PDA

View Full Version : Ibanez afs 75t



Machiel
7 juli 2010, 13:37
Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje voor een nieuwe gitaar aan het zoeken. Nu heb ik via via vernomen dat er vlak bij mij in de buurt een gitaar werd verkocht , namelijk de Ibanez afs 75t. Ik was al langer geinteresseerd in dat soort semi-acoustische gitaren, dus ik ben vandaag een kijkje gaan nemen. Ik heb er een ongeveer een kwartiertje op gespeeld en naar mijn mening klonk de gitaar lekker. Er zitten vrijwel geen krassen op en de gitaar is een half jaar oud.

Nu ben ik op internet aan het kijken naar de nieuwprijs van die gitaar, maar daarmee raak ik een beetje in de verwarring. Er zijn namelijk heel veel verkschillende AF 75's met allemaal weer een andere letter erachter. Nu is mijn vraag; zit er veel verschil tussen die gitaren onderling waardoor de prijsklasse toch weer anders wordt? Op musicstore.com heb ik de AFS75t gezien voor 480 euro, terwijl bij feedback de AFS75 Tremolo (ik verwacht dat die 't' voor tremolo staat) de gitaar voor 379 euro wordt aangeboden. Hier zit dus wel een groot verschil tussen , terwijl musicstore volgens mij toch vaak goedkoper is.
Ook zou ik niet weten wat een goede prijs is om deze tweedehands voor over te kopen. Volgens mij wordt ie voor 350 euro verkocht, dit is maar 30 euro minder dan bij feedback en het feit dat er nu een tas bij zit maakt dit niet goed. Wat zou een goede 'tegenprijs' zijn?

Roeland87
8 juli 2010, 01:23
De letters geven inderdaad verschillen in de spec van de gitaar aan.

Voor zover ik weet is het verschil tussen de AF en de AFS serie dat de body 1 inch dunner is. De T staat ongetwijfeld voor tremolo ja. De prijsverschillen waar je het over hebt zijn er wel, maar eigenlijk toch weer niet. De prijs van musicstore (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Ibanez-AFS75T-TR-Transparent-Red/art-GIT0004617-002) is 450 maar de adviesprijs is volgens hun site 500. Bij feedback (http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/ibanez/afs-75-tremelo-tred) staat ie idd voor 380 maar is de adviesprijs 470, zo heel veel verschil is er dus niet.

Tweedehandsprijs, tsja dat hangt er natuurlijk van af. Als je zelf zegt dat ie helemaal goed is, geen tot weinig krassen en je krijgt er een tas bij, wat is er dan eigenlijk niet goed aan 350 euro?

hezz
8 juli 2010, 10:32
Bij die van Musicstore krijg je inderdaad een gigbag en een strap... maar of je daar zoveel waarde aan moet hechten? Zal waarschijnlijk toch maar slecht spul zijn die je niet gebruikt en dan is dat toch duurkoop. Ik zou voor de goedkoopste optie gaan, oftewel de 2de hands aanbieding.

Ik kunt proberen de prijs van het 2de handsje een klein beetje lager te maken, maar €350 is al een okay prijs. Vraag of de gitaar al eens professioneel is afgesteld enzo (al kun je dat zelf ook beoordelen als 'ie echt fijn speelt). Als 'ie verder helemaal prima is en qua uiterlijk nog netjes is zie ik geen rede om in de winkel extra te betalen.

Rutger Molenberghs
8 juli 2010, 10:39
Als het inderdaad hetzelfde model is als bij Feedback, dan vind ik €350 als vraagprijs veel te hoog. Ik probeer altijd uit te gaan van een tweedehandsprijs van 60 ŕ 65% van de nieuwwaarde. Soms minder door de staat van het object. Dus dat zou dan een bod van rond de €230 zijn. De tweedehandsmarkt ligt trouwens op zijn gat, dus het is een kopersmarkt geworden. (Wat trouwens niet wil zeggen dat je onrealistisch laag moet gaan bieden...)

Jilles
8 juli 2010, 11:00
Wat je je wel moet bedenken bij 30 euro verschil tussen nieuwprijs en tweedehands, is dat je bij de tweede optie geen garantie hebt. Oké, ik weet wat voor verhalen er zijn over de garantie bij feedback, maar toch. Garantie is garantie, je moet goed bij jezelf bedenken of je voor die 30 euro, garantie erbij wilt 'kopen' of niet.
Betere optie is natuurlijk die tweedehands prijs omlaag schroeven en eventuele gebreken zelf verhelpen. (indien mogelijk.) Dit zou mijn voorkeur hebben.
Dus wat dat betreft sluit ik mij bij de prijs van Rutger aan.

Succes met de aanschaf ;)
Jilles

Bram+
8 juli 2010, 11:01
die AFS75T is al een tijdje in productie (al sinds het begin van de Artcore serie) dus misschien heeft een van de twee winkels een ouder exemplaar tegen een oudere prijs (waarschijnlijk de Feedback dan). Hij is in de tussentijd ook een paar keer aangepast, maar niet dramatisch veel.

350 euro is tweedehands veel te veel als je voor drie tientjes meer een nieuwe kan krijgen. Het is niet de bedoeling dat je bij wijze van spreken de BTW van iemand anders gaat betalen :D