PDA

View Full Version : Gibson SG vs Epiphone SG (en HNGD)



svengibson
5 juli 2010, 18:53
Ik heb hier thuis een mooie Epiphone faded Sg liggen, gekocht op marktplaats met hardcase.Nou heb ik het geld om een Gibson sg (standard GEEN SPECIAL)te kopen OF ik kan in mijn epiphone sg een Angus Young signature humbucker en een classic 57' zetten en ik hou nog iets van 600 euro over.

Is een Gibson Sg echt zo veel beter dan een Epiphone ??
natuurlijk zal de Gibson wel iets beter zijn maar is dat echt het geld waard?\

btw heeft er iemand ervaring met de Angus pickups?
hebben ze echt zo'n Angus sound of is het gewoon 100 euro voor
de mooie naam?

weet iemand de naam van de pickups die nu in mijn SG zitten (zonder upgrade )

hier een paar foto's van mijn Sg op dit moment:

http://i973.photobucket.com/albums/ae215/romijntje444/marktplaatsnl006.jpg?1278348611

http://i973.photobucket.com/albums/ae215/romijntje444/marktplaatsnl002.jpg?t=1278348659

http://i973.photobucket.com/albums/ae215/romijntje444/marktplaatsnl003.jpg?t=1278348692

Mr. Dynamite
5 juli 2010, 19:12
Tja het licht een beetje aan jou. Stel je vind jou eigen Epi goed genoeg spelen dan zou ik gewoon die gitaar upgraden. Wel zou ik me niet alleen richten op die angus young pickups, ik denk dat je daar toch wel wat centjes voor de prijs betaald. :)

Maar, je moet gewoon even naar de winkel om op een gibson te spelen. Hier thuis heb ik ook een goede Epiphone, beetje boven gemiddeld dus daar licht het niet aan. Maar als ik dan op een Gibson speel merk ik toch wel dat het allemaal net wat soepeler gaat en wat beter klinkt. Dus de keus licht bij jou ;)

Bolder
5 juli 2010, 19:15
Vaak als je Epi's en Gibson's gaat vergelijken merk je dat een Gibson gewoon vaak beter speelt, en hoogstwaarschijnlijk ook beter klinkt.

GibsonDC
5 juli 2010, 19:15
Leuk gitaartje hoor! Volgens mij zijn dat Alnico Classic humbuckers.


Als ik jouw was zou ik een Gibson SG kopen, en ja een Gibson is echt zoveel beter als een Epiphone.
Je moet maar eens naar een muziekwinkel gaan en beiden gaan uitproberen, en er voor jezelf achter komen.
Iedereen kan nu wel zijn mening hierover vertellen, maar jij moet erop spelen. Ik denk toch dat je er voor jezelf achter moet komen. En bij jezelf nagaan; heb ik het nodig? is het een waardige aanvulling op mijn collectie etc. Het is natuurlijk wel dat een Gibson over het algemeen waardevaster is als een Epiphone, en stel je wilt een Gibson SG kopen, koop hem dan op marktplaats etc. scheelt je heel wat geld.

driesp
5 juli 2010, 19:17
Dat is een mooie gitaar, die redelijk goed klinkt ook. Een echte gibson heeft weer binding aan de neck, en een mooiere headstock + ze speelt wel sneller. Die pickupupgrades zou ik niet doen. Ik begrijp dat je veel mooie dingen hoort via filmpjes van de Angus Young humbucker, maar dat is dikwijls een vertekend beeld, de gebruikte amp kleurt het geluid veel meer. Mr. Young gebruikt hem zelf niet, dus ja...

En mijn vraag is ook, waarom wil je een Standard? Ok, die wou ik ook in het begin. Nu is ze weer weg, en heb onlangs de goedkoopste gibson SG bespeeld, de brown faded special. Wel ik moet zeggen dat is één van de beste gitaren tot nu toe bespeeld. En dan heb je meteen een goeie plank, mét nog vele euro's over om volgens jou wens andere pickups in te monteren.

svengibson
5 juli 2010, 19:22
ik zou wel eens een gibson sg uit willen testen maar mn ouders willen me niet brengen en ik woon in papendrecht en er is geen muziekwinkel in de buurt dus
testen gaat nogal lastig worden. iemand ideeen?

nickofzo
5 juli 2010, 19:37
lopen fietsen treinen bussen?

driesp
5 juli 2010, 19:41
Testen moet je toch doen? Je gaat toch geen Sg standaard kopen omdat je gehoord hebt dat het een goeie is? Het halsprofiel is allereerst compleet verschillend. De huidige standards hebben een veel dikkere neck, die moet je echt geprobeerd hebben..

Bolder
5 juli 2010, 23:57
ik zou wel eens een gibson sg uit willen testen maar mn ouders willen me niet brengen en ik woon in papendrecht en er is geen muziekwinkel in de buurt dus
testen gaat nogal lastig worden. iemand ideeen?

Met de bus naar zuidplein en dan bij Peter Verspuy of Feedback testen!