PDA

View Full Version : Pickups tele ZELF vervangen.



6-string
8 juli 2010, 16:29
Hey

Ik wil de pickups van m'n tele zelf vervangen, maar ik heb dit nog nooit gedaan. Waar moet ik op letten? (echt het vervangen zelf, ik heb de pickup al gekocht)

Mvg

almarvk
8 juli 2010, 16:38
Goed het (gewenste) schema bestuderen en alles juiste wijze solderen.

LesPaul1612
8 juli 2010, 16:43
bedradings schemaatje van seymour duncan:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

Probeer eerst de pickup los te maken en daarna pas los solderen; dan kun je hem er meteen uittrekken wanneer het soldeertin vloeibaar is en voor de rest moet je gewoon goed opletten dat je niet te snel gaat:ok:

Hiro
8 juli 2010, 16:46
draden los solderen in plaats van doorknippen ;)

Gearjunkie
8 juli 2010, 16:48
Als je dit nog nooit hebt gedaan is het raadzaam om droog te oefenen of wat afvaldraad o.i.d.

Eerst alles vertinnen, ook de tip van de soldeerbout. daarna kan je vlot solderen. Niet teveel gebruiken, je moet niet van die dikke klodders krijgen.

Zorg voor zo'n extra handje, dat je de draadjes vast kan klemmen in positie. Scheelt je verbrande vingertoppen.

Werk netjes en rustig!

TopRob
8 juli 2010, 18:55
Hier kun je zien hoe meneer Seymour Duncan het doet.
Klik hier (http://www.youtube.com/watch?v=IP41-01JHf0).

oigun
8 juli 2010, 20:10
Ik heb altijd het buisje soldeertin in mijn mond zodat ik een xtra hand vrij heb. :seriousf:

Exi
8 juli 2010, 20:23
Lekker die rook in je neus!:seriousf:
Is niet gezond hoor!:chicken:

ik heb vorig jaar ook zonder problemen voor het eerst een pick-up vervangen. Het viel allemaal best mee. Ik gebruik er overigens 1,5mm draad met harskern voor.

oigun
8 juli 2010, 20:52
Gewoon een flink stuk uit laten steken...

Bernstien
9 juli 2010, 14:38
Ik heb dat toevallig laatst ook gedaan en het was ook mijn eerste keer dat ik een soldeerbout in mijn handen had.

Tip: Ik heb de nieuwe elementen (single en lipstick, nocasters) precies zo gemonteerd als de oude waren gemonteerd. Daartoe heb ik van tevoren even een schets gemaakt als geheugensteuntje.

De schakeling die Fender voorstelde was namelijk kompleet anders als die van de oude elementen (Tokai tele). Volgens mij had dat te maken met het feit dat het Fender schema uitging van een setup met een volumepot en een mixpot (mix tussen beide elementen) terwijl mijn tokai gewoon met een volumepot en tonepot werkt.

Even oppassen dus. Als je de oude schakeling kopieert kan er weinig mis gaan.

Voor wat betreft het solderen: Dat is inderdaad een handigheidje dat je je even eigen moet maken. Staat veel bruikbaars over op (de rest van) het internet.

Exi
9 juli 2010, 14:49
Tip: Ik heb de nieuwe elementen (single en lipstick, nocasters) precies zo gemonteerd als de oude waren gemonteerd.
Let er wel op dat de kleurcodes van de draden bij bijna elk merk anders is.
Als je een rode draad soldeert waar eerst een rode draad zat, betekent niet dat het ook werkt.

FruscianteFan
9 juli 2010, 15:04
Ik kan het aanraden om een dergelijk schema te bestuderen, zodat je het begrijpt. Gitaarelektronica is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld, en als je weet waar je mee bezig bent kun je er leuke dingen mee doen.