PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar gezocht



Jules Vermeij
4 juli 2010, 23:47
Hey,

Ik speel nu ongeveer 10, 11 maanden gitaar en ik ben maar weer eens gaan kijken voor een nieuwe gitaar (ik speel tot dusverre op een Squier Affinity Strat) en mijn oog is gevallen op de Epiphone Les Paul Custom (Alpine White) Nu was ik al op zoek naar een Les Paul model vanwege de lekkere rock-sound en zo, maar is deze gitaar dan aan te raden? Ik lees er in ieder geval veel positiefs over. Later,

- Jules

Bolder
4 juli 2010, 23:52
KORT: Ja deze is zeker aan te raden. Gewoon gaan proberen in de muziekwinkel.

Kijk ook naar een goede versterker als je deze nog niet hebt, of naar bijvoorbeeld London City, Tokai en Vintage gitaren. Kijk ook eens naar Stratocaster, Telecaster of SG modellen; Het zijn allemaal 'rock'-gitaren.

Jules Vermeij
4 juli 2010, 23:54
OK bedankt, ik zal hem binnenkort wel eens uit gaan proberen dan.

Tankman
5 juli 2010, 00:57
Wat is dat met dat eeuwige Epiphone geprijs hier. Epiphone is crap. Voor hetzelfde geld heb je een veel betere Tokai. Bekijk die maar ook eens als je gitaartjes uit gaat testen.

geert1976
5 juli 2010, 01:06
Wat is dat met dat eeuwige Epiphone geprijs hier. Epiphone is crap. Voor hetzelfde geld heb je een veel betere Tokai. Bekijk die maar ook eens als je gitaartjes uit gaat testen.

Nou dat is ook een beetje overdreven.
Ik wil niet zeggen dat een Tokai beter is, of slechter is.

Tankman
5 juli 2010, 01:14
Nou dat is ook een beetje overdreven.
Ik wil niet zeggen dat een Tokai beter is, of slechter is.

Ik wel...:soinnocent:

Afwerking, bespeelbaarheid en klank is bij Tokai gewoon veel beter dan bij Epiphone.

geert1976
5 juli 2010, 01:17
Ik wel...:soinnocent:

Afwerking, bespeelbaarheid en klank is bij Tokai gewoon veel beter dan bij Epiphone.

Ik niet.

Qua bespeelbaarheid ontlopen ze elkaar niet, heeft grotendeels met afstelling te maken.
De klank van de Chinese Tokai's vind ik zeker niet beter dan de Epi's, vind ze zelfs iets schriller (voor mijn gevoel veel meer mids).

De goedkope Tokai's zijn volgens mij niet eens van mahonie geloof ik en het lijkt toch of dat een iets ander geluid geeft.

.slash.
5 juli 2010, 08:46
http://i47.tinypic.com/jshgug.jpg

dit is gaaf (als je KISS fan bent:soinnocent:)
epiphone is ook gewoon goede kwaliteit.
epiphone is het zusterbedrijf van gibson en alles dat wordt gemaakt mag alleen als gibson daarmee instemt.

nou heeft dat niets te maken met de kwaliteit van epiphone, maar naar mijn mening is epiphone zeker beter dan tokai vooral wat sounds betreft :soinnocent:

G.G.
5 juli 2010, 09:04
maar naar mijn mening is epiphone zeker beter dan tokai vooral wat sounds betreft :soinnocent:

Even navragen voordat er wetenschappelijke waarde aan je uitspraak gehangen wordt:

Hoeveel Tokai Lp's heb je getest naast Epiphone LP's?

Of is dit weer zo'n uitspraak van iemand die weleens een keertje op een of andere LP van Epi gespeeld heeft en een Tokai op Youtube gehoord heeft?

Orbis
5 juli 2010, 09:28
Koop je overigens voor het geld van een Epi Custom niet ook (bijna) een Gibson LP Faded of een tweedehands Studio? Dat is dan misschien toch een net wat toffere investering. Bovendien waardevaster, als je dat iets kan schelen.

nickofzo
5 juli 2010, 09:28
ik moet ook zeggen.. de tokkies die ik naast de epies gehouden heb vond ik toch wel erg ielig aanvoelen, dun en fragile

imo is het net niks.. maar weet wel dat er veel mensen op tokkies geilen.

lindstrom
5 juli 2010, 09:30
Tokai is gewoon een stuk beter dan Epiphone, dit betekend niet direct dat Epiphone slecht is. Je moet best wel geluk hebben en goed zoeken voor de juiste Epiphone.

Sowieso zijn de stock pickups van Epiphone echt om te huilen. maar de gitaar zelf kan nog wel eens best wel goed zijn..

Om een antwoord te geven aan de TS, Ja ga lekker die Epiphone testen en hou in je achterhoofd dat je hem zonder versterker "droog" test, als hij dan goed klinkt dan kun je later altijd de pickups nog vervangen.

succes!

robertmolema
5 juli 2010, 10:31
Heb laatst met een leerling een aantal Tokai's geprobeerd en uiteindelijk is het eentje geworden met een sunburst kleur met een top (fineer?) van quilted maple. Ziet er goed uit, maar dat niet alleen. Er was tussen de verschillende Tokia's ook verschil in klank te horen.

Les 1 als je een gitaar gaat kopen: gebruik je oren en kijk naar het instrument dat je in handen hebt. Het merkje op de kop zegt echt niks over de kwaliteit. Zelfs niet bij Gibson of Epiphone maar ook niet bij Tokia's. Gewoon goed luisteren en kijken en spelen natuurlijk. En trek dan je oordeel. Hoe graag je ook liever Epiphone of Gibson op je kop hebt staan.

Overigens hebben die Tokai's van 400 euro volgense mij inderdaad geen mahony body.

Bolder
5 juli 2010, 10:41
http://i47.tinypic.com/jshgug.jpg

dit is gaaf (als je KISS fan bent:soinnocent:)
epiphone is ook gewoon goede kwaliteit.
epiphone is het zusterbedrijf van gibson en alles dat wordt gemaakt mag alleen als gibson daarmee instemt.

nou heeft dat niets te maken met de kwaliteit van epiphone, maar naar mijn mening is epiphone zeker beter dan tokai vooral wat sounds betreft :soinnocent:

Waar slaat deze post op? (dat kiss ding?)

LesPaul1612
5 juli 2010, 11:07
Zo'n epiphone les paul is een prima ding hoor. Heb er zelf een, en ben er van overtuigd dat dit een kwaliteits instrument is.

Maar misschien kun je beter kiezen voor een Gibson SG Special Faded. Kwalitatief net iets beter, een stuk waardevaster en je hebt ook nog zo'n prachtige headstock:mmmm:

Mitch
5 juli 2010, 11:13
Jongens, waar blijft de tijd? Vroeger maakten we elkaar alleen maar af als het om Fender vs Gibson ging, nu ook al om Epiphone wel of neit te verdedigen :makeup:
Joh, het huidige Tokai of Epiphone...het is allemaal Chinese productie en natuurlijk zal de één dan wel eens wat leuker uit de verf komen dan de andere want ze zullen ongetwijfeld in andere fabrieken gemaakt worden. Maar dan nog zijn er veel individuele verschillen, zoals al gezegd. Vooraf volledig concentreren op kleur en merk is misschien neit zo handig, het is beter om verschillende gitaren te testen. Maar ja...toen ik net toe was aan mijn tweede gitaar hoorde ik wel enigszins verschil, maar niet echt grote kwaliteitesverschillen, dat besef kwam later pas. Maakt ook niet uit.
Ik heb ook wel eens een paar Indies bespeeld en die vond ik verrassend goed in dezelfde prijsklasse. Vooral het halsprofiel en algehele bespeelbaarheid en klank staken er toch wel bovenuit.

Kuhrtje
5 juli 2010, 11:13
Epiphones zijn zeker geen slechte gitaren hoor.

Gewoon in de winkel een paar pakken en kijken welke je het mooiste vindt en welke het beste speelt.
Vintage schijnt ook wel een goed merk te zijn met zijn Wilkinson elementen.

Zelf heb ik een Custom uit 1994. Deze is gemaakt in korea en schijnen de betere Epiphones te zijn. Misschien dat je een goede kan vinden op Marktplaats ofzo.. Als je op marktplaats gaat kijken voor Epiphones en ze komen uit China, moet je ff goed op letten dat ze niet Fake zijn.

jannest
5 juli 2010, 12:42
Heb laatst met een leerling een aantal Tokai's geprobeerd en uiteindelijk is het eentje geworden met een sunburst kleur met een top (fineer?) van quilted maple. Ziet er goed uit, maar dat niet alleen. Er was tussen de verschillende Tokia's ook verschil in klank te horen.

Les 1 als je een gitaar gaat kopen: gebruik je oren en kijk naar het instrument dat je in handen hebt. Het merkje op de kop zegt echt niks over de kwaliteit. Zelfs niet bij Gibson of Epiphone maar ook niet bij Tokia's. Gewoon goed luisteren en kijken en spelen natuurlijk. En trek dan je oordeel. Hoe graag je ook liever Epiphone of Gibson op je kop hebt staan.

Overigens hebben die Tokai's van 400 euro volgense mij inderdaad geen mahony body.

zo doe je dat
hulde
volgens mij ben jij een goede gitaar leraar

hezz
5 juli 2010, 13:44
Haaaaaaagström!!!

Beetje een ander beest dan de typische LP, maar ze kunnen me over het algemeen meer bekoren dan de Epi LP's. En naar mijn mening hebben ze ook nog een mooiere vorm dan een LP, dat minder puntige geeft het net wat meer klasse en de headstock is mooier dan een Epi.

http://www.oldschoolhouserock.com/marshallman/guitar_pics/hagstrom_1a.jpg

Hendriks
5 juli 2010, 13:47
Probeer ook eens een Swing verkrijgbaar bij Tonefactory , veel gitaar voor het geld. Ik heb een telecaster van Swing gehad en dat was een winner.

lindstrom
5 juli 2010, 13:50
Haaaaaaagström!!!

naar mijn mening hebben ze ook nog een mooiere vorm dan een LP.

naar mijn mening juist niet :makeup:

smaken verschillen..

robertmolema
5 juli 2010, 13:56
Haaaaaaagström!!!

Die zien er ook erg mooi uit. Authentieker omdat het geen nagebouwde Les Paul is maar een eigen invulling aan het concept geven. Vond alleen de Tokai lekkerder spelen. Maar heb ze niet ter plekke kunnen vergelijken. De ene winkel had alleen de Tokai's de andere alleen de Hagströms. De Hagströms zijn ook wat duurder. Die Tokai's doen het in iedergeval erg goed voor de prijs of in vergelijk met de Hagströms beter afgesteld uit de fabriek.

Mijn mening is ook dat veel gitaren prima te pruimen zijn met een goede afstelbeurt. Heb laatst een 2de hands Jazzgitaar (Acepro) op de kop getikt voor 275 euro. Een avondje veilen en afstellen doet echt wonderen!

hezz
5 juli 2010, 14:19
Die zien er ook erg mooi uit. Authentieker omdat het geen nagebouwde Les Paul is maar een eigen invulling aan het concept geven. Vond alleen de Tokai lekkerder spelen. Maar heb ze niet ter plekke kunnen vergelijken. De ene winkel had alleen de Tokai's de andere alleen de Hagströms. De Hagströms zijn ook wat duurder. Die Tokai's doen het in iedergeval erg goed voor de prijs of in vergelijk met de Hagströms beter afgesteld uit de fabriek.

Vrij exemplarische verschillen blijkbaar, de nieuwe goedkopere Tokai's [onder de €500] die ik heb vast gehouden vond ik dan weer minder lekker spelen en klinken dan de Hag's. De Hag's zijn inderdaad zoals je al zegt ook wat origineler; ze hebben een Fender-mensuur, eigen trussrod ontwerp, eigen tailpiece ontwerp, coil-switch voor wat extra diversiteit. Nou ben ik niet iemand die veel om sustain geeft en daar mee speelt, maar deze kleine aanpassingen doen de gitaar op dat vlak wel goed!

Verlies niet het budget van de topicstarter uit het oog! Hij wou graag voor de LP gaan die iets boven de €500 (http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_custom.htm) kost. De Hagstrom's zitten in dezelfde prijs klasse, net onder de €500 (http://www.thomann.de/nl/hagstrom_super_swede_wh.htm).

Jules Vermeij
5 juli 2010, 17:11
Goed, bedankt voor alle tips. Aangezien de meningen nogal verschillen zal ik binnenkort maar gewoon een kijkje gaan nemen in de gitaarwinkel en er een paar uitproberen. En wat het geluid betreft, ik weet een redelijk goed geluid uit mijn Strat te krijgen, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Rakkondy
5 juli 2010, 17:39
Nouu veel succes met kopen dan eh :supercool:

Bolder
5 juli 2010, 19:17
Précies!

10tekens

Jules Vermeij
6 juli 2010, 17:44
Nu zie ik er ook een op MP staan, is deze wat? Ziet er wel goed uit: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/359351263-epiphone-les-paul.html?return=eJwtjVEKgzAQRO8i6KcmEaFEQqk3CZqSY EwWd0NLS%2B/etfVr5s0MjNVSv4MWI2p5GXSFzu6zHz0R6K5bM7jUbnZfCaK1h G2K3X/SgofrMxrZLGgo1/2t7icorILNEs4AziASm1dgnPC%2BIIM8ajrr7dilsrk9zIzrg9 FBAJ%2BTq9WgRHT4U7Al8iDjcaAagGJEQ2hkNX6%2B2LA/FA%3D%3D&df=1&fta=eNo10N1qwzAMBeB3MazX/kscy/QV9gpFjuwtLG1NnWxlpe8%2By3Q34UNRosNBcPCoMIHYb%2Bvp G9cqQgXvQNzXozpQPW5XCGUHGWhpKA3rBr9LCTVTBRXK1kbnAp f9nG7LHL5%2BIJWlfF4v6U3LNdX2LLiv4VoX0IdS9qM8bPWo%2 BJAFUfAjibC0P1UwIBbqCbRrkZxMU8ZpvKvBqdmPpiNqKRkyK9 0nchpobjBK08yvxmykRsZslfWMGC1OHdZQZuCYIjEcSdkmlpQx 3vJkJB/7zhAHrTswez5h0cuoGLYtcbBR6tmlhoGIYmTETNZ0TJPJHZaIY wwYZxr4lpEx96/8MLu%2Bo60k9wJyDJuNRvlCL4ExTlyPak1t14JUT2u6fGyf/w16EGe8n7jU1iOB5i5B4I8I7y9%2Bi4Ag4fF8/gHUtJWj&fta_ind=10&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

macwilliams
6 juli 2010, 18:14
Nu zie ik er ook een op MP staan, is deze wat? Ziet er wel goed uit: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/359351263-epiphone-les-paul.html?return=eJwtjVEKgzAQRO8i6KcmEaFEQqk3CZqSY EwWd0NLS%2B/etfVr5s0MjNVSv4MWI2p5GXSFzu6zHz0R6K5bM7jUbnZfCaK1h G2K3X/SgofrMxrZLGgo1/2t7icorILNEs4AziASm1dgnPC%2BIIM8ajrr7dilsrk9zIzrg9 FBAJ%2BTq9WgRHT4U7Al8iDjcaAagGJEQ2hkNX6%2B2LA/FA%3D%3D&df=1&fta=eNo10N1qwzAMBeB3MazX/kscy/QV9gpFjuwtLG1NnWxlpe8%2By3Q34UNRosNBcPCoMIHYb%2Bvp G9cqQgXvQNzXozpQPW5XCGUHGWhpKA3rBr9LCTVTBRXK1kbnAp f9nG7LHL5%2BIJWlfF4v6U3LNdX2LLiv4VoX0IdS9qM8bPWo%2 BJAFUfAjibC0P1UwIBbqCbRrkZxMU8ZpvKvBqdmPpiNqKRkyK9 0nchpobjBK08yvxmykRsZslfWMGC1OHdZQZuCYIjEcSdkmlpQx 3vJkJB/7zhAHrTswez5h0cuoGLYtcbBR6tmlhoGIYmTETNZ0TJPJHZaIY wwYZxr4lpEx96/8MLu%2Bo60k9wJyDJuNRvlCL4ExTlyPak1t14JUT2u6fGyf/w16EGe8n7jU1iOB5i5B4I8I7y9%2Bi4Ag4fF8/gHUtJWj&fta_ind=10&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

Daar vragen ze dan €450 voor, best duur.
Ik heb er van deze een stuk of drie gehad en die zijn bijna 100€ goedkoper weggegaan.

Exi
6 juli 2010, 18:28
Je krijgt er wel een Zebra bij;)
Misschien is een LTD EC serie ook wel iets?

Jules Vermeij
9 juli 2010, 21:38
OK dan had ik nog één vraagje, wat is eigenlijk het verschil tussen een Epi Les Paul Custom en een Standard? Want voor die laatste leg je toch al gauw dik 100 euro minder voor neer.

Goeiemorgen
9 juli 2010, 21:51
De standaard custom en standaard is het verschil aleen de kleur het verschil.
hout type zijn ze percies het zelfde etc.

LesPaul1612
11 juli 2010, 12:05
inderdaad; de Custom heeft een dubbele binding en gouden hardware, maar technisch zijn ze gelijk....

marco v
11 juli 2010, 12:55
De binding, inleg, hardware, toets, het is allemaal net wat luxer bij de custom, maar het is maar net wat je wilt.
Zelf ben ik ook een voorstander van Tokai(mooiere headstock, beter geluid), maar net als bij Epiphone of Vintage moet je er een aantal vergelijken en niet lukraak kopen.
Het geluid van de tokai vind ik zelf net wat mooier, ik heb diverse epiphones gehad waarvan de standaard pickups echt om te huilen waren, die heb ik toen snel verwisseld. Met dit budget heb je keuze genoeg. Kijk ook eens naar Burny. (verkrijgbaar in Leeuwarden voor ong 550 euro)
Op marktplaats duiken ook regelmatig Greco´s, Ibanezjes, Pearl etc Les Pauls op.

MeneerJoost
12 juli 2010, 22:19
Ik wel...:soinnocent:

Afwerking, bespeelbaarheid en klank is bij Tokai gewoon veel beter dan bij Epiphone.

Wat is beter?
De ene vind dit geluid mooi en de andere dat het is natuurlijk allemaal objectief -.-" (of was het subjectief?:P)

Ik weet niet hoeveel je over hebt voor je 2e gitaar maar ik heb een Fender Classic Player Baja Telecaster en dit ding rockt HARD! :D

Maar London Cities zijn ook hele goede Fender kopien ;) maar een Les Paul is ook zeeeker niet verkeerd, tube screamertje derbij en KNALLEN! :D

Jules Vermeij
16 juli 2010, 23:13
Nou, ik heb er een gekocht.
Een nieuwe, een witte, en hij is vet :ok: Hij klinkt en hij speelt als een tiet. Thanx voor alle tips