PDA

View Full Version : Draadloos gitaarspelen



Gitaristt
7 juli 2010, 19:54
Hej allemaal,

Sinds een tijdje zit ik te overwegen of ik een draadloos setje zal kopen of niet. Hier zijn mijn pro's and con's:

Pro's:
*Vrijheid!! :crazyhappy:
*Geen/minder kabels

Con's:
*Geluidskwaliteit
*Prijs :eek:

Dingen waar ik nog niet helemaal uit ben:
*VHF vs UHF... Ultra High Frequency is beter als ik het goed begrepen heb?
*Op wat voor geluidsverandering/achteruitgang moet je letten tijdens het uitproberen van zo'n draadloos setje?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed setje van max €300... nieuw of tweedehands maakt me niet zo veel uit.

Mijn oog viel al op deze:
Shure pg14
Samson AirLine 77
AKG WMS40 (pro) (flexx)
Line 6 X2
Line 6 Relay G30

En eigenlijk net boven budget:
Sennheiser EW172 G2
Line 6 Relay G50

Wat raden jullie me aan? Waar zitten de verschillen? Is de Line 6 G30 beter dan X2 of andersom? Is het het waard om honderd euro meer neer te leggen voor de G50 ipv de G30? Zijn alle setjes rond de €200 per definitie troep of valt dat wel mee?

Bedankt!:hippie:

dennis_rhcp
7 juli 2010, 22:50
ik heb een shure pg serie en ik ben heel tevreden! meer kan ik er niet over zeggen, het klinkt alsof er een draad tussen zit zeg maar ;)

Aca Ilic
7 juli 2010, 23:16
heey Gitarist,

"..sinds een tijdje ben je aan het overwegen of je draadloos setje gaat kopen..."

Heb je vor jezelf uitgemaakt waarom je het nodig hebt ? Ik bedoel, heb je het alleen nodig om in Arena , Ahoy,Paradiso en noem maar op te spelen, of alleen om te zeggen dat je draadloos setje hebt. Ik vind het zonde van het geld als je in 99,9 % van gevallen in een kroegje staat te spelen, en bovendien meeste grotere acts zie je ook niet draadloos spelen, dus ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.... ;-)
Als het alleen om dat vrijheid verhaal gaat ( want aantal kabels blijft gelijk) dan zou ik maar zeggen, meteen doen. Vrijheid...... is belangrijkste......

Mr.Bluesbreaker
7 juli 2010, 23:30
Ik heb net sinds een week de Line 6 Relay G50 binnen. Twijfelde van tevoren, op de gok besteld met een 30 dagen return policy van Thomann.

Na 2 optredens nu een korte review:

-geluid wordt inderdaad niet gekleurd naar mijn idee, of iig. verwaarloosbaar. En ik kan een ontzettende zeurkous zijn op dat vlak. De Sennheiser EW100 vond ik bv. teveel compressen.

-batterijen zijn 2* penlites - zelfs de alkalines van de Wibra (1,50 per 4 stuks) doen het ongeveer 7,5 uur in de zender. Goedkoper dan 9 volt blokken en vrij zuinig. Indicator soms wel wat maf bij net inschakelen zender - indicator ziet de (gebruikte) batterij als vol, je moet een paar minuten spelen voordat het eigenlijke energielevel wordt weergegeven. Kwestie van 2 minuten voordat je op podium stapt je zender weer even aanzetten. Aan de andere kant, je kunt ook gewoon voor die 1,50 per avond je batterijen in de kliko drukken.

-zender zelf mooi compact, geen gezeur met frequenties zoeken of interferentie met die van je wireless van je zanger(es) -> gewoon pluggen en gaan zonder niks in te stellen. Ideaal.

-De kabel van de zender naar gitaar heeft aan 1 kant een maffe 3/5 pins aansluiting, de standaard kabel is iets te kort om gekke capriolen mee uit te halen. Ga ik komende week denk ik mee aan de slag om zelf een iets langere kabel te fabriceren. Dit vind ik wat maf bedacht, had liever universeel jack-jack gezien.

-bereik gaat zelfs tot 100+ meter in de open lucht. (maar niemand kan dan nog timen vanaf zo'n afstand natuurlijk, wat moet je er mee)

Tot dusver erg geslaagd dus! Ik was altijd een koppige in het vermijden van zenders, maar moet deze zomer paar hele grote dingen spelen (oa. Paradiso en grotere podia) waar het echt een genot is om lekker rond te banjeren zonder navelstreng achter je aan te hebben slepen. Bedenk wel dat je op tijd terug moet zijn om je pedalen/kanalen/effecten te switchen...:D

Hiro
8 juli 2010, 11:06
Ja inderdaad die vrijheid is geweldig ik heb er sinds kort ook een omdat ik mn kabels constant sloopte door te hard trekken te veel lopen er er iedere keer op gaan staan. Ik had eerst zon kabel met magneten erin die losploppen als je er te hard aan trekt, hij is geweldig maar live een beetje te gevaarlijk.
Dus toen gaan zoeken naar een draadloze zender en nu heb ik een ouwe Samson SU22 of zoiets overgenomen die hij zelf vroeger live gebruikte.
En man overal rond kennen lopen tijdens het spelen is geweldig zonder op de kabel te hoeven letten (ik kan nooit stilstaan :P )
Maar je moet inderdaad wel weer op tijd bij je pedalen zijn als je aan de andere kant van de zaal staat :P
Maar ik zou zeggen, doen! de vrijheid die je krijgt is geweldig

Gitaristt
8 juli 2010, 14:04
Oke.. hier kan ik al wel wat mee, bedankt! Maar waar ik vooral mee zit is welk merk en type de moeite waard zijn voor een prijs die niet al te hoog ligt. Ik zat zelf te denken aan zo'n 200 - 250 euri...
Alle setjes in mn eerste post zitten ongeveer in die prijsklasse, welke daarvan raden jullie aan of juist af?

bedankt!

almarvk
8 juli 2010, 14:17
Line6 G30.

Niet verder kijken. Top systeem!

schizo910
8 juli 2010, 15:13
Ik ben van de sennheiser ew100 overgestapt op de Line6 G30. Op zich voldeed de ew100 ook hoor, maar ik vond het compacte formaat van de ontvanger en dat de zender met penlites werkt wel erg lekker. De G30 vind ik beter klinken maar heel eerlijk gezegd valt het in het live geweld vergeleken met de ew100 best mee. De sennheiser heeft i.d.d. last van compressie maar live valt daar echt wel over heen te komen...
De G50 en G30 verschillen qua geluid niet van elkaar, de G50 heeft alleen een groter bereik en de zender is wat steviger gebouwd, zeker de beltclip schijnt beter te zijn. Maar ik stop deze sowieso altijd in mijn kontzak dus die clip kon me aan mijn anus oxideren...

Chiel
8 juli 2010, 15:25
Ik heb alle drie de smaken van X2 gehad. Zo ook de X2 xdr95. Dit scheen echt top of the bill te zijn, maar het viel mij toch echt wel tegen. Duidelijk een dynamiek verlies en op een afstand van rond de 10m een irritante vertraging. Ik speel inear en merkte dat mijn spel en het terug horen op mijn oortjes niet synchroon liep :(. Ook met een bedraad inear systeem bleef ik dit probleem houden. Uiterst irritant bij funky dingetjes... Nu heb ik net zoals Mr.Bluesbreaker via Thomann gebruik gemaakt van de '30 days return policy'. Heb de Relay G90 besteld, ben benieuwd. Wat betreft draadloze systemen, Goedkoop = Duurkoop. Als er een systeem voor rond de 300 euro te koop is, dan is het de G30 van Line6. Probeer deze gewoon en anders is doorsparen het advies.

Veldonk
11 juli 2010, 14:05
Ik heb net sinds een week de Line 6 Relay G50 binnen. Twijfelde van tevoren, op de gok besteld met een 30 dagen return policy van Thomann.

Na 2 optredens nu een korte review:

-geluid wordt inderdaad niet gekleurd naar mijn idee, of iig. verwaarloosbaar. En ik kan een ontzettende zeurkous zijn op dat vlak. De Sennheiser EW100 vond ik bv. teveel compressen.

-batterijen zijn 2* penlites - zelfs de alkalines van de Wibra (1,50 per 4 stuks) doen het ongeveer 7,5 uur in de zender. Goedkoper dan 9 volt blokken en vrij zuinig. Indicator soms wel wat maf bij net inschakelen zender - indicator ziet de (gebruikte) batterij als vol, je moet een paar minuten spelen voordat het eigenlijke energielevel wordt weergegeven. Kwestie van 2 minuten voordat je op podium stapt je zender weer even aanzetten. Aan de andere kant, je kunt ook gewoon voor die 1,50 per avond je batterijen in de kliko drukken.

-zender zelf mooi compact, geen gezeur met frequenties zoeken of interferentie met die van je wireless van je zanger(es) -> gewoon pluggen en gaan zonder niks in te stellen. Ideaal.

-De kabel van de zender naar gitaar heeft aan 1 kant een maffe 3/5 pins aansluiting, de standaard kabel is iets te kort om gekke capriolen mee uit te halen. Ga ik komende week denk ik mee aan de slag om zelf een iets langere kabel te fabriceren. Dit vind ik wat maf bedacht, had liever universeel jack-jack gezien.

-bereik gaat zelfs tot 100+ meter in de open lucht. (maar niemand kan dan nog timen vanaf zo'n afstand natuurlijk, wat moet je er mee)

Tot dusver erg geslaagd dus! Ik was altijd een koppige in het vermijden van zenders, maar moet deze zomer paar hele grote dingen spelen (oa. Paradiso en grotere podia) waar het echt een genot is om lekker rond te banjeren zonder navelstreng achter je aan te hebben slepen. Bedenk wel dat je op tijd terug moet zijn om je pedalen/kanalen/effecten te switchen...:D

Ik bevestig het bovenstaande.
Ik ben sedert een 4-tal weken in bezit van de Line6 Relais G50 en ben zeeeer tevreden. Voordien had ik de Samson Airline.
Ik gebruik de G50 zowel op de repetities als live, dus ik spreek uit persoonlijke ervaring
Bijkomend kan ik nog vermelden:
-men kan oplaadbare batterijen gebruiken
-absoluut geen storingen waar te nemen
-zender staat gemonteerd in mijn effectencase = snel opgesteld
-gedaan met op de kabel te stappen = meer vrijheid (ook leuk op kleine podia!!!
Als je budget iets minder is zou ik voor de G30 gaan. Quasi zelfde concept als de G50.

Ronny

kokeleko
11 juli 2010, 14:26
G serie van Line-6 all the way, heb er een flink aantal gigs mee gedaan(de G-30) en nog nooit problemen mee gehad. Goede sound en alle gemakken van draadloos, en dat onder de 300 euro. Ik heb de ontvanger op mijn pedalenbak onder een deksel, en de zender in mijn broekzak altijd goede ontvangst, en inderdaad sjiepo batterijen van de Aldi gaat ook prima super ding.

Nocki
12 juli 2010, 14:24
hier nog een. Ik speel alweer 8 jaar met een samson UHF wireless series one setje wat super werkt. Was toen erg duur maar het voldoet.
Daarvoor heb ik een VHF setje gehad van samson wat natuurlijk niks was :)

Nu heb ik er ook nog een Line6 G30 setje bij wat ik toevallig mee heb genomen naar een klein feestje afgelopen zaterdag....

Eerst wilde ik niks mee nemen maar met mijn gedrag op dat podium is het toch beter het wel te doen :)

Puntje bij paaltje... Ik kon lekker weer rondlopen in de zaal en eens luisteren hoe het daar allemaal klonk... nog steeds vinden mensen het leuk om te zien geloof ik...

Voor mij dus alleen draadloos... Nooit geen problemen gehad zoals met kabels die door we war raken, oprollen en weet ik veel wat. Allemaal makkelijker en sneller.
In die 8 jaar dat ik draadloos speel nog maar 1 keer het probleem gehad dat een batterij op was :) Was gewooon mn eigen schuld want ik was gewoon koppig...

Gitaristt
14 juli 2010, 18:27
Oké, ontzettend bedankt voor alle adviezen. Ik denk dat ik die G30 maar eens uit ga proberen!:lp:

showband
15 juli 2010, 09:16
G30 sinds september 2009 in de bak. Tussen de pedaaltjes. Werkt beter dan sennheiser/akg/shure spullen van het dubbele bedrag. En ik heb ze allemaal in de band (ew100, ew300, akg awm40 enz) En zolang je hem in je pedalenbak vooraan het podium hebt kom je er never nooit mee buiten de range. (of zoals de handleiding zegt "30 meters line-of-sight") Zeer tevreden.

Niet uit het zicht wegbouwen zoals hierboven staat! Er zit een mooie batterij indicator op je ontvanger. Die kun je tijdens het spelen zien teruglopen. Ik doe twee optredens met een set AA-tjes van de LiDl. (LiDl heeft de goedkoopste batterijen van het land)

lindstrom
15 juli 2010, 10:10
Pro's:
*Vrijheid!! :crazyhappy:
*Geen/minder kabels

Con's:
*Geluidskwaliteit
*Prijs :eek:



De vrijheid is geweldig!! ECHT!! maar pas op dat je niet, omdat je draadloos bent, bewust meer gaat lopen over het podium, het valt mij altijd op dat gitaristen dit vaak bewust doen.
Je moet het zo zien, omdat je draadloos bent hoef je geen rekening te houden wat die kabel doet als je een paar stappen zet en je dus meer kunt focussen op je spel. Je moet er geen wandelclub van maken..

De 2 Con's die je noemt hebben alles met elkaar te maken. maar ik persoonlijk blijf erbij dat de geluidskwaliteit met een goeie kabel nog altijd beter is dan het beste draadloos draadloos systeem.. het verschil is acceptabel als je de vrijheid wil.
Ik heb 2 systemen gehad maar ik heb liever gewoon een kabel waarmee ik prima over het podium kan..