PDA

View Full Version : kan zomaar stemmen kwaad?



Masod
8 juli 2010, 19:46
hoi allemaal,

ik ben echt nog n kneusje op het gebied van akoustische gitaren, en zoals jullie misschien weten heb ik zaterdag een nieuwe ibanez gekocht.

maar ik speel de akoustische versies van nummers van bullet for my valentine en dat is ook in drop c.
gelukkig heb ik een stem apparaatje ingebouwd dus het is geen probleem om van 'E' tuning naar 'C' en terug.

maar, kan het kwaad om telkens heen en weer te stemmen behalveh et sneller slijten van snaren?

kan de neck krom komen te staan ofzo?
(ben altijd heel erg voorzichtig met nieuwe spullen dus ik wilde ff zekerheid)

bedankt voor de moeite alvast!

Alissakh
8 juli 2010, 19:48
Naar mijn weten kan het op zich geen kwaad. Maar ook ik weet het niet helemaal zeker..
Zou het ook wel eens willen weten :)

Cue Zephyr
8 juli 2010, 20:22
Geen probleem. Ik denk alleen niet dat je drop C haalt met je gewone snaren. Ik haal net een standaard Db tuning (DbGbCbEAbDb) met mijn mediums (13-56). Drop C met mediums is wel te doen (CGCFAD), maar niet met lichtere snaren.
Ik zou wel eerst even vragen aan Ibanez, of het ergens op de site zoeken wat de maximum gauge is dat de gitaar aankan, anders zou het kunnen dat je in plaats van terug naar E standaard gaat, naar Eb standaard, omdat anders de constructie het wel eens kan begeven (hoewel ik dat toch erg slecht zou vinden).

Masod
8 juli 2010, 22:25
oke bedankt voor de info, ik neem aan de het neit veel kwaad kan dan, het is geen gitaar van 100 euro ofzo.

ik heb nu snaren van .11 ... erop en daarmee gaat het opzich best, alleen een heel klein beetje fretbuzz mja.

ik denk dat ik de nummers dan maar gewoon in drop d ga spelen voor de zekerheid

Cue Zephyr
8 juli 2010, 23:14
Lights (12) zou je wel kunnen proberen denk ik zo. Ik weet niet precies wat voor gitaar je hebt maar ik verwacht dat 't wel lights aankan.

Fingerpick
9 juli 2010, 01:22
Is een capodaster dan geen makkelijker optie?

LaurentB
9 juli 2010, 02:45
012 kan op elk moderne gitaar wel, dacht ik zo. Op heel oude, fragiele gitaren kan ook dat echter nog te zwaar zijn.

Heen en weer stemmen zal de snaren wat eerder dof doen gaan klinken, en sommige snaren breken dan soms wat eerder, maar dat is allemaal geen ramp.

McVenco
9 juli 2010, 09:58
Is een capodaster dan geen makkelijker optie?

Als je lager wilt stemmen? Denk het wel ja... :chicken:

Jedeel
9 juli 2010, 10:24
Als je lager wilt stemmen? Denk het wel ja... :chicken:
Ongetwijfeld bedoelde hij dus ipv weer omhoog te stemmen de capo te gebruiken. ;)

McVenco
9 juli 2010, 10:45
Oh ja. Tijd voor koffie geloof ik :makeup:

Cue Zephyr
9 juli 2010, 13:34
Ja, dat is dan alleen de C terug naar D stemmen en de capo op 2, dan heb je weer E standaard. Als je de hele tijd zo laag (D) gestemd wil blijven kun je ook best mediums (13) gebruiken. Maar alleen bepaalde gitaren - meestal dreadnoughts die mediums in E standaard aankunnen.

Zjef
9 juli 2010, 13:55
Het enige probleem dat ik zie (naast snaar slijtage) is de bespeelbaarheid. Ik heb bv. een gitaar die in DADGAD gestemd staat, wat aleens niet zo'n lage stemming is. Die heb ik heb ik zelf afgesteld om een aangename actie te hebben bij die stemming. Snaren 1, 2 en 6 komen uit een Martin .13 setje, de overige uit een .11. Met een actie van een kleine 2 mm aan de baszijde en een kleine 1.5 mm aan de diskantzijde speelt deze gitaar nu zonder enige fretbuzz.
Maar niet elke gitarist heeft nood aan een gitaar die zo tot op het randje afgesteld is. Ik ben in ieder geval veel kieskeuriger geworden sinds mijn gitaarbouw/herstel opleiding.
Tot een jaar geleden stemde ik die gitaar ook constant over en weer tussen standaard en DADGAD. Maar toen had ik veel last van fretbuzz, dus heb ik voor andere snaren gekozen en heb ik die gitaar volledig in orde gezet voor die stemming.
Maar dit terzijde kan het volgens mij perfect als je ofwel de fretbuzz erbij neemt in lage stemming ofwel de hogere actie in normale stemming. Een goede gitaar kan dit spanningsverschil probleemloos aan. Ik heb zelfs een gitaar in open E stemming. Daar komt er een stuk meer spanning op snaar 3, 4 en 5. En de gitaar houdt dat perfect.

Masod
9 juli 2010, 13:56
012 kan op elk moderne gitaar wel, dacht ik zo. Op heel oude, fragiele gitaren kan ook dat echter nog te zwaar zijn.

Heen en weer stemmen zal de snaren wat eerder dof doen gaan klinken, en sommige snaren breken dan soms wat eerder, maar dat is allemaal geen ramp.

ik heb een extra pakje snaren gekocht voor de zekerheid dus dat maakt me verder niet uit.

ik houd hem voorlopig weer in e stemming maar anders zet is gewoon de capo op 2 als ik hem in d stemming/ drop c stemming heb.

bedankt in ieder geval!

paulusdeBKB
9 juli 2010, 17:33
kan zomaar stemmen kwaad?
Hangt er vanaf waarop, natuurlijk.



sorry, het is een flauw grapje maar hij moest gemaakt.

Masod
9 juli 2010, 18:15
haha boeie beetje lol mag toch?

het is niet voor niets n forum :p

maari k heb nog 1 vraagje (beetje dom waarsch)

ik heb een zakje waarop staat: siciliano gel do not eat, uit mn gitaar gehaald,

heeft dat zakje nog enige nut?

thx!

Cue Zephyr
9 juli 2010, 19:14
Is om de gitaar droog te houden, denk dat het ding wel door z'n levensduur heen zit.

Masod
9 juli 2010, 23:35
oke maar het is niet perse nodig ofzo?

m,n gitaar zal niet na n paar jaar krom gaan staan omdat dat papieren zakje met korreltjes erin eruit is?

LaurentB
9 juli 2010, 23:39
Eigenlijk vreemd, want droogte is eerder gevaarlijk voor een gitaar dan vocht (afgezien van hem in een zwembad laten vallen of iets dergelijks).
Maar zolang je die korreltjes niet op eet is er niets aan de hand, nee.

Cue Zephyr
9 juli 2010, 23:44
En als je geen gezeik met vocht, temperatuur en droogte wil, had je beter een Rainsong kunnen kopen... :p

Masod
10 juli 2010, 11:14
haha oke :P nja ik doe t zakje wel terug dan voor zolang ik op vakantie ben.

Gearjunkie
11 juli 2010, 14:13
haha oke :P nja ik doe t zakje wel terug dan voor zolang ik op vakantie ben.

Het zakje hoort bij de verpakkingsmaterialen, kan dus gewoon weg hoor!