PDA

View Full Version : Advies versterker



MarcoVerheiden
8 juli 2010, 16:40
Hallo,

Ik heb een vorig jaar een akoestische gitaar gekocht, en wil nu graag een nieuwe versterker kopen. Liefst in de klasse van 80 tot 100 Watt. De versterker zou de mogelijkheden moeten hebben voor het aansluiten van verschillende apparatuur: een (voice)harmonizer (zoal de DigiTech Live Vocalist) en een effectenbox voor toevoegen van drums, effecten, etc. (bijvoorbeeld van Line6). En een microfoon natuurlijk.

Welke versterker voor akoestische gitaren kunnen jullie aanbevelen (laten we zeggen in de prijsklasse 400 - 1000 Euro). Ik zag bijvoorbeeld de Fishman Loudbox 100 en de Roland x80 Cube.

Welke sets gebruiken jullie hiervoor?

Alvast bedankt.

signsofzodiac
8 juli 2010, 16:49
Ik ben altijd liefhebber geweest van de Marshall AS-serie, vooral de stereo AS100D. Stereo, prachtig geluid IMHO, twee gitaar-kanalen en aparte kanalen voor EN een mike EN een (stereo) aux-apparaat als een MP3-speler/cd-speler/laptop/whatever. Ook ingebouwde reverb/chorus/delay mocht je het nodig hebben. Mooi in de prijsklasse ook nog en niet onaantrekkelijk.

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=AS100D

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/marshall_AS100D.jpg

MarcoVerheiden
8 juli 2010, 16:54
Ik ben altijd liefhebber geweest van de Marshall AS-serie, vooral de stereo AS100D. Stereo, prachtig geluid IMHO, twee gitaar-kanalen en aparte kanalen voor EN een mike EN een (stereo) aux-apparaat als een MP3-speler/cd-speler/laptop/whatever. Mooi in de prijsklasse ook.

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=AS100D

Inderdaad, mooie versterker. Is er een verschil tussen een versterker van 100 Watt en deze Marshall van 50 + 50 Watt?

De Fishman Loudbox 100 heeft volgens mij ook 2 kanalen en verschillende aansluitmogelijkheden: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fishman-Loudbox-100-/art-GIT0013724-000

Die Marshall trouwens, je zegt hij heeft verschillende aansluitmogelijkheden. Zou deze combinatie kunnen: Marshall versterker + gitaar + microfoon + voice harmonizer + effectenbox? En hoe zou je opnames kunnen doen?

signsofzodiac
8 juli 2010, 17:04
Qua volume zegt wattage niet zo gek veel. Een 100 Watt versterker zou volgens de theorie slechts zo'n 3 dB harder gaan. Iets meer headroom bij 100 watt maar 2x50 gaat hard zat.

Qua opties doen ze allebei ongeveer hetzelfde, alleen het verschil mono-stereo dus.

Ik neem aan dat je VocalHarmonizer tussen je microfoon en de versterker komt en met effectenbox bedoel je een drumcomputer? Drumcomputer kan op de aux-ingang. Als je nog een aparte line6 of iets dergelijks gebruikt voor delay/chorus/reverb kan die in de effectsloop die er ook op zit (of ook weer tussen gitaar en amp). Dus als ik je setup goed begrijp zou het prima moeten kunnen.

Opnames kunnen op beide via de DI-uitgangen achterop. Hiermee kan je een gebalanceerd signaal rechtstreeks naar een mengtafel sturen. Natuurlijk kan je ook "gewoon" microfoons voor de speakers gebruiken.

kidrock
9 juli 2010, 01:12
Als je op zoek bent naar een versterker die jou acoustic gitaar het meest natuur getrouw versterkt, dan kan ik je wel AER aanbevelen. Misschien wel minder toeters en bellen als andere acoustic versterkers (heeft wel galm & chorus en je kunt wel een microfoon erbij aansluiten), maar qua klank met kop en schouder boven de midden moot. Onze zanger gebruikt hem momenteel ook in de band.

MarcoVerheiden
13 juli 2010, 11:36
Qua volume zegt wattage niet zo gek veel. Een 100 Watt versterker zou volgens de theorie slechts zo'n 3 dB harder gaan. Iets meer headroom bij 100 watt maar 2x50 gaat hard zat.

Qua opties doen ze allebei ongeveer hetzelfde, alleen het verschil mono-stereo dus.

Ik neem aan dat je VocalHarmonizer tussen je microfoon en de versterker komt en met effectenbox bedoel je een drumcomputer? Drumcomputer kan op de aux-ingang. Als je nog een aparte line6 of iets dergelijks gebruikt voor delay/chorus/reverb kan die in de effectsloop die er ook op zit (of ook weer tussen gitaar en amp). Dus als ik je setup goed begrijp zou het prima moeten kunnen.

Opnames kunnen op beide via de DI-uitgangen achterop. Hiermee kan je een gebalanceerd signaal rechtstreeks naar een mengtafel sturen. Natuurlijk kan je ook "gewoon" microfoons voor de speakers gebruiken.

Bedankt weer voor je reactie.

Dus als ik het goed begrijp is 1 x 100 Watt mono, en 2 x 50 Watt (of ander anders natuurlijk) stereo?

Ben vorige week even in de muziekzaak geweest en daar vertelden ze me dat de VocalHarmonizer (bijvoorbeeld DigiTech Live 4) wordt aangesloten op de gitaar (voor bepaling van akkoorden) en verder dat er natuurlijk de microfoon op wordt aangesloten. Dit alles gaat dan via een kabel naar de versterker.

Inderdaad, ik bedoel een drumcomputer. Heb in de muziekzaak verschillende apparaten hiervoor gezien, maar ze verschillen enorm in mogelijkheden in prijs. De ene heeft alleen drumeffecten, de ander ook een pedaal voor gitaareffecten, etc. Met welke drumcomputer hebben jullie goede ervaring, die zorgt voor een professionele achtergrond voor de gitaar? (geen MIDI or the like)

Kan die opstelling dus zo:
- Microfoon => Vocal Harmonizer
- Gitaar => Vocal Harmonizer
- Vocal Harmonizer => Versterker
- Drumcomputer => Versterker

Aan welke eisen zou de versterker in dit opzicht moeten voldoen (bijvoorbeeld minimaal twee kanalen?)

Verder kwam ik nog een Fender versterker tegen in deze reeks, iemand hier ervaring mee?

Fender Acoustasonic SFX II
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/fender-acoustasonic_sfx2_350_ffffff_75.jpg

MarcoVerheiden
13 juli 2010, 11:41
Als je op zoek bent naar een versterker die jou acoustic gitaar het meest natuur getrouw versterkt, dan kan ik je wel AER aanbevelen. Misschien wel minder toeters en bellen als andere acoustic versterkers (heeft wel galm & chorus en je kunt wel een microfoon erbij aansluiten), maar qua klank met kop en schouder boven de midden moot. Onze zanger gebruikt hem momenteel ook in de band.

Ik heb even gekeken naar verschillende AER versterkers (o.a. op Music Store) maar vind ze in vergelijking met andere merken best duur (voor een 50 Watt, 1 kanaal, met 1x 8" (200 mm) Twin Cone Speaker betaal je al zo'n 800 euro).

Eko
13 juli 2010, 17:03
Ja, AER kost serieus geld. In vergelijking met de Marshals en anderen. In de catagorie serieus goed en waanzinnig betrouwbaar zijn er maar een paar echt goede opties. AER , Fishman loudbox en Schertlers. Alle anderen zijn leuk als je alleen maar op de huis/slaapkamer blijft , maar op een podium is het toch andere koek. Als je echt goed , natuurgetrouw , geluid zoekt kijk dan echt even verder dan je neus lang is.
Zelf gebruik ik AER al jaren. De stap er voor was een Fender Acoustasonic , maar die is toch echt te iel. Eerst een Compact 60/2 van AER en nu al een tijdje een Domino. Samen met de ColeClark een match made in heaven.

MarcoVerheiden
29 juli 2010, 15:48
Kan iemand me nog helpen met het beantwoorden van deze vragen?

Dus als ik het goed begrijp is 1 x 100 Watt mono, en 2 x 50 Watt (of ander anders natuurlijk) stereo?

Ben vorige week even in de muziekzaak geweest en daar vertelden ze me dat de VocalHarmonizer (bijvoorbeeld DigiTech Live 4) wordt aangesloten op de gitaar (voor bepaling van akkoorden) en verder dat er natuurlijk de microfoon op wordt aangesloten. Dit alles gaat dan via een kabel naar de versterker.

Inderdaad, ik bedoel een drumcomputer. Heb in de muziekzaak verschillende apparaten hiervoor gezien, maar ze verschillen enorm in mogelijkheden in prijs. De ene heeft alleen drumeffecten, de ander ook een pedaal voor gitaareffecten, etc. Met welke drumcomputer hebben jullie goede ervaring, die zorgt voor een professionele achtergrond voor de gitaar? (geen MIDI or the like)

Kan die opstelling dus zo:
- Microfoon => Vocal Harmonizer
- Gitaar => Vocal Harmonizer
- Vocal Harmonizer => Versterker
- Drumcomputer => Versterker

Aan welke eisen zou de versterker in dit opzicht moeten voldoen (bijvoorbeeld minimaal twee kanalen?)

Kan ik met deze opties ook opnames maken (hoe zou dat in zijn werk gaan)? Via PC?

paulusdeBKB
29 juli 2010, 16:19
Kan iemand me nog helpen met het beantwoorden van deze vragen?

Dus als ik het goed begrijp is 1 x 100 Watt mono, en 2 x 50 Watt (of ander anders natuurlijk) stereo?
yep, klopt

Ben vorige week even in de muziekzaak geweest en daar vertelden ze me dat de VocalHarmonizer (bijvoorbeeld DigiTech Live 4) wordt aangesloten op de gitaar (voor bepaling van akkoorden) en verder dat er natuurlijk de microfoon op wordt aangesloten. Dit alles gaat dan via een kabel naar de versterker.
yep, klopt

Inderdaad, ik bedoel een drumcomputer. Heb in de muziekzaak verschillende apparaten hiervoor gezien, maar ze verschillen enorm in mogelijkheden in prijs. De ene heeft alleen drumeffecten, de ander ook een pedaal voor gitaareffecten, etc. Met welke drumcomputer hebben jullie goede ervaring, die zorgt voor een professionele achtergrond voor de gitaar? (geen MIDI or the like)
De nieuwe Alesis is een prima drumcomputer maar eerlijk gezegd volg ik die scene niet zo de laatste tijd. Vraag me wel af wat je bedoelt met "professionele achtergrond voor de gitaar(geen MIDI or the like)". MIDI is een communicatieprotocol dat vooral bedoeld is om professionele muziekapparatuur met elkaar te kunnen laten praten. Wel of geen MIDI zegt niets over de geluidskwaliteit van het apparaat zelf.


Kan die opstelling dus zo:
- Microfoon => Vocal Harmonizer
- Gitaar => Vocal Harmonizer
- Vocal Harmonizer => Versterker
- Drumcomputer => Versterker
ja, zo moet het kunnen

Aan welke eisen zou de versterker in dit opzicht moeten voldoen (bijvoorbeeld minimaal twee kanalen?)
Minimaal 2 kanalen, ingebouwde DI, ruim bemeten vermogen (ivm drumcomputer). 100 Watt is trouwens voldoende en het moet gek lopen als 2x50 Watt niet voldoende blijkt te zijn.

Kan ik met deze opties ook opnames maken (hoe zou dat in zijn werk gaan)? Via PC?
Om op te kunnen nemen via pc heb je een geluidenkaart nodig die geschikt is voor muziekopnames. Standaard geluidenkaarten kunnen dat niet goed, vanwege een probleem dat 'latency' heet: een standaard geluidenkaart introduceert een (voor muzikale doeleinden onacceptabele) vertraging tussen inkomende en uitgaande signalen. Er zijn externe geluidskaarten te koop die je via USB aansluit. Vanaf een 100 euro heb je iets fatsoenlijks. Lees eens wat topics door in het 'recording' subforum; over dit onderwerp is al aardig wat geschreven.


Algemene opmerking: veel versterkers voor akoestische gitaar geven het akoestisch gitaargeluid toch nog behoorlijk gekleurd weer. Is op zich geen probleem want vaak klinken ze wel mooi, maar als je een drumcomputer aansluit, wil die nog wel eens te 'middy' klinken. Check dat eerst voordat je een acoustic amp koopt. Voor een ongekleurde weergave kun je ook eens kijken naar een powered monitor met een los klein mengtafeltje. Minder handig, want meer aansluitwerk, maar klinkt vaak wel erg goed.

B-stone
29 juli 2010, 18:11
cube gaat ook perfect ;)