PDA

View Full Version : buizen radio >> buizen gitaar versterker (veel domme vragen)



G.G.
3 juli 2010, 16:18
Als 1e:

Ik wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Toch wil ik na 2 halve buizen versterkers, een hele rits gitaren en een zooitje pedaaltjes gebouwd te hebben nu eens echt helemaal zelf* een buizenversterker in elkaar bakken.

(*=met hulp van boeken en tips van het forum natuurlijk)

Na hier een paar jaar rond gehangen te hebben heb ik wel ontdekt dat er meerdere mensen zijn die willen prutsen, maar er ook de ballen niet van snappen. Het mooie is, ik heb totaal geen schaamte en durf echt iedere vraag, hoe dom ook, te stellen.
Ik hoop dat dit topic nuttig zal zijn voor diegene die er net als ik ook niets van snappen.


Het gebied waar ik het minst van begrijp ligt tussen stopcontact, gitaarkabel en de speaker. :)




Zo, en nu aan de slag..... (ps; ik weet het, 450 volt etc... ik ben echt voorzichtig)

Ik heb laatst een radio gestript en die wordt deels de basis voor een 12ax7 / 6v6 champprojectje.
Ik begin bij het stopcontact. Daar komt dus wisselspanning uit van 220 volt (in theorie) mijn metertje loopt steeds op en af tussen 229V en 237V.

De trafo heeft een zekering en een schakelaar voor 110v, 127v, 220v en 240v. Ik heb de zekering gepasseerd door nieuwe teflon kabeltjes aan te brengen (er komt toch op het chassis een nieuwe zekering) en heb de schakelaar gepasseerd. Ik gebruik de 240v aansluiting.

Aan de andere kant komen 6 kabeltjes uit de trafo.

Rood en zwart lijken om de spoel heen gewikkeld te zijn over een laag oranje papier ofzo. Uit de spoel zelf komen twee dikke draden (wit en bruin) en twee dunne draden (geel en groen).

http://img811.imageshack.us/img811/7217/03072010027.th.jpg (http://img811.imageshack.us/i/03072010027.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Die dikke zullen wel de 6.3V zijn maar de rest?

Waar en hoe ga ik dit systeemmatisch doormeten? Iedereen roept altijd: "meten is weten" maar waar en hoe begin ik.

nico verduin
3 juli 2010, 16:43
1) bepaal welke draden op welke wikkeling zitten
2) Maar een schema waar deze wikkelingen op getekend zijn
3) neem een andere trafo waar 6.3V zit
4) zet op elke wikkeling een weerstand van rond de 100K (1W is zat) behalve die van de 6.3V
5) zet de 6.3V van de andere trafo op de dikke draden (check dat dit echt een wikkeling is) en zet die andere trafo aan.
6) meet nu over de weerstanden de spanning.
7) Noteer de waardes op een papiertje met de wikkelingen en hun bijbehorende aansluitingen cq kleuren.
8) plak dit briefje op de trafo...
Anders moet je dit hele verhaal opnieuw doen;)

G.G.
3 juli 2010, 18:33
1) bepaal welke draden op welke wikkeling zitten
2) Maar een schema waar deze wikkelingen op getekend zijn
3) neem een andere trafo waar 6.3V zit
4) zet op elke wikkeling een weerstand van rond de 100K (1W is zat) behalve die van de 6.3V
5) zet de 6.3V van de andere trafo op de dikke draden (check dat dit echt een wikkeling is) en zet die andere trafo aan.
6) meet nu over de weerstanden de spanning.
7) Noteer de waardes op een papiertje met de wikkelingen en hun bijbehorende aansluitingen cq kleuren.
8) plak dit briefje op de trafo...
Anders moet je dit hele verhaal opnieuw doen;)
Nico, kan het niet eenvoudiger? Gewoon in het stopcontact prikken en met de meetpennen aan de gang?

nico verduin
3 juli 2010, 19:13
Zet hem maar op 220 of 240V. Wel een weerstand erover. Altijd de secundair belasten anders meet je de verkeerde waarde.
Check wel of de secundair een midden aftakking heeft of niet. Asl er een EZ80 in zat of EZ81, dan heb je ook een middenaftakking bij de hoogspanning. Kun je ook meten door de weerstand (spanning er af) te meten.

cluseau
3 juli 2010, 19:15
Nico, kan het niet eenvoudiger? Gewoon in het stopcontact prikken en met de meetpennen aan de gang?

Tuurlijk, gewoon de netspanning op de 240 kant aansluiten en voorzichtig meten. Wel zoals Nico zegt eerst bepalen (met de ohm meter) wat bij elkaar hoort


Frans.

Oeps, zoals altijd net te laat :D

nico verduin
3 juli 2010, 19:24
Tuurlijk, gewoon de netspanning op de 240 kant aansluiten en voorzichtig meten. Wel zoals Nico zegt eerst bepalen (met de ohm meter) wat bij elkaar hoort


Frans.

Oeps, zoals altijd net te laat :DEn dan te bedenken dat ik al een paar glazen witte wijn op heb (en dat is bij deze ouwe l.l al voldoende).

cluseau
3 juli 2010, 19:33
En dan te bedenken dat ik al een paar glazen witte wijn op heb (en dat is bij deze ouwe l.l al voldoende).

Tja, ik zit dan ook wel een stukkie verder weg dan heemskerk en met een brakke internetverbinding waar het vast aan moet liggen maar kan het gewoon niet laten :seriousf:

proost

Frans

Ehhhh GG zijn die spanningen nu al bekend?

spirit
3 juli 2010, 19:41
Het mooie is, ik heb totaal geen schaamte en durf echt iedere vraag, hoe dom ook, te stellen.


Ik zeg altijd maar zo; iemand die iets vraagt is niet dom, iemand die niets vraagt zal altijd dom blijven.

Zelf heb ik ook de kennis niet, ben wel op de hoogte van de gevaren, en loop ook al een hele tijd met de gedachte zelf een amp te bouwen.
Deze ga ik volgen dus.

Thiez
3 juli 2010, 19:51
Het is idd wel dat niet vragen dom is natuurlijk. Maar er moeten ook maar net mensen zijn die er antwoord op willen geven ;) En soms voel je jezelf echt tot last bij die mensen als je elke keer weer bent aangewezen op dezelfde mensen (toch nico? haha).
Maar goed. zolang er reactie gegeven word zullen de vragen niet vervelend zijn denk ik maar. Ben zelf ook bezig en het valt me toch wel tegen moet ik zeggen. Maar goed. In vergelijking met toen ik er aan begon heb ik nu al een heeeele hoop bijgeleerd.

G.G.
3 juli 2010, 20:15
Ehhhh GG zijn die spanningen nu al bekend?

Nog niet, zal morgen wel worden denk ik.

G.G.
4 juli 2010, 10:39
Ehhhh GG zijn die spanningen nu al bekend?

Gaat vandaag ook niet lukken. Krijg namelijk mijn huiswerk niet op tijd af. Ik wil het nu een keertje anders gaan aanpakken dan in het verleden. Vroeger deed ik precies wat iemand zei, dan kwam ik er ook regelmatig wel uit, maar had uiteindelijk geen idee wat ik gedaan had.

Nu wil ik eerst weten WAT ik ga doen, WAAROM ik dit moet doen en WAT de uitkomst kan zijn en WAAROM het dan die uitkomst moet zijn.

Zoals eerder al gezegd is mijn kennis op dit gebied net zo veel als de kennis van mijn zoontje op dit gebied (en hij is 13 maanden oud, dus dat zegt genoeg).

Ik heb in ieder geval het volgende al gevonden:

Uit mijn stopcontact komt +/- 230 Volt wisselSPANNNING. Aan de trafo zitten twee draden (de 240V aansluiting) en als ik die beiden in het stopcontact steek, dan gaat er STROOM (in Ampere) lopen (omdat de kring rond is en er een weerstand gezien wordt tussen beide contacten van het stopcontact) door die kant van de trafo met een SPANNING van 230V.

Aan de andere kant van de trafo zitten 6 draden. 2 dikke draden en 4 dunne draden. Van die dunne draden lijken er twee helemaal buiten om de spoel gewikkeld te zijn en de andere 4 draden (2 dikke en 2 dunne komen uit de spoel onder het isolatiemateriaal vandaan.

Als ik het goed begrepen heb, dan bestaat de trafo uit twee delen. Het ene deel daar gaat dan stroom doorheen met een spanning van 230V. Dat wekt een magnetisch veld op, en door dat veld gebeurd er iets met de draden aan de andere kant van de trafo (afhankelijk van de lengte en de diameter van de wikkelingen aan die andere kant).

Aan die andere kant zal dus vermoedelijk ergens 6.3 V Wisslespanning moeten komen en verder een hoogstpanning, ook in wisselspanning.

Even verder vooruitkijkend..... die 6.3 v wisselspanning blijft 6.3v wisselspanning voor de gloeidraden van de buizen en de pilotlight.
De hoogspanning (wisselspanning) moet nog omgezet worden in gelijkspanning en dat gebeurd dan met een gelijkrichter (EZ80 of EZ81) of een paar diodes en condensators. Diodes om de stroom 1 kant op te laten gaan en condensators om van de wisselspanning in de pieken en de dalen als buffertje te fungeren.....

praat ik poep? of zit ik op de goeie weg?

nico verduin
4 juli 2010, 10:43
Het kan zijn dat die draden buiten om de spoel ook een 6.3V wikkeling is. Die gebruik je dan voor de EZ80/81. Maar bepaal eerst welke draden tot dezelfde wikkeling behoren.
En verder weet je er inmiddels meer van dan die kleine:seriousf:

G.G.
4 juli 2010, 10:53
Het kan zijn dat die draden buiten om de spoel ook een 6.3V wikkeling is. Die gebruik je dan voor de EZ80/81.

De radio waar de trafo uitkomt had een AEG silicium gelijkrichter en dus volgens mij geen 6.3v nodig.

Helaas kan ik op het internet ook geen schema van die Metz 305W vinden, maar ik blijf zoeken.

nico verduin
4 juli 2010, 10:56
Oh ja dat was die mooie ouderwetse gelijkrichter..... niet weggooien:soinnocent:
Tja dan gewoon meten met een weerstandje eroverheen.
Als je de spanningen hebt, leg ik je wel uit hoeveel stroom er ongeveer geleverd kan worden.
Heb je wel een schuifmaat nodig.

G.G.
4 juli 2010, 11:08
Oh ja dat was die mooie ouderwetse gelijkrichter..... niet weggooien:soinnocent:


Sarcastisch? Wel of niet weggooien?



Tja dan gewoon meten met een weerstandje eroverheen.
Als je de spanningen hebt, leg ik je wel uit hoeveel stroom er ongeveer geleverd kan worden.
Heb je wel een schuifmaat nodig.

Gewoon een weerstand leggen tussen tussen twee draden en de meter paralel aan de weerstand? Wat voor weerstand? (tussen welke waarden is een weertand bruikbaar?) dan ga ik wel ff zoeken in mijn bakjes.

nico verduin
4 juli 2010, 11:19
Sarcastisch? Wel of niet weggooien? Mooi oud antiek ding. Zie je niet zoveel meer. Dus niet meer gebruiken. Maar als je hem kwijt wil, dan opsturen. En zeker niet sarcastisch bedoeld.




Gewoon een weerstand leggen tussen tussen twee draden en de meter paralel aan de weerstand? Wat voor weerstand? (tussen welke waarden is een weertand bruikbaar?) dan ga ik wel ff zoeken in mijn bakjes.Gewoon 100K 1W oid. Het gaat erom dat de wikkeling belast wordt. En inderdaad de meter dan parallel aan de weerstand.

G.G.
4 juli 2010, 13:08
Gewoon 100K 1W oid. Het gaat erom dat de wikkeling belast wordt. En inderdaad de meter dan parallel aan de weerstand.

Ik begreep al zoiets. De weerstand werkt dan als een soort "kraan" op een waterleiding. Geen weerstand in de kring is geen "druk".

G.G.
4 juli 2010, 17:19
Nico, degen die het meest in de buurt komt is een zware grote oude 30K weerstand. Die moet zeker 1w kunnen hebben. Verder heb ik wel een 100K potmeter liggen maar of die 1watt kan hebben is onbekend.
Gewoon de 30k weerstand pakken?

nico verduin
4 juli 2010, 21:09
Nico, degen die het meest in de buurt komt is een zware grote oude 30K weerstand. Die moet zeker 1w kunnen hebben. Verder heb ik wel een 100K potmeter liggen maar of die 1watt kan hebben is onbekend.
Gewoon de 30k weerstand pakken?Die potmeter is meestal maar 1/4W of een 1/2W. Dus vergeet die maar.

De rest is te berekenen. Stel het is 250V AC. Dan geldt:

250 / 30000 = 8.3mA
P = U x I = 250 x .0083 = 2W.

als het 300V is, dan wordt het : 3W.

Dus het mag wel een stevige wezen.

Thiez
4 juli 2010, 21:22
Vlogen die silicium gelijkrichters niet regelmatig in de fik nico?

G.G.
4 juli 2010, 21:33
Die potmeter is meestal maar 1/4W of een 1/2W. Dus vergeet die maar.

De rest is te berekenen. Stel het is 250V AC. Dan geldt:

250 / 30000 = 8.3mA
P = U x I = 250 x .0083 = 2W.

als het 300V is, dan wordt het : 3W.

Dus het mag wel een stevige wezen.

Dus 250 / 100000 (100k) =0.0025A = 2.5 mA

0.0025x250 = 0.625 W Iets meer dan een half watt dus.

Zou ik de weerstand ook kunne verhogen naar bijvoorbeeld 500K (die pots liggen hier ook nog wel en losse weerstanden ook) bij 500k gaat dit rekensommetje op ongeveer 0.1 Watt uitkomen.

Of meet je dan ineens bijna niets meer omdat de weerstand dan te hoog wordt?

nico verduin
4 juli 2010, 21:33
Zou best kunnen. Heb het zelf nooit meegemaakt.

cluseau
4 juli 2010, 23:46
De radio waar de trafo uitkomt had een AEG silicium gelijkrichter en dus volgens mij geen 6.3v nodig.

Helaas kan ik op het internet ook geen schema van die Metz 305W vinden, maar ik blijf zoeken.

Heb wel een schema van een 500. Zo te zien komt de trafo (onderin het schema) overeen met jouw omschrijving.


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/clickhere1.gif (http://www.amps-unlimited.nl/schema/radio/metz/metz_500stereo.gif)


Frans.

nico verduin
5 juli 2010, 05:45
Zou best kunnen. Heb het zelf nooit meegemaakt.
Dit sloeg op de gelijkrichter.
en verder tja.... Je moet het wel een beetje belasten. Ben nooit zo happig om een pot rechtstreeks op de HV parallel te zetten.

cluseau
5 juli 2010, 07:05
Dit sloeg op de gelijkrichter. .....
Hmmmmm rotte eieren :crazyhappy:


Frans.

G.G.
5 juli 2010, 08:48
Frans, dat zou hem best wel eens kunnen zijn. Alleen bij mij zie ik de 160V aftakking niet zitten.

Interessant schema. Nu heb ik dus ook een mooi bedradingsvoorbeeldje voor die EM84. Bedankt.

EDIT: ik zie in jouw schema dat het gelijkrichten met diodes gebeurd. Waarom geen condensatoren eraan gehangen?

guitarnijboer
5 juli 2010, 09:18
EDIT: ik zie in jouw schema dat het gelijkrichten met diodes gebeurd. Waarom geen condensatoren eraan gehangen?

Die zitten er wel maar zijn getekend bij de uitgang. 50uF -> 400ohm -> 50uF ->1K -> 8uF

cluseau
5 juli 2010, 10:22
Alleen bij mij zie ik de 160V aftakking niet zitten.



Who cares, dat is toch de primaire kant. Daar gebruik je alleen de 240 aansluiting.

Had jouw chassis ongeveer dezelfde buizenbezetting, dan is de kans groter dat het deze trafo is.

Met caps bedoel je toch niet de anti ratel condensatoren over de diode's he want die zijn hier gewoon niet. Wel de elko's zoals guitarnijboer al zegt.

De EM84 kun je mooi gebruiken als bias indicator of vu meter :mmmm:.

Frans.

G.G.
5 juli 2010, 15:11
Who cares, dat is toch de primaire kant. Daar gebruik je alleen de 240 aansluiting.

Had jouw chassis ongeveer dezelfde buizenbezetting, dan is de kans groter dat het deze trafo is.

Met caps bedoel je toch niet de anti ratel condensatoren over de diode's he want die zijn hier gewoon niet. Wel de elko's zoals guitarnijboer al zegt.

De EM84 kun je mooi gebruiken als bias indicator of vu meter :mmmm:.

Frans.

Ik bedoelde inderdaad die condensators die over de diodes heen staan in mijn eigen champ. Ik zag ze in het schemma van de radio niet zitten. Die grote elko's had ik inderdaad helemaal rechts in het svhema gezien.

De radio heeft zo, ff snel op het zicht, dezelfde buizen, maar dan met twee keer EL 84 en twee keer EF 86 waarschijnlijk omdat die stereo is en de mijne mono is.

Haal van de week wel ff een dikke 100 k weerstand bij de elektronica handel.

cluseau
5 juli 2010, 15:19
Ik bedoelde inderdaad die condensators die over de diodes heen staan in mijn eigen champ......

Niet zo belangrijk, is een stukje ontstoring. Als je wil mag je ze er overheen zetten.

Trafo zal niet identiek zijn maar als je toch een mono bakje bouwd is de trafo in het schema een leuk voorbeeld.

Frans.

guitarnijboer
5 juli 2010, 15:33
Misschien een leuke tip:

Als je ondanks het ontbreken van een middenaftakking op de hoogspanningswikkeling toch een buisgelijkrichter wil gebruiken kun je dit doen door twee diodes (1n4007 of zo) ieder met de kathode aan een zijde van de hoogspanningswinding te hangen de anodes aan massa te leggen. De buis (EZ81 of zo) kun je dan zoals gebruikelijk aansluiten (elke anode aan een zijde van de hoogspanning). Je hebt dan je B+ tussen de kathode van de buis en massa zoals gebruikelijk.

G.G.
5 juli 2010, 20:38
Misschien een leuke tip:

Als je ondanks het ontbreken van een middenaftakking op de hoogspanningswikkeling toch een buisgelijkrichter wil gebruiken kun je dit doen door twee diodes (1n4007 of zo) ieder met de kathode aan een zijde van de hoogspanningswinding te hangen de anodes aan massa te leggen. De buis (EZ81 of zo) kun je dan zoals gebruikelijk aansluiten (elke anode aan een zijde van de hoogspanning). Je hebt dan je B+ tussen de kathode van de buis en massa zoals gebruikelijk.

Vanmiddag je opmerking bekeken, ff laten zakken en als leek vanavond eerst maar eens mijn huiswerk gemaakt om te kijken of ik het snap.

(Voor het gemak heb ik sommige opmerkingen met rode nummertjes voorzien, dat scheelt bij het antwoorden)

Volgens mij gebeurd er dit bij de EZ81:

Pinout (noval buizenvoetje net als bijv. een ECC83/12ax7)
1: Anode 1
2: Interne verbinding
3: Kathode
4: Gloeidraad
5: Gloeidraad
6: Interne verbinding
7: Anode 2
8: Interne verbinding
9: Interne verbinding

De EZ81 heeft twee Anodes en één Kathode. De spanning voor de gloeidraden is 6.3V.

1. De twee hoogstpanningsdraden die uit de trafo komen worden dan verbonden met Pin 1 en Pin 7 (eentje aan pin 1 en eentje aan pin 7). Tussen de pin en de hoogspanningsdraad plaats je dan een diode. De diode zorgt ervoor dat stroom maar 1 kant op kan.
2. De Kathode hang je aan de massa (niet genoemd, maar ik denk met een flinke Elko? 50uf? ofzo) en je trekt een kabeltje vanaf de Kathode die dan de B+ is.

3. Van wat ik eerder begrepen heb kan iets spanning hebben, maar er loopt geen STROOM. Stroom heeft een weerstand nodig om te lopen. Is dat dan de interne weerstand van de buis? Of is het een weerstand achter de kathode die ervoor moet zorgen dat er stroom gaat lopen?

EDIT: volgens mij haal ik bij 2. wat dingen door elkaar als ik naar de quote van GNB kijk.
EDIT 2: ik zie het al. wordt tijd dat ik weer eens de boeken in duik voordat ik hier (onzinnige vragen ga stellen) Het schema hieronder heeft wel een Middenaftakking (het stippellijntje naar massa en Guitarnijboer had het over ZONDER middenaftakking)
Laat mij maar lullen, ik ga verder puzzelen.


Zelf gebruik ik dit schematje om te kijken hoe een EZ81 bedraad is:
http://www.dreamtone.org/images/18wattLite.jpg

guitarnijboer
5 juli 2010, 21:56
Het is niet helemaal goed.

Je maakt eigenlijk een bruggelijkrichter met 2 diodes en 1 buis (waarin ook 2 diodes zitten). In totaal dus weer 4 diodes. Zowel de diodes van de buis als de twee gewone diodes zorgen ervoor dat de stroom maar 1 kant op kan. Tijdens 1 halve sinus staat er 1 diode en een buishelft in geleiding. Tijdens de andere helft de andere buishelft en de andere diode.

De aansluitingen van de buis zijn goed. De twee anodes 1 en 7 aan de wikkeling. De kathode van de buis wordt dan je B+ en gaat naar de + aansluiting van je eerste elko

De twee diodes zitten met de kathode ook aan de hoogspanninswinding. Eentje aan dezelfde aansluiting als pin 1 en eentje aan de zelfde aansluiting als pin 7. De beide andere zijden van de diodes gaan beide naar de massa.

Hoe het werkt:

Met middenaftakking:

Met een middenaftakking op de trafo heb je voor dubbelzijdige gelijkrichting maar 2 diodes nodig. De middenaftakking gaat naar massa en de twee zijden van de hoogspanningswinding zitten aan de anode van de buis. De ene halve periode is 1 van de uiteinden positief t.o.v. de midden aftakking en de andere negatief. De stroom loopt nu door de diode die aan de positieve zijde aangesloten zit. De diode gaat immers in geleiding als de spanning op de anode positief is tov de kathode. De andere diode is nu niet in geleiding want aan die zijde is nu de spanning op de anode negatief tov massa. Tijdens de andere helft van de periode is de situatie andersom en is de andere diode van de buis in geleiding en de andere niet. Het resultaat is een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. (aaneengesloten bergjes achter elkaar) De middenaftakking zorgt hier voor een gesloten stroomkring: De ene helft loopt de stroom door de ene buishelft naar massa, de andere periode loopt de stroom door de andere buishelft naar massa.

Wat een beetje vreemd is is dat de kathode van de buis dus je B+ aansluiting is. Vaak denk je bij de kathode aan negatief. De wetmatigheid dat de anode positiever geladen is dan de kathode als de buis geleid geld echter nog steeds gezien er een spanningsval over de diode plaatsvindt.


Zonder middenaftakking:

Als je geen middenaftakking op de trafo hebt krijg je met de bovenstaande manier van gelijkrichten nooit een gesloten stroomkring. De ene zijde van de wikkeling is negatief tov de andere en visa versa, maar sluit je hier twee diodes op aan dan krijg je nooit een gesloten cirquit. De twee diodes staan immers anti-parallel geschakeld (met de kathode aan elkaar) en kunnen nooit tegelijk in geleiding zijn. Dit is maar goed ook, want anders zou de hoogspanningswinding worden kortgesloten.

Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.

Je hebt gelijk bij punt 3 waarin je stelt dat de belasting uiteindelijk zorgt dat de stroomkring compleet is en de schakeling werkt. Dit geld in alle gevallen. Een zeer kleine stroom volstaat al en in de praktijk is een aangeloten elko ook al ruim voldoende.

Ik hoop dat het niet te lang en ingewikkeld is geworden...

G.G.
5 juli 2010, 22:08
Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg. Het kwartje begint heel langzaam te rollen. Ik haalde met en zonder middenaftakking door elkaar. Als ik het een paar keer gelezen hebt, dan moet het wel enigszins duidelijk zijn.

Als ik dan de trafo en de gelijkrichter begrijp ga ik weer verder verkennen. Wil niet in een keer teveel proberen te begrijpen.

tommus42
5 juli 2010, 23:06
Misschien een leuke tip:

Als je ondanks het ontbreken van een middenaftakking op de hoogspanningswikkeling toch een buisgelijkrichter wil gebruiken kun je dit doen door twee diodes (1n4007 of zo) ieder met de kathode aan een zijde van de hoogspanningswinding te hangen de anodes aan massa te leggen. De buis (EZ81 of zo) kun je dan zoals gebruikelijk aansluiten (elke anode aan een zijde van de hoogspanning). Je hebt dan je B+ tussen de kathode van de buis en massa zoals gebruikelijk.

Gaat er dan niet een te grote stroom door de diodes?

cluseau
5 juli 2010, 23:13
Voor de duidelijkheid is een plaatje erbij erg handig.

http://amps-unlimited.nl/temp/psu.jpg

Frans.

Frits van Mourik
5 juli 2010, 23:24
Als ik heer Nijboer goed begrijp, maakt 'ie met de twee extra diodes gewoon een Graetze brugschakeling.
Kortsluiting daargelaten zal er nooit teveel stroom door de diodes lopen,
omdat -zoals vermeld - de diodes t.o.v. elkaar antiparallel staan.
Is de ene diode in geleiding, dan spert de andere en viceversa.

EDIT: Ah Frans, nu was jij me net vóór! En zo zie je maar weer:
Eén plaatje zegt meer, dan 1k woorden..

tommus42
5 juli 2010, 23:45
Ja duidelijk dat plaatje. Wat is eigenlijk de weerstand van een diode? Laat maar, ik meet zelf wel even. :soinnocent:

cluseau
5 juli 2010, 23:50
Wat is eigenlijk de weerstand van een diode? Laat maar, ik meet zelf wel even. :soinnocent:

Die weerstand kun je niet zomaar meten omdat er sprake is van een P/N overgang. Je meter wordt hierdoor in de maling genomen en geeft een onjuiste waarde.

tov de buis is de 1N4007 iig heel laag.

Frans.

tommus42
5 juli 2010, 23:59
Bedankt. Ik zat er opeens over na te denken; moet toch wel een redelijke weerstand hebben, anders zou een diode erg heet worden, als er een aanzienlijke stroom door loopt. Maar goed, even een hersenspinsel.

cluseau
6 juli 2010, 00:05
.......anders zou een diode erg heet worden, als er een aanzienlijke stroom door loopt......

goede redenatie.....

Bedtijd, morgen verder.....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/offtobed.gif

Frans.

tommus42
6 juli 2010, 00:12
Hihi, slaap ze

cluseau
6 juli 2010, 07:27
Ik zat er opeens over na te denken; moet toch wel een redelijke weerstand hebben....

Juist niet! Vraag me toch af of je hier geen verkeerd hersenspinsel hebt? De weerstand moet juist zo laag mogelijk zijn voor een geringe warmteontwikkeling. Hoe hoger de weerstand van de diode hoe hoger de warmte ontwikkeling. Wel belangrijk om dit in te zien.

Frans.

tommus42
6 juli 2010, 09:19
Juist niet! Vraag me toch af of je hier geen verkeerd hersenspinsel hebt? De weerstand moet juist zo laag mogelijk zijn voor een geringe warmteontwikkeling. Hoe hoger de weerstand van de diode hoe hoger de warmte ontwikkeling. Wel belangrijk om dit in te zien.

Frans.

Op zich begrijp ik dat, maar hoeveel stroom loopt er dan naar massa in een bruggelijkrichter?

cluseau
6 juli 2010, 09:26
.....hoeveel stroom loopt er dan naar massa in een bruggelijkrichter?
Dezelfde stroom welke naar de versterker loopt.

Een enkele diode in de buis en één van de 1N4007 staan in serie.

Voor het begrip volg je even de stroomrichting naar één kant, net alsof het een gelijkstroom zou zijn. Als je dan de hele kring hebt kunnen volgen keer je de richting om. Je zal dan zien dat in omgekeerde richting juist de andere diode's actief zijn.

Frans.

tommus42
6 juli 2010, 09:37
Okee, snap ik.
Ander (off-topic) vraagje. Kun je twee bruggelijkrichters stapelen?
Mijn London City heeft twee hoogspanningswikkelingen, voor KT88s; ik had hem gesloopt en ben vergeten op te schrijven hoe die geschakeld was. Ik dacht gestapeld, maar dat denk ik nu niet meer want als ik hem zo opbouw gaat de zekering door.:???:
Ik ga dat trouwens niet meer doen, want die spanning vind ik veel te hoog, en heb er gewoon EL34s in

cluseau
6 juli 2010, 09:45
Okee, snap ik.
Ander (off-topic) vraagje. Kun je twee bruggelijkrichters stapelen?

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je kan wikkelingen en bruggelijkrichters parallel zetten zolang je de fase respecteerd. Hiermee verhoog je de beschikbare stroomafname. Als een spanningsverhogend cirquit bedoeld, een stukje terug had ik een linkje geplaatst naar een 1kW versterker. Echt een bakbeest. Er staat ook een schema bij. Als je dat goed bekijkt kun je zien dat ze in de voeding een aantal wikkelingen, gelijkrichters en elko's in serie zetten om aan de hoge voedingsspanning te komen.

edit
Mijn fout, sorry, de link was een ander topic. Voor het gemak hier (http://www.chambonino.com/construct/const9.html) ff kijken. Link naar het schema staat ergens onder in de text.
/edit

Frans.

don marco
6 juli 2010, 10:33
Denk dat ge in serie bedoelt. Waarbij 1 wikkeling wordt gebruikt voor de roosters op pak 300 a 400V en beiden voor de HT van 650V voor de platen.

Zoek maar schema van een carlsbro of een hiwatt 200.

guitarnijboer
6 juli 2010, 10:35
Als je twee windingen hebt kun je de windingen in serie zetten en met 1 bruggelijkrichter een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning creeren met massa, 1/2 Uv, Uv. (er van uit gaand dat beide windingen een even grote spanning leveren.) De massa komt dan aan de negatieve zijde van de gelijkrichter, de middenaftakking van de trafo is 1/2 uv, de positieve zijde van de gelijkrichter is dan Uv. Elko's komen in serie: eentje met de + aan Uv en de - aan de middenaftakking. De andere met de + aan de middenaftakking en de - aan massa.

Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten. Net als met batterijen die je in serie zet sluit je de negatieve kant van de gelijkrichter aan op de positieve van de andere.

tommus42
6 juli 2010, 11:02
.... de link was een ander topic. Voor het gemak hier (http://www.chambonino.com/construct/const9.html) ff kijken. Link naar het schema staat ergens onder in de text.
/edit

Frans.

Ja, zoiets is het denk ik, trouwens, wat een ding zeg!

Ik zal even op zoek naar dat Hiwatt schema.

....Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten. Net als met batterijen die je in serie zet sluit je de negatieve kant van de gelijkrichter aan op de positieve van de andere......

Ja, dat bedoelde ik met dat stapelen, zoals je het daarvoor beschrijft, zo zat het denk ik origineel.

Bedankt!

Edit: het zijn twee gelijke wikkelingen, na de gelijkrichter 450V

cluseau
6 juli 2010, 11:31
....Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten.....

Oke, voorwaarde is wel dan wel dat de windingen van elkaar gescheiden en de trafo daar ook geschikt voor is. Bij het stapelen van de onderlinge voedingen kan er tussen de spoelen onderling een aanzienlijk spanningsverschil optreden. Bij de 1kW amp is de voeding 2500V=, moet je toch wel ff opletten wat je doet he!

Als je een hogere voedingsspanning wilt kan dat ook nog op andere manieren hoor! Het is niet zo moeilijk om bv 10000V= uit één enkele wikkeling van 400V= te halen. Of je er wat aan hebt is weer een ander topic anders dwalen we te ver af. Uiteindelijk is het de bedoeling om GG aan het denken te zetten over wat hier gediscuseerd wordt.

Frans.

guitarnijboer
6 juli 2010, 12:02
Oke, voorwaarde is wel dan wel dat de windingen van elkaar gescheiden en de trafo daar ook geschikt voor is. Bij het stapelen van de onderlinge voedingen kan er tussen de spoelen onderling een aanzienlijk spanningsverschil optreden. Bij de 1kW amp is de voeding 2500V=, moet je toch wel ff opletten wat je doet he!



Dit zie ik niet helemaal zo. Het lijkt mij dat wanneer je met twee bruggelijkrichters de spanningen van de afzonderlijke windingen gelijkricht en daarna in serie zet, er verder niets veranderd aan de spanning op de afzonderlijke windingen.

Anders is het als je de twee afzonderlijke windingen in serie zet en met 1 bruggelijkrichter gaat werken zoals ik in de eerste optie beschreef. Op dat moment maak je van twee afzonderlijke windingen 1 winding waarbij de spanning van de totale winding veel hoger wordt. Juist hier moet je opletten of de trafo hiervoor geschikt is. Het is als je dit niet zeker weet juist veiliger om met twee gelijkrichters te werken om doorslaan van de isolatie te voorkomen.

cluseau
6 juli 2010, 12:21
Dit zie ik niet helemaal zo. Het lijkt mij dat wanneer je met twee bruggelijkrichters de spanningen van de afzonderlijke windingen gelijkricht en daarna in serie zet, er verder niets veranderd aan de spanning op de afzonderlijke windingen.


Oke, ik heb daar toch een iets andere mening over. Als je de voeding van de 1kW amp bekijkt zie je bij de eerste wikkeling een normale schakeling zoals we die gewent zijn. Echter de volgende wikkeling staat al op het plus potentiaal van de eerste wikkeling. Zo zijn er negen wikkelingen. Het verschil in de eerste laag en de laatste laag is wel een paar duizend volt. Zorgvuldigheid is dan wel geboden bij de keuze van de aansluitingen. Als je bijvoorbeeld de tweede wikkeling als laatste aansluit kunnen er wel eens rare dingen gebeuren zoals doorslag van de laklaag op het koperdraad. Ik weet wel dat het in de praktijk wel meevalt maar constructief moet je toch de regeltjes respecteren.

Frans.

guitarnijboer
6 juli 2010, 13:56
Oke, ik heb daar toch een iets andere mening over. Als je de voeding van de 1kW amp bekijkt zie je bij de eerste wikkeling een normale schakeling zoals we die gewent zijn. Echter de volgende wikkeling staat al op het plus potentiaal van de eerste wikkeling. Zo zijn er negen wikkelingen. Het verschil in de eerste laag en de laatste laag is wel een paar duizend volt. Zorgvuldigheid is dan wel geboden bij de keuze van de aansluitingen. Als je bijvoorbeeld de tweede wikkeling als laatste aansluit kunnen er wel eens rare dingen gebeuren zoals doorslag van de laklaag op het koperdraad. Ik weet wel dat het in de praktijk wel meevalt maar constructief moet je toch de regeltjes respecteren.

Frans.

Natuurlijk ja, je hebt volkomen gelijk. De tweede wikkeling komt op het zelfde potentiaal als de uitgang van de eerste gelijkrichter, de derde op het zelfde potentiaal als de uitgeng van de tweede etc. Niet aan gedacht.

G.G.
6 juli 2010, 21:34
De discussie werd mij even te moeilijk met mijn minimale kennis. Maar ik ben weer verder aan het bestuderen geweest.

Volgens mij moet dit het zijn voor het deel dat ik het bestudeerd heb (vraag me af of er iemand meeleest met net zo weinig kennis als ik, en of ik het dan begrijpelijk uitleg)

1. Mijn stopcontact levert 230V wisselspanning. Steeds om en om 230V op links en dan weer op rechts. (50x per sec. (50 hertz , van die brom)). Op het moment dat je een weerstand tussen beiden plaatst kan er STROOM gaan lopen met een spanning van 230V
2. De trafo heeft twee aders op de netaansluiting. Sluit je de trafo aan op het lichtnet, dan gaat er 230V doorheen lopen (primaire windingen)
3. Aan de andere kant van de trafo zitten een aantal afzonderlijke windingen. (secundaire windingen)
4. Door de stroom die door de primaire winding loopt ontstaat er een magnetisch veld tussen de secundaire kant en de primairekant.
5. Aan de secundaire kant zitten een aantal afzonderlijke windingen.
6. Een van deze bestaat uit een draad die qua lengte en diameter een bepaalde weerstand moet geven waardoor er 6.3 V WISSELSPANNING op komt te staan. De andere winding hetzelfde verhaal maar dan bijv. 300V wisselspanning.
7. Buizen maken gebruik van 6.3v wisselspanning voor de gloeidraden en een hoogspanning voor de rest. Die hoogspanning moet gelijkstroom zijn, maar uit de trafo komt wisselstroom.
8. Om van wisselspanning naar gelijkspanning te gaan heb je diodes of een buizen gelijkrichter nodig.
9. Volgens mij werkt een buizen gelijkrichter als volgt:
Ik zie het als een verfmengmachine. Je hebt twee tanks. Tank Blauwe verf en Tank Rode verf. Beide tanks hebben en slang en die komt samen met een T-koppeling op 1 slang die loopt naar het vat met Paarse verf (den mengvorm van blauww en rood. Aan de T-koppeling zit aan beide kanten een ventiel (een diode). Hierdoor kan blauwe verf niet naar de rode verf lopen en rode verf niet naar de blauwe. Wisselspanning geeft dus steeds een dosis blauwe verf en wanneer de blauwe verf ff niet doorloopt gaat de rode verf lopen en die wisseling dan 50 keer per seconde. De diodes die ik noem zitten verwerkt in de EZ81. Je hebt dan 2 kabeltjes wisselspanning in (annodes) en 1 kabeltje gelijkspanning uit (kathode). Een trafo zonder middenaftakking heeft twee extra diodes nodig om de cirkel rond te maken en kortsluiting te vookomen.
Vond dit wel een leuke bruikbare link:
http://users.telenet.be/marcvl/images/5TET%20elektronica/HFDST04.pdf

10. Heb ook nog even gekeken naar de preampbuizen. Wat een vreemde dingen eigenlijk, maar het komt er volgens mij op neer dat het signaal op het rooster aangevoerd wordt. De hoogspanning staat op de anode met een anode weerstand en de kathode hangt aan de massa met ertussen een kathode weerstand.
11. Het signaal wordt aangevoerd op het rooster en doordat de kathode negatiever is dan de anode wordt het signaal versterkt en via de anode afgevoerd naar de volgende trap (eventjes op heel erg niveau teletubbie).

Heb nummertjes neergezet bij "mijn ontdekkingen" Als ik ergens onzin uitkraam, noem dan het nummertje eens, dan ga ik verder puzzelen. Dat gepuzzel blijkt wel heel erg leuk te zijn.

PS; iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, meelezen en alle uitgebreide antwoorden. Was helemaal vergeten dat leren zo leuk kon zijn.

Thiez
6 juli 2010, 22:16
Dit klopt allemaal (behalve typefoutje in 10. Staat dat de kathode met anode weerstand aan massa hangt maar dat is natuurlijk kathode weerstand).

Tot zover was het mij opzich al wel duidelijk omdat ik op me opleiding ook met wisselspanningen en gelijkrichters enzo te maken heb.
Wel ga ik dit topic zeker volgens want volgens mij zitten we op buizen gebied redelijk op gelijk niveau. Ik weet nu net een beetje hoe ik aan pre amp buizen moet rekenen maar momenteel zit ik weer beetje te staren naar de eindbuis.

G.G.
6 juli 2010, 22:17
Dit klopt allemaal (behalve typefoutje in 10. Staat dat de kathode met anode weerstand aan massa hangt maar dat is natuurlijk kathode weerstand).


Da's inderdaad een tikfout. Ik pas hem ff aan. Anodeweerstand aan de anode en kathodeweerstand aan de kathode.

tommus42
6 juli 2010, 22:17
Klopt aardig je uiteenzetting.
Futiliteitje maar 1 kant van het stopcontact is de 'fase' (230V wisselspanning) en de andere kant is de 'nul'. Als er een weerstand tussen wordt gezet, bijvoorbeeld de primaire wikkeling van een trafo, loopt er stroom.

Een buisje vind ik eigenlijk makkelijker te doorzien dan een transistor.
De gloeidraden (doorgaans wisselstroom (6,3V)) verhitten de kathode. Daardoor komen er electronen vrij die naar de anode stromen door het vacuum van de buis (gelijkstroom). Op het stuurrooster staat een wisselspanning van het signaal. Deze spanning wordt 'meegenomen' en versterkt door de gelijkstroom door het buisje en van de anode 'ontkoppelt' via de koppelcondensator. Aan de andere kant van de koppelcondensator heb je nu weer alleen de signaal wisselspanning, een factor zoveel versterkt. De koppelcondensator blokkeert immers de gelijkspanning/stroom die tussen de kathode en de anode van de buis loopt.
Zo heb ik het altijd begrepen.

cluseau
6 juli 2010, 22:24
11. ....doordat de kathode negatiever is dan de anode wordt het signaal versterkt ....

Redelijk verhaal muv het bovenstaande. Bij punt 11 stel je dat er versterking optreed omdat de kathode negatiever is dan de anode. Ehhhh, als ik mag....dat slaat nergens op.

Een preampbuisje (meestal een triode) kun je zien als een diode met een regelbaar klepje (het rooster) Door op de anode via een hoge weerstand een hoge spanning aan te sluiten zal door die weerstand een stroom gaan lopen welke een aanzienlijk spanningsval in die weerstand veroorzaakt. Stel je voor het gemak even voor dat de anodeweerstand ongeveer net zo groot is als de weerstand van de buis. Op het knooppunt zal dan ongeveer de halve voedingsspanning staan. Als we nu de weerstand van het buisje kunnen regelen zal de deelspanning flink kunnen varieren. Laat de weerstand van die buis nou heel eenvoudig te regelen zijn door de (geringe) spanning op het rooster iets te varieren. Met kleine wisselspanning op het rooster wordt een grote stroomverandering berijkt welke op zijn beurt een groot spanningsvariatie in de anodeweerstand veroorzaakt. Doel berijkt, een flinke versterking van het oorspronkelijke signaal.

Frans.

G.G.
6 juli 2010, 22:29
Ehhhh, als ik mag....dat slaat nergens op.


Tuurlijk mag dat, graag zelfs. Dan ga ik vanaf punt 11 weer verder puzellen en lezen etc...... Super!

Edit: je uitleg is voor mij echt te technisch, ik ga googlen.....

cluseau
6 juli 2010, 22:40
.....Een buisje vind ik eigenlijk makkelijker te doorzien dan een transistor......

Is niet nodig, bij een transistor kun je net als bij de buis de stroom regelen door het signaal op de basis te varieren. Alleen bij de transistor loopt de hoofdstroom van collector naar emitter en wordt hoofdzakelijk bepaald door de grote van de basisstroom. Met opzet zeg ik stroom omdat een transistor (fet transistoren uitgezonderd) een veel lagere ingangsimpedantie heeft dan een buis. Met deze geringe basisstroom kun je ook de veel grotere collectorstroom regelen.

Frans.

Frits van Mourik
7 juli 2010, 00:12
Alleen bij de transistor loopt de hoofdstroom van collector naar emitter.
Frans.

jaha, bij PNP- torren. Bij NPN- torren gaat de stroom andersom. Toch?
Of doe jij nog aan het Luddiete "stroom loopt van + naar -"?

cluseau
7 juli 2010, 07:04
jaha, bij PNP- torren. Bij NPN- torren gaat de stroom andersom. Toch?


Nope, NPN kun je zo uitwisselen voor een triode. Collector ipv anode, basis ipv rooster en emitter ipv kathode. Juist PNP is andersom.


Frans.

guitarnijboer
7 juli 2010, 09:10
IK geloof dat Frits bedoeld dat de stroom feitelijk van - naar + loopt in tegenstelling tot hetgeen op school onderwezen wordt. (of in ieder geval werd in mijn tijd)

De feitelijke werking van een buis is vrij lastig uit te leggen als je er van uitgaat dat de stroom electronen van + naar - loopt...

cluseau
7 juli 2010, 09:16
IK geloof dat Frits bedoeld dat de stroom feitelijk van - naar + loopt in tegenstelling tot hetgeen op school onderwezen wordt.

Zo te zien heb je daar gelijk in en heb ik Frits zijn commentaar niet goed begrepen. Mijn excuus.

Frans.

Thiez
7 juli 2010, 09:36
Nope, NPN kun je zo uitwisselen voor een triode. Collector ipv anode, basis ipv rooster en emitter ipv kathode. Juist PNP is andersom.


Frans.

komt de opzet van transistor en buizenversterkers dan ook redelijk overeen of is dat toch een heel ander schema?

cluseau
7 juli 2010, 09:47
komt de opzet van transistor en buizenversterkers dan ook redelijk overeen of is dat toch een heel ander schema?

Dit is goed te doen, als je maar oplet dat je een type gebruikt welke de hoge spanning aankan of daar een aanpassing voor maakt. Ook is er een beetje basis stroom nodig door een hoogohmige weerstand aan een niet al te hoge plus te leggen. De rooster lekweerstand gewoon laten zitten. Ik heb in een radio eens een moeilijk verkrijgbaar pre buisje verwijderd en op de buisvoet een torretje gesoldeerd. Wel vreemd als dat ding uiteindelijk prima werkt met een ogenschijnlijk lege buisvoet :sssh:. Natuurlijk niet de manier maar wel afdoende opgelost voor relatief lage reparatie kosten. Klant tevreden en daar ging het om.

Frans.

Thiez
7 juli 2010, 10:21
haha ok handig om te weten. Nu snap ik ook al iets beter wat er gebeurd in een preamp buis. Transistoren zijn bij ons wel uitgebreid besproken op school namelijk maar buizen komen niet aan bod helaas.

cluseau
7 juli 2010, 10:41
haha ok handig om te weten. Nu snap ik ook al iets beter wat er gebeurd in een preamp buis. ..

Wel voorzichtig met die conclusie, een buis werkt wel heel anders hoor. Dat je met een transistor dezelfde werking kan simuleren wil nog niet zeggen dat deze componenten overeenstemmen. Een FET heeft eigenlijk meer overeenkomsten met een buis.

Frans.

Thiez
7 juli 2010, 13:59
Ok, de pre-amp buisjes begin ik opzich wel te snappen nu maar eindbuizen moet ik nog eens even gaan bekijken. Maar goed. die vraag komt in mijn eigen versterker topicje.

edje kadetje
7 juli 2010, 14:58
Of doe jij nog aan het Luddiete "stroom loopt van + naar -"?

Luddiete?

huh?

cluseau
7 juli 2010, 15:08
Luddiete?

huh?

Niet op alle slakken zout leggen he, Frits bedoeld waarschijnlijk "ludieke" wat speels of gemakzuchtig betekend. Waarschijnlijk stuiterde zijn wijsvinger over het keyboard. :D

Frans.

Frits van Mourik
7 juli 2010, 23:58
FYI: "Luddieten" is een term voor mensen, die zich krampachtig aan ideeën vasthouden,
die allang door de tijd zijn ingehaald.
Maar in mijn post was het zeker "speels" bedoeld, hoor! No offence!!

cluseau
8 juli 2010, 00:05
FYI: "Luddieten" is een term voor mensen, die zich krampachtig aan ideeën vasthouden,
die allang door de tijd zijn ingehaald.
Maar in mijn post was het zeker "speels" bedoeld, hoor! No offence!!

Geen probleem, kan wel wat hebben :seriousf:. Maar eerlijk, ik heb nog noooooit een dergelijke term horen uitspreken.

Frans.

Frits van Mourik
8 juli 2010, 00:18
Ach ja, maar ik ben dan ook al wat ouder... ;)

G.G.
8 juli 2010, 20:11
Eindelijk na 2 dagen zoeken op het internet toevallig tegen een hele goeie uitleg van buizen aangelopen, en ook nog eens in het nederlands:

http://www.hifi.nl/print_artikel?id=1587&soort=achtergrond

Zelf ik begin dit te begrijpen, dus moet ieder ander het ook kunnen snappen. Veel leesplezier.

cluseau
8 juli 2010, 21:10
Zelf ik begin dit te begrijpen, dus moet ieder ander het ook kunnen snappen. Veel leesplezier.

Nou, snap er geen reet van! Een buizenversterker heeft meer rendement dan een transistorbak :???:.

Verder natuurlijk een leuk algemeen verhaaltje waarin de werking leuk wordt verklapt. Zou er toch niet teveel waarde aan hechten, om het echt door te krijgen kun je beter een proefschakeling bouwen en daar lekker mee experimenteren en vooral meten wat de gevolgen zijn van aanpassingen.

Frans.

G.G.
8 juli 2010, 21:16
..............

Verder natuurlijk een leuk algemeen verhaaltje waarin de werking leuk wordt verklapt.

........

Precies, dat bedoel ik. Ik zit nu op het niveau dat je me niet moet verwarren met allerlei rekensommen en formules. Dat komt later wel. Ik moet eerst eens de basis gaan snappen, zolas ik weet dat een appel van de boom naar beneden valt en niet omhoog. Snelheid, massa en en de kracht waarmee de appel uitelkaarspat uitrekenen komt later wel.

Eerst weten waarom..... en daar lijkt die link prima voor.

tommus42
8 juli 2010, 22:53
Heeft iemand ervaring met de voeding van een 100W EL34 versterker?

De eerste trap van de voeding is als van een mesa, 2 condensatoren met 2 weerstanden. Nou vroeg ik me af of gewone 50uF condensatoren, zoals in een SLP, veel verschil in geluid op zouden leveren?

http://img682.imageshack.us/img682/9085/lc2l.jpg (http://img682.imageshack.us/i/lc2l.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

nico verduin
8 juli 2010, 23:48
Heeft iemand ervaring met de voeding van een 100W EL34 versterker?

De eerste trap van de voeding is als van een mesa, 2 condensatoren met 2 weerstanden. Nou vroeg ik me af of gewone 50uF condensatoren, zoals in een SLP, veel verschil in geluid op zouden leveren?

http://img682.imageshack.us/img682/9085/lc2l.jpg (http://img682.imageshack.us/i/lc2l.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)Er zijn meer parameters in elco's dan alleen de capaciteit. Verschillende merken zullen een verschillend geluid geven. Mooier of niet is subjectief.

guitarnijboer
9 juli 2010, 09:03
Heeft iemand ervaring met de voeding van een 100W EL34 versterker?

De eerste trap van de voeding is als van een mesa, 2 condensatoren met 2 weerstanden. Nou vroeg ik me af of gewone 50uF condensatoren, zoals in een SLP, veel verschil in geluid op zouden leveren?


Met 'twee condensatoren en twee weerstanden' verwacht ik dat je bedoeld dat de twee in serie staan? Op zich is daar niets mis mee, maar als ik naar het plaatje kijk krijg ik bij deze uitvoering ervan wel twijfels. Het is in ieder geval een goed idee om twee gelijke elko's te gebruiken wat hier volgens mij niet is gedaan. Zoals Nico al aangaf zijn er meer verschillen dan alleen spanning en capaciteit. Ik vind het er allemaal erg slordig uit zien op het plaatje (no offence) en denk ook dat dit de bedrijfszekerheid niet ten goede komt.

Ik denk dat je versterker ervan op zou knappen als ie op een nette manier opnieuw in elkaar gezet wordt. Ongeacht of je nu twee elko's in serie of 1 elko met hogere spanning gebruikt. Zelf heb ik de indruk dat deze oplossing is gekozen omdat er geen geschikte nieuwe bekerelko gevonden kon worden of uberhaupt een hoogspanningselko met voldoende hoge spanning. Het is voor particulieren een tijdje erg lastig geweest om Elco's met een spanning van 500V of hoger te kopen. Bij de plaatselijke electronica winkels niet op vooraad en internet shops had je nog niet.... Zelfs geen internet... :sssh:

tommus42
9 juli 2010, 14:17
Het zijn idd twee in serie en het zijn ook twee verschillende (uit een computervoeding). Ik ga ze vervangen voor twee van 50uF parallel. Niet netjes?? Donders, het is nog wel het netste gedeelte van de versterker! Ben er zelf wel tevreden mee, maar het is m'n eerste baksel, ik zal het nog eens allemaal nalopen, hij doet het goed.
Wat is het nadeel van twee ongelijke waardes (de grootste waarde zit aan de massakant)?

cluseau
9 juli 2010, 17:58
Wat is het nadeel van twee ongelijke waardes (de grootste waarde zit aan de massakant)?

Totale vervang capaciteit is altijd kleiner dan de kleinste elko. De spanningen zullen zich ongelijk verdelen.

Frans.

G.G.
11 juli 2010, 15:43
Net ff helemaal zelfstandig de trafo doorgemeten:
Aan de sec. kant komen er 6 kabeltjes uit:

Rood en Zwart lijken helemaal buitenom gewikkeld te zijn, over een laag isolatiemateriaal.
Wit en Bruin, zijn twee dikkere kabeltjes en
Geel en Groen.

Ik heb over de pennen van mijn metertje een weerstand van 100K, 1.3 Watt gezet en ben de diverse draden gaan meten.

Als eerste de dikke bruine en witte en mijn metertje loopt van 6.5 naar 6.2 naar -6.5 naar -6.2.

Tussen Groen en Geel zag ik 251v dus dat moet de HSP zijn.

Tussen rood en Zwart meet ik alleen maar 0.1 - 0.3 v.

KLopt het trouwens dat ik de adertjes van de kabeltjes eerst een beetje schoon moest schrapen?

nico verduin
11 juli 2010, 18:27
Als er nog emaille op zit zou ik ze eerst schoon krabben/schuren

G.G.
11 juli 2010, 19:03
Als er nog emaille op zit zou ik ze eerst schoon krabben/schuren

Precies, Ik heb het idee dat ik wat rare metingen krijg met mijn klemmetjes en bedacht me ineens dat die kern een soort verflaag heeft. Dat verklaard een hoop. Straks ff een schuurpapiertje zoeken (als het wat koeler is geworden)

nico verduin
11 juli 2010, 19:43
Precies, Ik heb het idee dat ik wat rare metingen krijg met mijn klemmetjes en bedacht me ineens dat die kern een soort verflaag heeft. Dat verklaard een hoop. Straks ff een schuurpapiertje zoeken (als het wat koeler is geworden)Bijna voetbal.....

G.G.
11 juli 2010, 19:46
Bijna voetbal.....

Yep, en met het bier zal het wel morgen worden (geen zin in een klapper van 251v)

G.G.
12 juli 2010, 17:11
Als er nog emaille op zit zou ik ze eerst schoon krabben/schuren

Nu zien de metingen er een heel stuk logischer uit. Dat krabben heeft inderdaad gewerkt. Ik dacht er ineens aan omdat de draad op de spoel een laklaag ofzoiets moest hebben om sluiting te voorkomen. Ik zag dat de matel wel erg ruim was en bedacht me dat die natuurlijk later om de kern heen geschoven was. Bij afknippen en strippen heb je dus een stukje kern met een laklaagje ofzo.

Nu meet ik op de twee dikke draden (bruin en wit) heel duidelijk en heel stabiel 6.4V

op rood en zwart meet ik in een golfbeweging met een duur van piek tot piek van 1 seconde, 6.8V > 5.9V > 6.8V > 5.9V etc......

op geel en groen meet ik, in zo'n zelfde golfbeweging 263V > 244V > 263V > 244V > 263V > 244V etc.......

Dit alles is met aan de primaire kant de 240 aansluiting aangesloten. Lijkt me wanneer ik de 220 aansluiting kies dat alles net geen 10% hoger uitpakt.

Die golfbeweging op de 6.3V wordt zeker getemperd met een condensator?

Wat is wijsheid?

nico verduin
12 juli 2010, 18:49
Nu zien de metingen er een heel stuk logischer uit. Dat krabben heeft inderdaad gewerkt. Ik dacht er ineens aan omdat de draad op de spoel een laklaag ofzoiets moest hebben om sluiting te voorkomen. Ik zag dat de matel wel erg ruim was en bedacht me dat die natuurlijk later om de kern heen geschoven was. Bij afknippen en strippen heb je dus een stukje kern met een laklaagje ofzo.

Nu meet ik op de twee dikke draden (bruin en wit) heel duidelijk en heel stabiel 6.4V

op rood en zwart meet ik in een golfbeweging met een duur van piek tot piek van 1 seconde, 6.8V > 5.9V > 6.8V > 5.9V etc......

op geel en groen meet ik, in zo'n zelfde golfbeweging 263V > 244V > 263V > 244V > 263V > 244V etc.......

Dit alles is met aan de primaire kant de 240 aansluiting aangesloten. Lijkt me wanneer ik de 220 aansluiting kies dat alles net geen 10% hoger uitpakt.

Die golfbeweging op de 6.3V wordt zeker getemperd met een condensator?

Wat is wijsheid?
Ik zou twijfelen aan de meter......... Of je hebt op het moment dat je de andere spanningen meette een zweving op je netspanning. En bij die stabiele wikkeling niet.

G.G.
12 juli 2010, 19:23
Nu meet ik op de twee dikke draden (bruin en wit) heel duidelijk en heel stabiel 6.4V

op rood en zwart meet ik in een golfbeweging met een duur van piek tot piek van 1 seconde, 6.8V > 5.9V > 6.8V > 5.9V etc......

op geel en groen meet ik, in zo'n zelfde golfbeweging 263V > 244V > 263V > 244V > 263V > 244V etc.......




Ik zou twijfelen aan de meter......... Of je hebt op het moment dat je de andere spanningen meette een zweving op je netspanning. En bij die stabiele wikkeling niet.

Net een andere meter gepakt, en die geeft:

Wit en bruin 8.9V meteen heel stabiel
Rood en zwart 8.9V meteen en ook heel stabiel.
Geel en Groen 380V en dat zakt heel langzaam gedurende 3 minuten naar 352V en daar blijft ie op hangen.

Ik heb 3 van die goedkope metertjes (denk dat ik beter 1 goeie kan kopen).

Ik heb trouwens zo'n ding (staat een ander merk op , maar hij is verder exact hetzelfde):
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/benmm2.jpg

PS: een HSP van 352V wordt dus na gelijkrichten ongeveer hoeveel Volt? 480? Zoiets? Kan niet kloppen lijkt me.

tommus42
12 juli 2010, 20:45
Klopt wel ongeveer. 340V geeft 450V gelijkspanning.

guitarnijboer
12 juli 2010, 21:08
Die golfbeweging op de 6.3V wordt zeker getemperd met een condensator?

Wat is wijsheid?

Van die zogenaamde 'tempercondensatoren' kun je er niet genoeg op voorraad hebben....Gebruiik jij ook die paars-groene? ;)

Die verkeerde waarden liggen idd aan je metertjes waarschijnlijk. True RMS or not true RMS, thats the question.

G.G.
12 juli 2010, 21:15
Van die zogenaamde 'tempercondensatoren' kun je er niet genoeg op voorraad hebben....Gebruiik jij ook die paars-groene? ;)


Don't teek mie in te meeling. :(

Waarom heb ik het gevoel dat ik het middelpunt van spot ben?



Die verkeerde waarden liggen idd aan je metertjes waarschijnlijk. True RMS or not true RMS, thats the question.

Ik vond het vreemd dat er verschil was tussen beide metertjes.

De eerste, schommelende metingen waren met mijn gele apparaatje die toen ik 220 ging meten een schommelend 228 - 235 aangaf.

Toen ging ik maar eens 220 meten met mijn zwarte metertje (de meter die de 8.9V gloeispanning aangaf) en die gaf aan dat ik 328V op mijn stopcontact heb staan. :crazyhappy:

Iets klopt er niet aa nmijn metertjes, dat is duidelijk

nico verduin
12 juli 2010, 21:26
Don't teek mie in te meeling. :(

Waarom heb ik het gevoel dat ik het middelpunt van spot ben?



Ik vond het vreemd dat er verschil was tussen beide metertjes.

De eerste, schommelende metingen waren met mijn gele apparaatje die toen ik 220 ging meten een schommelend 228 - 235 aangaf.

Toen ging ik maar eens 220 meten met mijn zwarte metertje (de meter die de 8.9V gloeispanning aangaf) en die gaf aan dat ik 328V op mijn stopcontact heb staan. :crazyhappy:

Iets klopt er niet aa nmijn metertjes, dat is duidelijkgoed gereedschap is en blijft het halve werk.

G.G.
13 juli 2010, 09:10
Heeft iemand een tip voor een betaalbare, maar wel betrouwbare meter? Of kan het ptobleem im een oude 9v batterij in de meter liggen?

cluseau
13 juli 2010, 09:37
Heeft iemand een tip voor een betaalbare, maar wel betrouwbare meter? Of kan het ptobleem im een oude 9v batterij in de meter liggen?

Lege batterij is goed mogelijk, maar zelfs met een duracel blijft het gammaprut :(.

Trouwens als je langs een snelweg zit kan het zijn dat het verkeer bewegingen in de grond veroorzaakt en er rek ontstaat in de kabels wat je spanningsvariatie veroorzaakt. Komt veel voor in die regio. :dontgeti:


Frans.

G.G.
13 juli 2010, 09:51
Lege batterij is goed mogelijk, maar zelfs met een duracel blijft het gammaprut :(.

Trouwens als je langs een snelweg zit kan het zijn dat het verkeer bewegingen in de grond veroorzaakt en er rek ontstaat in de kabels wat je spanningsvariatie veroorzaakt. Komt veel voor in die regio. :dontgeti:



Frans.

echt waar???

Ik woon letterlijk langs de A20. Op zo'n 30 meter afstand loopt de tram, misschien speelt dat ook nog mee. Ik begin wel met een nieuw batterijtje en kijk dan ff verder.

Als ik een betere meter wil, heb je dan nog adviezen voor een betaalbaar exemplaar?

cluseau
13 juli 2010, 10:09
echt waar???
Nee niet echt, maar kon het niet laten. SORRY



Als ik een betere meter wil, heb je dan nog adviezen voor een betaalbaar exemplaar?
Leuke metertjes zijn meestal van Fluke maar je moet een middenweg zien te vinden tussen kwaliteit en prijs. Niet makkelijk hoor. Ik heb zelf geen ervaring met die goedkope zooi en ga echt altijd voor kwaliteitsspul. Als je iets goedkoper neemt blijkt achteraf dat je toch beter wat meer had uit kunnen geven. Maar in jouw geval als zelfbouwer die er een enkele keer gebruik van maakt kun je rustig een middenweg kiezen.

De meters die je hebt werken natuurlijk alleen goed met een goede batterij. Begin daar eerst mee, is een kleine investering. Daarna kun je ze checken met een referentiespanning. Oeps,....die heb je natuurlijk niet. Maakt niet uit. In ieder geval moet de netspanning stabiel zijn. 228 is niet ongewoon hoor, kan best. Alleen schommelingen zie ik niet zo zitten. Natuurlijk kan het in verloop van de tijd anders meten maar niet de snelle schommelingen die jij meet. De trafo heeft waarschijnlijk een 6,3V~ uitgang. Die zal echt wel goed zijn en niet veel afwijken. Meet nogmaals de 6,3v wikkeling. Kom je op ongeveer 6,5v (belast!) uit dan is het goed. Als deze stabiel is moet dat ook zo zijn met de andere wikkelingen.

Frans.

G.G.
13 juli 2010, 10:17
Ik vond het al zo onwaarschijnlijk, maar je weet nooit hahahahahhh. De tram lijklt wel af en toe het signaal te storen.

Thiez
13 juli 2010, 10:39
Ik zit momenteel ook nog met een goedkoop skandia multimetertje van de karwei.
Heb al wel zitten kijken naar een wat betere maar Fluke is idd erg duur.
Ik kwam bij conrad Voltcraft tegen. Is dat misschien bekend bij iemand?
Zat te denken aan zoiets: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=124501

cluseau
13 juli 2010, 11:40
Ik vond het al zo onwaarschijnlijk, maar je weet nooit hahahahahhh. De tram lijklt wel af en toe het signaal te storen.

Hmmm, eindelijk iemand met gevoel voor humor.

De tram.....en dit keer serieus, ik zou niet durven uitsluiten dat deze geen invloed zou kunnen hebben. Ondanks de 400V lopen daar enorme stromen welke een leuk strooiveld veroorzaken. De enige optie is dan "verhuizen ;)".

Frans.

G.G.
13 juli 2010, 19:33
Met een nieuwe batterij kreeg ik met mijn gele metertje nog steeds zwabberende spanningen door uitgerekte bekabeling op straat, het zogenaamde Cluseau-spanningzwabber fenomeen.

Nieuwe batterij in mijn zwarte metertje deed ineens wonderen en gaf alleen maar STABIELE metingen met uitkomsten die wel logisch zijn.

Spanningen zijn gemeten met een 100k weerstand.

220V aansluiting geeft 233V op het scherm. Weerstand op de primaire kant is 46.1 Ohm.

Wit en bruin, de twee dikke kabels hebben een weerstand van 2.2 Ohm met een spanning van 6.4V.

Rood en zwart hebben een weerstand van 2.5 Ohm en een spanning van 6.4V.

Geel en groen, de hoogspanningskabels hebben een weerstand van 28.8 Ohm en een spanning van 252V.


Dat ziet er al een heel stuk beter uit, eigenlijk precies goed. (en ik weet dat mijn metertje het doet).

tommus42
13 juli 2010, 19:47
Mooi. Ik heb hier nog een OT, van Prova, goed merk heb ik altijd begrepen, maar ik weet niet meer uit welke versterker ie komt. Volgens mij uit een EL503versterker. In een vlaag van verstandsverbijstering heb de buizen verkocht. Maar bedankt voor die waarden, ik ga deze OT gebruiken voor een EL34 versterker, volgens mij moet dat ongeveer kloppen.

G.G.
13 juli 2010, 20:18
Mooi. Ik heb hier nog een OT, van Prova, goed merk heb ik altijd begrepen, maar ik weet niet meer uit welke versterker ie komt. Volgens mij uit een EL503versterker. In een vlaag van verstandsverbijstering heb de buizen verkocht. Maar bedankt voor die waarden, ik ga deze OT gebruiken voor een EL34 versterker, volgens mij moet dat ongeveer kloppen.

Huh..... Zit je in het juiste topic, of slaat dit op een oude post die ik over het hoofd zie?

tommus42
13 juli 2010, 20:54
Hihi, o ja, excuus:cooler:

G.G.
16 juli 2010, 21:04
Voor dit projectje lijkt het mij leuk om zoveel mogelijk te recyclen (potmeters, jackbussen, bekabeling, knoppen etc.. moet wel nieuw gekocht worden, maar uit mijn laatste 3 donorradio's zijn wel wat onderdelen gekomen. Van sommige dingen is al eerder gezegd dat vervangen beter is, maar sommige dingen snapte ik ook echt niet (zoals Teerknollen, WTF zijn teerknollen, dus ik heb maar een paar plaatjes geschoten:

(ohja... voordat er commentaar is als: "koop lekker nieuw, in zo'n champ zitten maar een paar caps en weerstanden, dus dat kost niets". Dat snap ik, het gaat ook niet om de kosten, maar het lijkt me gewoon leuk om zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken.


Condensatoren:
http://img137.imageshack.us/img137/2434/p1020488.jpg (http://img137.imageshack.us/i/p1020488.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Wat ik in ieder geval zeker weet, omdat het op iedere oude radio site te lezen is, is dat ik die condensatoren met die oranje papieren huls (nummer 8 op de foto) direct weg kan gooien.

De Elko's, die kan ik wel langszaam onder stroom laten zetten bij een collega als ik het heel netjes vraag.

Weerstanden:
http://img704.imageshack.us/img704/7093/p1020489x.jpg (http://img704.imageshack.us/i/p1020489x.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Op het zelfde plaatje gegooid. Zit hierbij wat wat de moeite is om te hergebruiken?

De trafo's (genoeg voor 3 hele kleine buizenprojectjes):

http://img441.imageshack.us/img441/6852/p1020490.jpg (http://img441.imageshack.us/i/p1020490.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img693.imageshack.us/img693/1659/p1020491b.jpg (http://img693.imageshack.us/i/p1020491b.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Wat met opvalt is dat de OT bij die kleine radio's zo heel klein zijn (een 5 watt radio lijkt een veel kleinere OT te hebben dan een 5 watt gitaar buizenversterkertje). Is het handig om toch maar een andere OT (hammond) te kopen of zijn die radiodingen wel bruikbaar?

nico verduin
16 juli 2010, 22:33
Voor dit projectje lijkt het mij leuk om zoveel mogelijk te recyclen (potmeters, jackbussen, bekabeling, knoppen etc.. moet wel nieuw gekocht worden, maar uit mijn laatste 3 donorradio's zijn wel wat onderdelen gekomen. Van sommige dingen is al eerder gezegd dat vervangen beter is, maar sommige dingen snapte ik ook echt niet (zoals Teerknollen, WTF zijn teerknollen, dus ik heb maar een paar plaatjes geschoten:

(ohja... voordat er commentaar is als: "koop lekker nieuw, in zo'n champ zitten maar een paar caps en weerstanden, dus dat kost niets". Dat snap ik, het gaat ook niet om de kosten, maar het lijkt me gewoon leuk om zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken.


Condensatoren:
http://img137.imageshack.us/img137/2434/p1020488.jpg (http://img137.imageshack.us/i/p1020488.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Wat ik in ieder geval zeker weet, omdat het op iedere oude radio site te lezen is, is dat ik die condensatoren met die oranje papieren huls (nummer 8 op de foto) direct weg kan gooien.

De Elko's, die kan ik wel langszaam onder stroom laten zetten bij een collega als ik het heel netjes vraag.

Weerstanden:
http://img704.imageshack.us/img704/7093/p1020489x.jpg (http://img704.imageshack.us/i/p1020489x.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Op het zelfde plaatje gegooid. Zit hierbij wat wat de moeite is om te hergebruiken?

De trafo's (genoeg voor 3 hele kleine buizenprojectjes):

http://img441.imageshack.us/img441/6852/p1020490.jpg (http://img441.imageshack.us/i/p1020490.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img693.imageshack.us/img693/1659/p1020491b.jpg (http://img693.imageshack.us/i/p1020491b.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Wat met opvalt is dat de OT bij die kleine radio's zo heel klein zijn (een 5 watt radio lijkt een veel kleinere OT te hebben dan een 5 watt gitaar buizenversterkertje). Is het handig om toch maar een andere OT (hammond) te kopen of zijn die radiodingen wel bruikbaar?Teerknollen zijn condensatoren die volledig in de teer zijn gegote. Reputatie is dat ze nogal veel lek zijn.
Ik zou zeker de weerstanden doormeten of ze nog wel een beetje hun waarde hebben. Zier nogal wat oude philips CC weerstanden die nogal vaak verlopen.
Die elco's zou ik net teveel van verwachten.
Ik weet niet welke waarden die philips olijfjes hebben, maar die zijn waarschijnlijk nog wel goed. En als het 22nF of 47nF zijn dan zo ik die zeker gebruiken.

Tenslotte een radio is meestal maar rond de 3-3.5W. Een een champ trafo is niet veel groter hoor.

G.G.
16 juli 2010, 22:36
Nico, welke bedoel je met "olijfjes"?

nico verduin
16 juli 2010, 22:37
Nico, welke bedoel je met "olijfjes"?nr 5.... olijf groene kleur

G.G.
16 juli 2010, 22:43
oke, die heb ik in 0.1uf, 4700pf, 22000pf en 22uf

EDIT of anders genoteerd: 100nf, 4.7nf, 22nf en 22uf.

EDIT2 Nico, teerknollen? onderste foto rechts op de OT?

Frits van Mourik
17 juli 2010, 00:22
Ik wil niet het slimste jongetje uit de klas lijken, maar:

@Nico: die c'tjes (5), noemen we die niet "mosterd"- c's? "Olijfjes" zijn ècht donkergroen...
Niet dat het uitmaakt, maar er is al zoveel verwarring over naamgeving der dingen!

@ G.G. : dat ding op die trafo is i.d.d. een teerknol; losknippen & weggooien!

Wat betreft alle elco's: gezien hun uiterlijk zijn ze alle hoogbejaard en heeft formeren m.i. weinig zin meer.
Op z'n minst kunnen ze onvoorspelbaar gedrag van je amp(je) veroorzaken, waarna je je gek zoekt.
Misschien heb je mazzel met die ouwe meuk, maar persoonlijk zou ik het er niet op wagen.

Datzelfde geldt voor oude weerstanden; met een meetstroompje uit je meter zullen ze misschien OK lijken,
maar owee, als ze flink onder spanning worden gezet en/of vermogen moeten dissiperen.

OT's moet je gewoon 'es proberen.
Mijn kleinste ampje tot dusver ( 15cm breed X 8cm diep X 13cm hoog incl. buizen)
levert een knappe 2 Watt uit een piepklein Blaupunktradio- OT'tje.
Toegegeven; het ampje mist dreunend laag, maar verbaast vriend & vijand met z'n grote muil & z'n attitude.

guitarnijboer
17 juli 2010, 00:43
van de condensatoren zou je 3,5,7en 6 nog kunnen proberen waarbij 7 voor ruis zou kunnen zorgen en je bij 6 (styroflex condensatoren) je vooral moet opletten dat je niet te heet soldeerd want dan smelten de pootjes er af. bij de rest kan de waarde wel verlopen zijn (capaciteit) of de lekstroom te groot zijn, maar dat is een kwestie van testen.

Bij de weerstanden zijn 2 geen weerstanden maar condensatoren. (keramische) 3,4 en 5 kun je zonder meer gebruiken, bij 1 moet je in ieder geval de weerstanden met zilver kleurring weggooien.

nico verduin
17 juli 2010, 08:00
oke, die heb ik in 0.1uf, 4700pf, 22000pf en 22uf

EDIT of anders genoteerd: 100nf, 4.7nf, 22nf en 22uf.

Check je ook de werkspanningen van die caps. Als je er 300V op gooit en ze zijn max 125V, kan je ze slopen..
En ik betwijfel 22uF voor (Frits je hebt gelijk): Mosterd cap. 22000pF = 22nF (1nF = 1000 pF).

G.G.
17 juli 2010, 08:44
bij 1 moet je in ieder geval de weerstanden met zilver kleurring weggooien.

Huh... dat zegt toch alleen iets oer de tolerantie?

nico verduin
17 juli 2010, 08:50
Ja, maar dat zijn bagger weerstanden......... Nemen vocht op... Verlopen als een gek. Straks ga je je amp hiermee bouwen en ben je constant aan het debuggen omdat hij het niet goed doet... Oorzaak..... bagger weerstanden...
Heb ooit een paar duizend van die dingen gehad..... NOS.... Kon ze gelijk weggooien.... allemaal verlopen

G.G.
17 juli 2010, 09:01
Ja, maar dat zijn bagger weerstanden......... Nemen vocht op... Verlopen als een gek. Straks ga je je amp hiermee bouwen en ben je constant aan het debuggen omdat hij het niet goed doet... Oorzaak..... bagger weerstanden...
Heb ooit een paar duizend van die dingen gehad..... NOS.... Kon ze gelijk weggooien.... allemaal verlopen

oke, duidelijk, wegpletteren. Dan maar inderdaad NOS kopen, da's ook een soort van recyclen :)

nico verduin
17 juli 2010, 10:51
Of gewoon moderne koolfilm 1 wattertjes.

G.G.
17 juli 2010, 14:05
De OT die uit dezelfde radio kwam als de PT heb ik ontdaan van alle troep die eraanvast gesoldeerd was.

Dit ziet er al wat netter uit:
http://img97.imageshack.us/img97/4158/p1020493i.jpg (http://img97.imageshack.us/i/p1020493i.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Ik noem de aansluitingen even , van links naar rechts, 1, 2, 3, 4 en 5. Voordat iemand roept: "meten is weten" heb ik in ieder geval al gekeken waar ik weerstanden tegen kwam.

Tussen 1 en 2 = 99 Ohm
Tussen 1 en 4 = 222 Ohm
Tussen 2 en 4 = 418 Ohm
Tussen 3 en 5 = 2,3 Ohm

Als ik dit zo zie, dan denk ik dat 1, 2 en 4 samen 1 kant van de OT zijn en 3 en 5 samen de andere kant (kant waar de speakers aan hangen).

Wat moet ik nog meer weten/meten om te weten of een OT wel of niet bruikbaar is

cluseau
17 juli 2010, 14:51
Teerknollen, WTF zijn teerknollen,

Kijk op het plaatje met de zes trafo's, de trafo rechtsonder zit een teerknol op gesoldeerd.

Frans.

G.G.
17 juli 2010, 14:57
Frans, Frits was je al voor, vannacht :)


@ G.G. : dat ding op die trafo is i.d.d. een teerknol; losknippen & weggooien!

cluseau
17 juli 2010, 15:08
Frans, Frits was je al voor, vannacht :)

Dan slaap ik ;) nie gezien, sorry.

Frans.

nico verduin
17 juli 2010, 15:35
De OT die uit dezelfde radio kwam als de PT heb ik ontdaan van alle troep die eraanvast gesoldeerd was.

Dit ziet er al wat netter uit:
http://img97.imageshack.us/img97/4158/p1020493i.jpg (http://img97.imageshack.us/i/p1020493i.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Ik noem de aansluitingen even , van links naar rechts, 1, 2, 3, 4 en 5. Voordat iemand roept: "meten is weten" heb ik in ieder geval al gekeken waar ik weerstanden tegen kwam.

Tussen 1 en 2 = 99 Ohm
Tussen 1 en 4 = 222 Ohm
Tussen 2 en 4 = 418 Ohm
Tussen 3 en 5 = 2,3 Ohm

Als ik dit zo zie, dan denk ik dat 1, 2 en 4 samen 1 kant van de OT zijn en 3 en 5 samen de andere kant (kant waar de speakers aan hangen).

Wat moet ik nog meer weten/meten om te weten of een OT wel of niet bruikbaar is
Gewoon tussen 2 en 4 de primair nemen en 3 en 5 secundair.

G.G.
17 juli 2010, 18:37
Gewoon tussen 2 en 4 de primair nemen en 3 en 5 secundair.

Dus 1 is een middenaftakking tussen 2 en 4? OT'tje is in ieder geval een bruikbaar ding?

nico verduin
17 juli 2010, 19:11
Dus 1 is een middenaftakking tussen 2 en 4? OT'tje is in ieder geval een bruikbaar ding?Gewoon bouwen. Je merkt gauw genoeg of het wat is. Je hebt niets te verliezen....

G.G.
17 juli 2010, 19:18
Gewoon bouwen. Je merkt gauw genoeg of het wat is. Je hebt niets te verliezen....

Je hebt ook wel weer gelijk...... maar wat me tegen houd om gelijk los te gaan is: je maakt gaten in je chassis'tje en dan blijkt iets bijv. geen goeie OT te zijn, moet je je chassis weer gaan verzagen, etc.... Dat is wat me een beetje tegen houd, maar eigenlijk moet ik niet zeuren en gaan solderen.

cluseau
17 juli 2010, 19:38
Dus 1 is een middenaftakking tussen 2 en 4? OT'tje is in ieder geval een bruikbaar ding?

Zet ff 6.3V~ op 3 en 5. Je kan dan op de andere punten meten :blast: wat er uit komt.

Kun je gelijk de transformatie verhouding uitrekenen. Daarna een labeltje eraan hangen voor later.

Frans.

G.G.
17 juli 2010, 20:43
Zet ff 6.3V~ op 3 en 5. Je kan dan op de andere punten meten :blast: wat er uit komt.

Kun je gelijk de transformatie verhouding uitrekenen. Daarna een labeltje eraan hangen voor later.

Frans.

Net gedaan Frans, ik hoop op de juiste manier:

Ik heb vanaf de PT de beide 6.3 V draden verbonden met de OT op punt 3 en 5. Nog ff nagekeken en de PT geeft inderdaad keurig 6.3V.

Ik heb met een 100K weerstand tussen de pennen de waarden tussen de punten 1, 2 en 4 opgemeten:

Da's dan 1-2 = 126V
1-4 = 125V
2-4 = 248V

nico verduin
17 juli 2010, 21:30
Nou dan geldt het volgende:

De spannings verhouding is de wikkelverhouding.

M.a.w.

6.3V : 125V = 1: 19.84
6.3V : 248V = 1: 39.36

Er geldt ook dat:

Zs / Zp = Ns^2 / Np^2

M.a.w.

1^2 / 19.84^2 = 1 / 393
1^2 / 39.36^2 = 1 / 1549

Wat je nu weet is dat voor elke ohm secundari wat de primaire impedantie is.

Dus waar je 125V meet geldt dus dat bij 4 ohm belasting, je 4 x 393 ohm = 1572 ohm primair hebt.

Waar je 248V meet, geldt bij 4 ohm een primaire impedantie van 4 x 1549 = 6.2K (ongeveer).

cluseau
18 juli 2010, 09:29
Lijkt wel een balans uitgang. Weet je nog waar je deze uitgehaald hebt? Misschien kan ik het schema nog achterhalen.

Frans.

G.G.
18 juli 2010, 09:39
Die komt uit die Metz 305W, waar jij een soortgelijk schema van gepost hebt in dit topic. (was een Metz 500 schema). Wat een balansuitgang is weet ik niet, maar als ik een andere OT moet nemen, dan heb ik er nog wel wat liggen hoor.

don marco
18 juli 2010, 10:04
balans is gewoon push pull

nico verduin
18 juli 2010, 10:54
Lijkt wel een balans uitgang. Weet je nog waar je deze uitgehaald hebt? Misschien kan ik het schema nog achterhalen.

Frans.
Lijkt meer een UL trafo'tje... Midden aftakking (nou ja midden ) op G2.

G.G.
18 juli 2010, 11:00
Ik snap geen zak meer van jullie discussie, balans uitgang, pushpull, UL etc..... Denk ik eerst ff wat info lezen over uitgangstrafo's.

cluseau
18 juli 2010, 11:09
Ik snap geen zak meer van jullie discussie, balans uitgang, pushpull, UL etc..... Denk ik eerst ff wat info lezen over uitgangstrafo's.

Ja sorry, dat vergeten we weleens.:soinnocent:

Ik denk dat Nico gelijk heeft en deze trafo voor een penthode in triode schakeling is, realiserend dat je ook geen reet kan met die veronderstelling. Neem maar aan dat de trafo gewoon te gebruiken is als uitgang voor jouw projectje. (zie hier je eerste onderdeel :rockon:) De middenaftakking gebruik je dan niet. De waarde staat in het rekenvoorbeeld van Nico.

Frans.

tommus42
18 juli 2010, 11:13
Ik snap geen zak meer van jullie discussie, balans uitgang, pushpull, UL etc..... Denk ik eerst ff wat info lezen over uitgangstrafo's.

:), okee, sterkte. Als engels geen bezwaar is kan ik je 'class A, exposed and explained' op de mesaboogie webside aanbevelen.

G.G.
18 juli 2010, 11:16
:), okee, sterkte. Als engels geen bezwaar is kan ik je 'class A, exposed and explained' op de mesaboogie webside aanbevelen.

ool, deze dus:
http://www.mesaboogie.com/US/Smith/ClassA-WebVersion.htm
ga hem lezen, thanks.

nico verduin
18 juli 2010, 11:17
Ik snap geen zak meer van jullie discussie, balans uitgang, pushpull, UL etc..... Denk ik eerst ff wat info lezen over uitgangstrafo's.Tja je wilde het inhoudelijk leren en niet een kunstje toch?
Maar het kan geen kwaad om ff wat over uitgangstrappen te leren:
- Single Ended (Waar je nu mee bezig bent)
- Push-Pull (=balans) (2 tegenovergestelde eindbuizen; vaak voor meer vermogen)

Ultra lineair is een manier waarop de G2 wordt aangesloten op ongeveer 1/3 van de primaire wikkeling ipv met een weerstand op B+. Wordt voornamelijk gebruikt in HiFi segment. Zoals de naam al zegt, zal de frequentie response langer vlak blijven.

G.G.
18 juli 2010, 18:17
Voor het chassis heb ik een beetje een vreemde basis, maar hij heeft een paar voordelen:

http://img826.imageshack.us/img826/9903/p1020495.jpg (http://img826.imageshack.us/i/p1020495.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Ondersteboven goed op te hangen voor werkzaamheden. Het opstaande randje maakt montage in een behuizing erg makkelijk voor mij en ten slotte is het f#cking sterk.

Wat wel een grote uitdaging wordt is het zagen en boren in dit RVS. Maar ik ga het gewoon proberen.

Een vette braadslede zal wel vet geluid geven hoop ik. :crazyhappy:

Lang leve de Ikea!

cluseau
18 juli 2010, 19:05
Voor het chassis heb ik een beetje een vreemde basis, maar hij heeft een paar voordelen:


Haha, een omgekeerde gezandstraalde BBQ, leuk idee. Ooit had ik eens een RVS Tisue doosje als test chassis. Ben je wel in een keer klaar.

Maarehh wat doet die kleuter playboy op de achtergrond, haal je daar je inspiratie uit? Had Nico toch gelijk met "jeugd"!

Frans.

G.G.
18 juli 2010, 19:43
Maarehh wat doet die kleuter playboy op de achtergrond, haal je daar je inspiratie uit?

Is een boekje van Nijntje van mijn zoontje. Wel heel grappig. Hij vind Nijntje vet! maar dit boekje schijt hij op. In dit boekje zijn het geen tekeningen van Nijntje maar een soort foto's van een soort kleiachtige figuren, te realistisch (Buurman&Buurman-achtig, voor de dertigers onder ons).

Wat betreft het chassis, dat moet gaan lukken, heeft ook prima afmetingen en is 5.5 cm hoog, dus werkruimte genoeg. Hoop dat het te b oren is.

Frits van Mourik
19 juli 2010, 00:20
Die braadslee! Geweldig & origineel idee!!!
Succes met boren...

muziekschuur
19 juli 2010, 00:36
http://images6.thomann.de/pics/prod/244294.jpg
Deze Kustom Defender 5H is misschien voor 95 euro een makkelijkere basis voor een klein buizen ampje?

G.G.
19 juli 2010, 10:59
Succes met boren...

We gaan het gewoon heel voorzichtig proberen. Misschien met de kolomboor als die overal een beetje bij kan en anders uit de losse hand. Het voordeel is dat ik geen haast heb. Dat het lastig zal worden ben ik wel bang voor want het is ook nog eens best dik materiaal. Met de juiste houten behuizinng eromheen die de handgrepen afdekt moet het wel een heel strak geheel kunnen worden denk ik.

Misschien dat ik nog wel een identieke, maar kleinere braadslede haal voor een mini projectje met mijn kleinste OT en PT en 1 12ax7 en 1 EL84 ofzo. Aan/uitknopvol. Potmetertje ingang en uitgangs jack en klaar........

tommus42
19 juli 2010, 11:53
Heb vorig jaar deze aangeschaft. Kostte me een vermogen (25 euro ofzo) maar zeer bruikbaar. Je kunt er hele nette buisvoetgaten mee maken.
http://img828.imageshack.us/img828/8053/trappenboor.jpg (http://img828.imageshack.us/i/trappenboor.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

G.G.
19 juli 2010, 12:20
Tommus42. Werkt dat een beetje met rvs?

cluseau
19 juli 2010, 12:31
Tommus42. Werkt dat een beetje met rvs?

Heb ze ook maar ben er niet over te spreken. Je moet ze regelmatig slijpen en dan gebruik ik ze nog wel voor pisbakkenstaal :(.

Tommus andere ervaring?


Frans.

tommus42
19 juli 2010, 13:04
Moet bekennen dat ik alleen nog maar een slordig gat heb bijgewerkt, was wel dik degelijk staal. Deze is nog vlijmscherp, wel een beetje olie toevoegen en met weinig toeren boren.

G.G.
19 juli 2010, 21:30
Goed nieuws:

Dat staal van Ikea is werkelijk van een dramatisch zachte kwaliteit. Heb mijn 5 mm boortje even goed geslepen en binnen 5 a 6 seconden is ie door het plaatmateriaal. Had geen zaag bij de hand dus ik heb zelfs het gat waar de PT doorheen komt te hangen helemaal gemaakt door gaatje naast gaatje een perforatierand te boren. Tocj lijkt het "chassis" wel zo stevig dat ie waarschijnlijk niet door zal gaan hangen door het gewicht van de PT.

PT en OT komen in een van de hoeken, zo ver mogelijk weg van de voorversterkerbuis.

G.G.
21 juli 2010, 20:28
Omdat ik ook wil weten waarom je iets doet (de theorie erachter) wil ik ff wat checken bij de techneuten. Wat ik heb kunnen vinden op het internet, her en der, verward me af en toe, aangezien alles vaak in het engels is en vaak ook redelijk onbegrijpelijk voor iemand met weinig kennis van zake.

Een buis (ECC83/12AX7) is een zooi onderdelen in een glazen behuizing. Pin 4 en 5 zijn van de gloeidraden en daar staat wisselspanning op (6.3V). Pin 9 hangt aan de massa zodat er bij beide gloeidraden stroom kan gaan lopen. Hierdoor worden de gloeidraden warm, wat ervoor zorgt dat er electronen van kathode (pin 3) naar anode (pin 1) kunnen stromen.

Stel er is een hoogspanning van 300V en aan de anode hangt een anodeweerstand van 100k (het gebruikelijke sommetje dat overal te vinden is) dan kan je een loadline trekken. In die loadline zie je dat -1.5V curve op de loadline uitkomt op Ia ongeveer 1mA.

Nu wordt het pas echt verwarrend (ik zie overal in de voorbeelden een kathodeweerstand van 1k5 (1500Ohm)).

Volgens mij is die weerstand uitgezocht/gerekent om voor -1.5 te zorgen:

R=V:I 1.5V : 0.001A =1k5.

Maar WTF is negatieve roosterspanning, wat is die -1.5V? Ik snap dat er 220V wisselspanning bestaat. Ik snap ook dat het gelijk te richten is met een EZ80, EZ81 of een zooitje diodes.

0V snap ik ook nog wel.

Maar -1.5V? (MIN 1.5V) Hoe kan je nou minder dan 0 hebben?


Sommigen onder jullie zullen de broek wel bevuilen van het lachen, maar ik kan het echt niet vinden.

Kan iemand me kort op weg helpen?

cluseau
21 juli 2010, 20:46
Maar WTF is negatieve roosterspanning, wat is die -1.5V?

Maar -1.5V? (MIN 1.5V) Hoe kan je nou minder dan 0 hebben?



Zo......, ff een schone broek aangetrokken.

Komt ie
De anode is 300 positief, daarmee staat in serie de anode weerstand, de buis en dan de kathode weerstand. Over al deze componenten valt spanning. De kathode weerstand ligt aan de onderkant aan massa en is dus 0 volt. Door de weerstand loopt een stroompje van 1 mA dus de bovenkant is 1.5V positief. De kathode is dus 1.5V positiever dan het rooster wat aan massa ligt via een lekweerstand. Het rooster is dus lager dan de kathode. Om precies te zijn 1.5V. Voila, doel berijkt. daar is je -1.5V rooster level TOV DE KATHODE.

Frans.

G.G.
21 juli 2010, 20:54
Zo......, ff een schone broek aangetrokken.

Komt ie
De anode is 300 positief, daarmee staat in serie de anode weerstand, de buis en dan de kathode weerstand. Over al deze componenten valt spanning. De kathode weerstand ligt aan de onderkant aan massa en is dus 0 volt. Door de weerstand loopt een stroompje van 1 mA dus de bovenkant is 1.5V positief. De kathode is dus 1.5V positiever dan het rooster wat aan massa ligt via een lekweerstand. Het rooster is dus lager dan de kathode. Om precies te zijn 1.5V. Voila, doel berijkt. daar is je -1.5V rooster level TOV DE KATHODE.

Frans.

Kijk, da's duidelijke taal. Ik snap em. Super!

G.G.
23 juli 2010, 22:09
Het kwartje begint te vallen. Heb van het internet een simpel champ-achtig schemaatje gehaald:

http://www.ampmaker.com/images/ak00kit/ak00sc2.jpg
http://www.ampmaker.com/images/ak00kit/ak00sc2.jpg

Als ik het goed begrijp is (vanaf input):
R1 grid leak weerstand omdat het rooster altijd een verbinding met massa moet hebben.
R2 grid stopper wat rare storingen tegen houd die vanaf de gitaarelementen en kabel opgepikt worden.
Signaal komt dan aan op het rooster. Rooster is verbonden met massa.
HT is met massa verbonden via anodeweerstand R3, anode, cathode, cathode weerstand R4, massa. Cathode weerstand zorgt ervoor dat daar iets van spanning blijft, waardoor het rooster negatiever is dan de cathode.

Signaal (wisselspanning) gaat vanaf de anode naar het rooster van de volgende helft van de buis via de koppelcondensator C1. Die zorgt ervoor dat er alleen wisselspanning op het rooster komt te staan en gelijkspanning laat hij niet door.

Tussen de koppelcondensator en het rooster zit VR1, de volume potmeter. Wat me opvalt is dat er geen gridstopper zit, maar ik gok erop dat de weerstand van de potmeter in het signaalpad deze functie op zich neemt. Ook een grid leak weerstand zie ik niet, dat zal de andere helft van de potmeter waarschijnlijk wel voor zijn rekening nemen (of ik zit er gruwelijk naast).

C2 is de koppelcondensator van de tweede triode naar de eindbuis en R8 is de gridleak weerstand.

En dan ben ik alweer bij de eindtrap uitgekomen, die ik nu maar eens ga bestuderen.

PS: al het ingewikkelde rekenwerk ga ik me later in verdiepen, eerst maar eens proberen te zien wat er gebeurd.

cluseau
23 juli 2010, 22:21
Het kwartje begint te vallen.....

Daar lijkt het idd een beetje op. Muv enkele dingetjes klopt je redenering wel.

Rooster is niet echt met massa verbonden maar via een hoge weerstand wat niet hetzelfde is. Stel liever dat het rooster voor gelijkspanning massa niveau heeft.
HT is niet met massa verbonden maar met plus. Zal wel een typo zijn he?
Idd is het spanningsniveau voor het rooster van de tweede triode bepaald door de potmeter waarvan de weerstand altijd lager of gelijk is aan de waarde van de pot.

Als je met de eindtrap begint zul je waarschijnlijk tegen het probleem aanlopen dat je de aftakking voor de tegenkoppeling niet kan vinden. Dit is geen probleem want je kan de aansluiting naar de speaker gebruiken. Daarbij zal wel R7 aangepast moeten worden om het juiste level van tegenkoppeling te krijgen. Maar.....ga eerst maar eens bouwen, die tegenkoppeling komt later wel.


Frans.

G.G.
23 juli 2010, 22:45
HT is niet met massa verbonden maar met plus. Zal wel een typo zijn he?

Nee, geen typo, dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Ik bedoelde met verbonden met massa: HT > anodeweerstand > anode > door de buis heen > kathode > kathodeweerstand > massa.

cluseau
23 juli 2010, 22:54
Nee, geen typo, dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Ik bedoelde met verbonden met massa: HT > anodeweerstand > anode > door de buis heen > kathode > kathodeweerstand > massa.

Oke, ik heb je stelling niet goed gelezen dus. Maar om nu te zeggen dat HT op die manier met massa verbonden is zou ik zo niet stellen al heb je ergens wel gelijk. Je zegt thuis toch ook niet dat de fase aan de nul ligt zij het via een lampje. Tis gewoon ff een vreemde uitleg van het begrip maar denk dat het kwartje idd is gevallen. Ga zo door en gij zult spinazie eten.:D

Frans.

G.G.
23 juli 2010, 22:58
Yes!!!! het begint eindelijk een beetje logisch te worden voor deze N00B, en dat binnen een paar maanden :crazyhappy:

G.G.
9 augustus 2010, 19:35
Ik zat ff te denken... chassis is onderweg en ik heb wat schema's en ideeën liggen.

Helaas heb ik geen ervaring met versterkers met meerdere kanalen.

Stel nou dat ik twee identieke preamp gedeeltes zou bouwen. Kan ik die beide kanalen dan via een schakelaar tussen input en rooster van de eindbuis schakelen (als een soort van 2 lussen aan de schakelaar) of denk ik nu te simpel?

In theorie zou je dan ook in de tussenstand met de volume potmeters kunnen blenden tussen beide kanalen.

nico verduin
9 augustus 2010, 20:12
Ik zat ff te denken... chassis is onderweg en ik heb wat schema's en ideeën liggen.

Helaas heb ik geen ervaring met versterkers met meerdere kanalen.

Stel nou dat ik twee identieke preamp gedeeltes zou bouwen. Kan ik die beide kanalen dan via een schakelaar tussen input en rooster van de eindbuis schakelen (als een soort van 2 lussen aan de schakelaar) of denk ik nu te simpel?

In theorie zou je dan ook in de tussenstand met de volume potmeters kunnen blenden tussen beide kanalen.
Let er wel op dat het rooster van de eindbuis altijd een referentie aan GND heeft. Ook tijdens het schakelen. anders loop je de kans dat die buis ff zweeft en een tik krijgt.
2 kanalen blenden kan wel, maar houdt er rekening mee dat de loads van beide kanalen elkaar beïnvloeden.

G.G.
9 augustus 2010, 20:32
Nico, kan je een begrijpelijk simpel schemaatje noemen van een twee kanaals versterkertje. De schema's die ik zie zijn zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

nico verduin
9 augustus 2010, 21:02
Nico, kan je een begrijpelijk simpel schemaatje noemen van een twee kanaals versterkertje. De schema's die ik zie zijn zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.De reden dat ze wat complex lijken komt doordat men vaak een 2e kanaal een overdrive maakt. Daardoor krijg je verschillende trappen achter elkaar (onderkant clippen, bovenkant clippen etc). Uiteindelijk heeft elke trap een specifieke functie. Je kan evt. kijken hoe ze bij de wat complexere schema's de kanalen uiteindelijk "mengen". Vaak met 220K - 470K weerstanden.
verder:
- Door de twee trappen parallel krijg je ongeveer de halve load impedantie op de "zendende trap" die je normaliter hebt. Dus moet je na streven om de load te verkleinen. Immers ze staan parallel aan elkaar.
- Als men schakelt, kun je het beste het kanaal wat niet is aangesloten via een weerstand (hoogohmig) aan GND te hangen om de koppelcap leeg te maken. dit scheelt in plop effecten tijdens schakelen.
- Je had dat boek toch over pre-amps? Zo ja probeer maar eens een schema te "leren" begrijpen door trap voor trap te bekijken. uiteindelijk is een amp niet meer dan een aantal achter elkaar geschakelde versterkertrappen die via een spanningsdeler aan elkaar gekoppeld zijn.
M.a.w. bekijk de amp trap voor trap. Dan wordt het eenvoudiger.
Laat je niet afschrikken.
De uiteindelijke klank moet je toch later bepalen via aanpassingen. Eerst leren en begrijpen en dan ontwerpen.

tommus42
9 augustus 2010, 23:15
- Door de twee trappen parallel krijg je ongeveer de halve load impedantie op de "zendende trap" die je normaliter hebt. Dus moet je na streven om de load te verkleinen. Immers ze staan parallel aan elkaar.

Een leuke voorversterker vind ik is slechts 1 trap. Zoals het 'normal' kanaal van een AC30. Heeft vermogen genoeg om de eindversterker flink te oversturen. Bijkomend voordeel is dat het makkelijk te solderen is, evt. met 1 of 2 brightschakelaars.

nico verduin
10 augustus 2010, 18:47
Een AC30 heeft 2 trappen in de pre-amp. De eerste om de ruis/signaal verhouding fors te verbeteren en de 2e is nog altijd de phase inverter. En die versterkt ook nog fiks.
Met een enkele trap direct in de eindbuis (moet je nog wel iets verzinnen voor PP) mag je blij wezen als je zo'n 5V pp haalt. Gaat ie niet van oversturen.
Zodra je echter een tonestack toevoegt loopt je verlies al gauw op tot 20dB en ben je gelijk weer terug op het nivo van de ingang.

tommus42
10 augustus 2010, 19:09
Is het niet zo dat de twee trioden van de toonstack (met de anode van de ene aan het stuurrooster van de andere) die 20 dB opbrengen? Dacht ik altijd, dat dat zo'n beetje 'gain-neutraal' was.

nico verduin
10 augustus 2010, 19:18
Is het niet zo dat de twee trioden van de toonstack (met de anode van de ene aan het stuurrooster van de andere) die 20 dB opbrengen? Dacht ik altijd, dat dat zo'n beetje 'gain-neutraal' was.Dat klopt toch met wat ik zeg. Je hebt alweer een trap nodig om de tonestack te compenseren

G.G.
10 augustus 2010, 20:27
Hey, dus als je een tonestack zou kunnen bypassen met een switch........ Oversturing?

don marco
10 augustus 2010, 20:59
Zoiets ja, vele amps hebben een "boost" switch.. Enige wat die doet dan is de tonestack van massa afhalen..

G.G.
10 augustus 2010, 21:09
Zoiets ja, vele amps hebben een "boost" switch.. Enige wat die doet dan is de tonestack van massa afhalen..

Da's een geniale oplossing. En een hele makkelijke modificatie.

tommus42
10 augustus 2010, 21:59
Lijkt mij ook wel wat.

don marco
11 augustus 2010, 16:27
Mesa boogie heeft dat ook in een of andere amp zitten (of meerdere).. Weet niet meer welke.

tommus42
19 augustus 2010, 19:09
Ik had opeens het plan om een potmeter van 1Mohm 'onder' de tonestack te maken, die moet zeker wel 2W zijn, is het niet?

nico verduin
19 augustus 2010, 19:13
Ik had opeens het plan om een potmeter van 1Mohm 'onder' de tonestack te maken, die moet zeker wel 2W zijn, is het niet?Om het je niet geheel te gemakkelijk te maken....
Waarom zou die 2W moeten zijn?

G.G.
19 augustus 2010, 20:03
Het signaal is al opgekrikt en heeft dus al een redelijk voltage wisselspanning. Maar ik zou denken dat ie meer watt hoeft aan te kunnen dan de andere pots in de tonestack want als je bijv. Treble en mid dichtdraait en de tonestack loskoppelt van de massa, met een schakelaar gaat ook alles door de laatste potmeter in de tonestack.

Lijkt me dus dat ie qau wattage gelijk mag zijn aan de rest.

nico verduin
19 augustus 2010, 20:32
En pas nu eens de wet van ohm toe.... maximale spanning / weerstand van de potmeter? En dat resultaat in het kwadraat * R

G.G.
19 augustus 2010, 20:41
En pas nu eens de wet van ohm toe.... maximale spanning / weerstand van de potmeter? En dat resultaat in het kwadraat * R


ff volledig uit mijn hoofd zonder boek en datasheets etc. 12ax7 humbucker is 4 v p-p maal versterkingsfactor van 70 is 280 v

280 : 1000 (1 meg) ..... Ehhhhh dit gaat niet helemaal goed. Gauw weer mijn boek dat ik uitgeleend heb, terugvragen

tommus42
19 augustus 2010, 21:06
Ik gok een volt of 50. Ik weet eigenlijk niet hoeveel mA er door die 2e triode loopt :soinnocent: Ik zou denken dat deze trap niet zoveel versterkt vanwege het hoge voltage op het stuurrooster.:???:

nico verduin
19 augustus 2010, 21:20
Stel je zou een swing van 100V halen dan zou je bij 1Meg een stroom hebben van

100 / 1000000 = 0.1mA
I^2 * R = 0.1^2 * 1000000 = 0.01W.....

Maar zelfs in het extreme geval als de koppelcap kortsluit en alle andere pots kortsluiten, dan zou je een keten krijgen van 100K anode in serie met de 1M pot aan GND.

I wordt dan zeg maar 300V / 1100000 = 0.3mA. Dan zou het max vermogen 0.09W zijn......

in feite had je al kunnen zien dat zelfs 0.5W al ruimschoots is. Tonestacks zonder mid regeling hebben vaak een 6K8 weerstand naar GND (o.a. Fender) van 0.5W. En die heb ik nog nooit uit zien fikken.

Blijven rekenen, redeneren wat er gebeurt en niet in gokken vervallen.......

G.G.
19 augustus 2010, 21:27
Zat ik bij de eerste post toch redelijk goed zonder al het rekenwerk. Wat een geruststelling.

tommus42
19 augustus 2010, 22:18
Okee, die heb ik nog wel ergens, hoewel, misschien zijn twee weerstanden wel praktischer. Stel 1M als totaal los van massa, 10K voor een mix, en rechtstreeks aan massa (1959slp)

nico verduin
19 augustus 2010, 22:21
Je kan ook experimenteren met een pot tot je vind dat ie goed klinkt en dan de waarde meten. Daar de dicht bijzijnde weerstand nemen en een schakelaar.

G.G.
21 augustus 2010, 17:39
http://img178.imageshack.us/img178/7342/p1020556.jpg (http://img178.imageshack.us/i/p1020556.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Toch maar voor de trafo uit de Metz 305W gegaan. Die laatste trafo, daar kwam ik echt niet uit en die bewaar ik voor het volgende projectje.

Deze geeft op 220 V een gleoispanning van 6.3V en een HSP van 252V. Hij heeft geen middenaftakking.

Er zijn 4 buizenvoeten (1 blijft leeg voor eventueel latere aanvullingen. De buis tussen de PT en OT is voor de EZ80/EZ81.

Ik ga eindelijk echt beginnen.

Thiez
21 augustus 2010, 18:38
Ziet er goed uit! Mooi cassis ook.
Het word een EL84 eindbuis zo te zien?

G.G.
21 augustus 2010, 19:03
Het word een EL84 eindbuis zo te zien?


Jep Ik heb hier alleen 6V6 vesterkers staan en eentje met een EL41 eindbuis. EL34 had ik nog niet, vandaar toch maar voor EL34 gegaan in plaats van mijn favoriete 6V6

nico verduin
21 augustus 2010, 19:10
EL84 (9 pins voet) of EL34 (8 pins voet)? Wordt nu een beetje verwarrend.

Thiez
21 augustus 2010, 19:25
Idd. Aan voetje te zien dacht ik EL83. twee 9 pins voetjes voor preamp en een 9 pins voetje voor eindbuis ging ik van uit.

nico verduin
21 augustus 2010, 19:32
Idd. Aan voetje te zien dacht ik EL83. twee 9 pins voetjes voor preamp en een 9 pins voetje voor eindbuis ging ik van uit.EL84 toch?

cluseau
21 augustus 2010, 19:41
Hoe kan ik dit nou nog bijhouden :crazyhappy:
EL84 oke, maar EL83 die heb ik een tijd niet gezien.
EL34 ipv 6V6 ???
EL41 in een noval voet ???
Ach ik wordt te oud voor die rotzooi :seriousf:
t Mot tegenwoordig ook allemaal elektriek wezen.

Frans.

Thiez
21 augustus 2010, 19:47
EL84 toch?

Haha EL84 bedoel ik ja. Nu gaat het helemaal niet duidelijk meer zijn. ;)

G.G.
21 augustus 2010, 20:55
Ja jongens, volgens mij heb ik een tikfout gemaakt. Moet natuurlijk EL84 zijn Die eindbuisjes zitten ook in al die oude radio's en hebben een noval voetje odig net als de 12ax7/ECC83 en de EZ80 / EZ81

Frans, EL41 eindbuis in mijn andere versterkertje is natuurlijk octal. Waar de verwarring vandaan komt weet ik niet, want ik heb nooit gezegd dat die buis in een novalvoetje zat.

Maar in het kort wordt deze versterker:
1 x ECC83 1 x EL84, EZ80 of EZ81 gelijkrichter. FMV tonestack (los te koppelen an de massa met een schakelaar) en een brightswitch.

De oplettende lezer ziet dat er een buizenvoet teveel bij zit. Die is voor later... EM80 ? EM 84? of misschien een extra gainstage.... Op later meer mogelijkheden te hebben, heb ik gelijk maar het voetje neergezet.

nico verduin
21 augustus 2010, 21:04
Frans, EL41 eindbuis in mijn andere versterkertje is natuurlijk octal. Waar de verwarring vandaan komt weet ik niet, want ik heb nooit gezegd dat die buis in een novalvoetje zat.

Voor de juiste term: De EL41 heeft een loctal voet. Is zo goed als even groot als een noval voet, maar heeft een uitstulping (puntje) aan de zijkant.
Is iets anders als een octal voet.

G.G.
21 augustus 2010, 21:43
Voor de juiste term: De EL41 heeft een loctal voet. Is zo goed als even groot als een noval voet, maar heeft een uitstulping (puntje) aan de zijkant.
Is iets anders als een octal voet.

Sorry, je hebt helemaal gelijk, dat zijn voetjes speciaal voor buizen met dat nokje. ze zijn kleiner dan de octalvoetjes voor bijvoorbeeld 6v6 buizen.

Kan wel morgen ff kijken of ik een fotootje kan schieten voor degene die nooit een degelijke buis hebben gezien.

The Bertman
21 augustus 2010, 22:34
Voor de juiste term: De EL41 heeft een loctal voet..

Zo heb je ook de loctite voet. Lijkt erg op loctal, maar je krijgt je buis er nooit meer uit. :D

Frits van Mourik
21 augustus 2010, 22:42
Voor de juiste term: De EL41 heeft een loctal voet. Is zo goed als even groot als een noval voet, maar heeft een uitstulping (puntje) aan de zijkant.
Is iets anders als een octal voet.

Voor de juiste term: De EL 41 heeft een rimlock voet. Loctal buizen : AZ 21, ECH 21, EBL 21 , EBL 71
Sorry, master Nico...:soinnocent:

G.G.
21 augustus 2010, 22:43
Zo heb je ook de loctite voet. Lijkt erg op loctal, maar je krijgt je buis er nooit meer uit. :D

Oke, heb je daar dat tubetje oogdruppels bij nodig? Dat blauwe spul dat zo prikt bij mijn lenzen? Ohnee, die blauwe oogdruppels horen weer bij de EM80 of EM84, dat groene oog.

Of snappen we het nu helemaal niet meer?

Leuk Bert, Lekker verwarring zaaien. Pannekoek!

Frits van Mourik
21 augustus 2010, 22:53
... het is pannenkoek...

nico verduin
21 augustus 2010, 23:14
Voor de juiste term: De EL 41 heeft een rimlock voet. Loctal buizen : AZ 21, ECH 21, EBL 21 , EBL 71
Sorry, master Nico...:soinnocent:Helemaal gelijk excusez moi :seriousf:

Puerco
22 augustus 2010, 01:03
... het is pannenkoek...

Officieel wel maar dat is volledig fout, een kippenhok bv heet zo omdat daar meerdere kippen in wonen. Een pannekoek is een koek uit de pan en daar gebruik je maar één pan voor dus is het eigenlijk pankoek hetgeen in de loop der tijd verbasterd is tot pannekoek maar nooit een pannenkoek kan worden.
Kan verder weinig nuttigs aan het topic toevoegen maar zit vol bewondering te kijken hoe iemand die zichzelf een leek noemt met de hulp van dit forum van een hoop schroot toch nog een werkende versterker weet te bouwen (dat het goedkomt heb ik volledig vertrouwen in!)

cluseau
22 augustus 2010, 10:13
...... zit vol bewondering te kijken hoe iemand die zichzelf een leek noemt met de hulp van dit forum van een hoop schroot toch nog een werkende versterker weet te bouwen .......

Dat is de kracht van het forum.....ennn GG

Wat die kippe betreft, niet uit je hoofdt lere. Straks komp er weer een of andere halfen zool die vintd dat ut weer anderz moedt

Frans.

G.G.
23 augustus 2010, 16:04
Een heel klein deel van de bedrading is gedaan (chassis stekkerdeel, zekering, schakelaar, indicatielampje, trafo).

Nu las ik ergens (vergeten de link op te slaan helaas) dat diode gelijkrichting een hogere HSP geeft dan een EZ80 met als gevolg dat, dat ook het geluid beinvloed. Ik ga er sowieso een EZ80 in zetten. Een diodegelijkrichter neemt maar ongeveer 3 cm2 in met een heel klein boardje. Dus ik denk verder.......

Ik kan ergens op het chassis een DPDT schakelaartje wel kwijt ( en flinke die met die spanningen kan werken). Zou het zin hebben om de gelijkrichter schakelbaar te maken? (niet een functie op de voor of achterzijde van het chassis om tijden het spelen te gebruiken, maar meer een instelfunctie op het chassis, achter de panelen. Wordt dus alleen gebruikt als de versterker uitstaat.

Ik denk trouwens dat er misschien wel een 3P2T schakelaar nodig is vanwege de diodes, maar dat wordt dan ff puzzelen,

Zou dit een leuke/nuttige aanpassing zijn, aangezien het eigenlijk geen extra materiaal kost, en de gelijkrichterbuis er toch wel komt?

cluseau
23 augustus 2010, 16:10
Zou dit een leuke/nuttige aanpassing zijn, aangezien het eigenlijk geen extra materiaal kost, en de gelijkrichterbuis er toch wel komt?

Ik zou hem met gelijkrichtbuis maken omdat dit voor een lekkere softstart zorgt. Gezond voor buis en elko. Is je amp eenmaal in bedrijf kun je een diode gelijkrichter gewoon eroverheen inschakelen zonder kans op schade. Trouwens maar één enkele schakelaar voor nodig. Damn, tis toch allemaal zo simpel he! Laatst was er een mooi voorbeeld in een topic, zal ff zoeken.

Frans.

G.G.
23 augustus 2010, 16:19
Laatst was er een mooi voorbeeld in een topic, zal ff zoeken.

Frans.

Zou super zijn! Ik zag niets, of zocht verkeerd.

G.G.
23 augustus 2010, 16:55
Bedankt Frans, maar ligt het aan mij, of zie ik hier de schakelaar niet in?

http://amps-unlimited.nl/temp/psu.jpg

cluseau
23 augustus 2010, 16:57
Bedankt Frans, maar ligt het aan mij, of zie ik hier de schakelaar niet in?



Vergeet deze post, ik had de verkeerde, daarom heb ik hem weer gewist. Ergens in deze omgeving had iemand een plaatje gepost over omschakelen van buis naar SS gelijkrichter maar het lijkt wel of die hele post is verwijderd. Maakt niet uit ik maak er wel een voor je.

Frans.

cluseau
23 augustus 2010, 17:31
Leef je uit......


http://www.amps-unlimited.nl/temp/ss+tube.jpg

Het zal je niet ontgaan zijn dat het rode gedeelte moet worden bijgemaakt voor een solidstate situatie. Verder hoef je niks te ontkoppelen. Je zou zelfs een timer schakeling kunnen maken waarmee hij altijd "softstart" en dan automatisch overgaat naar SolidState

Frans.

G.G.
23 augustus 2010, 17:59
Oke, da's duidelijk. Mijn trafo heeft alleen geen middenaftakking tussen de twee HSP draden, dus dat wordt een heel klein beetje anders indelen met 5 diodes in plaats van 2 stuks.

Ga ik wel ff op googelen, maar het moet mogelijk zijn.

cluseau
23 augustus 2010, 18:37
Ga ik wel ff op googelen, maar het moet mogelijk zijn.

Op Google kan je veel vinden maar dit...zou het niet durven zeggen. Maar eigenlijk kun je ook kijken op dat plaatje wat we in post 202 showden. Dat is ook een enkele wikkeling welke is omgebouwd naar een greatz schakeling (naar idee van guitarnijboer) uitgevoerd in half SS en half buis. Het enige wat je nu hoeft te doen is de twee plaatjes combineren. Plaats dus in het schema van post 202 de diodes met schakelaar (rood getekende deel) over de buis zoals is gedaan in het schema van post 204. Voila, een volledig werkzame omschakelbare SS gelijkrichter. Bij gesloten schakelaar SS en in de open stand een buis gelijkrichter. Leuker kunnen we het niet maken. Tis niet zo moeilijk.......

Frans.

G.G.
23 augustus 2010, 19:09
Op Google kan je veel vinden maar dit...zou het niet durven zeggen. Maar eigenlijk kun je ook kijken op dat plaatje wat we in post 202 showden. Dat is ook een enkele wikkeling welke is omgebouwd naar een greatz schakeling (naar idee van guitarnijboer) uitgevoerd in half SS en half buis. Het enige wat je nu hoeft te doen is de twee plaatjes combineren. Plaats dus in het schema van post 202 de diodes met schakelaar (rood getekende deel) over de buis zoals is gedaan in het schema van post 204. Voila, een volledig werkzame omschakelbare SS gelijkrichter. Bij gesloten schakelaar SS en in de open stand een buis gelijkrichter. Leuker kunnen we het niet maken. Tis niet zo moeilijk.......

Frans.

Ik bedoelde goochelen, niet googlen. Beetje toveren met en stukje papier en een potloodje om het visueel te krijgen voor mij.

IK kijk even naar post 202 en 204 en ga tekenen. Moet lukken.

bedankt Frans.

cluseau
23 augustus 2010, 19:31
Ik bedoelde goochelen, niet googlen.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/chimp-nee.gif

G.G.
23 augustus 2010, 19:46
Mijn paintskills zijn nou niet echt geniaal, maar dit zou het moeten zijn denk ik:

http://img812.imageshack.us/img812/3299/ez80metdiodes.jpg (http://img812.imageshack.us/i/ez80metdiodes.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

cluseau
23 augustus 2010, 19:48
Mijn paintskills zijn nou niet echt geniaal, maar dit zou het moeten zijn denk ik:
Gefeliciteerd, ook jij mag door voor de wasdroger.

Frans.

G.G.
23 augustus 2010, 20:00
Gefeliciteerd, ook jij mag door voor de wasdroger.

Frans.

Nog bedankt voor de hulp Frans. Eigenlijk is het wel logisch als je gaat kijken hoe de stroom moet gaan lopen. (en waar de stroom dus niet naartoe mag).

cluseau
23 augustus 2010, 20:15
Eigenlijk is het wel logisch als je gaat kijken hoe de stroom moet gaan lopen.

Tuurlijk is het logisch, maar je moet gewoon het licht even zien. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/amen.gif

Je zal merken dat het steeds beter gaat, oefening baart kunst toch?

Frans.

G.G.
23 augustus 2010, 20:26
oefening baart kunst toch?

Frans.

Wij zeggen thuis: oefening baart kinderen.

cluseau
24 augustus 2010, 07:13
Wij zeggen thuis: oefening baart kinderen.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/anirabbit002.gifOwwwww, zit je nog in de oefenfase. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/donkey.gif

Thiez
24 augustus 2010, 09:55
Hadden ze toch gelijk bij jullie thuis G.G. ;)

G.G.
24 augustus 2010, 19:55
Hadden ze toch gelijk bij jullie thuis G.G. ;)

Klopt, een zoontje.

G.G.
4 september 2010, 20:21
Zo, boardje is gesoldeerd (met dan aan Nico voor snelle levering van de juiste parts).

Nu zit ik te kijken bij de tonestack, en het kan aan de 4 flesjes bier en de dubbele Jack D liggen, maar deze layout is mij niet geheel duidelijk....

tegen welke kant van de pots lijk ik nou aan? Layout van het frontpaneel is Master > Bass > Mid > Treble > Gain, maar in de layout lijkt het alsof ik tegen de achterkant van de pots kijk, maar wel in dezelfde volgorde.

http://www.ampmaker.com/se-5a-chassis-wiring-part-2-964-0.html

BTW... ik ga nu niet solderen na die borrels, dat bewaar ik voor morgen.

G.G.
5 september 2010, 00:18
Zo, boardje is gesoldeerd (met dan aan Nico voor snelle levering van de juiste parts).

Nu zit ik te kijken bij de tonestack, en het kan aan de 4 flesjes bier en de dubbele Jack D liggen, maar deze layout is mij niet geheel duidelijk....

tegen welke kant van de pots lijk ik nou aan? Layout van het frontpaneel is Master > Bass > Mid > Treble > Gain, maar in de layout lijkt het alsof ik tegen de achterkant van de pots kijk, maar wel in dezelfde volgorde.

http://www.ampmaker.com/se-5a-chassis-wiring-part-2-964-0.html

BTW... ik ga nu niet solderen na die borrels, dat bewaar ik voor morgen.

Ik ben eruit! Afbeelding klopt, ben alleen niet gewend (mijn eigen bouwmanier) dat de lipjes van de pots aan de open zijde van het chassis zitten.

Heb wel een andere vraag. Ik moet de layout wat gaan omleggen omdat ik een schakelaar wil die de tonestack loshaalt van de massa voor een extra boost.

Dit is de layout die door Ampmaker voorgesteld wordt:

http://ampmaker.com/images/ak01kit/ak01cw15.jpg

http://ampmaker.com/images/ak01kit/ak01cw15.jpg

Zelf zat ik te denken om van VR1 lipje3 te verbinden met VR5 lipje 3. Vervolgens ook VR4 lipje 3 te verbinden met VR5 lipje 3 maar tussen die laatste verbinding een schakelaar te zetten.
Dan verbreek je dus de massaverbinding tussen massa en de middle potmeter.

Zit ik op de juiste weg?

tommus42
5 september 2010, 02:30
Mooi schema, ik denk dat ie dan erg plopt. Volgens mij is het beter om een weerstand van ongeveer 1M te gebruiken als 'los van massa'. Heb het zelf nog niet geprobeerd.

G.G.
8 september 2010, 21:15
Ben al lekker bezig met solderen. Heb het schema even uitgetekend. Kan iemand even naar de volgende punten kijken en kijken of het klopt:

Schakelaar op de treblepotmeter (gepikt van het Champ II schema)

Schakelaar die de tonestack loskoppelt van de massa.

De voeding voor wat betreft de schakeling van diode / buis.

http://img13.imageshack.us/img13/1240/schemainjpeg.jpg (http://img13.imageshack.us/i/schemainjpeg.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

EDIT: Fout lijntje getekent bij de ontbrompot en de trafo. De gloeidraden zitten natuurlijk op de buitenste pootjes van de potmeter (100R) en de potmeter zit op het eind van de reeks buizen.

guitarnijboer
9 september 2010, 09:26
Tja, het zal vast werken, maar ik zou de tonestack direct na het eerste buisje hangen. Het effect van de PAB zal nu zijn dat ie gewoon harder gaat. Ook de mid boost wil je meer naar voren hebben voor een dikkere overdrive toon. (Dumble, Mesa/Boogie) Na de overdrive mid toevoegen heeft alleen het effect dat je geluid erg neuzig gaat klinken (Koch).

G.G.
9 september 2010, 12:46
Tja, het zal vast werken, maar ik zou de tonestack direct na het eerste buisje hangen. Het effect van de PAB zal nu zijn dat ie gewoon harder gaat. Ook de mid boost wil je meer naar voren hebben voor een dikkere overdrive toon. (Dumble, Mesa/Boogie) Na de overdrive mid toevoegen heeft alleen het effect dat je geluid erg neuzig gaat klinken (Koch).


bedankt. Ga ik naar kijken. Verder denk ik dat de buizengelijkrichter in de problemen komt en kan ik denk ik beter de eerste voedingselko verwijderen. Mee eens?

G.G.
9 september 2010, 14:15
Guitarnijboer, kan ik dan gewoon de kabels aan de anodes en de kabels aan de roosters omdraaien of denk ik dan te simpel.

cluseau
9 september 2010, 14:18
Verder denk ik dat de buizengelijkrichter in de problemen komt en kan ik denk ik beter de eerste voedingselko verwijderen. Mee eens?

Nee.........

Waarom komt die in de problemen dan?

Frans.

G.G.
9 september 2010, 15:23
Nee.........

Waarom komt die in de problemen dan?

Frans.
ez81 ziet dan toch 47 + 47 wat een beetje hoog is. Die weerstand ertussen doet bijna niets, dus caps staan bijna paralel tegen de max aan wat die buis mag hebben (als ik het goed begrepen heb)

cluseau
9 september 2010, 16:24
ez81 ziet dan toch 47 + 47 wat een beetje hoog is.

Je hebt het goed begrepen maar in dit geval kan het geen kwaad. De EZ warmt toch gelijkmatig op dus het laden van de elko's gaat in een heel geleidelijk tempo. Ander verhaal wordt het als er een standbyswitch (daar gaan we weer :sssh:) tussen zou zitten. Een grotere cap dan 50u heeft niet zoveel zin meer. De load mag niet meer vragen dan 150mA (is Imax voor de EZ) Deze maximale stroom is toch niet in staat een 50uF te ontladen in 10msec, de periodetijd van ontladen.

Frans.

tommus42
9 september 2010, 16:47
Mee eens, mee eens, blijf het raar vinden dat er een standbye op wordt gezet. Mijn AC30 heeft er wel een, maar die heeft een solidstate gelijkrichter.

cluseau
9 september 2010, 16:51
blijf het raar vinden dat er een standbye op wordt gezet.

maar....maar....er zit helemaal geen standby op :???:

Frans.

G.G.
9 september 2010, 17:18
maar....maar....er zit helemaal geen standby op :???:

Frans.


in mijn schema zit inderdaad geen standby schakelaar. Het is een aan/uit schakelaar met daarnaast een schakelaar tussen diode en gelijkrichterbuis. De enige "standby" die erin zit is het moment dat je de schakelaar omgooit en tussen buis en diode in zit. Dan hangt alles ff 1/10e van een seconde los.

Zou dat een probleem kunnen zijn?

cluseau
9 september 2010, 17:46
Dan hangt alles ff 1/10e van een seconde los.
Zou dat een probleem kunnen zijn?
Welnee, de elko is zoiezo niet gelijk ontladen en zeker niet met zo'n overcapaciteit. De spanning zal een paar procent inkakken tijdens de switsch maar je praat hier over miliseconden. De buis doet niet anders. Namelijk om de 20 msec een stroomstoot aan de elko geven.

Bovendien is de spanning met diodes hoger dan met de buis. Gevolg is dan dat tijdens overschakelen van buis naar diodes de diodes de klap krijgen (hadden ze maar geen diode moeten worden) Omgekeerd zal de hogere elkospanning eerder hoger zijn dan de buis uitgang waardoor er helemaal geen stroompiek zal optreden. Pas als de elko is gezakt tot het niveau wat de buis levert zal er weer stroom door de buis gaan lopen.

Frans.

G.G.
9 september 2010, 18:09
Het lijkt erop dat ik begin te snappen waae ik mee bezig ben. Als dit project lukt wordt het tijd voor iets dat een klein beetje gecompliceerder is. Want dit is wel heel basic

tommus42
9 september 2010, 18:14
Excuus, topic gewisseld, duidelijke uiteenzetting.

G.G.
9 september 2010, 18:15
Het lijkt erop dat ik begin te snappen waae ik mee bezig ben. Als dit project lukt wordt het tijd voor iets dat een klein beetje gecompliceerder is. Want dit is wel heel basic

G.G.
9 september 2010, 18:16
ik kik nog ff naar mijn tekening, maar het gelijkrichtgeneuren wort eigenlijk helemaal niet losgekoppeld, ook niet tijdens schakelen.

scartube
5 januari 2012, 20:34
Kijk eens op onderstaande link

https://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps

Agent_Smith
5 januari 2012, 22:54
Mod(s), wat denken we van een ban? :D

bass blom
5 januari 2012, 23:14
100% agreed, scartube, you're fucked, scarred 4evah :stop:

Tabula Rasa
21 mei 2012, 21:24
Gisteren deze versterker voor het eerst echt helemaal voluit kunnen horen met eigen speaker en op een 2x12 Vernet cab.

Holy Crap!!! had ik niet verwacht. Mooie crunch als ie voluit staat en wordt weer lekker clean als je het volume terugdraait op de gitaar. klonk lekker op een de Gier, een oude Gretsch, Epi semihollow en strats. Eigenlijk werkt alles wel behoorlijk op dat ding. Ben in ieder geval tevreden.