PDA

View Full Version : Gitaarkoffer gezocht



Alissakh
7 juli 2010, 15:21
Ik heb een westerngitaar, met nu nog een hoes, bij gebrek aan beter. Op zich zijn hoezen niet verkeerd (ze zijn vooral handig om mee te fietsen) tenzij je ergens tegenaan loopt / fietst of iets dergelijks, wat bij mij gebeurd is. Ik ben zodanig gebotst met mijn gitaar, dat mijn gitaar door de hoes, die toch wel wat aardige centimeters dik is, heen is gegaan en is beschadigd. En dat terwijl ik helemaal niet echt hard botste. Ik had dus net zo goed zonder gitaarhoes kunnen rondlopen. Daarvoor heb ik toch echt geen dure gitaarhoes gekocht.

Ik ben al een poos op internet en in muziekwinkels aan het rondsnuffelen naar een goede gitaarkoffer, maar omdat ik regelmatig met mijn gitaar fiets, is zo'n koffer niet echt handig. Nou zag ik laatst ergens op een station iemand rondlopen met een gitaarkofer, die je ook op je rug kunt dragen. Er zat een soort dunne hoes om de koffer met schouderbanden. Dat zou voor mij ideaal zijn.

Mijn vraag is: Kent iemand dit soort gitaarkoffers? Heeft iemand hier al ervaring mee?

Alvast bedankt.

Wilson101
7 juli 2010, 16:05
Mijn Larrivee koffer heeft 2 haken aan de kant waar ook het handvat zit, waar je een band tussen zou kunnen spannen. Ik heb er wel eens mee gefietst, en dat ging prima. Over één schouder gaat het prima, maar om de gitaar plat op de rug mee te nemen (met twee schouderbanden dus) wordt wat zwaar.

Ik ben koffers met schouderbanden nog nooit tegengekomen in een muziekwinkel. Volgende keer aan die jongen op het station maar vragen waar hij zijn spul vandaan heeft!

Alissakh
7 juli 2010, 16:12
Als ik nog eens zo'n koffer tegenkom vraag ik idd direct waar die gekocht is. Helaas moest ik toen m'n trein halen..

Ik zou wel graag 2 banden hebben, want ik heb eens geprobeerd met 1 band te fietsen, maar dat ging niet zo goed :soinnocent:

Laser
7 juli 2010, 16:41
Zoiets?

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Cases-fuer-Westerngitarren/Protection-Racket-Case-fuer-Westerngitarre-Classic-Line/art-GIT0017575-000

Alissakh
7 juli 2010, 16:46
Zo zag hij er inderdaad wel uit!! Wat goed! :crazyhappy:
Alleen.. is het nou een hoes of een koffer? Kan het niet zien op het plaatje.. en om nou helemaal naar Keulen te rijden om te gaan zien.. :P

Flipkoos
7 juli 2010, 17:29
Ik heb een ideale koffer bij mijn Simon & Patrick, een TRIC-koffer. Prima bescherming tegen kou/warmte/vocht/stoten en zeer lichtgewicht en makkelijk mee te nemen. Wordt standaard geleverd bij de Godin-familie tegenswoordigs...maar is ook los verkrijgbaar...

Alissakh
7 juli 2010, 17:31
Oké ik ga eens rondneuzen.. :-) bedankt iig.

Alissakh
7 juli 2010, 19:42
Ik was eens aan het rondneuzen en nu kom deze tegen:
http://klundertmuziek.becosoft.net/default.asp?pfs=productdetail&search=&vka=6&ag=219&sag=&pid=49660

Maar wat is een softcase eigenlijk? Ik heb geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen.. Hij ziet eruit als een gewone hoes, alleen dan van veel 'stugger' materiaal..

Jilles
7 juli 2010, 19:54
Naar mijn idee worden hoezen vaak zo aangeduid:

Gigbag: lichtgewicht draagtas voor gitaar, dun en meestal niet echt heel beschermend tegen butsen e.d.

Softcase: zachte koffer van erg stevig materiaal, met padding binnenin. Meer bescherming tegen butsen en dergelijk (vrij goed).

Case: dat is wel duidelijk toch?

Alissakh
7 juli 2010, 19:57
Bedankt :-)

Dus een softcase is beter als een gigbag, maar niet zo hard als een echte case.. Een case zou dus eigenlijk het beste zijn, maar misschien is een softcase interessanter als een case, aangezien die wat makkelijker is voor op je rug. Ik denk er nog even over na.

Als er nog tips zijn ofzo.. die zijn altijd welkom.

Jilles
8 juli 2010, 11:23
Ik gebruik al een aantal jaar een softcase van Fender, voor álles.
Elektrische gitaren, akoestische gitaren, gereedschap, noem maar op. Thuis staan alle gitaren in de kelder, die we onder de gehele opp. van het huis hebben uitgegraven. Resultaat: veel laag beton, omdat het niet als leefruimte bedoelt is. Bij het vervoeren stoot ik daar dus vaak met de kop van mn gitaren tegenaan. Met die softcase heb ik nog nooit problemen gehad.
Je kunt er alleen niet mee omvallen ofzo, dan is je gitaar denk ik wel stuk.

Jilles

Alissakh
8 juli 2010, 12:01
Er is altijd een kans dat je gitaar stuk gaat hé, als je op de fiets botst met een auto kan je gitaar zelfs met een hardcase geplet worden, denk ik.

Ik denk dat ik dit weekend eens bij de muziekwinkel in de buurt ga kijken voor zo'n softcase, maar vraag me af of ze die daar hebben. Anders ga ik een keer kijken als ik weer in Nederland, Zwolle ben, daar weet ik verschillende muziekwinkels zijn.

Bedankt iig voor de tips :D

acousticmats
8 juli 2010, 14:07
ik heb er zo eentje bij de cash converters gevonden... voor 25 euro heb je echt zo'n dikke hoes waar je mee kan fietsen (niet aan te raden voor klassieke gitaren trouwens, die worden kapotgeperst :D)

en toen ik het open deed zat er een stemkastje van 75 euro in... moet die eigenaar vergeten zijn

tjah ^^

Alissakh
8 juli 2010, 15:10
Oh das wel een leuke meevaller dan natuurlijk :)

Kun je mij zegge waar ik die 'cash converters' kan vinden? Ik las dat je in Antwerpen woont. Woon nog niet zo lang in Belgie en ken dus nog niet zoveel gitaarwinkels in de buurt. Misschien dat ik dan idd daar eens ga kijken.

Bedankt :D

Plant
8 juli 2010, 19:03
Een gigbag is bij mijn weten een hoes met meer vulling. Slap dus, maar wel iets meer bescherming.

Wat je bedoelt is denk ik een lichtgewicht koffer met draagbanden voor op je rug eraan. Ik heb zo'n ding. Er staat alleen een logo met de letters "CB" op, geen idee wat voor merk het is, via google heb ik 'm ook nog niet gevonden. Ik kocht hem 10 jaar geleden.

Het heeft net als een hoes een ritssluiting om te openen, maar is rondom wel echt hard. Groot voordeel t.o.v. een normale koffer is het gewicht, véél lichter! En als je stoot is er echt niks aan de hand. Wat ermee gebeurt als je van je fiets word gereden weet ik niet. Ik fiets al jaren wekelijks met deze koffer met gitaar erin op mijn rug en zou er zo weer een kopen.

Alissakh
8 juli 2010, 19:45
Ja precies dat zoek ik.

Heb al bij verschillende sites rondgekeken maar er is nog niet zoveel aanbod in softcases, als in hardcases of gigbags.. of ik moet verkeerd kijken :confused:

Mja, ik weet nu in ieder geval al waar ik naar moet kijken, en hoe het heet, dat scheelt een hoop :seriousf:

Bedankt :D

HenryCrun
8 juli 2010, 20:22
Heb zo'n soft case gekocht bij Casa Benelly:

http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151778

Ze hebben hem op dit moment niet op voorraad, maar je zou kunnen informeren wanneer die weer leverbaar is.

remmiedepemmie
8 juli 2010, 21:10
http://www.thomann.de/nl/gator_foam_case_dreadnought.htm
http://www.thomann.de/nl/gewa_koffertragegestell.htm
http://www.thomann.de/nl/rockcase_rc20909b.htm
http://www.thomann.de/nl/tenayo_ovation_foam_case.htm
http://www.thomann.de/nl/thomann_softcase_western.htm

Alissakh
8 juli 2010, 21:13
@ HenryCrun: Ik zal eens kijken ;) Bedankt iig.

@ remmiedepemmie: Die site ben ik idd al tegen gekomen, vond het wel een interessante. Heb je zelf ook zo een in gebruik?

Wat ik me eigenlijk nog afvraag is dit; zijn softcases echt wel weerbestendig? Kan me herinneren dat ik met mijn hoes (ondanks dat die echt wel dik en goed is) wel eens vocht aan de binnenkant had als ik door de regen moest.

Ik heb eigenlijk als ik het zo bekijk best wel veel vragen :soinnocent: nouja ik wil gewoon nu in een keer iets goeds ipv prut kopen ;)

Plant
8 juli 2010, 22:24
Met een echte koffer moet je ook niet door de stromende regen fietsen hoor. Ik kwam ooit met een elektrische gitaar in stevige koffer in een bui terecht en kon even niet schuilen. Thuis bleek de regen tussen de dekselrand naar binnen te zijn gelopen. Gelukkig niet echt tot de gitaar, dus er was niks aan de hand, maar het was toch even schrikken.

Neem dan liever de bus als je geen auto hebt of zorg dat je een grote Komo vuilniszak bij je hebt die je er op z'n kop overheen kan schuiven zodat de regen daar overheen wegloopt. Dat heb ik ook wel eens gedaan.

remmiedepemmie
8 juli 2010, 22:37
@ remmiedepemmie: Die site ben ik idd al tegen gekomen, vond het wel een interessante. Heb je zelf ook zo een in gebruik?


Sorry, geen ervaring. De tijd dat ik fietste met een gitaar op de rug is al heel erg lang geleden.

Alissakh
9 juli 2010, 11:17
Ja, oké, in de stromende regen zal ik ook niet zo snel meer fietsen. Dat heb ik nu wel afgeleerd xD Toch is het wel handig dat ze in ieder geval een beetje waterdicht zijn.. Niets is zo wisselend als het weer ;)

Bedankt iig voor de tips :)