PDA

View Full Version : beitels



gertgert
4 juli 2010, 12:51
ik wil investeren in een paar echt goede beitels.
heeft iemand tips?

Javaca
4 juli 2010, 14:24
Ligt er aan wat voor soort beitels je wil.

Europese? Japanse?

Beide hebben hun voordelen.

Zelf zweer ik bij beitels van Nooitgedagt, maar die worden niet meer gemaakt.
Heb ook goede ervaringen met Pfeil, vooral met de gutsen.

Ik zou zeker de japanse modellen niet links laten liggen, het staal is fantastisch. Wel moet je er mee om kunnen gaan, ik vind de bladen vaak wat kort, maar er bestaan tegenwoordig ook hybride vormen (http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/710277/Hybrid-Chisel-With-Long-Blade-6-mm/detail.jsf) van.

Voor goede gereedschappen zou ik eens bij baptist (http://www.baptist.nl/webwinkel_houtbewerkers.asp) en Dick (http://www.gitaarnet.nl/forum/wwww.dick.biz) kijken.

Denk bij het investeren in goede beitels meteen aan het investeren in een goede wetsteen.
Let op dat je Japanse beitels niet op een sneldraaiende amarylsteen kunt slijpen. Het meerlagige staal zal kromtrekken bij te sterke verwarming.

Mattia
4 juli 2010, 18:15
Mijn 'echte goede' beitels zijn nogal, euh, decadente gereedschappen van Blue Spruce Toolworks - setje paring chisels. Voor uitstekend staal hoef je vaak niet verder te gaan dan martkplaats, even wat oud staal opsnorren en liefdevol restaureren.

Pfeil en Kirschen maken ook best prima spul.

loose-fur
4 juli 2010, 18:31
Ik bezit een aardige collectie gutsbeitels van het merk Spannsäge waar ik niet ontevreden over ben. Bij platte beitels koop ik gewoon Stanley. Eerst stond ik wat weigerachtig tegenover een kunststof handvat, maar nu wil ik geen ander meer. Let er dan wel op dat je bij Stanley voor de simpele zwarte handgreep kiest, ligt beter in de hand dan de versie in grijs/gele kleur. Althans, dat is mijn mening.
En verder? Een goed snijdende amaril steen (bestaan opkuisapparaatjes voor), lichte druk en water om te koelen, daarna braam afwetten op een fijne olie- of watersteen. Ikzelf doe dit op een (afval)stuk leisteen die ik in een bak met water bewaar. Na het afwetten trek ik de beitel langs beide kanten een paar keer over de muis van mijn hand, je kan dit ook op een strook leder, eventueel bestrooid met wat puimsteenpoeder. wanneer ie echt goed snijdt dan kun je er zonder enige druk of moeite het haar op je armen mee scheren. Proberen en (blijven) oefenen.

Tee.

Yoshida
4 juli 2010, 20:52
Ik 'behelp' me met Skandia. Heb er een heel mooie hals mee gerond. Werkt heel goed bij mahonie als je maar precies met de draad mee steekt, beter als je hem er onder een hoek doordrukt om de draad als het ware af te pellen.

Ik hou dit topic in de gaten, misschien leer ik er ook wat van. Beter is immers altijd beter en ik begin handig genoeg te worden om kwaliteitsgereedschap te waarderen.

gertgert
4 juli 2010, 21:03
ik wil ze gaan gebruiken voor het werken aan halzen.
even op marktplaats gekeken, is zoiets interessant?
http://link.marktplaats.nl/358633531

oigun
4 juli 2010, 21:38
Ik gebruik voor halzen eigenlijk alleen een rasp. spookschaaf en een schraapstaal. Met een schraapstal heb je in de afwerkfase wat meer controle dan met een beitel. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Die beitels op marktplaats lijken mij wel Ok alleen die kortste is te kort om evht lekker mee te werken.

loose-fur
4 juli 2010, 21:44
Persoonlijk zou ik niet gaan bieden op deze set beitels. Nooitgedacht zijn goeie beitels, geen slecht woord erover, maar bij deze exemplaren zie ik een paar pijnlijke handgrepen en bovendien is het lemmet van de breedste beitel -dit is ook deze die ik het vaakst gebruik- reeds flink ingekort door veelvuldig slijpen doorheen de jaren. De verkoper beseft dit zelf ook wel, vandaar dat ie de totale lengte van de beitels opgeeft. Slimme zet.

Bij het vormen van een gitaarhals gebruik ik eigenlijk weing/geen beitels, het is vooral de rasp, vijl, spookschaaf en het schraapstaal dat aan bod komt.

Tee.

Edit: zie nu pas dat Oigun net iets sneller was met een gelijkaardige reactie..

Yoshida
4 juli 2010, 22:17
Ik heb heel veel goede suggesties gelezen, en ook veel typen beitels horen noemen. Maar welke doen wat, en zijn in welke situatie de beste oplossing?

oigun
4 juli 2010, 23:03
Ik heb heel veel goede suggesties gelezen, en ook veel typen beitels horen noemen. Maar welke doen wat, en zijn in welke situatie de beste oplossing?

Je past het formaat van de beitel aan aan het werk wat je er mee wilt doen. Een smal gat bijvoorbeeld waar de baard van een slot in moet vallen hak je met een smalle beitel. Een brede beitel is vaak handig om je werk op te schonen bijvoorbeeld na het zagen van een houtverbinding.
Een guts (holle beitel) gebruik je voor het steken van holle/bolle vormen die dan meestal weer worden afgewerkt met een schraapstaal.
Grote vlakken doe je met een schaaf.
Bij het maken van een hals is een spookschaaf handig omdat je de rechtheid van je snede beter kan controleren dan met een beitel.

Het voordeel van een rasp is dat je bij warrig of kruisdradig (mahonie) hout je minder last hebt van inspringsels en je kan er snel mee vormgeven zonder dat je bang hoeft te zijn dat de brokken om je oren vliegen.

Ik post morgen wel even een paar foto's hoe ik een hals maak, misschien heb je er wat aan.

superfly
4 juli 2010, 23:14
Voor halzen zie ik eigenlijk alleen een toepassing voor de tenon/mortise klus voor een beitel. Het afronden van de hals doe ik liever met een spookschaaf/ schraapstaal/schuurpapier. Maar in het algemeen grijp ik toch wel heel vaak een beitel als er iets netjes gedaan moet worden. Deze (http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=16&sid=102&pid=1921&detail=true#) is mijn favoriet. Koop een setje 2e hands beitels,die van marktplaats zien er nog niet zo slecht uit, leer hoe je ze "scary sharp" krijgt. En je gaat ze vanzelf steeds vaker gebruiken. Ik heb een setje van Kirchen, goed spul! (Kost wat, maar je hebt ook iets voor je erfenis;))

Hedge
5 juli 2010, 07:54
Ik heb erg veel aan houtsnijden gedaan in vroeger jaren. Ik heb toen een aardige verzameling Pfeil beitels opgebouwd. Daar ben ik razend enthousiast over. Ik merk dat ik het laatste jaar veel meer gebruik ben gaan maken van beitels voor gitaarbouw. Voor de hiel, maar ook voor het wegsteken van randjes, afronden wat nog meer. Platte beitels heb ik van Stanley, prima spul.

gertgert
5 juli 2010, 08:32
halzen maak ik tot nu toe ook met rasp en schuurpapier, maar ik wil (a la o'brien) ook de beitel gaan gebruiken. Verder wil ik een goede beitel voor de bracings (stewmac heeft zo'n gebogen beitel, lijkt me wel wat) en verder voor het veelvoorkomende 'gewone' werk: even iets weg kunnen steken zonder dat het hapt en hapert.
tot slot: de zwaluwstaartverbinding met de hand kunnen maken lijkt me een mooie uitdaging.. ik ga marktplaats in de gaten houden en anders een bezoekje brengen aan baptist deze vakantie.

Woml
5 juli 2010, 09:37
Ik heb de oude beitels van mijn opa georven. Drie of vier Nooitgedagts, en nog twee waarvan ik het merk niet uit mijn hoofd weet. Maar inderdaad: geen enkele behoefte om ooit nog andere te zoeken!

gengar
8 juli 2010, 20:18
Ik zou ook een bezoekje brengen aan baptist. daar hebben ze echt super beitels, ook prachtig mooie spookschaven, vioolbouwerschaafjes etc. Kosten ook goed geld trouwens. Ik heb een gebogen beitel van Kirschen, super voor bijvoorbeeld toonbalkjes te bewerken en ik merk verschil met de betere ' gewone' merken.
Voor de nek geef ik de voorkeur aan een platte spookschaaf. Hoeft er geen van 100 euro te zijn, die van mij was 30 geloof ik en die snijdt super. Wat wel heel erg belangrijk is bij de spookschaaf is dat hij superscherp is, anders is er niet mee te werken.
Verder is een dremel achtige tool met een grove raspkop in de vorm van een kegel ook fijn om bijvoorbeeld aan de hiel te werken.
Maar een paar goede beitels zul je zeker plezier aan beleven.

danielw
9 juli 2010, 06:27
ik heb op de gitaarbouw beurs een spookschaaf gekocht.
het schaafje wat erin zit lijkt mij niet van de beste kwaliteit.
dr zitten nu al bramen op en ik heb het vermoede dat dit gewoon staal is.
nu zit ik in het rvs en werk op dit moment met hasteloy.
dat is een bepaalde legering maar wel 2 x zo hard als rvs, wat al weer harder is al gewoon staal.
ik probeer nu het schaafje daarvan te maken en wie weet werkt het wel heel goed.

gr daniel

Mattia
10 juli 2010, 13:08
De beste beitels (en messen) zijn van carbonstaal; je moet het goed kunnen wetten en slijpen (RVS is dat niet echt), het moet lang genoeg scherp blijven, en de balans tussen sterkte en broosheid moet kloppen. Superharde metalen zijn bijna niet te slijpen, en als je het niet scherp krijgt en kan slijpen heb je er helemaal niets aan.

danielw
12 juli 2010, 17:38
hoi mattia,

geloof me, ik krijg hard materiaal wel degelijk scherp, tis mijn werk.;)
of ik ze kan wetten is een 2de maar scherp krijg ik ze haha
ik wil ook gewoon s kijken of het gaat dwz of het idd lang scherp blijft.
gewone messen zijn toch ook gewoon van rvs en die blijven ook goed scherp toch?

gr daniel