PDA

View Full Version : wiring; 2 volume pots



Chroxy
4 juli 2010, 01:16
ik zit met een telecaster met een humbucker in de nekpositie.

Nu wil ik geen switch en enkel 2 aparte volume knoppen; 1 voor de humbucker in de nek en de andere voor de single coil in de brug.

Hoe ga ik dit bedraden? Simpelweg lug 1; pickup, lug 2; output, lug 3 ground bij beide potmeters?

aaronstonebeat
4 juli 2010, 02:34
Zou kunnen.

Of 1 en 2 verwisselen.

In jouw voorstel werken beide potmeters als mastervolume; als je 1 en 2 omwisselt, werken ze afzonderlijk.

Silver Ash
6 juli 2010, 18:11
Als je bij de nummering van de aansluitingen ervan uitgaat dat ze van je af liggen, dan moet het gewoon werken: naar rechts draaien betekent meer volume.
Je moet er wel rekening mee houden dat de potmeter voor een humbucker normaal gesproken 500k is en voor een enkelspoeler 250k. Als je voor een humbucker 250k gebruikt zal het volume afnemen maar vooral ook je hoge tonen en zul je een dof geluid krijgen dat hoogstens bruikbaar is voor een heel zwaar metalgeluid.:blast:

Plant
6 juli 2010, 21:15
Wat Aaron bedoelt is de 'oude' Gibson volume wiring. Als je het bedraad zoals de TS voorstelt (modern), heb je helemaal geen geluid meer zodra je maar 1 van de volumepots helemaal dichtdraait. Wil je dat niet, vooral het voorstel van Aaron opvolgen.

broeder6x6
7 juli 2010, 19:22
je kan ook een master volume een een master tone...

dan kun je van pickup wissellen door aan de volume te draaien ( meer naar rechtis is meer pup 1 en meer naar links pup 2)..... :seriousf: naam van die pot die je nodig hebt vergeten.....

Chroxy
10 juli 2010, 23:57
bedankt, maar ik ben specifiek op zoek naar de manier om met 2 volume knoppen het volume van beide elementen te regelen.

de methode van aaronstonebeat werkt! Alleen, wanneer ik alles zo bedraad, krijg ik ook wanneer het geluid uitstaat, een vervelende brom.. hoe los ik dit op?

aaronstonebeat
11 juli 2010, 00:05
Dan zit er iets niet goed aan de aardekant. Foto's of een schema van de actuele situatie kunen inzicht bieden.