PDA

View Full Version : Soort muziek/basgitaar



Longshadow79
3 juli 2010, 17:16
Hehallo,

Ik speel zelf op mijn basgitaar Stevie Wonder, Sting, en meer van dat soort simpele liedjes voor een beginnend bassist.
Nu zit ik te denken aan een andere bas, een 2e hands musicman. Maar overal waar ik kijk, staat dat hij vooral voor rock en metal word gebruikt.

Nu is mijn vraag: Welke basmerken zijn voor jazz, precision, rock, enz.
Weet niet hoe ik het anders moet vragen.

Groetjes,

Quasimodo
3 juli 2010, 17:58
Mijn mening is dat je met elke willekeurige bas elke willekeurige stijl kan spelen. Dus als jij een Musicmann mooi vindt gewoon halen! Louis Johnson bvb. speelt ook op een Musicmann Stingray en die speelt geen rock of metal......De oude soul werd ook met een precisionbas ingespeeld door James Jamerson bvb. Begin jaren '50/'60 was er nog geen jazzbas, etc.

Suc6!

Longshadow79
3 juli 2010, 18:09
Welke muzieksoorten klinken goed op een jazz en welke precision?

Btw: bedankt voor je reactie!

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 19:14
Welke muzieksoorten klinken goed op een jazz en welke precision?

Btw: bedankt voor je reactie!

ik heb zelf 2 bassen, een fender jazz bass en een Kasuga precision/custom bass.
de kusuga gebruik ik voor mijn drop D bass, en de rock bass,
de fender jazz bass voor klassiek, en voor liedjes waar de bass meer aanwezig moet zijn.

en ik weet niet of ik de juiste namen noem, maar op de Kasuga, zitten 2 humbuckers tegen elkaar aan, en op mijn Fender zitten 2 gewone elementen, en los van elkaar.

Maar de bas die jij het beste vindt spelen, moet je ook kiezen ;)

Quasimodo
4 juli 2010, 19:39
Een jazz klinkt imho in elke muziekstijl goed. Hetzelfde vind ik van een precision.

Nogmaals: als jij een Musicmann Stingray mooi vindt klinken en lekker vind spelen doe jezelf dan een plezier en koop die bas gewoon. Een Stingray heb ik in reggae gehoor, soul, funk en de basist van Sade speelde altijd op een Stingray. Laat je niet afhouden om een bas te kopen die jij écht mooi vind. Je kan je geld maar één keer uitgeven hè.:) Een andere bas kopen en die inruilen of die via MP e.d. verkopen kost je altijd geld, als je achteraf toch liever een Stingray wilt!

Kipnugget
4 juli 2010, 23:18
Welk basmodelletje heb je nu dan trouwens?

Verder zeg ik hetzelfde als de rest... Neem een bas die je mooi vind klinken, eruit zien of lekker spelen. (en 't liefst een combinatie daarvan he:p)