PDA

View Full Version : verschillende geluiden uit je versterker halen



Sleight
3 juli 2010, 23:33
mijn versterker en gitaar hebben dus best veel knopjes enzo, en eigenlijk laat ik die meestal op dezelfde stand staan
maar er moeten natuurlijk flink veel verschillende geluiden uit kunnen gehaald worden
dus ik wou wel eens weten welk knopje nou precies wat voor effect heeft en wat voor geluid ermee gehaald kan worden

ik heb een stratocaster van squier met frontman 15g amp

knopjes op gitaar:
-schuifknop voor de verschillende elementen
-volume
-tone1
-tone2

knopjes op de versterker:
-master volume
-gain
-drive volume
-trebble
-middle
-bass

nou heb ik natuurlijk wel een idee wat het allemaal doet, maar ik hoor niet vaak een verschil als ik aan de knoppen draai
bijv als ik bass op 1 of 10 zet, hoor ik eigenlijk geen verschil daartussen
dus kan iemand mij uitleggen wat alle knopjes PRECIES doen, en wat voor geluid daarmee behaald kan worden?

FruscianteFan
4 juli 2010, 01:10
Op je versterker:

1 volume is het volume van het cleane kanaal. Hoe hoger, hoe harder het gaat (op dat kanaal)
andere volume is het volume van het drivekanaal (met distortion dus).
gain op het drivekanaal is in feite de hoeveelheid distortion/overdrive die eruit komt.

bass zijn de lage frequenties: hoe meer, des te zwaarder/voller het geluid.

treble zijn de hoge frequenties: hoe meer, des te helderder, opener, scheller het geluid.

middle zijn de middenfrequenties. Minder makkelijk te beschrijven, misschien hoe 'dik' het geluid is en hoe penetrant.

Op je gitaar:

Volumeknop is hoe hard het geluid is dat uit je gitaar komt. Let op: als je met flink wat distortion/overdrive speelt, zal het in eerste instantie niet harder of zachter worden met deze knop, maar bepaal je meer de hoeveelheid overdrive.

De eerste toneknop, dus de middelste knop op je gitaar, gebruik je om de treble of hoge frequenties van je halselement af te halen (wordt dus doffer naarmate je de knop dichtdraait).

De tweede toneknop doet hetzelfde, maar dan op het middelste element.

De schakelaar zal vijf standen hebben. In de eerste (schakelaar wijst schuin naar boven, naar de hals van de gitaar) positie hoor je alleen het halselement van de gitaar. Het element dus dat het dichtst bij de hals ligt. Het geluid is nu relatief warm (veel bas), en heeft iets minder hoog (treble).

In de tweede positie, dus 1 tikje verder, staan het halselement en het middelste element beide aan. Nog steeds een warm geluid, maar wat meer helderheid, iets scherper en vooral heel 'quacky' of 'glazig'.

De derde positie, dus precies in het midden, is het middelste element, is wat minder warm dan het halselement, wat helderder, een beetje quacky, maar zeker niet zoals de 2e positie.

De vierde positie geeft het middelste element samen met het element dat bij de brug zit. Het klinkt een beetje zoals de 2e positie, heel 'quacky', maar nu wat scherper en minder warm.

De 5e positie, de schakelaar wijst naar beneden: alleen het brugelement staat aan. Dit is het helderste, scherpste en minst warme geluid dat uit de gitaar komt.

EuroCinema
4 juli 2010, 19:15
Wat leuk is om mee te experimenteren: zet alle knopjes op je gitaar halverwege. Ga vervolgens aan de knoppen op je versterker draaien tot je de sound mooi vindt.
Vervolgens kun je met de knoppen op je gitaar gaan spelen om je sound tijdens het spelen aan te passen: harder, zachter, scheller, doffer...

G.G.
4 juli 2010, 19:34
Wat leuk is om mee te experimenteren: zet alle knopjes op je gitaar halverwege. Ga vervolgens aan de knoppen op je versterker draaien tot je de sound mooi vindt.
Vervolgens kun je met de knoppen op je gitaar gaan spelen om je sound tijdens het spelen aan te passen: harder, zachter, scheller, doffer...

Kleine aanvulling: Zelf vind ik het het lekkerst om te gaan zoeken (alles in het midden van de versterker) als je volumeknop op de gitaar een stukje dicht is. Dan kan je echt alle kanten op.

Eko
4 juli 2010, 19:43
De verschillen in klank zijn vaak subtiel en hangen er van af of bv je snaren nieuw zijn of niet. Nieuwe snaren hebben een heldere toon. Als je dan de toneregeling iets terugdraaid is het effect snel merkbaar. Oudere snaren zijn dof van klank en dan wordt het snel minder merkbaar.
Bij een versterker is het vaak zo dat de toon nogal eens verandert met het toenemen van het volume. Een versterker die vol open staat geeft het maximum aan toon af. Door het volume te knijpen , knijp je je ook vaak de tonen aan de onder of bovenkant. Door met de toonregeling te spelen kun je dit een beetje compenseren.
Een hele goedkope ( transistor) versterker is natuurlijk zeer beperkt qua klank en mogelijkheden.
Het verschil met een (handgebouwde) buizenversterker is zeer groot. Daar bij zijn bv toonregelingen die niets toevoegen ( bij stand 10 ) en alleen maar minderen bij lagere standen.
Wel is het leuk om je versterker ( die een beetje een instrument op zichzelf is) beter te leren kennen.

Liquid_Metal
4 juli 2010, 20:11
Kleine aanvulling: Zelf vind ik het het lekkerst om te gaan zoeken (alles in het midden van de versterker) als je volumeknop op de gitaar een stukje dicht is. Dan kan je echt alle kanten op.

Maar high gain werkt dat niet toch? Dan stel je namelijk een sound in met relatief veel gain en op het moment dat je je volumepot opendraait heb je bakken met ruis.

o0rollo0o
6 juli 2010, 10:54
Maar high gain werkt dat niet toch? Dan stel je namelijk een sound in met relatief veel gain en op het moment dat je je volumepot opendraait heb je bakken met ruis.

Noisegate gebruiken of betere elementen/electronica.

EuroCinema
6 juli 2010, 11:18
Maar high gain werkt dat niet toch? Dan stel je namelijk een sound in met relatief veel gain en op het moment dat je je volumepot opendraait heb je bakken met ruis.

Het volume zal dan denk ik niet veel toenemen, alleen de mate van vervorming.

Sleight
8 juli 2010, 23:00
ik heb wel altijd als ik het geluid harder zet met de distortion aan, dat het dan beter klinkt, beetje hardere rock
als het geluid te zacht staat klinkt het bestwel hetzelfde als zonder distortion maar met harder geluid
maar ik wil hem eigenlijk niet zo hard zetten aangezien dat slecht is voor mijn oren en iedereen om mij heen er dan nogal last van heeft :)
maargoed daar is niet veel aan te doen denk ik :p

Negative K3 fan
9 juli 2010, 11:46
wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Als je het verschil niet hoort tussen verschillende instellingen moet je beter gaan luisteren. Als je dan heel goed luistert en je hoort nog geen verschil, dan doe je iets niet goed (zoals aan de toon knop van je middelste element draaien terwijl je naar het nekelement zit te luisteren) of dan is er iets kapot.