PDA

View Full Version : Akkoorden bij liedje zoeken.



tostiapparaat
6 juli 2010, 17:08
Hallo allemaal :hippie:

een vriend van mij, waar ik wel eens samen gitaar mee speel, heeft nu zelf een aantal liedjes geschreven,

nou,

hier hadden we dus een vraag over
we willen hier dus de akkoorden bij zoeken.

hoe kunnen we dit het beste doen?

of moeten we gewoon proberen wat lekker klinkt?


het lijkt me dat we moeten kijken naar de toonhoogte van bepaalde woorden uit het liedje of zo?


maar er zal ons hier vast wel iemand kunnen helpen:cheerup:

alvast bedankt:hippie:

-=JEROEN=-
6 juli 2010, 23:33
Tja das niet makkelijk uit te leggen via een forum.

Hoe ver rijkt jullie kennis van toonladders?

tostiapparaat
7 juli 2010, 09:35
niet heel ver, ik weet een beetje van intervallen en zo, als je zegt de 2 4 5 8 (ik zeg maar iets) van een grondtoon dan kan ik ook wel uitzoeken welke noten dat zijn zeg maar,

maar daar blijft het ongeveer bij...

beruk
7 juli 2010, 09:49
vuist regel (van mijn ex, een conservatorium afgestudeerde zangeres en claveciniste) welke toon eindigt je liedje?
Dat is vrijwel altijd de grondtoon van de toonsoort waar je in speelt.
Toch, dames en heren conservatorici?
En dandit handige tooltje (http://www.popschoolmaastricht.nl/college_songwriting_akkoorden_toonsoorten.php) gebruiken. Klaar!:soinnocent:
Wanneer de eerste CD?;)

tostiapparaat
7 juli 2010, 10:35
heel erg bedankt!

het zal ons hier wel mee lukken denk ik:)

-=JEROEN=-
8 juli 2010, 00:04
Grondtoon en toonaard!

Schrijf de tonen die hij zingt eens uit. Gegroepeerd per zin.

Stel hij zingt in zin 1: c d e g f
en in zin 2: c a
Dan zou ik over zin 1 een C maj achtig akkoord spelen en over zin 2 een F of bijv Dm, of iets soortgelijks.

Je hoeft je echt niet strikt ergens aan te houden, behalve dan dat je een beetje in de toonaard blijft want anders kunnen de pop oortjes van het publiek het vaak niet meer aan (ben ik nu te negatief over het gemiddelde nederlandse publiek?). Maar verder dan dat heb je best veel vrijheid.

De tonen in de 2 voorbeeld zinnen passen uitstekend bij alle akkoorden uit de C of G majeur ladder. Dus:
C Dm Em F G Am B*
G Am Bm C D Em F#* (waar ik dan een F van zou maken bij de overgang naar zin 2 bijv)

Maar het hangt allemaal af van de stijl waarin de zanger zingt. Als hij met c cis dis e g aan komt zetten, zou ik er geen C majeur liedje van maken :B