PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Mesa TransAtlantic TA-15



bluegate
4 juli 2010, 20:34
Vandaag een nieuwe amp gekregen, alvast voor mijn verjaardag morgen... :zz:

Was aan het struinen op internet en kwam dit tegen:
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Transatlantic/transatlantic-TA-15.html#gpm1_1

Vond het een geinig ding, klein en draagbaar met 2 kanalen, 5 voicings + 3 poweramp settings.
Net iets groter als een broodrooster.

Op youtube gaan zoeken naar clips: http://www.youtube.com/watch?v=7hzQ3ZGpHMA
Vond het veelbelovend klinken.
Deed mij denken aan de Guytron GT100 F/V die ik heb gehad, en eigenlijk (op het gewicht na) nog steeds mis.

Zag 'm op de site staan bij Feedback.
Feedback had een gitaardag vandaag en 5% kassa korting... dus ik in de warme auto naar R'dam.
Was heerlijk rustig... mooi weer dus mensen bleven in grote getallen afwezig.
Lekker 1 uur getest in het grote hok met een Marshall 100y ani. 4x12" kast.

Wow, wat een geluid komt er uit dit toastertje :rockon:

Kanaal 1 is ge-ent op Vox, en klinkt fantastisch.
Clean of Clean met rand(je) vermaakte me prima.
Toch nog ff naar kanaal 2, deze heeft 3 modes tweed, Hi1 en Hi2.
Tweed is semi Clean, Hi1 is een volle Marshall crunch en Hi2 een Mesa scheur maar opener.

Vervolgens kun je nog fine-tunen met het vermogen per kanaal 5, 15 of 25W.
En 25W is luid, had 'm op 1/3 open staan en dat kon ik net verdragen in dat hok.
De 5W setting is een stuk zachter en geeft ook een mooie ronde omlijsting aan het geluid.

Als ik moet klagen... je kunt de voicings niet bedienen met een voetschakelaar.
Wel kun je van kanaal schakelen.
Maar met element keuze en volume regelaar kun je zoveel doen dat je niet meer nodig hebt dan dit.

Thuis heb ik nog een Mesa 1x12" staan met EV12L.
Weer een fantastisch geluid, weet niet of mijn buren daar blij mee zijn... Maar ik wel!

Mitch
4 juli 2010, 20:36
O ja, die! Hele tijd geleden wel de afbeeldingen van gezien amar verder niks meer gehoord. Zo waar een Mesa waar ik zelf ook nog wel in geďnteresseerd zou zijn. Gefeliciteerd met de aankoop!

bluegate
4 juli 2010, 21:25
Thanks, heb'm uit gezocht ivm compactheid en met een loadbox integreerbaar met de digitale setup.

guitarkid
5 juli 2010, 08:15
Prachtig ampje, heb 'm in Groningen geprobeerd. Alleen dat blauwe licht.....

Gr. C.

muziekschuur
5 juli 2010, 10:21
Is die behuizing echt helemaal van staal?

Mr. Dynamite
5 juli 2010, 11:05
Dubbel gefeliciteerd dan maar!
Lijkt me een heel gaaf versterkertje man :crazyhappy:

speedmusic
5 juli 2010, 11:30
Gefeliciteerd, prachtige versterker voor mij behoorlijk boven het budget, dus heb ik maar gekozen voor de Nightrain, kun je trouwens ook ver mee komen maar niet de oceaan over.

marc_o
5 juli 2010, 11:34
Tof dat je 'm hebt.
Wilde 'm in Frankfurt op de beurs aan de tand voelen, maar helaas, de Mesa-stand had op z'n falie gekregen omdat ze de DB-politie een paar maal te vaak op hun dak hadden gekregen en mochten ze geen geluiden meer fabriceren......ik heb er wel eentje geaaid...maar daar bleef het bij.

bluegate
5 juli 2010, 15:25
@Guitarkid: Je weet toch dat blauwe leds beter klinken ;) En het is mijn favorite kleur.

@Muziekschuur: Ja, alles is van metaal. weegt ongeveer 6,5kg totaal.

@MR Dynamite: Thanks, had niet verwacht dat 'ie zo zou klinken op het eerste gezicht.

@Speedmusic: Thanks, vond 'm ook prijzig maar gezien de functies wel te rechtvaardigen.

@Marc_o: Mocht je 'm een keer willen proberen kunnen we misschien een keer afspreken.

Exi
5 juli 2010, 16:51
ik heb er wel eentje geaaid...maar daar bleef het bij.
:seriousf:


Mooie amp man! Op de video klinkt ie al heerlijk en hij is echt veelzijdig. Hoe kunnen ze dat in een toaster bouwen zeg!
Als ik het geld had.....

.....:(

fret1979
6 juli 2010, 08:31
Vette amp is dat! Ik vind de clean echt super, maar hi2 komt voor mij net gain tekort. Lukt het jou wel om zo'n dikke petrucci lead eruit te halen? Anyway gefeliciteerd!

bluegate
6 juli 2010, 09:24
Thanks, nee uberscheur zit er inderdaad niet in.
Denk ook niet dat je het strak houdt met heel veel gain, daarvoor heeft de
eindtrap te weinig vermogen.

Voor mijn doeleinde is met gain op 3 uur voldoende en dan de Hi1 stand.
Lekker, good ol' school Rock... :zz:

vinni
6 juli 2010, 23:49
Het enige dat mij tegen hield dat ding mee te nemen was het ontbreken van een FX-loop......zo jammer.....


Vinni

bluegate
7 juli 2010, 08:20
Ja, dat is idd een ander minpunt.
Maar mesa loops zijn nou niet bepaald de beste, dus misschien maar beter.

Ze geven zelf aan dat ze vonden dat het afbreuk deed aan het geluid ivm
het korte signaalpad.

Als ik effecten nodig heb dan hang ik er een loadbox aan en koppel ik hem aan
mijn Eleven Rack.
Moet ik nog eens uitproberen, maar in theorie mag het geen probleem zijn.

vinni
7 juli 2010, 08:51
Maar dan moet je weer een aparte eindtrap gebruiken....
Da's nou niet de bedoeling van een compacte versterker.

Ik heb ook begrepen dat het heel lastig is een FX-loop in te bouwen.
Heb ook van andere fora begrepen dat het ontbreken van die FX-loop
als een groot minpunt wordt beschouwd.

Vinni

bluegate
7 juli 2010, 09:05
Nee, Eleven Rack gaat direct naar FOH en naar mijn In-Ears.
Blijft compact alleen Mesa en Loadbox komen er dan extra bij.

vinni
7 juli 2010, 09:15
Dat kan natuurlijk ook.....
Maarru.....

De sounds van de TA zijn dus niet te benaderen met de Eleven?

Vinni

bluegate
7 juli 2010, 09:29
Ja hoor, lukt ook.
De mesa is eigenlijk bedoeld als oefen ampje, als ik herrie wil maken.

Normaal gebruik ik alleen de Eleven Rack, maar het is leuk als je spullen integreerbaar zijn.
En met de Mesa erbij kun je een Double Amp situatie maken in de Eleven Rack, wat deze vanwege processor kracht niet kan.

jonesd
7 juli 2010, 09:46
Ik heb het filmpje beluisterd en ben best onder de indruk. Eerste kanaal klinkt inderdaad vrij voxy.
Nooit gedacht dat ik zou gassen op een mesa...

Gefeliciteerd met je aankoop.

bluegate
7 juli 2010, 10:33
Thanks, Clean en Clean met licht randje is heel erg lekker.
Ik heb 'm nu de hele tijd op Top Boost mode en in 25W stand.

bluegate
8 juli 2010, 08:18
Hier een korte sample, heb ik gisteren opgenomen.

Gitaar -> Eleven Rack -> (fx-loop) Mesa TA 15 -> Eleven Rack -> iMac.
Mesa kanaal 1, Top Boost in 15W stand.
Cab is een 2x12" Alnico Blue IR.
Alleen de lead is de Mesa TA 15, de overige gitaarpartijen is de Eleven Rack.

Mesa sample (http://www.bluegate.nl/Werkmap/Mesa.mp3)

Liedje maakt deel uit van mijn 2010 cover serie, met gast zangers/zangeressen.

:zz:

Mr. Dynamite
8 juli 2010, 11:00
Wooaa klinkt lekker man! :crazyhappy:
Mag eigenlijk ook wel voor die prijs :sssh:

Exi
8 juli 2010, 11:38
Heerlijke sound man!!:lovelove:
Zit nu even op je website te kijken, klinkt goed allemaal!:ok:

bluegate
8 juli 2010, 16:55
Thanks.

Feel is tocht iets anders, zelfs met de Eleven Rack voor de TA15.
De Eleven Rack komt behoorlijk in de buurt, maar je merkt toch direct dat
er echte buizen in het spel zijn ipv alleen maar chips.

:ok:

mesaman
8 juli 2010, 17:21
met een botle rocket of een vtwin er voor heb gewoon een extra kanaal met dikke scheur er bij en het is perfect!ik mis nu de dikke mesa scheur!
ik vind hem heel mooi.

MarkV
7 februari 2012, 21:50
Oud topic, maar toch...


Bluegate, heb je de amp nog? Zoekende naar Vox clean en Marshall overdrive zoals de Guytron, hoe klinkt deze na de honeymoon?

bluegate
7 februari 2012, 23:07
Ik heb 'm nog steeds en gebruik 'm graag.
Op dit moment speel ik wel veel over de 11Rack, maar dat komt omdat ik bezig ben om mijn Eventide te programmeren.

Maar in de oefenruimte en bij kleine of korte optredens gebruik ik altijd de TA15.

Geluid is gewoon goed en klinkt een klein beetje als de Guytron GT100 F/V die ik heb gehad.
Reageert erg goed op je volumeknop.

BartBlackMagic
8 februari 2012, 08:30
Als alles goed loopt ga ik deze TA-15 zaterdag testen icm de Mesa Transatlantic 1x12 cabinet die niet van de goedkoopste is (450 a 490 EUR). Blij te horen dat hij na lange tijd nog blijft boeien. Gisteren nog een Laboga Alligator getest: 2 kanaals combo, dubbele EQ, Vintage 30 speakers, wattage weet ik niet: 30 of 50watt, veel te luid voor thuis dus maar toch klonk hij al heel overtuigend op laag volume. Heb deze vorig jaar al eens getest en het valt op hoe "neutraal" hij klinkt, geen karakter zoals je zo direct een Orange of Marshall kan herkennen. Maar toch vind 'k 't een serieus goed ding, meestal is enkel het clean goed en niet de overdrive of andersom, bij deze vind 'k ze allebei prima. Verkoper vertelde mij dat Laboga nu naar massaproductie is gegaan (zou overgenomen zijn door een Duits bedrijf) waar dit model nog handwired was...
Vraagje: in hoeverre mate kan je een goed clean geluid kleuren met pedalen? maw dat hij klinkt zoals een totaal andere versterker, heb maar weinig ervaring met pedalen.

bluegate
8 februari 2012, 08:55
Elk pedaal reageert anders op versterkers, dus gewoon zoveel mogelijk testen.
Als je pedalen hebt, neem die dan mee als je een versterker test.

MarkV
8 februari 2012, 09:40
Ik heb 'm nog steeds en gebruik 'm graag.
Op dit moment speel ik wel veel over de 11Rack, maar dat komt omdat ik bezig ben om mijn Eventide te programmeren.

Maar in de oefenruimte en bij kleine of korte optredens gebruik ik altijd de TA15.

Geluid is gewoon goed en klinkt een klein beetje als de Guytron GT100 F/V die ik heb gehad.
Reageert erg goed op je volumeknop.

Bedankt voor de info! Goed om te horen dat deze nog steeds voldoet!

BartBlackMagic
12 februari 2012, 10:56
Gisteren na een tripje van 126km dan de TA-15 gaan testen, op kanaal 1: clean & top boost modes, gebaseerd op Vox AC30, heel erg mooi. Ik vond de cabinet (Mesa Transatlantic 1x12) de beste die 'k tot nu toe heb gehoord. Op kanaal 2: tweed mode, ook weer zeer overtuigend. Als reverb heb 'k de holy grail gebruikt (zit standaard geen reverb op). Heb alle standen op de drie mogelijke vermogens getest (5, 15, 25watt). En dan high gain 1 & high gain 2 klonken ook prima, maar ik vond ze niet ver genoeg gaan. Het maakte niet heel veel verschil of je de gain op 2u draaide of helemaal open zet. Dat betekent dat er wrs nog een boost pedaal bij zou moeten komen en daar knelt nu net het schoentje.
TA-15 + cabinet = 1500 EUR
Holy Grail Plus reverb = 125 EUR
Boost pedaal = 150 EUR
Totaal: 1775 EUR
In Amerika kosten de amp én cabinet omgerekend 1060 EUR. Dat is een prijs die 'k er onmiddellijk voor wil betalen. Maar nu twijfel 'k serieus hard.
Heb ook nog de Hughes & Kettner Tubemeister 18 getest: gain kanaal vond 'k ondermaats. Verder nog een ENGL Gigmaster 15watt bespeeld en snel weer afgezet ;)... Dan de Blackstar HT-5, die ik wat prijs-kwaliteit betreft wel de moeite vond. Deze had te veel gain voor mij (maar liever te veel als te weinig), maar kon mij wel bekoren wat overdrive kanaal betreft. Vlak voor ik door ging toch nog maar eens op de Transatlantic gespeeld en dan merk je wel dat het kwaliteit is.