PDA

View Full Version : Potmeter vervangen. Short of long? En welke zijn goed?



Braindead
3 juli 2010, 20:35
Een topic hierover kon ik niet vinden (de search functie is pretty lame) dus bij deze. De potmeter van mijn Music Man Axis kraakt en ik wil een nieuwe bestellen. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Gibson potmeters er in long en short version zijn. Ik heb hem er nog niet uit gehaald en vroeg me af wat ik moet hebben? Is daar een regel voor? Zo van Long LP en short strat ofzoiets of moet ik hem er eerst uithalen?

En nu we toch bezig zijn. Is er nu veel verschil tussen de verschillende merken potmeters in levensduur en klank of is dat te verwaarlozen? Wat zijn goede merken?


Ik zat dus hier te kijken: http://www.thomann.de/nl/potentiometer.html

B.V.D.

aaronstonebeat
3 juli 2010, 21:12
Qua klank niet direct. Zeker wel qua kwaliteit. De degelijkheid verschilt gigantisch. En ook van belang: het verloop van de waarde bij logaritmische potmeters: bij goedkope is dat vaak een combinatie van twee lineaire trajecten.

Bij de elektronicaboer in mijn woonplaats verkoopt men wat dat betreft uitsluitend waardeloze rotzooi die even duur is als goed spul. Die Göldo's zien er op het oog prima uit.

EDIT:

Hoe lang de schacht moet zijn, hangt af van de dikte van het materiaal waar ze doorheen moeten. Op een strat bijvoorbeeld is dat maar een dun slagplaatje. Op een LP gaan ze door een stuk hout heen, die hebben wat meer lengte nodig. Toch gewoon maar even kijken van tevoren.

Braindead
3 juli 2010, 21:44
Bedankt voor je reactie! Nu heb je me wel aan het twijfelen gebracht. Dus die GÖldo zou niet moeten onder doen voor die Gibson?

Qua formaat ga ik dan toch maar ff checken dan.

aaronstonebeat
3 juli 2010, 22:05
Ze zien er in ieder geval uit zoals een goede potmeter er volgens mij hoort uit te zien. Het kan altijd beter natuurlijk, zoals bijvoorbeeld van die volledig stofdichte potmeters; maar die zijn ook weer een heel stuk duurder (bourne, geloof ik?).

Een potmeter is in principe een heel simpel ding: een koolstofbaan waarover een sleper beweegt en drie connectoren. Het belangrijkste verschil zit volgens mij in de degelijkheid van de constructie. En die Göldo's zien er goed uit.

groovieguitarguus
7 juli 2010, 20:53
tonefactory.nl heeft ook goed spul... trouwens nu ook een partij originele Gibson pots. Met logo...