PDA

View Full Version : welke versterker voor een Tool sound?



dennis_rhcp
5 juli 2010, 13:21
Hallo Iedereen,

Ik heb iemand gevonden die mijn oude randall wil overnemen,
dus nu heb ik weer geld voor een nieuwe versterker! (budget ong 800 euro)

ik speel met mijn band tool geinspireerde nummers.
ik speel met een Fender telecaster (komt nog een hotrail humbuscker in de brug)

Ik heb hier en daar wat versterkers gerpobeerd. Er is gewoon 1 versterker waar ik op verliefd ben en dat is de vox ac30. Geen andere versterker kan tippen aan zijn clean, helemaal clean met een randje. Maar dat is ook gelijk het probleem met vox, hij heeft alleen maar clean met een randje en geen dikke distortion. Nu heb ik daar wat pedalen geprobeerd. Ik had mijn hoop in een blackstar pedaal gelegd maar het bleef heel korrelig en ik was een heel dik strak distorion geluid.

Moet ik gewoon de vox laten gaan, en een versterker zoeken die wel een goede distortion heeft?

Ik heb een koch power tone geprobeerd, naast dat hij buiten mij budget valt, heeft hij wel een mooie distortion maar geen mooie clean. (en hij ziet er niet zo mooi uit als de vox:sssh:)

mogelijke kans hebbers:
- vox AC 30 cc2
- vox AC 30 VR met koch pedaltone
- Orange 2x12 cab + Egnater rebel 20
- Orange 2x12 cab + Blackstar ht stage 100
- Orange 2x12 cab + koch tweedehandse top?
- tips????

zoals je ziet ga ik mijn budget over met de meeste versterkers maar een top en cabinet kan ik in stapjes bij elkaar sparen (eerst een top en dan een verrotte speaker kast en dan een mooie 2x12 + flightcase)

heeft iemand de AC30 VR geprobeerd? dit is een transitor voorversterker met een buizen eindeversterker.

lang verhaal sorry ervoor, maar wie weet heeft iemand tips!
bedankt alvast

gr dennis

beruk
5 juli 2010, 13:32
guitargeek al bekeken? (Zal wel maar toch)
Uit 2001:
http://www.guitargeek.com/rigs/img/t/tool_adam_2001.gif

dennis_rhcp
5 juli 2010, 14:39
ja ik kende het plaatje, vette setup als je geld teveel hebt en 3 roadie's :soinnocent:

marc_o
5 juli 2010, 14:45
Diezel VH-4 en dan alleen het derde kanaal, dat is HET Tool geluid.
Adam Jones heeft gevraagd om een top met alleen DAT kanaal, maar daar begon Diezel niet aan.
Je komt ook heel erg ver met een Rivera Knucklehead reverb, die ze voor veel opnames ook hebben gebruikt.
Vroeger was het veelal de Rectifier.

Kortom, voor het echte goede Tool-geluid zul je even moeten sparen.

Met een VOX ga je het nooit redden, tenzij je bij de aanschaf een aantal ZEER goed drivepedalen optelt en dan nog is VOX nu niet de juiste versterker voor deze muziek.
Koop wat je nodig hebt,niet wat cool lijkt .....je koopt ook geen Fender Twin voor een metal-band.....of een Diezel Herbert voor een jazz-ensemble.



Wil je qua budget niet te gek willen doen, kun je ver komen met een goede, dik klinkende Marshall natuurlijk, bijvoorbeeld een DSL of een 800 met wat pedalen, maar stap af van een Vox, dat heeft geen nut in dit geval.


Adam Jones gebruikt overigens alleen het 3e kanaal en schakelt niet naar clean op de versterker. Zijn cleane sounds zijn hetzelfde kanaal maar dan met een volumepot verkregen.

belfrink
5 juli 2010, 14:49
ja ik kende het plaatje, vette setup als je geld teveel hebt en 3 roadie's :soinnocent:

Valt best mee toch, die sounds kun je prima uit 1 amp halen met wat pedalen ervoor.

Een VOX zou ik sowieso links laten liggen en meer richting Marshall en MESA gaan.
Met een JVM kom je al een heel eind denk ik ;)

sjaak1990
7 juli 2010, 20:06
Wil je qua budget niet te gek willen doen, kun je ver komen met een goede, dik klinkende Marshall natuurlijk, bijvoorbeeld een DSL of een 800 met wat pedalen, maar stap af van een Vox, dat heeft geen nut in dit geval.

Adam Jones gebruikt overigens alleen het 3e kanaal en schakelt niet naar clean op de versterker. Zijn cleane sounds zijn hetzelfde kanaal maar dan met een volumepot verkregen.

Live gebruikt hij idd alleen zn volumepot, in de studio zijn er wel cleane kanalen gebruikt, er zijn ook nog wel andere apartere versterkers gebruikt voor de album opnames.

Diezel vh4 is perfect voor het geluid.

DSL mwa, die ik had kreeg ik het geluid niet echt uit, het dikke midlaag ontbrak, JCM800 kan wel.
En zoals je zegt een vox is hier niet geschikt voor, die zijn wel weer erg geschikt voor andere dingen.


Valt best mee toch, die sounds kun je prima uit 1 amp halen met wat pedalen ervoor.

Een VOX zou ik sowieso links laten liggen en meer richting Marshall en MESA gaan.
Met een JVM kom je al een heel eind denk ik ;)

De sound is juist Diezel met een vleugje marshall en laag van een rectifier dus dat lukt niet uit 1 amp met een pedaaltje.
JVM sowieso echt niet, die mist het dikke midlaag en heeft juist meer midhoog.

Goedkoop deze sound krijgen is haast niet te doen. Rivera zou goed kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niks over zeggen.
Diezel Einstein als goedkoper alternatief voor de VH4, iets meer vintage gevoiced maar naar mijn mening wel erg geschikt voor deze sound.
Brunetti xl r-evo op het xl kanaal.
Diezel VH4 natuurlijk.