PDA

View Full Version : Voelermaat...



hole
5 juli 2010, 21:55
...waarom zijn die krengen niet te krijgen met maten groter dan 1mm :S

of kan ik 2 blaadjes combineren tot 1 dikte? (ik denk van niet, dat is geen zuivere meting dan denk ik?)

Rinze
5 juli 2010, 22:10
Tuurlijk kun je twee of meer blaadjes combineren, hoe wil je trouwens anders bijvoorbeeld 0.85 mm meten? De onnauwkeurigheid valt wel mee, ik denk dat je ogen een onzekerder factor vormen in dat opzicht. De mijn wel, in ieder geval :cooler:

Ik doe het in ieder geval vaak en volgens mij doet iedereen die met zo'n ding werkt het zo. Het zou anders ook nogal een fors apparaat worden :seriousf:

hole
5 juli 2010, 22:15
:mad:

waarom legt niemand dat fatsoenlijk uit dan...gvd



;)
Bedankt voor het snelle antwoord Rinze!

aaronstonebeat
6 juli 2010, 01:26
Ik heb een setje waar 0,85 opzit; gaat van 0,05 tot 0,95 en van 0,10 tot 1,00.

Zal zeker geen duur zijn geweest; heb het wel al lang.

Maar je kunt ze prima combineren. Ik gebruik ze ook als zaagjes voor gleufjes in de topkam en voor de dikke E heb ik ook altijd iets meer dan 1 mm nodig.

Nielsje
6 juli 2010, 01:46
kan ik 2 blaadjes combineren tot 1 dikte?


Tuurlijk kun je twee of meer blaadjes combineren


:mad:waarom legt niemand dat fatsoenlijk uit dan...gvd

Maar, heb je dan nooit leren optellen op de basisschool?

wietse
6 juli 2010, 07:56
...waarom zijn die krengen niet te krijgen met maten groter dan 1mm :S

of kan ik 2 blaadjes combineren tot 1 dikte? (ik denk van niet, dat is geen zuivere meting dan denk ik?)

die zijn er wel, effe zoeken moet je bij een gereedschaphandel zijn, wij hadden een setje in de kist die van 1mm tot 2mm ging.
zijn echter wat duurder dan de standaardsetjes die je overal kan kopen voor weinig.

Noid
6 juli 2010, 12:18
... (ik denk van niet, dat is geen zuivere meting dan denk ik?)Je aanname is correct: geen zuivere meting. Vuistregel die ik ooit eens geleerd heb:
- combineer niet met bladen lager dan 0.5 mm (bijv 0.1 en 0.2) i.vm. te grote kans op afwijking, en;
- reken bij combinaties met bladen > 0.5 mm op een marge van zo'n +5% in afwijking.
Dat betrof toepassing in een andere omgeving (motortuning). M.b.t. gitaren en snaarhoogte enz komt het niet zo nauw.

Koeloe
6 juli 2010, 16:54
Ik gebruik best vaak eindmaten op het werk.
(blokjes met een dikte tussen 1 en 100mm)

Je kan die wel stapelen mits vetvrij gemaakt.
Wat ik altijd doe ik met een of andere cleaner schoonmaken, met doekje erover heen en als laatst met een schone vinger eroverheen om nog eventueel pluisjes of stofjes eraf te halen.
Eventuele afwijkingen zitten dan al niet met in de procenten maar lager.
(scheelt wel iets maar dat zijn duizendsten op de meetmachine)

G.G.
6 juli 2010, 22:14
Ook ik heb 1 ingezaagd setje als topkamvijltjes en een ongezaagd, normaal setje om te meten. Combineren om bijvoorbeeld 0.85 te meten doe je met 0.40 en 0.45 samen.

Logisch toch?

wietse
6 juli 2010, 22:56
Ook ik heb 1 ingezaagd setje als topkamvijltjes en een ongezaagd, normaal setje om te meten. Combineren om bijvoorbeeld 0.85 te meten doe je met 0.40 en 0.45 samen.

Logisch toch?
koop dan een setje die tot 1mm gaat dan hoef je niet te combineren, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.

Rinze
7 juli 2010, 09:48
koop dan een setje die tot 1mm gaat dan hoef je niet te combineren, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.
Hangt ervan af, ik heb twee tot 1 mm en hoewel de ene uitgebreider is dan de andere gaan ze allebei vanaf .5 mm in stappen van .1 mm omhoog.

Het zal best zo zijn dat het combineren van (zeker de dunne) blaadjes een kleine onnauwkeurigheid geeft maar bij gitaartoepassingen lijkt me dat niet heel bezwaarlijk. Bij afstelwerk gaat het imo met name om het goed op elkaar afstemmen van een paar variabelen. Ik doe de groffe, standaard afstelling door te meten en daarna stel ik de boel fijn af door te spelen en te kijken wat er nog niet lekker speelt of klinkt. Het verschilt ook per gitaar, de ideale waarden voor de ene gitaar werken niet per definitie voor een ander exemplaar.