PDA

View Full Version : Bogner 2X12 vs K&E 2X12



vinni
3 juli 2010, 16:14
Wie heeft ze wel eens vergeleken?
Gaat me alleen om de sound.

Zelf heb ik 2 K&E's 2X12 met V30's.....

Ben benieuwd!

Vinni

Nielsje
3 juli 2010, 16:17
Niet tegelijkertijd naast elkaar, maar wel gehoord.
Weet niet wat voor speakers er in de K&E zaten, maar soit.

Bogner:
Boomy kast. Alleen is het lekker, maar in de band vond ik hem net iets te bonkerig in het laag. Het is ook geen strakke kast, dus niets voor metal, wel lekker los voor andere dingen. Andere speakers maken een hoop uit, maar het bleef wel een kast met veel laag. Ook een zwaar ding om te huffen.

K&E:
Ook zwaar, en klonk een stuk strakker. Minder vervelend aanwezig laag, wel een heel erg aanwezige kast! Projecteert als het een lieve lust is, je hoort jezelf wel altijd :)

Wat voor sound zoek je?

Thiez
3 juli 2010, 16:26
Vond de bogner 2x12OS veel te wollig klinken. Dan vond ik mijn 2x12 K&E lekkerder.

vinni
3 juli 2010, 17:13
Ach....ben een beetje aan het rondneuzen.....
Ze noemen dat ook wel eens GAS ;)

Maarru.....
Vind dat het geluid van de K&E's een beetje in de box blijft.
Het laag mag wel wat meer oemph hebben.

Het geluid wat ik zoek ?
Kijk maar eens op Youtube en zoek naar Pink...Funhouse tour.
Die gitarist, Justin Derrico, heeft een geweldig geluid.
Ja.....weet ook wel dat het veel in zijn vingers zit en zo....
Maar dat geluid....poeh....
Het zijn Bogner Shiva's en Bogner 2X12's.

Vinni

srv-man
3 juli 2010, 17:40
Hey Vinni, check de dr. Z Best 2x12. Standaard met V30 en G12H, rearloaded en thiele ported. Ik heb hem naast de Bogner 2x12 gehoord en vond deze toch net wat lekkerder. Vooral strakker in het laag.
http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Links/DrZ/Cabinets/2x12Z-Best/2x12ZBestRedInnenK.jpg

Nocki
3 juli 2010, 18:55
In de korte tijd dat ik de 2x12OS van Bogner nu heb heb ik m al verschillende keren gebruikt met andere amps en m steeds andere dingen horen doen.

Mn rack vult m fantastisch en daarbij is tie de ideale kast. Ik heb m al dingen horen doen waardaoor andere mensen m niet kiezen maar ook al dingen horen doen waarvan mensen zeggen "dat is de reden dat ik m koos".

dat ligt dus sterk aan de amp. gewoon blijven proberen.

mn Bogner 4x12 straight reageerd minder goed op mn rack dan de 2x12os.

morgen ga ik ze wisselen en komt de 4x12 naar mn recto... eens kijken of dat goed werkt...

de K&E kasten heb ik helaas ng steeds neit gehoord...

the sure thing
3 juli 2010, 20:02
Bogner OS 2x12: meest "warme" kast die ik van de 2x12's heb gehoord. Kan idd wat "bonkerig" in het laag worden, maar is vooral met het zware werk (metal en erger, soms al hardrock). De K&E vind ik wat strakker, maar ook een soort van "platter" klinken. De Bogner is wat wolliger (rommeliger) maar dat vertaalt zich IMHO ook wat meer als warmer en levendiger. Mijn advies: clean t/m rock: Bogner. Hardrock en erger: K&E.

Klinkt je amp "van nature" strak: zou ik ook voor Bogner gaan. Heb je een versterker die laag al wat rommeliger klinkt (Fender, sommige Marshalls): dan toch weer K&E.

Bl44t44p
3 juli 2010, 21:38
Klinkt je amp "van nature" strak: zou ik ook voor Bogner gaan.

QFT. Heb ik dus gedaan met mijn ENGL Invader, heerlijke combi! Verder kan ik me prima vinden in wat hier gezegd wordt over de Bogner 2x12 OS, de K&E ken ik helaas niet.

Liquid_Metal
3 juli 2010, 22:15
Heb de Bogner Oversized 212 naast de K&E gehoord. Vond de Bogner heel vet klinken, maar net niet strak genoeg. De K&E vond ik nogal dozig, die liet ik dus al snel achterwege.

sjaak1990
4 juli 2010, 21:36
Heb ze naast elkaar gehoord

-Bogner klinkt groter vooral in het laag
-Bogner meer druk
-Bogner clean lekkerder, met randje te wollig
-Bogner met overdrive een brij, K&E veel strakker
-K&E spreid beter
-K&E sterieler, meer hifi
-K&E klinkt niet echt in your face, vond dat een beetje saai, Bogner bijt meer in de mids.
-Amp met weinig bas en low mid dan kan de Bogner lekker zijn
-Anders K&E of wat anders

Allemaal mijn mening geen feiten.

vinni
4 juli 2010, 21:51
Zucht....

Wordt er allemaal niet makkelijker op zo.....:(

Vinni

Bl44t44p
4 juli 2010, 23:39
Tja :p A/B test ze anders een keer bij Guitar King in Boekel?

vinni
4 juli 2010, 23:47
Kan je daar een beetje op vermogen testen?

Vinni

sjaak1990
5 juli 2010, 02:32
Kan je daar een beetje op vermogen testen?

Vinni

Zeker
10 tekens

speedmusic
5 juli 2010, 06:48
Voor wat betreft de KE's maakt het volgens mij ook behoorlijk wat uit welke speakers erin zitten, er zijn nogal wat een mensen die zweren bij een combi van V30/G12T75

maestro_nl
5 juli 2010, 07:56
Ik wil het je wel makkelijk maken: zoek een kast die geport is, 't liefst een Thiele.

dml
5 juli 2010, 10:20
Bogner 2x12OS met V30's is mijns inziens de meest overgewaardeerde cab die er is, beetje de Polytune onder de cabs, zeg maar. (Te)Veel Ongedefinieerd laag, verre van strak, nauwelijks mid-laag en mid maar wel weer ruim voldoende mid-hoog en hoog. Beetje vergelijkbaar met die Bose Acoustimass melkpakjes.
K&E met V30 klinkt totaal anders, strakker maar daardoor ook wat killer.

( :sssh: zie sig!)

Chiel
5 juli 2010, 12:55
De Bogner vond ik erg lekker klinken in het clean en met een klein randje. Het betrof een Oversized 2x12 met V30's i.c.m. een Hook 6L6. Durf wel te beweren dat dit de beste sound was die ik uit mijn Hook heb gehaald. Echter viel mij het geluid zwaar tegen wanneer ik wat meer oversturing gebruikte. Erg rommelig en met veel oversturing (derde kanaal) was het echt een brei.
K&E vond ik erg tegen vallen op laag volume. Duidelijk een strakkere sound, maar het clean was niet naar mijn smaak op deze kast. Overstuurd was dik in orde, maar niet mind blowing ofzo.

vinni
6 juli 2010, 23:33
Dank jullie voor de reacties....
Maar ik vind het allemaal maar verwarrend hoor,

Morgenavond doe ik een test met MB Thiele cabs met een EVM daarin.
Ben benieuwd.

Groet,

Vinni

iWishmaster
6 juli 2010, 23:54
Ik heb ze beide uitgebreid getest met mijn (voorheen jouw) Rivera Rake. De Bogner vult precies wat ik tekort kom in het laag aan met deze amp. Ook bij flink wat oversturing strak genoeg voor de lompe 'hardrock meets nu-metal' waar ik hem voor gebruik, maar waarschijnlijk niet wanneer je stevige metal wilt. Tevens klinkt de kast redelijk warm (met V30's) en daarom mooi rond.

De K&E daarentegen vond ik saai, kil en te neutraal. Wanneer je echter een veelzijdige kast wil waarschijnlijk beter. De Bogner is een hate it or love it geval: heeft meer een eigen karakter / toevoeging op je geluid de je moet willen.

De Bogner weegt wel flink wat meer en is groter, maar heeft wielen, de K&E is wat handzamer als je dan toch moet sjouwen en niet kunt rijden ...

Nielsje
7 juli 2010, 03:12
Tja, ik hou wel van de bogner, stiekem. Afhankelijk van het geluid wat je zoekt, dat dan wel. Dat 'losse' van de cab vond ik niet erg, en met clean was het een heerlijke cab. Alleen af en toe net wat teveel laag.

Maar ik kan heel goed begrijpen als mensen ervoor vallen.
En hij is écht heel erg mooi. Een van de mooiste 2x12's die ik ken.

http://img2.imageshack.us/img2/7568/voorkant.jpg
(de mijne, vlak voordat ik hem verkocht)

vinni
7 juli 2010, 09:14
Waarom doe je de rake dan weg?
Bognertje er bij en je bent klaar als ik het goed begrijp.

Vinni

speedmusic
7 juli 2010, 10:14
excuses voor deze hi-jack, ik hoop dat iemand een pasklaar antwoord heeft.

Ik heb in een snelle actie vorige week 2x een K&E 2x12 V30 (16Ohm) gekocht. Met de bedoeling om ze om te bouwen naar een v30/G12T75 cabinet, dit blijkt om twee reden niet zo makkelijk te zijn alle tweedehands aangeboden G12T75ers zijn 16Ohm en ik heb 8Ohm speakers in mijn kast zitten.

Ander probleem is iets waar ik totaal geen rekening mee heb gehouden, mijn hoofdversterker heeft geen 16Ohm uitgang. (deze heb ik al een behoorlijke tijd niet meer gebruikt omdat ik niet in een band zit, mijn practice tops hebben wel 16 Ohm)

Vraag hoe dit probleem te tackelen?

Nielsje
7 juli 2010, 10:36
1: Een speaker van 16 ohm, en een van 8 ohm, daar ga je nooit 8 of 16 ohm uit krijgen. Je kan proberen, als het niet lukt om een 16 ohms V30 te scoren, als je de GT75 niet in 8ohm kan vinden.
2: Als je amp maximaal een 8 ohm uitgang heeft, en je kast is 16 ohm, dat is een mismatch die 'mag'. Je amp moet er wel harder van werken, en je buizen slijten wellicht wat harder. Andersom is schadelijker!

Oplossing:
Andere speakers kopen, bijvoorbeeld 2 x 4 ohm serieel, of 2 x 16 parallel.

speedmusic
7 juli 2010, 10:57
Dat laatste overweeg ik nu ook, nu dus op zoek naar 4 16Ohm speakers 2xV30 en 2x G12T75 iemand nog 4x v30's nodig? ;)
Nee hoor, voorlopig eerst die vier speakers bij elkaar zoeken.

Chiel
7 juli 2010, 12:01
Als je amp maximaal een 8 ohm uitgang heeft, en je kast is 16 ohm, dat is een mismatch die 'mag'. Je amp moet er wel harder van werken, en je buizen slijten wellicht wat harder. Andersom is schadelijker!


Juist het omgekeerde is waar. Hoe hoger het Ohmage van de speaker, des te lager is de stroom die de amp moet leveren. Een 16 Ohms speaker op een 8 Ohms uitgang is dus niets ernstigs in elektrotechnische zin. Geen probleem voor je buizen dus, echter kan het geluid wel serieus anders klinken omdat er een lagere stroom wordt geleverd aan de speaker(s). Meestal resulteert dit in een slechte dynamiek, gebrek aan ‘belletjeshoog’ en een wat bonkig laag/midden gebied.

Beide speakers parallel aansluiten zou kunnen, maar dat brengt wel een zeker risico met zich mee. 8 en 16 Ohm parallel resulteert pakweg in een 5 Ohms impedantie. Dat is beduidend lager als de bedoelde 8 Ohm. De meeste amps zijn wel wat overgedimensioneerd zodat dit geen probleem zal opleveren, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

iWishmaster
7 juli 2010, 12:48
Waarom doe je de rake dan weg?
Bognertje er bij en je bent klaar als ik het goed begrijp.

Vinni

Onze muziek is begonnen als hardrock, misschien zelfs richting 'snelle stoner' (zoals iemand het ooit eens noemde toen hij het hoorde). De laatste tijd, mede door onze nieuwe drummer nijgt het steeds meer naar metal, waar de Rake minder geschikt voor is. Daarom heb ik nu een Peavey 5150 gekocht. Ik moet er nog wat werk aan doen (potmeter vervangen, vanbinnen een keer nakijken, buisvoeten schoonmaken etc.), dan gaatie mee naar de oefenruimte om te kijken welke van de twee ik vetter vind voor de band en welke blijft, maar aangezien de rake lastig kwijt te raken is, heb ik hem maar alvast te koop gezet om te kijken of er reacties op komen.

vinni
8 juli 2010, 10:17
Gisterenavond (eventjes) gespeeld met een Mesa 1X12 thiele cab met een Celestion 90watt (is dit de Black Widow C90?)

Bevindingen :


Klinkt zeker niet verkeerd!
Clean erg mooi
Zit meer hoog in het geluid
Het geluid is directer
De kast klinkt dichtbij ook goed
Laag.....weet ik niet zo.....de palmmutes klonken niet diep door
Maar goed....heb mijn versterker niet echt afgesteld op die kast

Vinni

dml
8 juli 2010, 12:57
Gisterenavond (eventjes) gespeeld met een Mesa 1X12 thiele cab met een Celestion 90watt (is dit de Black Widow C90?)

Bevindingen :


Klinkt zeker niet verkeerd!
Clean erg mooi
Zit meer hoog in het geluid
Het geluid is directer
De kast klinkt dichtbij ook goed
Laag.....weet ik niet zo.....de palmmutes klonken niet diep door
Maar goed....heb mijn versterker niet echt afgesteld op die kast

Vinni

Klinkt niet verkeerd maar als je de "oude" Thiele, dus met EVM12L hebt gehoord, klinkt de Thiele met C90 opeens heel verkeerd.

Laat ik nou elke maandagavond repeteren in Assen met m'n Thiele's....... ;)

vinni
8 juli 2010, 13:07
Laat ik nou elke maandagavond repeteren in Assen met m'n Thiele's....... ;)

Ja....weet ik....Asmannetje ;)

Wellicht PM ik je wel.....maawr kan wellicht ook van iemand anders Thieles lenen.

Ben trouwens ook bezig met het testen van een Bogner.
Toch maar eens proberen.

Overigens heb ik het vermoeden dat Governers het ook heel goed doen.
Daar heb ik al eerder mee gespeeld en die bevielen heel goed.
Zaten in 2X12 ENGL kasten....Waarom ik ze weg heb gedaan....
Euh....GAS?....:makeup:

Vinni