PDA

View Full Version : Eindelijk een Hohner Orgaphon



Ibanez666
6 juli 2010, 09:03
Na lang zoeken, eindelijk een mooi sixties full tube ampje gevonden voor een leuke prijs:

http://img535.imageshack.us/img535/1258/dsci7066.jpg

http://img535.imageshack.us/img535/5008/dsci7067.jpg

Ibanez666
6 juli 2010, 09:06
Hij heeft diverse ingangen met allemaal andere "waardes" (ben geen techneut) en deze zijn wel din. Ik heb er gelukkig twee bijpassende verloopjes bij, dus ik kan er nu gewoon met een gitaarkabel gebruik van maken.

Hij heeft een schitterende reverb die te bedienen is via een master en daarnaast nog een aparte reverb knop per kanaal. Hij heeft verder een volume bas en treble regeling en klinkt zoals je verwacht van een 60ies amp. De speaker is 10 inch voor zover ik weet en dit is een van de kleinere modellen (18 watt) Hij maakt gebruik van 2 pre en 3 einbuizen voor zover ik weet.

Ik denk dat ik hier wel een mooi blues ampje aan heb. Binnenkort even met mn MI audio bluespro en mn strat proberen :)

MaBerY
6 juli 2010, 11:36
Kek ampje

Moet je er nog aan (laten) sleutelen of is hij onlangs nog gereviseerd (recap job)?

E-J
6 juli 2010, 11:39
Gaaf!!

Ik zit de laatste tijd ook een beetje in die hoek te kijken... jammer alleen dat die combotjes met een 1x12 speaker zo snel zo duur worden.

Maar vertel eens, hoe klinkt dat nou? Overstuurt 'ie snel? En wat voor eindbuizen zitten erin?

groetjes,
Emiel

Ibanez666
6 juli 2010, 11:40
Kek ampje

Moet je er nog aan (laten) sleutelen of is hij onlangs nog gereviseerd (recap job)?

Ik heb er niets aan gedaan, hij werkt en klinkt prima nu. Ik ken zn onderhoudsverleden verder niet. Ik wil er alleen nog een geaarde stekker op hebben.

Ibanez666
6 juli 2010, 11:42
Gaaf!!

Ik zit de laatste tijd ook een beetje in die hoek te kijken... jammer alleen dat die combotjes met een 1x12 speaker zo snel zo duur worden.

Maar vertel eens, hoe klinkt dat nou? Overstuurt 'ie snel? En wat voor eindbuizen zitten erin?

groetjes,
Emiel

Deze heeft een 1x10 inch speaker en deze buizen: ECC808 ECC808 ECL86 ECL86 ECL86

Klinkt als? Ja jaren 60. Ik vind het geluid niet direct op een Fender of Vox lijken. Of hij snel overstuurt? Dat moet ik nog testen :)

Ibanez666
6 juli 2010, 11:45
Hij lijkt op de foto groter dan hij is trouwens, het vertekent wat. Het is het formaat van een koffertje, beetje stevige actentas zeg maar, maar dan wel dikker natuurlijk.

MaBerY
6 juli 2010, 11:47
Ik heb er niets aan gedaan, hij werkt en klinkt prima nu. Ik ken zn onderhoudsverleden verder niet. Ik wil er alleen nog een geaarde stekker op hebben.

Dat is zowiezo verstandig ja.
En een inspectie aan de binnenkant ook.
Als die oude elco's een beetje bol staan aan de +kant of het ventieltje is gesprongen van een bekerelco, dan vervang ik ze zelf liever. Ik heb hier in mijn la twee geplofde Elco's liggen uit mijn twin die ik bewaar om te laten zien wat er kan gebeuren. Die caps uit de schaller waar ik nu mee bezig ben zijn ook niet helemaal jofel meer dus die gaan er ook uit.

Ik heb er overigens nog een bijpassende slaapkamer kast en tafel en twee stoeltjes in dezelfde stijl bij :-)

cluseau
6 juli 2010, 11:50
Na lang zoeken, eindelijk een mooi sixties full tube ampje gevonden voor een leuke prijs:


Nu nog een beetje leuk fototoestel :D (sorry, kon het weer eens niet laten.

Leuk ampje trouwens. Drie eindbuizen twijfel ik aan. Waarschijnlijk is een van de ECL86 een reverbdriver.

Frans.

Ibanez666
6 juli 2010, 11:54
Nu nog een beetje leuk fototoestel :D (sorry, kon het weer eens niet laten.

Leuk ampje trouwens. Drie eindbuizen twijfel ik aan. Waarschijnlijk is een van de ECL86 een reverbdriver.

Frans.

twas avond met keukenlicht, niet ideaal om fotos te maken :)

Maar verder kunnen jullie me alles wijsmaken over deze amp en de onderdelen, ik ben een player, geen techneut en zolang iets het doet, speel ik erop. Mocht er iets stuk gaan, dat zie ik dan wel weer :)

cluseau
6 juli 2010, 12:02
twas avond met keukenlicht, niet ideaal om fotos te maken :)



Vergeven en vergeten....

Nog een opmerking over de randaarde, als het veiligheid aangaat kun je niet secuur genoeg zijn. Je zal begrijpen dat je er met een stekker alleen niet komt. Het netsnoer zul je ook moeten vervangen en ook zal op het chassis een deugdelijk aardpunt gemaakt moeten worden. Een soldeerlip met een boutje, moertje en een paar veerringen volstaat meestal wel. Met een euro chassisdeel ben je in een keer klaar maar dat doet wel afbreuk aan de vitage look naar mijn idee.

Frans.

Ibanez666
6 juli 2010, 12:16
Thnx, ik denk dat ik het wel laat doen, ook al is het misschien niet veel werk om het zelf te doen en kost het ook weer wat, maar het is niet anders. Ik zal anders eerst wel even kijken of ik iemand in mn kenissenkring heb die het kan.

cluseau
6 juli 2010, 12:25
......ook al is het misschien niet veel werk ....

Dat kon nog wel eens tegenvallen, vooral als je een standaard eurochassisdeel wilt hebben. Een netsnoertje met aardlip is natuurlijk wel zo gemaakt. Iig veel speelplezier....

Frans.

Ibanez666
6 juli 2010, 12:33
Dat kon nog wel eens tegenvallen, vooral als je een standaard eurochassisdeel wilt hebben. Een netsnoertje met aardlip is natuurlijk wel zo gemaakt. Iig veel speelplezier....

Frans.

Das ook de reden waarom ik het liever uitbesteed, sommige dingen kun je beter aan anderen overlaten en da's ook waar de hele economie op draait he? ;)

thnx!

MaBerY
6 juli 2010, 16:55
twas avond met keukenlicht, niet ideaal om fotos te maken :)

Maar verder kunnen jullie me alles wijsmaken over deze amp en de onderdelen, ik ben een player, geen techneut en zolang iets het doet, speel ik erop. Mocht er iets stuk gaan, dat zie ik dan wel weer :)

Het zou jammer zijn als je een trafo zou verliezen als je voedingselco's het begeven.
Ik hoop dan dat hij nog ergens een nette zekering heeft.
Je weet het maar nooit in zo'n vintage versterker.
Ze kunnen nogal onvoorspelbaar zijn op deze leeftijd :)

Ibanez666
6 juli 2010, 19:43
Het zou jammer zijn als je een trafo zou verliezen als je voedingselco's het begeven.
Ik hoop dan dat hij nog ergens een nette zekering heeft.
Je weet het maar nooit in zo'n vintage versterker.
Ze kunnen nogal onvoorspelbaar zijn op deze leeftijd :)

Maar het blijft wel duitse degelijkheid :)