PDA

View Full Version : Ik weet het niet meer, jongens...



J.B.
5 juli 2010, 15:39
Ik ben al een hele tijd aan het speculeren, testen, bekijken, etc, etc en ik heb nog altijd geen flauw idee hoe of wat. Ik heb op een Mexicaanse Strat, Highway 1 Strat, een Mexicaanse Tele, een Amerikaanse Tele Deluxe, een Gibson SG Faded, een Michael Kelly Patriot Standard en een Epiphone LP Special gespeeld. De SG en Mexicaanse Strat vind ik het fijnst spelen, maar de SG is gewoon te duur en de Strat vind ik wat minder lekker klinken. Dan zou je zeggen: "Koop 'n Epi G-400," maar hoe zit dat met de bouwkwaliteit? Dat merk je natuurlijk niet meteen als je 'r een kwartiertje op speelt in de winkel, en zeker ik niet met mijn quasi onbestaande ervaring.

Oh ja, ook dat nog, 'k heb nu een cheapo Ibanez, klinkt voor geen meter, vind ik oncomfortabel om op te spelen maar hij is wel erg goed gebouwd en afgewerkt. Na 1 jaar klooien nog altijd tiptop in orde. Hoe staat-ie t.o.v. die MIM Strat en Epi G-400?

Nielsje
5 juli 2010, 15:42
Hoe de bouwkwaliteit van je huidige gitaar is, weet ik niet.
Ephiphone maakt prima gitaren voor het geld. De afwerking vind ik meestal wel goed, alleen is electronica (schakelaar) en de hardware (tuners) niet altijd optimaal. Prima zelf te vervangen/upgraden, als je de rest van de gitaar wel fijn vindt.

Als je een strat fijn vindt spelen, maar het geluid te dun, dan kan je misschien overwegen een andere strat te proberen? Ze zijn écht allemaal verschillend, dus staar je niet blind op een bepaald model/type/kleur.

lindstrom
5 juli 2010, 15:43
Hoe de bouwkwaliteit van je huidige gitaar is, weet ik niet.
Ephiphone maakt prima gitaren voor het geld. De afwerking vind ik meestal wel goed, alleen is electronica (schakelaar) en de hardware (tuners) niet altijd optimaal. Prima zelf te vervangen/upgraden, als je de rest van de gitaar wel fijn vindt.

Als je een strat fijn vindt spelen, maar het geluid te dun, dan kan je misschien overwegen een andere strat te proberen? Ze zijn écht allemaal verschillend, dus staar je niet blind op een bepaald model/type/kleur.

+1

strat met humbucker nemen? of zelf een dikke humbucker erin zetten?

J.B.
5 juli 2010, 15:50
+1

strat met humbucker nemen? of zelf een dikke humbucker erin zetten?
Nah, mijn Ibanez is HSS en 't zou net andersom moeten. Ik hou wel van die bijtende klank van een single coil in de brug. Achja, 't is een dilemma. Als 'k het geld had ging ik naar huis met 'n SG en een Strat.

Nielsje
5 juli 2010, 15:52
Nou ja, er is een heel scala aan goede singlecoils hoor.
Koop een gitaar die goed speelt, en waarbij de onversterkte klank goed is.
Dan kan je later altijd nog een andere pup erin zetten.

Luke-wannabe
5 juli 2010, 15:52
Waarom niet een Telecaster met humbucker in de neckpositie dan? Tele custom '72 Reissue ofzo?

J.B.
5 juli 2010, 15:52
Hoe de bouwkwaliteit van je huidige gitaar is, weet ik niet.
Ephiphone maakt prima gitaren voor het geld. De afwerking vind ik meestal wel goed, alleen is electronica (schakelaar) en de hardware (tuners) niet altijd optimaal. Prima zelf te vervangen/upgraden, als je de rest van de gitaar wel fijn vindt.

Als je een strat fijn vindt spelen, maar het geluid te dun, dan kan je misschien overwegen een andere strat te proberen? Ze zijn écht allemaal verschillend, dus staar je niet blind op een bepaald model/type/kleur.
Een andere Strat (een classic player '50s bijvoorbeeld, lijkt me heerlijk) kost al gauw zo veel als een Gibson SG en dan is het een uitgemaakte zaak.

Luke-wannabe
5 juli 2010, 15:53
Wat is je budget dan?

Ronald.ZaZ
5 juli 2010, 15:54
Heel makkelijk. Gewoon sparen dus.
Anders zit je straks met een gitaar en blijf je maar denken "had ik maar een SG"

Kim Wilson
5 juli 2010, 15:55
Is tweedehands geen optie? Een Gibson SG Faded was nieuw al niet te duur, tweedehands zullen ze zeker een koopje zijn.

J.B.
5 juli 2010, 15:56
Wat is je budget dan?
Rond de 600. 700 lukt ook nog wel eventueel.

Heel makkelijk. Gewoon sparen dus.
Anders zit je straks met een gitaar en blijf je maar denken "had ik maar een SG"
Dat gaat niet lukken. Ik zit volgend jaar op de unief en dan kan ik me dat niet veroorloven.

Ronald.ZaZ
5 juli 2010, 15:57
Met de sound kan je overigens nog heel veel mee spelen/tweaken en de feel niet zo erg.
Een maat van mij is geeindigd met een '76 les paul met single coils om maar iets te noemen.

Luke-wannabe
5 juli 2010, 15:59
Rond de 600. 700 lukt ook nog wel eventueel.
Daar kun je makkelijk een Gibson SG voor kopen hoor!
http://www.thomann.de/nl/gibson_sgspecialfaded_wb_egitarre.htm

Ronald.ZaZ
5 juli 2010, 15:59
Dat gaat niet lukken. Ik zit volgend jaar op de unief en dan kan ik me dat niet veroorloven.
Kom op zeg. Als je het echt wilt dan lukt het natuurlijk wel. Het gaat hier niet om bedragen van tonnen. Ik snap best dat het niet allemaal vanzelf gaat maar zelfs met een klote baantje erbij in de avonden en gewoon andere dingen laten heb je zo je bedrag verdubbeld.
Hoe graag wil je het.

J.B.
5 juli 2010, 16:00
Daar kun je makkelijk een Gibson SG voor kopen hoor!
http://www.thomann.de/nl/gibson_sgspecialfaded_wb_egitarre.htm
Niet dus. Die fadeds zijn erg inconsistent qua kwaliteit en ik wil er toch echt 'n keer op gespeeld hebben voor ik 'm koop.

Luke-wannabe
5 juli 2010, 16:02
Niet dus. Die fadeds zijn erg inconsistent qua kwaliteit en ik wil er toch echt 'n keer op gespeeld hebben voor ik 'm koop.
Er zal vast bij je in de buurt een goede muziekwinkel zijn waar de de standard faded op voorraad hebben. Dan is het gewoon een kwestie van 5 uitproberen en de beste mee nemen. Misschien is -ie daar niet zo goedkoop als bij Thomann, maar voor 600-700 euro moet je wel klaar zijn.
Bovendien is er een niet goed geld terug garantie bij Thomann.

TimoSomers
5 juli 2010, 16:04
Wat is je budget ongeveer?
EDIT: Ik ben scheel, maar 2ehands moet dus wel lukken.

Als het rond de 1000 euro is, dan heb je een nieuwe Gibson Les Paul BFG.
Dat vind ik veruit de beste gitaren van zijn prijs (en zeker ook een stuk hoger, de mijne klinkt beter dan veel customshoppers).
2e hands kosten ze helemaal niets.

J.B.
5 juli 2010, 16:05
Er zal vast bij je in de buurt een goede muziekwinkel zijn waar de de standard faded op voorraad hebben. Dan is het gewoon een kwestie van 5 uitproberen en de beste mee nemen. Misschien is -ie daar niet zo goedkoop als bij Thomann, maar voor 600-700 euro moet je wel klaar zijn.
Bovendien is er een niet goed geld terug garantie bij Thomann.
Bij JnR en Jacky Claes rond de 900. Ik hou het liever simpel, ik wil geen geklooi met gitaren over en weer verschepen.

speedmusic
5 juli 2010, 16:06
Zelf heb ik mijn SG standard Cherry een maand geleden verkocht voor €800 (ok ietsje doorsparen) en hij was werkelijk als nieuw. Soms moet je gewoon even geduld hebben en Marktplaats in de gaten houden.

J.B.
5 juli 2010, 16:06
Wat is je budget ongeveer?
EDIT: Ik ben scheel, maar 2ehands moet dus wel lukken.

Als het rond de 1000 euro is, dan heb je een nieuwe Gibson Les Paul BFG.
Dat vind ik veruit de beste gitaren van zijn prijs (en zeker ook een stuk hoger, de mijne klinkt beter dan veel customshoppers).
2e hands kosten ze helemaal niets.
Met tweedehands gitaren wacht ik liever tot ik er wat van ken en weet waar ik naar moet kijken.

Ronald.ZaZ
5 juli 2010, 16:09
Met tweedehands gitaren wacht ik liever tot ik er wat van ken en weet waar ik naar moet kijken.
Gewoon uitproberen en op dit forum zit genoeg kennis om twijfel te ontnemen/bevestigen.

Luke-wannabe
5 juli 2010, 16:10
Je bent wel moeilijk :D
Ik zou niet iets anders gaan kopen omdat je graag een nieuwe gitaar wilt hebben. Ik zou gewoon gaan voor wat je te gek vind. Desnoods verkoop je iets om geld bij elkaar te sprokkelen, weet ik veel.
Een Epiphone zou ik je niet aanraden. Dat vind ik gewoon niks.

J.B.
5 juli 2010, 16:16
Je bent wel moeilijk :D
Ik zou niet iets anders gaan kopen omdat je graag een nieuwe gitaar wilt hebben. Ik zou gewoon gaan voor wat je te gek vind. Desnoods verkoop je iets om geld bij elkaar te sprokkelen, weet ik veel.
Een Epiphone zou ik je niet aanraden. Dat vind ik gewoon niks.
:soinnocent:
'k heb mijn gitaar te koop gezet en nog wat games. Zou als 't goed is toch zo'n 250 moeten opbrengen, gesteld dat alles verkocht raakt.
Ik moét een nieuwe gitaar hebben. Ik jaag me toch maar op over de mijne. Het moet wel leuk blijven, toch? :D

cerpintaxt
5 juli 2010, 18:26
http://www.hothouse.net.au/hhgtrs/73deluxe.jpg

niet echt realistisch maar wel leuk! tele deluxe uit 73.
Alleen de nieuwe beginnen al bij 800 euri volgens mij.

rufus
5 juli 2010, 18:34
Heb die sg special faded laatst gezien voor 560 nieuw in keymusic gent,
en vorige week 400 2dehands. Heb verleden jaar ook één gekocht voor 450, ik was er niet zo weg van en hij is terug verkocht.
Je kan trouwens 2dehands een epi sg en een strat kopen voor 600 als je dat echt wil en goed rondneust.

Fireburst
5 juli 2010, 18:37
Bij JnR en Jacky Claes rond de 900. Ik hou het liever simpel, ik wil geen geklooi met gitaren over en weer verschepen.

Geen 2 dingen door elkaar halen :
het is of : de standard (rond de 900 à 1000euro)
of : de special faded (rond de 600euro).
Moet dus lukken met je budget en prima gitaren voor dat geld.

Ter info :
Bij Caerts in Leuven is de bruine nog net iets goedkoper als de cherry... niet van horen zeggen trouwens:soinnocent:

Bolder
5 juli 2010, 18:40
Geen 2 dingen door elkaar halen :
het is of : de standard (rond de 900 à 1000euro)
of : de special faded (rond de 600euro).
Moet dus lukken met je budget en prima gitaren voor dat geld.

Ter info :
Bij Caerts in Leuven is de bruine nog net iets goedkoper als de cherry... niet van horen zeggen trouwens:soinnocent:

Dus;

- Standard 2e hands voor +/- 750
- special faded voor +/- 500 tweehands (zelfs nog minder)

Fireburst
5 juli 2010, 19:05
Dus;

- Standard 2e hands voor +/- 750
- special faded voor +/- 500 tweehands (zelfs nog minder)

Standard : in theorie, of als je veel geduld hebt en constant de 2ehandsmarkt afschuimt : JA. In praktijk zal je eerder 800 à 850 betalen omdat de meesten die nieuw nog 1100 betaald hebben. De recente prijsdaling van Gibson zet die markt ietwat onder druk, maar de 2ehandsprijzen moeten nog mee dalen naar mijn gevoel.

Faded : moet 2ehands kunnen voor 400 à 450, ik zou er nooit 500 aan geven eigenlijk. Dan kan je beter een nieuwe kopen.

Nog opmerken : bij een faded krijg je een (matige) gigbag, bij de standard hoort meestal een koffer. Zo wordt het verschil tussen nieuwe faded + nieuwe koffer (bij Thomann toch 60-70euro) tegenover een 2ehands standard (hopelijk mét koffer dus) weer wat kleiner.

Choices, choices,...

Bolder
5 juli 2010, 19:08
Standard : in theorie, of als je veel geduld hebt en constant de 2ehandsmarkt afschuimt : JA. In praktijk zal je eerder 800 à 850 betalen omdat de meesten die nieuw nog 1100 betaald hebben. De recente prijsdaling van Gibson zet die markt ietwat onder druk, maar de 2ehandsprijzen moeten nog mee dalen naar mijn gevoel.

Faded : moet 2ehands kunnen voor 400 à 450, ik zou er nooit 500 aan geven eigenlijk. Dan kan je beter een nieuwe kopen.

Nog opmerken : bij een faded krijg je een (matige) gigbag, bij de standard hoort meestal een koffer. Zo wordt het verschil tussen nieuwe faded + nieuwe koffer (bij Thomann toch 60-70euro) tegenover een 2ehands standard (hopelijk mét koffer dus) weer wat kleiner.

Choices, choices,...

Ja wat je zegt is correct.

munkie
5 juli 2010, 19:15
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/supemooie-yamaha-pacifica-812w-49459862.html?qq=yamaha&pcpl=&list_cat=elektrische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Felektrische-gitaar

Yamaha Pacifica 812W, zit voor pakweg 400 euro aan electronica en hardware op, kost 350 :blast:

vulvasonic
5 juli 2010, 19:46
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/supemooie-yamaha-pacifica-812w-49459862.html?qq=yamaha&pcpl=&list_cat=elektrische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Felektrische-gitaar

Yamaha Pacifica 812W, zit voor pakweg 400 euro aan electronica en hardware op, kost 350 :blast:

Voor €25,- meer KUN je al een Gibson SG faded brown krijgen, weet ik (2de hands).

Kim Wilson
5 juli 2010, 21:41
Met tweedehands gitaren wacht ik liever tot ik er wat van ken en weet waar ik naar moet kijken.
En nu je er niks van weet, koop je maar een nieuwe, met een grote kans dat het niet de juiste gitaar is, en die je dus na een jaar weer verkoopt met dik verlies? :dontgeti:

Begrijp me goed, het zou zomaar jouw gitaar kúnnen zijn, maar vaak passeren er nog wel een paar gitaren de revue voordat je de juiste hebt gevonden. Tweedehands is dan juist dé manier om er niet financieel op leeg te lopen. Als de gitaar niet bevalt, verkoop je hem weer voor ongeveer hetzelfde bedrag als waarvoor je hem hebt gekocht.

J.B.
5 juli 2010, 22:17
niet echt realistisch maar wel leuk! tele deluxe uit 73.
Alleen de nieuwe beginnen al bij 800 euri volgens mij.
'k heb het niet zo op Tele's.

Geen 2 dingen door elkaar halen :
het is of : de standard (rond de 900 à 1000euro)
of : de special faded (rond de 600euro).
Moet dus lukken met je budget en prima gitaren voor dat geld.

Ter info :
Bij Caerts in Leuven is de bruine nog net iets goedkoper als de cherry... niet van horen zeggen trouwens:soinnocent:
De Faded kost wel degelijk 900. De Std gaat in diezelfde 2 winkels voor ongeveer 1200. Afzetters! :angry::D

KW, dat klinkt interessant, maar als ik me een kat in de zak koop kan ik 't niet over mijn hart krijgen om die door te verkopen.
Dé juiste gitaar zoek ik sowieso niet (portefeuille te krap etc, u kent het wel), ik zoek er een die gewoon wat beter geschikt is.

nickofzo
5 juli 2010, 22:22
sg faded 600 .. geen 900
900 is voor mongolen die teveel willen betalen

ik wil er wel 1 voor je kopen van 600 dat jij mij 900 geeft:soinnocent:

J.B.
5 juli 2010, 22:28
sg faded 600 .. geen 900
900 is voor mongolen die teveel willen betalen

ik wil er wel 1 voor je kopen van 600 dat jij mij 900 geeft:soinnocent:
Wat ga ik doen dan? Alsof je zomaar 300 euro kan afdingen... Tweedehands, oké, maar nieuw?

macwilliams
5 juli 2010, 22:35
droognøken???? (http://www.rockpalace.com/product/Gibson-SG-Special-Faded-Worn-Brown)

Fireburst
5 juli 2010, 22:39
Trein of auto naar Leuven (of elders in België, Caerts zal wel niet de enige zijn) en 300euro in uw zakken steken ?
Of eens informeren in Nederlands Limburg en waarschijnlijk idem ?
Of trein naar Keulen, alles proberen, kiezen met je oren en hopelijk ook idem ?

Als je maar geen 900euro gaat uitgeven aan een SG Faded :stop:

vulvasonic
5 juli 2010, 22:45
Welke oplichter vraagt €900,- voor een faded? :eek:
Die dingen beginnen bij de €600,- nieuw. €666,- max!

J.B.
5 juli 2010, 22:45
droognøken???? (http://www.rockpalace.com/product/Gibson-SG-Special-Faded-Worn-Brown)
I know. Ik had het over winkels in mijn buurt.


Trein of auto naar Leuven (of elders in België, Caerts zal wel niet de enige zijn) en 300euro in uw zakken steken ?
Of eens informeren in Nederlands Limburg en waarschijnlijk idem ?
Of trein naar Keulen, alles proberen, kiezen met je oren en hopelijk ook idem ?

Als je maar geen 900euro gaat uitgeven aan een SG Faded :stop:
Ben ik ook niet van plan hoor.

Tja, ik zou inderdaad de trein naar Leuven kunnen pakken...

EDIT: laat de flauwe grappen maar komen...

HUESSEN
5 juli 2010, 22:45
Als je maar geen 900euro gaat uitgeven aan een SG Faded :stop:


Nee, voor dat geld heb je bijna een echte SG Special :D


http://www.rockpalace.com/product/Gibson-SG-Special-Ebony



.

J.B.
5 juli 2010, 22:46
Welke oplichter vraagt €900,- voor een faded? :eek:
Die dingen beginnen bij de €600,- nieuw. €666,- max!
Nou, de Hasselaren, apparently. Morgen naar Genk, misschien zijn ze daar minder erg...

vulvasonic
5 juli 2010, 22:50
Nou, de Hasselaren, apparently. Morgen naar Genk, misschien zijn ze daar minder erg...

Krijg je er dan een gouden koffer bij soms? :dontgeti:

macwilliams
5 juli 2010, 22:56
Krijg je er dan een gouden koffer bij soms? :dontgeti:

Jep, gouden fallus shaped sg koffer met potje glijmiddel voor sukkels die zich niet alleen financieel willen laten naaien.

macwilliams
5 juli 2010, 22:59
I know. Ik had het over winkels in mijn buurt.


Ben ik ook niet van plan hoor.

Tja, ik zou inderdaad de trein naar Leuven kunnen pakken...

EDIT: laat de flauwe grappen maar komen...

Voor die €300,- zou ik lekker een dagje treinen.
Of iemand met een dieseltje charteren.

lodi
5 juli 2010, 23:14
kijk n's bij valkenborgh music in Luik, is bij jou in de buurt, goeie prijzen, knappe service .
veel gibson's in stock, leuke zaak.

nickofzo
6 juli 2010, 00:24
een limo huren om je gitaar op te halen /testen;)