PDA

View Full Version : Vraag over P90's (junior vs Les Paul)



Don Olivier
6 juli 2010, 18:20
Waarom klinken, met name, BRIDGE P90's voller in Junior gitaren dan in Les Pauls?

Tenminste, ik heb een aardig aantal Gibson Les Pauls met P90's bespeeld en die klonken, in mijn oren althans een stuk minder vet...

Nu heb ik eens gelezen dat Les Pauls een andere top hebben dan junior's, wat invloed heeft op het geluid?

Nog andere verklaringen?

E-J
7 juli 2010, 00:16
Misschien omdat de maple top in Les Pauls zorgt voor meer helderheid -> minder vet?

Don Olivier
8 juli 2010, 13:37
Iemand anders nog ideeen hierover?

Portel
8 juli 2010, 13:43
P90 is singlecoil en Les Paul heeft humbuckers?

Oh, wacht. Jij hebt op Les Pauls gespeeld met P90s.
Nevermind!

Orpheo
8 juli 2010, 14:12
een maple cap levert niet alleen meer hoog, maar het is ook een soort-van natuurlijke compressor. dat levert een groot deel van het verschil al op.

Rock Bottom
8 juli 2010, 16:09
Een junior is min of meer een les paul zonder de maple top, dus alleen de mahonie body dus wat de rest al zegt over het maple + dat de junior daardoor ook een stuk dunner is.

TDZH
9 juli 2010, 00:53
P90 is singlecoil en Les Paul heeft humbuckers?

Oh, wacht. Jij hebt op Les Pauls gespeeld met P90s.
Nevermind!

Hahaha,
Als het verder niet uitmaakt had je het toch net zo goed niet kunnen posten?:chicken:

Pepe
9 juli 2010, 01:18
Ja,de maple top voegt meer hoog toe en het open rauwe karakter van de junior wordt door dat hoog enigszins dichtgesmeerd. Je kan het compressed noemen, de dynamiek wordt wat minder, maar je krijgt ook een gecompliceerder wat interessanter geluid.
Een bijkomend voordeel is een geluid dat beter door de mix snijdt waar een junior meer bandbreedte opeist.

Don Olivier
9 juli 2010, 13:51
Ja,de maple top voegt meer hoog toe en het open rauwe karakter van de junior wordt door dat hoog enigszins dichtgesmeerd. Je kan het compressed noemen, de dynamiek wordt wat minder, maar je krijgt ook een gecompliceerder wat interessanter geluid.
Een bijkomend voordeel is een geluid dat beter door de mix snijdt waar een junior meer bandbreedte opeist.


Je hebt het waarschijnlijk over de maple top van een Les Paul?

Zoals ik hier begrijp heeft een junior juist GEEN maple top en klinkt een P90 daarom vetter in een junior dan in een Les Paul....of raak ik nu helemaal in de war? Zal de hitte wel zijn ;)

Anyway; ik heb gisteren weer eens een goede junior bespeeld en het geluid van een P90 in zo'n ding is zo ontzettend OPEN. Echt stuk opener dan een humbucker. Er komen ook heel wat meer geluids-frequenties vrij heb ik het idee....!?

In de een Les Paul met P90's hoor ik dat niet.

Mitch
9 juli 2010, 13:59
T.o.v. een Special is er eigenlijk alleen het verschil van brug en dogear vs soapbar. Ook daar schijnt een klein verschil in te zitten. Daarnaast zijn er natuurlijk de exemplarische verschillen in hout en pickups, dat lijkt me duidelijk. Mijn ervaring is dat Specials een andere sound hebben, donkerder. Maar jij bedoelt misschien ook LP Studio's of andere LP's met P90s die wél een esdoorn top hebben (jaja, er is gewoon een Nederlandse term voor maple cap ;))
Door mijn ervaring met andere gitaren denk ik dat de brug nog wel eens veel uit zou kunnen maken.

Bij mij in de 'collectie' is het wat betreft Junior vs Standard met low output humbuckers: de eerste beduidend meer hoog en meer dynamiek, de tweede een complexere toon met meer laag en meer compressie.

Pepe
9 juli 2010, 14:52
Je hebt het waarschijnlijk over de maple top van een Les Paul?.

yep, de open rauwe toon van een junior vs de compressed complex toon van een goldtop.