PDA

View Full Version : Gibson junior met een humbucker?



Don Olivier
4 juli 2010, 16:57
Iemand weleens een junior versleuteld door de P90 te vervangen voor een humbucker?
Lijkt me toch wel het experimenteren waard ;)

broeder6x6
4 juli 2010, 17:28
lijkt me inderdaad wel wat!!:dontgeti:
vraag me af hoe zoiets gaat klinken....

HaroldA
4 juli 2010, 17:35
Present! :ok:

SG Jr met DiMarzio DP209 Super Distortion...

Nielsje
4 juli 2010, 17:43
Ik vind de gitaar juist briljant met alleen een p-90...

Don Olivier
4 juli 2010, 17:51
Ik vind de gitaar juist briljant met alleen een p-90...

Ik ook.

Alleen: als je je geluid opschoont (volume rond de 4,5) vind ik een P90 in de bridge persoonlijk wat te ielig / dun klinken

Voluit echter zijn ze top

Vandaar dat ik dacht aan een humbucker in een junior ;)

Nielsje
4 juli 2010, 18:03
Hm.. ik zou het probleem dan zoeken bij je controls. Wellicht een andere pot, of andere cap waardes. Mitch heeft onlangs zijn Junior voorzien van een andere condensator, en dat schijnt een verschil van dag en nacht te zijn.
Het is ook een stuk goedkoper dan een nieuwe pup ;)

Mitch
4 juli 2010, 18:11
Je geluid wordt altijd wel iets dunner, dat is niet inherent aan een P90. Misschien het soort of merk, of de pot/cap/bedrading etc. Eerlijk gezegd vind ik behoud van helderheid het belangrijkste, vanuit het oogpunt hoe het in de bandmix aanwezig blijft. Maar goed, voluit klinkt eigenlijk alles jofeler. Meer druk, laag, ballen, whatever you call it. Als je per se net zo lekker wil klinken op lager volume kun je ook je volumepot voluit laten staan, je versterker wat zachter zetten en een booster aantrappen als je vetter wil. Is ook het overwegen waard, maar goed, het is allemaal maar net wat je wil en zoekt.

Daan_B
4 juli 2010, 19:16
Present! :ok:

SG Jr met DiMarzio DP209 Super Distortion...

Meen je dat echt?:makeup:

HaroldA
4 juli 2010, 19:23
Meen je dat echt?:makeup:

Jep. Nu kan ik gewoon gitaar spelen terwijl mijn burolamp aan staat! Repeteren kan nu ook zonder belachelijk veel piewieeeeps. Heerlijk! :ok:

Don Olivier
4 juli 2010, 19:28
Het gaat mij niet om het humbuck effect. Meer om de power van een humbucker vs P90 ;)

Ik heb eens een Gibson Junior bespeeld en vind een P90 te gek. Alleen niet als je alles met je volumeknop doet. Ik werk (vrijwel) niet met pedalen en doe alles met volumeknop. Moet ik zachter, draai ik em wat dichter -> solo: hop en skeuren met dat ding.

Echter tijdens het begeleiden vind ik een P90 bij de junior gewoon te dun. Persoonlijke smaak he....

P90 in Junior's vind ik overigens VEEL beter klinken dan P90's in Les Pauls, vreemd he!?
Nog een goede reden om te experimenteren....eerst maar eens een junior scoren dan ;)

Mitch
4 juli 2010, 19:32
Ja, dat zeggen we dus juist ook: ligt dat wel aan het element? Zit er misschien een overaktieve treble bleed of laag-af op die gitaar? Of een heel matige condesator? Of een matige pot? Dat kan erg veel uitmaken. Het is te simpel om te stellen: als ik met volume speel reageert dit element zus en dat element zo. Je speelt met het volume, dus misschien ligt het daar ook wel aan, de volumepot en elektronica.

G.G.
4 juli 2010, 19:32
Ik ook.

Alleen: als je je geluid opschoont (volume rond de 4,5) vind ik een P90 in de bridge persoonlijk wat te ielig / dun klinken

Voluit echter zijn ze top

Vandaar dat ik dacht aan een humbucker in een junior ;)

Wat bedoel je met ïelig / dun? Een humbucker gaat ook anders klinken op het moment dat je hem deels terugdraait.

Zoals anderen eerder hebben gezegd: Kijk eens naar je potmeters en condensator. Er is veel te bereiken met een andere condensator of een treblebleedmodificatie. Het is een investering van een paar dubbeltjes tot hooguit een paar euro voor duurdere caps.

Don Olivier
4 juli 2010, 22:15
Nah, treble modificaties etc...hou ik niet zo van ;)

Ik denk dat het gewoon zo ligt: ik persoonlijk vind een P90 te gek klinken als ie voluit staat. Minder vind ik het gewoon te dun. Humbucker blijft vol klinken.

Vandaar dat ik dacht: waarom geen humbucker in een junior ;)

Op het net kan ik ook geen voorbeelden daarvan vinden helaas

E-J
4 juli 2010, 22:32
Nah, treble modificaties etc...hou ik niet zo van ;)

Ik denk dat het gewoon zo ligt: ik persoonlijk vind een P90 te gek klinken als ie voluit staat. Minder vind ik het gewoon te dun. Humbucker blijft vol klinken.

Vandaar dat ik dacht: waarom geen humbucker in een junior ;)

Op het net kan ik ook geen voorbeelden daarvan vinden helaas

Toch zou ik het op zijn minst proberen. Die twee weerstandjes die het bevat kost bij elkaar nog geen euro en daarnaast kun je de bedrading ook veranderen naar '50s stijl, wat in wezen hetzelfde effect heeft. Het maakt heel veel uit als je met puur de volumeknop werkt. Heel simpel: je soldeert de capacitor komende van de toonpotmeter op de middelste pooltje van de volumepotmer. Ik heb dit op mijn Les Paul en op de volumepotmeter van mijn Telecaster zit zo'n treble bleed mod.

Ik heb een jaar lang in de band een Junior uit het einde van de jaren '80 gebruikt (van een vriend) en dat klonk altijd fantastisch.. waar de volumeknop ook op stond. Klonk ook dikker dan mijn Les Paul met humbuckers..

Bespaar een hoop geld en probeer eerst die dingen uit zoals hiervoor gegeven. Oplossing is vaak simpel en goedkoop.

Mitch
4 juli 2010, 23:07
Nah, treble modificaties etc...hou ik niet zo van ;)

Dat zeg ik ook: zat er op de bewuste Junior met P90 misschien een treble bleed die te goed werkt (en teveel laag afkapt) waardoor je denkt dat je met een P90 alleen lekker klinkt met volume voluit open, terwijl het gewoon aan de elektronica ligt?

rick-bj
4 juli 2010, 23:15
Wat ik persoonlijk nog ooit wil doen is een Dimarzio dp100 in soapbar in een soapbar dogbucker ring van harry huessel :

http://www.acys-lounge.de/tl_files/content/pickups/dogbucker_05.jpg

Don Olivier
4 juli 2010, 23:15
Zal het eens checken....maar voor zover ik weet wat het gewoon een standaard wiring....
Bovendien zou ik persoonlijk de tone pot er meteen afslopen ;)

HaroldA
4 juli 2010, 23:31
Overigens is de h90 zoals in die green day lp jr ook een humbucker...

Dirkdewaard
4 juli 2010, 23:38
Ik zat toevallig te denken aan een nieuwe Huber van de week.

Misschien ook wat voor jou?

http://www.nikhuber-guitars.com/images/krautster_full_800px.jpg

Don Olivier
4 juli 2010, 23:40
Die ken ik niet maar ziet er goed uit! Eigenlijk precies wat ik zoek.
Junior met humbucker in de bridge ;)

vulvasonic
5 juli 2010, 01:19
Wow, ik hou van 'simpele, no-nonsense gitaren'. En bij zo'n omschrijving past niet echt een hals als deze. Maar de achterkant van die hals is werkelijk om van te smullen. :)

RobVDB
5 juli 2010, 13:05
Epiphone Les Paul Junior specials hebben een humbucker in de brugpositie in plaats van een P90 dit is misschien wat je wil

zwarte uitvoering

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/1/7/2/275172.jpg

witte uitvoering (slechte foto)

http://di1.shopping.com/images1/pi/b4/db/e1/29521892-177x150-0-0.jpg

Ik zie ze op de meeste websites rond de 130$ gaan
daarom worden deze juniors vaak Mod-projectjes.
opgelet ik hoorde dat je vaak veel werk in deze gitaar moet steken om hem echt 100% top willen te hebben.


Deze persoon doet zijn mod traject in videos op Youtube

in deel 1: andere brug, andere tuners en andere wiring
er is ook nog een deel 2 en 3

http://www.youtube.com/watch?v=hWHhFBuSEqM

en een demonstratie van zijn Coil Tap

http://www.youtube.com/watch?v=8BMPcBKOLm8&feature=channel


Rob

almarvk
5 juli 2010, 13:15
Wow, ik hou van 'simpele, no-nonsense gitaren'. En bij zo'n omschrijving past niet echt een hals als deze. Maar de achterkant van die hals is werkelijk om van te smullen. :)

De prijs waarschijnlijk ook!

Don Olivier
5 juli 2010, 14:17
Ja die zijn over de 2000 euro....beetje teveel van het goede....

Denk dat ik maar eens ga speuren naar een junior van 500-600 euro ;)

HaroldA
5 juli 2010, 14:30
Wat ik persoonlijk nog ooit wil doen is een Dimarzio dp100 in soapbar in een soapbar dogbucker ring van harry huessel :

http://www.acys-lounge.de/tl_files/content/pickups/dogbucker_05.jpg

Ik heb dus de DP209 (ook een super dist, maar dan net iets kleiner) in P90 formaat:

http://cachepe.zzounds.com/media/fit,400by400/quality,85/brand,zzounds/p20493b-811929deecfec5a2ea8b1870fe8f8aef.jpg

marc_o
5 juli 2010, 15:00
Of zet er een Seymour Duncan P-90in, maar dan wel de Custom.....niet iel en steekt een hoop humbuckers naar de kroon. Ik gebruik 'm al jaren en vind het 1 van de meest muzikale elementen die ik ken (op mijn gitaar natuurlijk, met een body van Korina)

HaroldA
5 juli 2010, 15:17
Of zet er een Seymour Duncan P-90in, maar dan wel de Custom.....niet iel en steekt een hoop humbuckers naar de kroon. Ik gebruik 'm al jaren en vind het 1 van de meest muzikale elementen die ik ken (op mijn gitaar natuurlijk, met een body van Korina)

Een P90 vind ik erg gaaf klinken, lekker rauw en direct. Ik heb 'm alleen vervangen door een HB omdat hij zo gruwelijk veel omgevingsbrom oppikte. Als ik m'n burolamp aan deed was de brom bijna even hard als het signaal en in de (krappe) repetitieruimte bleef dat ding feedbacken als een gek, naast de enorme brom die hij van de daar aanwezige CRT monitor kreeg.

P90: klinkt erg gaaf maar gaf bij mij heel veel problemen met spoelen/trafo's in een straal van 3-5 meter.

rick-bj
10 juli 2010, 19:14
Ik heb dus de DP209 (ook een super dist, maar dan net iets kleiner) in P90 formaat:

http://cachepe.zzounds.com/media/fit,400by400/quality,85/brand,zzounds/p20493b-811929deecfec5a2ea8b1870fe8f8aef.jpg
Ok!
Ik zit er echt over te denken om in de toekomst een Junior te kopen en dan volledig wit te maken dus ook witte pickups, ik heb wel eens soapbars gehad en daar kon je de pickup vrij gemakkelijk uit de pickupcover halen, is dat bij deze ook zo?

HaroldA
10 juli 2010, 22:21
Ok!
Ik zit er echt over te denken om in de toekomst een Junior te kopen en dan volledig wit te maken dus ook witte pickups, ik heb wel eens soapbars gehad en daar kon je de pickup vrij gemakkelijk uit de pickupcover halen, is dat bij deze ook zo?

Jep. De cover zit met een paar druppeltjes lijm vast. Losmaken is geen probleem.

Tupelo
11 juli 2010, 01:06
Of zet er een Seymour Duncan P-90in, maar dan wel de Custom.....niet iel en steekt een hoop humbuckers naar de kroon. Ik gebruik 'm al jaren en vind het 1 van de meest muzikale elementen die ik ken (op mijn gitaar natuurlijk, met een body van Korina)Eén van de fijnste gitaren die ik ooit kort in handen heb gehad. :ok:

lindstrom
11 juli 2010, 01:40
Wat ik persoonlijk nog ooit wil doen is een Dimarzio dp100 in soapbar in een soapbar dogbucker ring van harry huessel :

http://www.acys-lounge.de/tl_files/content/pickups/dogbucker_05.jpg

ziet er erg bruikbaar uit!!! zou ik ook wel willen in een junior!

rick-bj
12 juli 2010, 12:31
ziet er erg bruikbaar uit!!! zou ik ook wel willen in een junior!

Anders ik wel, is voor mij een betere oplossing dan de junior een hele nieuw routing te geven.

Saf
12 juli 2010, 12:43
en anders probeer eens een p100. door vele mensen vergruist maargeeft ook een dikke toon. vind het tussen een hb en p90 inzitten.

rick-bj
12 juli 2010, 13:32
Ben wel een fan van de Dimarzio Dp100 superdistortion, dus dan is de dp209 een logische keuze voor mij.

Midwolda
14 juli 2010, 19:16
...
Heel simpel: je soldeert de capacitor komende van de toonpotmeter op de middelste pooltje van de volumepotmeter.
...
Thanks! :ok:
Ik was deze mod allang weer vergeten, maar het blijkt dè oplossing te zijn
voor wat toon-problemen met m'n eigenknutsel Stratje. 't Is ook een lastige:
Tele brug met stacked humbucker, midden single-coil en een P90 bij de hals.
Ik heb gelijk nieuwe potmeters etc. besteld, kan ik het eindelijk goed en netjes gaan doen!

rick-bj
22 juli 2010, 16:04
Check even wat ik gevonden heb :

http://www.gordonsmithguitars.com/products/category.php?id=1

Heb even met ze gemailed en je kunt hem ook nog redelijk customizen, ik wil bijv geen slagplaat en wil hem in het wit, kan gewoon:jam:

joost22
22 juli 2010, 23:13
Slecht voorbeeld, maar miss. heb je er wat aan:

http://www.youtube.com/watch?v=BAj7DcSQeWY&feature=related

Ik heb er ook aan gedacht de p90 te vervangen om de hum te bucken:P maar ik vind de sound daar toch iets te vet voor..