JeroenP
9 juli 2010, 13:50
Ik heb een SHO-kloon laten bouwen. Mocht je iemand kennen die dat wil doen (of uiteraard zelf) is dat absoluut een aanrader! Lekker goedkoop en klinkt als een malle!

Mitch
9 juli 2010, 14:03
De LPB kleurt wel degelijk en comprimeert ook wat. Een SHO (of kloon daarvan) voegt ook best wat tophoog toe. Met een AC15 en een Telecaster zit je daar misschien niet op te wachten.
Het MXR spul wat je noemde is vrij neutraal. De Carl Martin Hydra boost is dat ook, Toadworks Meat ook en zo zijn er nog wel een paar.

TimS
9 juli 2010, 14:14
Volgens mij voegt de Micro Amp ook wel wat hoog toe hoor. Ik heb er zelf verder geen last van, ik hoef niet precies hetzelfde geluid te hebben met booster aan.

Mitch
9 juli 2010, 14:16
Ja, maar vele malen minder dan een SHO of vergelijkbare JFET/mosFET boost. Ik denk dat de Carl Martin verhoudingsgewijs nog de meest neutrale boost heeft.

Aca Ilic
9 juli 2010, 14:21
heey MP,

ik heb een Scott Henderson RC booster (achter BB Preamp in de keten). Heb verschillende gehad,maar dit is de enige die bij het boosten lekker strak blijft vooraal in het laag, en BB preamp net dat extra boost geeft. Ik vind hem met BB perfecte combi,als stand alone ook heel goed. Zijn wel aan de prijzige kant, maar je weet wat je er voor terug krijgt....

Chiel
9 juli 2010, 14:34
heey MP,
ik heb een Scott Henderson RC booster (achter BB Preamp in de keten). Heb verschillende gehad,maar dit is de enige die bij het boosten lekker strak blijft vooraal in het laag, en BB preamp net dat extra boost geeft. Ik vind hem met BB perfecte combi,als stand alone ook heel goed. Zijn wel aan de prijzige kant, maar je weet wat je er voor terug krijgt....

+1

ook mijn beste boost ever :ok:

Einzeln
9 juli 2010, 15:13
vox en booster?

eeeehhhhh spam:

http://muziek.marktplaats.nl/effecten/358036989-fa-1-clone-booster-bekend-van-u2.html?return=eJw1jO0KgyAUhu8lyJ%2BltQUZEg12B7sBK UeS6aFzhLGxe5%2By7d%2F7vF9aCvmykg8oRdfJAo0%2B5nVYi UDW9RbA%2BGrXx0bgtCasvKu%2FlQpWGB9OCbagolC2kyjbS7R ZnHnb9T1P7Cjx00KSeF%2Fw14Ls5nhPweTjbg47JwyY5w0DiIo zCEhzWIwS%2Fam53li06v9cDO8PVJ04wA%3D%3D&df=1&fta=eNo1jjGPwjAUg%2F%2FLGzonLT2onzKy3nR7FZECkVIS8R IOHeK%2FX4Jgs2X5sy22eAh2oHIN880GIRZMG9A9GN05MTlCc% 2FHQoxq%2BpklxyPjzieXopCYpQ%2FGacCnrcvUHjuLRdykVo7 oUJR%2BiW4yeNv3%2BpyvefChtpY4ke1qIK7zaAeTda76%2B0e O4Hcaja1bXJMdkncxhuZzyuTVUuwla7X1ukNpzL0oPsr%2FE32 95I7ZQeDyf%2Fw%2BCRyk%3D&fta_ind=1&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

_M_P
9 juli 2010, 15:35
+1

ook mijn beste boost ever :ok:

hehe, wel grappig dat jullie die noemen.

Valt inderdaad in de categorie, plurisduur, maar dan heb je ook echt wat.

Maar alvast bedankt voor het meedenken!

Aca Ilic
9 juli 2010, 15:42
hehe, wel grappig dat jullie die noemen.

Valt inderdaad in de categorie, plurisduur, maar dan heb je ook echt wat.

Maar alvast bedankt voor het meedenken!


klopt MP, pleuris duur, maar wel zijn geld waard vind ik. Als ik eerder geweten had, dan had ik me heel wat geld uitegspaard door aankop van die 4 andere die ik ervoor had :-(...

Negative K3 fan
9 juli 2010, 15:50
De LPB kleurt wel degelijk en comprimeert ook wat. Een SHO (of kloon daarvan) voegt ook best wat tophoog toe. Met een AC15 en een Telecaster zit je daar misschien niet op te wachten.

Combinatie van SHO met een AC30 is wel goddelijk (en dat is mild uitgedrukt), het is echter de vraag in hoeverre dat opgaat voor de AC15.

Maaaar, de SHO kleurt je geluid.

DeiDRagonas
9 juli 2010, 18:28
Doe je toch gewoon de EHX LPB-1 voor 39 euro. Kost geen drol en werkt perfect...

Niet doen, die Lpb-1! Ik heb hem op mn jamboardje en hij gaat er binnenkort weer vanaf... Behalve het boosten van je signaal voegd hij ook een shitload ruis en lelijkheid toe. Tenzij je dikke poep door een trechter zoekt is dit niet je pedaal.

Beste booster is imho de MXR/CAE boost. En ik heb toch vrij lang gezocht. Ik heb de versie met overdrive erbij in en vind vooral het boost gedeelte geniaal, aanrader.

D.

Aca Ilic
9 juli 2010, 19:07
Niet doen, die Lpb-1! Ik heb hem op mn jamboardje en hij gaat er binnenkort weer vanaf... Behalve het boosten van je signaal voegd hij ook een shitload ruis en lelijkheid toe. Tenzij je dikke poep door een trechter zoekt is dit niet je pedaal.

Beste booster is imho de MXR/CAE boost. En ik heb toch vrij lang gezocht. Ik heb de versie met overdrive erbij in en vind vooral het boost gedeelte geniaal, aanrader.

D.

klopt Dei, had ik ook gehad. Ik vond boost wel goed, maar overdrive sucks ( vond ik zelf , wel smaakkwestie natuurlijk).

DeiDRagonas
9 juli 2010, 19:20
klopt Dei, had ik ook gehad. Ik vond boost wel goed, maar overdrive sucks ( vond ik zelf , wel smaakkwestie natuurlijk).

Klopt helemaal, de overdrive is erg gruizig en korrelig. Ook kun je met de tone knop echt veeeel te veel hoge tonen erin draaien, niet erg muzikaal. Nu weet ik exact wat ik wel en niet kan doen met dat pedaal en bevalt ie me stiekem prima. Als je enkel een cleanboost zoekt zou ik de versie zonder overdrive nemen. Dat vond ik destijds veruit de beste.

D.

TimS
9 juli 2010, 20:18
Als je kijkt naar de prijs van die SH RC Booster zou ik toch voor een MXR/CAE booster gaan... Ik gebruik zelf een strat over een AC15, de Micro Amp voegt helemaal geen merkbare ruis toe. Omdat dan 2 keer zoveel geld uit te geven aan een pedaaltje omdat het iets transparanter klinkt lijkt mij dan een beetje onzinnig, maar dat moet je natuurlijk zelf bepalen. Ik weet trouwens niet hoe die CAE klinkt, nooit geprobeerd. Die voegt misschien geen hoog toe.

Aca Ilic
9 juli 2010, 22:59
.....Ben niet met je eens TimS. Ik denk dat net zoals bij alle andere pedalen precies dezelfde verhaal ook hier van toepassing is. Gewoon smaak kwestie, en als je serieus met je gear en geluid bent, denk ik niet dat je op tientje of vijf moet bezuinigen mits je geluid van "dure" pedaal goed vindt.
We hebben hier gewoon onze eigen ervaringen geprojecteerd ( ik omdat ik sortgelijke setup heb en weet hoe SH RC met BB reageert), en MP zal sowieso ook op zijn ontdekings reis naar ideale booster moeten gaan. Wie weet waar hij ook op uitkomt, het zal toch pedaal moeten zijn die in zijn geluid en in zijn setup past. Het hoeft niet duur te zijn, maar mocht hij toevallig iets vinden wat duur is en in zijn setup past, en waarmee hij tevreden is, so be it.
Het is altijd kwestie van hoe het in je setup klinkt, niks minder, niets meer.
Helaas, ik moet zeggen dat bij boosters toch regel geldt ( net zoals bij meeste andere dingen), goedkoop-duurkoop. Duurkoop in de zin (weer in mijn geval dan ) dat je het weer moet dorverkopen, weer op zoek naar die geluid gaan, weer nieuwe aanschaffen etc...etc.....
Over duur gesproken dan heb je nog niet BJF Red Rooster genoemd. Geweldige booster maar kost 300 e. Ik weet niet of er nog duurdere zijn ( het zal natuurlijk iets van Bob Bradshaw wel zijn ) maar daar zal die ook zekere naar klinken.....

Nitefly7
10 juli 2010, 10:30
de 'gewone' (niet SH) RC Boost is ook nog altijd een goede optie, die een tikkeltje goedkoper dan de SH-versie te krijgen is; veel mensen vinden 'm te ingewikkeld/te specifiek (super super clean boost met extra freq-aanpassingen) om 'm te blijven gebruiken (zoals ik zelf helaas; had de ruimte echt nodig voor wat anders)...

een andere superoptie is (weer Xotic) de EP Boost, bedoeld als klankkleur van en Echoplex preamp.. die gebruik ik nu om m'n Suhr Riot te boosten..
de EP voegt (ook op 0-standje) al een lekkere boost toe, maar ook een tikkeltje mid/tophoog; niet storend of geboost, en het werkt IMHO wel lekker om een amp wat 'ronder' te laten klinken..

de MXR Micro Amp wordt vaak aangeboden, en is erg prijs/kwaliteit'erig, maar levert volgens sommigen (bijvoorbeeld Scott Henderson) een zekere wolligheid of bass-boost die je zo makkelijk kan aanpassen op de MXR zelf; ergo de ontwikkeling/gebruik van de RC (en de SH-RC)..

de MXR/CAE (401 is dat volgens mij, zonder de OD-kant!) wordt ook door veel mensen gebruikt en gewaardeerd..

mijn shortlist zou dan ook de volgende zijn:
Micro Amp
MXR/CAE 401
EP
RC

UnDefined
10 juli 2010, 10:55
+1 voor de microamp

http://www.youtube.com/watch?v=WOybExmBHVE
vanaf 1:45 gooit hij de microamp erin ;)

tillens
10 juli 2010, 11:49
L.S.,

Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een booster. Gewoon voor extra volume, zonder verdere kleuring. Even een kleine situatieschets.

Ik speel in een tweemansformatie. Ik doe electrisch gitaar en backings. Mijn mede-bandlid speelt akoestisch gitaar en doet de lead-vocals.

Mijn gear:
Gitaar: Fender Telecaster
Pedalen: Xotic BB plus, EHX Deluxe memory boy, boss TU-3
versterker: Vox AC15

Ik gebruik de BB plus kanalen niet om te stapelen, dat werkt voor mij niet, maar de geluiden zijn los van elkaar wel goed te gebruiken. Voor solowerk wil ik dus soms wat meer volume. Echt andere kleuring hoeft niet, omdat ik in de mix al genoeg ruimte heb vanwege de bezetting.

De kandidaten tot nu toe:
- MXR Micro Amp ; voegt kleuring toe
- MXR CAE Boost/line driver ; nog niet gehoord
- Seymour Duncan Pickup booster; getest en vond het niets ..

Natuurlijk heb ik al een voorkeur, maar ik wilde graag ook de mening van mede-gitaristen. Dus bij deze.

Graag uw mening over deze pedalen!

Tip , als je echt clean boost wil dus puur alleen je signal boosten ga dan voor hydra boost zoals mitch al aangaf... wil je evt twee kanaals dan kun je kijken naar zoon dual boost van xotic of kuch kuch een keeley boost.. ;)
Maar de hydra zou mijn keus zijn, heb em zelf op mijn board zitten en is gewoon voor het geld ook een stevig en zeer goed klinkend pedaal.

lauke_101
10 juli 2010, 12:56
Over de CAE boost heb ik alleen nog lof gehoord tot nu toe, maar ik heb hem zelf nooit gehoord. Een SHO clone kleurt inderdaad te veel denk ik, al kleurt 'ie wel héél erg lekker vind ik, zo veel dat ik een tweede wil die altijd aan staat.

Maar de cleanste, minst kleurende boost die ik ooit gehoord heb is toch de AMZ Mosfet Booster van Jack Orman: http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm
Als je die zou kunnen (laten) bouwen ben je nog cheap uit ook, qua onderdelen kom je niet over de 25 euro heen.

HaroldA
10 juli 2010, 13:17
Niet doen, die Lpb-1! Ik heb hem op mn jamboardje en hij gaat er binnenkort weer vanaf... Behalve het boosten van je signaal voegd hij ook een shitload ruis en lelijkheid toe.

Ja, maar... Hij klinkt zo lekker! :ok:

En ja, hij ruist/piept/etc, maar dit is de eerste booster die het echt doet voor mij. Lekkere dikke noten met wat extra compressie, precies wat ik zoek!

De Micro Amp vond ik 3x niks.

Mitch
10 juli 2010, 13:25
Ik probeer me bij een advies altijd in te leven in de setup en wensen van de topic starter. Just a thought ;)

HaroldA
10 juli 2010, 13:30
De Micro Amp vond ik 3x niks.


Ik probeer me bij een advies altijd in te leven in de setup en wensen van de topic starter. Just a thought ;)

Goed idee! :ok:
* Micro Amp: heel fel en neigde naar irritant veel hoog op mijn 80's Marshalls
* CAE boost: ken ik niet maar op basis van dit youtube(!) filmpje kan ik 'm eigenlijk al wel uitsluiten als perfecte boost voor mijn felle Marshalls: http://www.youtube.com/watch?v=qKqc9kAG_t4&feature=related

De beste die ik tot nu toe gehoord heb is de LPB-1, maar die is niet "stil" en/of kleurloos.

Negative K3 fan
12 juli 2010, 11:15
Over wat Mitch zei: jaren 80 marshalls (en dan in het bijzonder de bright kanalen van marshalls) zijn niet te vergelijken met Vox AC15 van de topicstarter.

Eigen ervaring heeft mij bijvoorbeeld geleerd dat je met een SHO heel ver weg moet blijven van dat soort marshalls (en dan heb ik het vooral/eigenlijk over de bright kanalen) en dat de SHO + Vox AC30 een match made in heaven is.

Mitch
12 juli 2010, 11:23
Hangt er ook weer vanaf ;)
Persoonlijk heb ik al genoeg tophoog in mijn AC30 en is het extra tophoog dat bijvoorbeeld mijn Catalinbread boost geeft (vergelijkbaar met de SHO) net iets teveel voor het goede. Da's ook de reden dat ik nu de Tone Press vaak inzet als boost óf de Klon kloon gebruik. Over een match made in heaven gesproken :mmmm:
Bij andere AC30's (Korg reissues, CC) en afhankelijk van de speakers kan het allemaal weer prima klinken. Maar ik denk dat dit soort pedalen toch al gauw een 'always on' functie krijgen, zeker als het een versie zonder mastervolume betreft.

EuroCinema
12 juli 2010, 17:47
Ik heb veel gespeeld met een RC Booster, errug mooi ding. Tegenwoordig bepaal ik het volume gewoon met mijn volumeknop.

Metalheart
12 juli 2010, 17:49
LPB-1 +1

of een Spice van Shiny www.shinyguitargear.nl vette sjit en als je m custom wil kan dat ook ;)

FruscianteFan
12 juli 2010, 17:57
LPB-1 +1

of een Spice van Shiny www.shinyguitargear.nl vette sjit en als je m custom wil kan dat ook ;)
Ik vind de LPB-1 heerlijk, maar niet als geheel cleane boost zonder kleuring.

jungletarzan
13 juli 2010, 21:15
Als je echt een clean boost zoekt dan kan ik de Lucky Luca van D_H aanbevelen.
Je kan em ook nog zachter zetten dus 12 uur is unity gain en dan naar rechts harder en naar links zachter echt perfect. Dus je gewone signaal kan je als boost signaal beschouwen en dan verzwakken als je slag speelt.
Verder is ook de Creation Audio MK.4.23 te gek wel een stuk duurder en weer een aparte(48 v.) voeding.

tommus42
13 juli 2010, 21:34
Nobels preamp/booster. Heeft een tweebands toonregeling (als de Behringer), prima ding voor het geld (heb er 1 te koop:cheerup:)

Shaggy
20 juli 2010, 13:23
heey MP,

ik heb een Scott Henderson RC booster (achter BB Preamp in de keten). Heb verschillende gehad,maar dit is de enige die bij het boosten lekker strak blijft vooraal in het laag, en BB preamp net dat extra boost geeft. Ik vind hem met BB perfecte combi,als stand alone ook heel goed. Zijn wel aan de prijzige kant, maar je weet wat je er voor terug krijgt....

+1

Ik heb ze ook allebei en gebruik ze ook zo. Ook heb ik een cto1 alleen voor volume boost. Daarnaast kan je treble en bas nog afzonder regelen en gain, maar kan ook 100% clean. Voegt wel wat mids toe, is dus niet zo transparant als de RC booster.

vinni
20 juli 2010, 15:45
De RC heb ik heel lang gehad.....echt niet perfekt hoor.....

Ik heb twee boosters.
De FX-ENG MoaB en de Retro Sonic (FA-1) Boost.

De Moab is waanzinnig lekker.
Wel clean maar kleurt je geluid op een hele bijzonder manier.
je geluid gaat er van zingen.

Heb vele boosters gehad....maar de Moab is toch wel iets bijzonders.

Oh ja [DECADENTMODE : ON]
Gebruik ze niet...Altijd fijn een paar goeie pedalen op voorraad te hebben. :crazyhappy:
[DECADENTMODE : OFF]

Vinni

lindstrom
20 juli 2010, 15:51
Niet doen, die Lpb-1! Ik heb hem op mn jamboardje en hij gaat er binnenkort weer vanaf... Behalve het boosten van je signaal voegd hij ook een shitload ruis en lelijkheid toe. Tenzij je dikke poep door een trechter zoekt is dit niet je pedaal.

Beste booster is imho de MXR/CAE boost. En ik heb toch vrij lang gezocht. Ik heb de versie met overdrive erbij in en vind vooral het boost gedeelte geniaal, aanrader.

D.

Hier ben ik het compleet me eens! een hele dikke plus één! :ok:

D3nnis
20 juli 2010, 19:04
Misschien ten overvloede, maar ik gebruik al jaren de Banzai New Rising Sun 2.
Het mooie is dat het een dubbele boost is, die je in serie of parallel kunt gebruiken. Zo kun je 1 boost bv. tussen je gitaar en versterker zetten, en 1 boost tussen je pre- en poweramp in voor een volumeboost. Of allebei voor je preamp, om die écht op zijn donder te geven...