PDA

View Full Version : Verschil tussen de White Falcon's



Angel
7 juli 2010, 11:11
Is er iemand onderlegd om me het effectieve verschil tussen de verschillende gretsch white falcon's uit te leggen?

Het verschil tussen de pu's en met of zonder bigsby/trem herken ik wel, maar de rest.

Ik heb interesse in de G7593 of de G6136T.

Thx

Bram+
7 juli 2010, 11:54
Als je dit (http://www.gretschguitars.com/gear/index.php?a=3&product=G7593) en dit (http://www.gretschguitars.com/gear/index.php?a=3&product=G6136T-LDS) bekijkt, welke verschillen snap je dan niet? Nog een verschil: een kleine duizend euro, maar daar was je waarschijnlijk al achter.

En tja, "effectieve" verschillen. Als je dat niet kan opmaken uit specificaties en/of kijken of je ergens allebei kan uitproberen, weet ik niet of je >2500 EUR aan een gitaar moet uitgeven :soinnocent:

jannest
7 juli 2010, 13:14
wist niet dat zulke 'dure" gitaren ook van Plywood gemaakt werden

EuroCinema
7 juli 2010, 14:12
wist niet dat zulke 'dure" gitaren ook van Plywood gemaakt werden

Een gelamineerd bovenblad is standaard bij heel veel archtops en semi-hollows, en komt de bespeelbaarheid op hogere volumes erg ten goede (een massief bovenblad geeft erg snel feedback).

Angel
7 juli 2010, 21:31
Is er een groot verschil tussen de Fender-periode en de pre-fenderperiode van de Gretsch'en?

Pepe
8 juli 2010, 00:40
Is er een groot verschil tussen de Fender-periode en de pre-fenderperiode van de Gretsch'en?

De pre Fender Gretsch bezitters menen dat de gitaren beter zijn dan de Fender Gretsches en andersom natuurlijk. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Fender heeft na de overname de reissues meer conform the originals gebracht kwa bracings en outlines en daardoor werden de Jets ook lichter.
Fender heeft samen met japan veel R&D in nieuwe modellen en bouwwijze gestopt wat resulteerde in oa. dunnere bovenbladen, nieuwe pickups van o.a. TVJones, nieuwe houtsoorten en de ML bracing van Lewis en Masao Terada

Over het algemeen vind ik de pre Fenders wat stijver en solider en meer de feel van oude Gretsches hebbende, de Fender Gretsches zijn wat luchtiger en resonanter.

Eko
8 juli 2010, 19:17
White Falcons zijn er in al die jaren in talloze variaties geweest. Sommigen met zoveel schakelingen dat je er meer dan 100 variaties uit kon halen. Single-cut / double/cut / vaste Bigsby hengel / zonder bigsby / normale bigsby , en dan nog de toonregelingen.
Het is van gretsch altijd het vlaggeschip geweest. Toen hij uitkwam was het de duurste gitaar die te koop was ( toen hij voor het eerst te zien was , was het niet de bedoeling hem de verkopen!). Hij had de glitter van de drumstellen van Gretsch en de lak van een Cadillac.
Gretsch heeft enorm geprofiteerd van Fender. De kwaliteitscontrole is bij de fa. van Ome Leo veel beter dan bij Baldwin en andere ( vorige) eigenaren. Ook ik bezit een Gretsch ( 6120 SSU Setzer) en moet zeggen dat die dingen spelen als een beest en altijd een eyecatcher zijn op een podium.
Falcons zijn trouwens nog steeds niet goedkoop , maar wel heel mooi. Het zijn de gitaren met de grootste body bij Gretsch ( 17 inch ) en leveren een aparte toon. Heel mooi met de Filtertrons , maar verschrikkelijk mooi met de TV-Jones. Luister maar eens naar Buzz Campbell & Hotrod Lincoln ( Rockabilly).