PDA

View Full Version : Mijn geluid veranderen



Ijselrobo 07
3 juli 2010, 20:28
Hoi allemaal,,

Vanavond had ik erge ruzie met de dirigent (mijn moeder) van een jeugdorkest,
we spelen stukken van vivaldi, en heal the world van Michael Jackson.

De ruzie ging erover dat mijn geluid niet goed is volgens de elektrische cello spelers bij het orkest, het was altijd wel wat anders, en mijn moeder komt er na de bijna een jaar na het kopen van de versterker en de bass dat mijn aan dat mijn geluid niet goed is...

Hier de instellingen van mijn versterker, een MB30 (http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=MB30&pageType=SEEIT):
Van de standen Classic/modern heb ik modern aan.
Het 'Volume' stond 1/4e,
De 'Compressor' stond uit,
De 'Bass' stond eerst helemaal open, na wat geruzie nog op de helft,
De 'Voice Shift' stond op stand 1,
De 'Voice' stond op 1/4e,
De 'Treble' stond op 1/4e.

Tussen mijn bass en de versterker hing een 'Digitech BP80',
Maar die stond op 'Stand By' (dus deed niks)

Mijn bass is een 'Fender Jazz Bass Highway One Blonde',
Daarbij stond alles van de knoppen open.

Weet iemand hoe ik mijn geluid beter kan krijgen, zonder nieuwe apparatuur te kopen?
ik moet een beetje klassiek geluid krijgen, en vooral niet té jazz achtig.

Grtz. From Ijselrobo 07

Mitch
3 juli 2010, 20:35
De beschrijving van je amp settings is heel uitvoerig, maar wat er nou precies niet goed was... dat lees ik niet. Hoe dan ook, ik gooi dit even naar Basgitaren.

Ijselrobo 07
3 juli 2010, 21:10
De beschrijving van je amp settings is heel uitvoerig, maar wat er nou precies niet goed was... dat lees ik niet. Hoe dan ook, ik gooi dit even naar Basgitaren.

Wat er niet goed aan was:
De mensen met de cello's vonden dat er té veel laag in mijn versterker zit, en vinden dat je het te goed hoort als ik met mijn vingers aan de snaren kom/aan het spelen ben.

Basvarken
4 juli 2010, 00:55
Daar kan ik me iets bij voorstellen als je begon met de bass vol open zet op je amp!
Waarom niet beginnen met alles neutraal - laten we zeggen op 12 uur, recht naar boven- en van daar uit met je midden het geluid een klein beetje bij sturen naar believen?

En ik kan me ook voorstellen dat een 30 watt basversterkertje met een 10 inch speaker al gauw een beetje schreeuwerig klinkt. Ook al draai je er nog zoveel laag in; echt diep zal ie nooit gaan.

Met je basgitaar is niks mis. Daar zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen.

Het klinkt misschien paradoxaal: maar probeer eens of je van iemand een zwaardere versterker (met meer vermogen dus) mag lenen. Ik denk dat dat een hoop scheelt. De kwaliteit van je geluid zal waarschijnlijk omhoog gaan. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je in een keer heel erg hard moet gaan spelen.

jannest
4 juli 2010, 13:41
vertel eens
heb je wel vaker ruzie met je moeder ?

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 14:46
vertel eens
heb je wel vaker ruzie met je moeder ?

ja, en het gaat meestal erover dat ze zich stoort aan mijn gitaar en bas gespeel, en het volume waar is soms op sta te spelen.

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 18:46
hey allemaal,,
is dit (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Bassen/Effecten/Boss-LMB-3-Bass-Limiter/Enhancer-/art-BAS0000700-000) niet een apparaatje waardoor je bijgeluiden weg krijgt? het zou wel handig kunnen zijn..
of is dat apparaatje daar niet goed voor en is er iets anders wat bijgeluiden (zoals tikjes op de bas) wegkrijgt?

Grtz From Ijselrobo 07

Wabbie
4 juli 2010, 18:52
Wat voor bijgeluiden bedoel je? Als je gezoem/geplop hebt als je de snaren aanraakt is er waarschijnlijk iets mis met de aarding van je electronica dus die zou je even kunnen na (laten) kijken.

Verder is het wel verstandig om je bas niet vol open te draaien, dat kom je geluid niet ten goeden en met een klein versterkertje kan ik me dan best voorstellen dat mensen het vervelend vinden klinken.

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 19:11
Wat voor bijgeluiden bedoel je? Als je gezoem/geplop hebt als je de snaren aanraakt is er waarschijnlijk iets mis met de aarding van je electronica dus die zou je even kunnen na (laten) kijken.

Verder is het wel verstandig om je bas niet vol open te draaien, dat kom je geluid niet ten goeden en met een klein versterkertje kan ik me dan best voorstellen dat mensen het vervelend vinden klinken.

Het gebeurt wel eens dat, als ik mijn snaar aanraak, de versterker gaat brommen.
Verder vinden de cello's mijn versterker 'vettig' klinken, en vinden mijn speelmanier irritant, maar dat probleem komt, dat je goed hoort waneer ik de snaar aansla

Basvarken
4 juli 2010, 21:47
en vinden mijn speelmanier irritant, maar dat probleem komt, dat je goed hoort waneer ik de snaar aansla

Tsja we kunnen niks voor je doen als ze jou een irritante bassist vinden. Dan zul je toch meer aan jezelf/techniek moet veranderen dan aan je spullen...

jannest
4 juli 2010, 22:45
ja, en het gaat meestal erover dat ze zich stoort aan mijn gitaar en bas gespeel, en het volume waar is soms op sta te spelen.
ik als jou was zou ik op zoek gaan naar een ander bandje
met familie is de kans groot dat de zaken door elkaar heen gaan lopen
zeker als de ander meer macht heeft

oftwel
imho
je zit in de verkeerde band

Ijselrobo 07
5 juli 2010, 06:55
het is geen band,,
het is een klassiek-orkest voor de jeugd uit limburg, en mijn familie is de stichter en nogsteeds de leider van dat orkest.

TimS
5 juli 2010, 11:34
Heb je al aan je moeder gevraagd wat je aan je instellingen moet veranderen? Als ze een beetje ervaren muzikant is weet ze dat wel. En dan bedoel ik niet iets als "een minder vettig geluid", maar concreet aan welke knoppen je moet draaien.

smullie
5 juli 2010, 12:04
Dat wou ik nu ook voorstellen. Vraag aan iedereen die commentaar heeft op je geluid om er even bij te zitten en mee te helpen om het juiste geluid te zoeken. Jij weet niet welke sound zij willen he...

Over je speelstijl kan ik niets zinnigs zeggen, maar vraag evt daar ook tips voor... Je kan er maar op vooruit gaan he... ;)

Wat me wel opviel in je eerste post was dat je zei dat


Hoi allemaal,,
Van de standen Classic/modern heb ik modern aan.


En daarna zeg je


Hoi allemaal,,

ik moet een beetje klassiek geluid krijgen

Misschien kan je die op de classic stand zetten... :seriousf:

jannest
5 juli 2010, 12:29
het is geen band,,
het is een klassiek-orkest voor de jeugd uit limburg, en mijn familie is de stichter en nogsteeds de leider van dat orkest.

tja ach
persoonlijk zou ik m'n heil ergens anders zoeken

maar 1 tipje als je blijft
laat mamma maar betalen voor het geluid dat ze zoekt
(ze weet het toch zo goed)
hoppa naar de bas winkel

:sssh: maybe ben je wel aan het rebelleren

D3nnis
5 juli 2010, 12:33
Probeer ook eens wat te veranderen aan je settings op de bas zelf.
Er vanuit gaande dat je beide elementen tegelijk gebruikt, probeer eens wat minder halselement, en wat meer brugelement. Misschien een minder fraai geluid als je alleen speelt, maar kan in een bandsituatie wel het juiste effect hebben.

jannest
5 juli 2010, 12:37
tip 2
bij de volgende repetities "strak" uit de maat spelen
denk dat je na poosje niemand meer over je geluid hoort

Wabbie
5 juli 2010, 13:36
tip 2
bij de volgende repetities "strak" uit de maat spelen
denk dat je na poosje niemand meer over je geluid hoort

Wat is dat nu weer voor tip, dat lijkt me garantie voor nog meer ruzie binnen het orkest.

Verder vraag ik me af of je je versterker niet gewoon zo hard hebt staan dat die gaat vervormen. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet gewardeerd wordt door cello spelers of andere muziekanten.

jannest
5 juli 2010, 13:51
Wat is dat nu weer voor tip, dat lijkt me garantie voor nog meer ruzie binnen het orkest.

Verder vraag ik me af of je je versterker niet gewoon zo hard hebt staan dat die gaat vervormen. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet gewardeerd wordt door cello spelers of andere muziekanten.
omdat mijn gevoel zegt dat dit topic helemaal niet over muziek gaat

TDZH
5 juli 2010, 15:59
Volgens mij moet de rest van je orkerst ook gewoon wat meer respect tonen voor jou voorkeuren en manier van spele.
En inderdaad, als je moeder degene is die vind dat je niet klinkt, en jij vind het prima, laat haar voor een nieuwe versterker betalen;)

Ijselrobo 07
5 juli 2010, 17:17
Misschien kan je die op de classic stand zetten... :seriousf:

Nee, de classic en de modern stand hebben geen verschil, alleen bij classic kan ik er Gain bij draaien.
Als ik mijn moeder weer zie (wanneer we allebei tijd hebben) zal ik eens rustig gaan uitproberen, en als ze dan nog wat tegen het geluid heeft, ga ik eerst mijn precicion bass gebruiken, voor een ander geluid, en als het dan niet goed is, ga ik haar een nieuwe amp laten betalen,

smullie
5 juli 2010, 18:25
Nee, de classic en de modern stand hebben geen verschil, alleen bij classic kan ik er Gain bij draaien.
Als ik mijn moeder weer zie (wanneer we allebei tijd hebben) zal ik eens rustig gaan uitproberen, en als ze dan nog wat tegen het geluid heeft, ga ik eerst mijn precicion bass gebruiken, voor een ander geluid, en als het dan niet goed is, ga ik haar een nieuwe amp laten betalen,

Ik zou beginnen met haar een nieuwe amp te laten betalen en daarna pas beginnen zoeken naar de juiste sound... :soinnocent:

Keevinkos
10 juli 2010, 18:54
wij hebben bijna hetzelfde probleem gehad in onze band, de bas klonk nergens naar. hij telkens maar zoeken, maar het bleef hetzelfde... De amp overstuurde snel en klonk, tja, niet echt als een bas...

uiteindelijk bleek het gewoon aan de bassist te liggen, zijn techniek was waardeloos. Hij trekte knoepershard aan de snaren, en gaf de versterker de schuld dat ie overstuurde. Het was totaal geen goede bassist, inmiddels hebben we een andere die over precies dezelfde amp + cab speelt, en hola wat een verschil!:cheerup:

conclusie: probeer de snaren eens wat minder hard aan de slaan, (je had het over oversturen van de amp) en probeer wat 'netter' te spelen, vooral als je in een orkest zit.:soinnocent:

Duhsjaak
11 juli 2010, 15:29
Hi there
Geen idee van je leeftijd. Maar zou het een idee zijn een orkst te zoeken zonder klagende celli? Zo'n orkest wordt een band genoemd en (eigen ervaring - geloof het of niet) dat is een verademing. Dan ook het liefst een band zonder je moeder, maar dat snap je natuurlijk.
Als ze je klank dan OK vinden, cool of wat dan ook zit je goed en ben je van een hele hoop gemiep af.
Het is zeker de moeite van het proberen waard.
Suc6 etc.
Groet Gus a.k.a. Duhsjaak